de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:57

Wat leuk om alle manden te zien. :)

Ik ben een beetje triest vandaag. Ik heb een van de bedden met tomatenplanten verwijderd in verband met phