de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:51

Malenka schreef:
De pompoenen zou ik gewoon op een bult compost of mest zetten. Waarschijnlijk hoef je ze dan geen eens water te geven en heb je toch een leuke opbrengst. De snijbiet heeft ook niet heel veel water nodig.

De bonen, tomaten en paprika hebben juist heel geregeld water nodig. Zeker de tomaten omdat ze anders bij regenval kunnen gaan scheuren.

Bieten en wortel hebben niet perse heel veel water nodig. Maar ze ontwikkelen wel sneller met een goede watergift. Zeker bieten hebben wel veel voeding nodig. Lekker veel compost gebruiken dus.


Die komen idd apart op de berg omdat ze anders iets te veel ruimte in nemen en dat vind ik zonde.

Compost komt ook goed :) wil eerdaags een aanhanger met goede aarde halen. Ik heb op ali express tuutjes gezien die je op een fles zou kunnen draaien die dan langzaam water geeft. Dan zou ik met de kruiwagen kunnen vullen om de dag of iets in die richting. Dan ga ik kijken of ik in die bakken iets van bieten en wortels kwijt kan.

happyhorse

Berichten: 4384
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:13

Kom hier ook mee lezen als het mag.
Vorig jaar begonnen met moestuin, maar door de droogte en vakantie is groot gedeelte mislukt.
Dit jaar wil het wat groter aanpakken en beter.
Binnen kort eens kijken waar ik het beste kan gaan zaaien en vooral wat ik wil gaan zaaien.
Op het lijstje staat zowiezo: pompoen, courgette en sla.

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 01:34

Welkom.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:51

Toen gisteren de zon begon te schijnen, lees voor twee uurtjes, kreeg ik weer helemaal de moestuinkriebels.
Ik heb een plan geschreven, nu wachten tot het droog is zodat ik het onkruid weg kan halen, verse moestuingrond door de bovenlaag kan schoffelen en dan kan de pret beginnen.

Heeft iemand ervaring met een pompoen op tegels? Ik wil de wortels in de tuin zetten maar de lange plant zelf over mijn tegels om de grond heen leggen. Ben alleen bang dat de plant dan gaat verbranden dus ik was benieuwd of iemand er ervaring mee had.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:54

Ik moet volgende week echt de winterprei er uit halen. Ik heb dit keer enorme knoeperds.

Pompoen op tegels kan, maar krijgt wel deukjes, een plankje van hout er onder leggen werkt beter is mijn ervaring. Maar alleen onder de vrucht, de rest kan over tegels.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:20

Zowel de tuin als de kas helemaal leeggehaald en omgespit. De zaden heb ik inmiddels in huis. Binnenkort maar eens een paar kruiwagens paardenmest halen om door de bovenlaag te spitten en de erwtjes wil ik volgende week gaan voorzaaien. Geduld is niet mijn meest goede eigenschap....

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:17

Pompoenblad maakt aardig schaduw, dan kunnen de tegels er onder ook niet zo warm worden.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:14

DemDeempel schreef:
Toen gisteren de zon begon te schijnen, lees voor twee uurtjes, kreeg ik weer helemaal de moestuinkriebels.
Ik heb een plan geschreven, nu wachten tot het droog is zodat ik het onkruid weg kan halen, verse moestuingrond door de bovenlaag kan schoffelen en dan kan de pret beginnen.

Heeft iemand ervaring met een pompoen op tegels? Ik wil de wortels in de tuin zetten maar de lange plant zelf over mijn tegels om de grond heen leggen. Ben alleen bang dat de plant dan gaat verbranden dus ik was benieuwd of iemand er ervaring mee had.

Ja hoor, ging afgelopen jaar prima. Krijgen ze in de nacht nog extra warmte van de tegels.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:05

@ Tamary en Prairy, bedankt voor jullie antwoorden. Dan ga ik die dit jaar gewoon over de tegels leiden

MarrieLeen

Berichten: 11385
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:45

En nog even een praktische oogst-vraag: Doen jullie de boerenkool geblancheerd in de vriezer of gewoon rauw? :)

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:37

Wecken scheelt vriezer ruimte.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:11

Vandaag al even bij het tuincentrum geweest en wat zaden gehaald, maar eigenlijk wil ik eerst de Lidl afwachten omdat dat nog al scheelt qua prijs. Iemand een idee in welke periode dat gaat komen? Zal niet lang meer duren toch?

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:31

Mjetterd schreef:
Vandaag al even bij het tuincentrum geweest en wat zaden gehaald, maar eigenlijk wil ik eerst de Lidl afwachten omdat dat nog al scheelt qua prijs. Iemand een idee in welke periode dat gaat komen? Zal niet lang meer duren toch?

februari ergens, uitgaande van vorige jaren.

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:04

Action heeft ook zaden nu toch?

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 23:22

Toogfilosoof schreef:
Action heeft ook zaden nu toch?


Ja alleen kwa groente niet heel denderend vond ik

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:34

Is er hier iemand in de omgeving van Zwolle die graag twee mooie laagstam appelbomen zou willen hebben? Ik zou er vandaag twee ophalen bij hele aardige mensen van wie ik ze mocht hebben. Maar ik voel me niet goed en de bomen zijn al uit de grond gehaald.

Hetzelfde geldt voor een dadelpruim (kaki) in Utrecht.

Ik voel me er heel erg rot over. Maar mijn gezondheid en veiligheid staan voorop.

Ik hoop dan ook dat ik kan bemiddelen zodat deze bomen, die al uit de grond zijn gehaald, niet stuk vriezen of uitdrogen.

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:13

Ik kom hier ook meelezen. *\o/*

Ik zal wel wat vertellen over het “plantenleven” bij mij. Nou nou jongens dat is me wat. Ik hou van planten (anders kwam ik hier niet) en groenten en eigenlijk alles wat bloeit. Behalve onkruid. En het leukste vind ik om zelf iets te planten en dat dat daadwerkelijk opkomt en als ik stekjes heb van m’n eigen “gekweekte” plant. Of gewoon stekjes. Ik vind het ook leuk om van een lelijke plant weer een mooie te maken (zoals bij m’n vriendin, nu twee jaar al echt een mooi plantje). En ik vind knoflook de leukste groente om te kweken. Misschien ook omdat het de eerste is die ik heb gedaan := . En last but not least, een heel “mooi” stekje gekweekt van een lelijke afgedankte plant samen met m’n moeder. Dat was het wel.

Ben nu bezig voor het tweede jaar met knoflook planten! Vorig jaar maar 1 gepland dit jaar een hele groente bak :+ want ik vind die plantjes wel leuk. En nu zijn ze al erg groot! Binnenkort foto’s! En een leuke tuin al was ‘ie mooier toen ‘ie net aangelegd was :=

Nou nou ik hoop dat jullie niet in slaap zijn gevallen van dit stukje tekst. Maar ach, welterusten dan. Ervaringen met knoflook hoor ik graag!

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:45

MarrieLeen schreef:
En nog even een praktische oogst-vraag: Doen jullie de boerenkool geblancheerd in de vriezer of gewoon rauw? :)

Ik was ze en gooi ze dan in een grote zak in de vriezer. De volgende dag duw ik de boerenkool fijn in die zak, trek ik de ziplock van de zak open en haal de harde stengels eruit. Ziplock weer dicht en een heel klein pakketje in de vriezer.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:31

tamary schreef:
Mjetterd schreef:
Vandaag al even bij het tuincentrum geweest en wat zaden gehaald, maar eigenlijk wil ik eerst de Lidl afwachten omdat dat nog al scheelt qua prijs. Iemand een idee in welke periode dat gaat komen? Zal niet lang meer duren toch?

februari ergens, uitgaande van vorige jaren.



Dankje, nog even geduld dus :)

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:47

Hier ook rauw vriezer in na het wassen. Als ik genoeg verzameld heb even blancheren en dan weckpotten in. Scheelt weer vriezer ruimte. Maar ben te lui om te snijden als je ingevroren fijn kan knijpen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:21

Heeft één van jullie ervaring met een kweekkas zonder glas maar plastic zeil (daar lijkt het in ieder geval op)? Dan bedoel ik zo iets als dit:
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-tuinkas- ... vkQAvD_BwE

Ik ben vooral benieuwd na ervaringen met kweken van kleine plantjes voor ze de volle grond in gaan (vanaf welke maand kan dat dan ongeveer?) en wat zo'n kas doet met wind? Hier komt hij wel vol in de wind te staan namelijk.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:23

Vrienden van ons hadden ook zoon ding vol in de wind. Heeft niet lang geleefd.

Novastar
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:31

Wij hebben heel lang geleden zo eentje gehad. Perfect geplaatst, verankerd in de grond, stormkoorden (noem je dat zo?) eraan,… Wegvliegen deed ze inderdaad niet, maar na 1 seizoen in weer en wind was het plastic helemaal verduurd en hebben we ze al moeten wegdoen. Wij betaalden zoveel jaar geleden iets van 65 of 70 euro, maar hier was het toen echt zijn geld niet waard. Misschien worden ze ondertussen wel steviger gemaakt?

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:56

Ja koop alleen niet bij vidaxl. Veel te duur en klantenservice is 0. Gewoon bij cranenbroek halen die zullen binnenkort wel weer aanbiedingen krijgen. Die hebben ook verschillende afmetingen.

Heb een 3x6 plastic opzet kas gehad. Ging 1 jaar mee maar liet in de winter gewoon staan, maar had toen ook geen schuur en was de kas een schuilplaats met slecht weer. Maar was nog geen 50 euro toen. Ideaal om te testen of het wat is voor je. Plastic ingraven en op de hoeken palen zetten voor extra stevigheid. Door het schuren van langs het metalen frame kan plastic sneller kapot gaan dit is op te lossen door isolatie buizen om het frame te doen. Gezien ik klein was maakte ik het plastic vast aan het frame en groef het met frame en al 15 cm in. Spanbanden zijn ook aan te raden gezien deze kassen goed kunnen vliegen.

Heb er komende jaar een moestuin erbij te grote van een voetbalveld. Ben er niet blij mee, maar ja oom betaald weer mijn zaden en pootgoed. Ga dit jaar dan ook geen tarwe zaaien op mijn moestuin, maar op die van mijn oom.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:02

Ik heb meerdere kassen met plastic folie gehad. De laatste keer heb ik een extra stevig frame besteld, en die staat al jaren. De originele folie gaat altijd stuk, daar moet je rekening mee houden.
Vorig jaar heb ik het frame met Hammerite behandeld, en nieuwe folie gekocht (kun je gewoon bij tuinbedrijven kopen, of online bestellen), onder de naaimachine met een paar stevige ritsen, en hij kan nu weer jaren mee.
Afbeelding
Afbeelding
3x4m, dat is een fijne maat. 2x3 vond ik wat te klein.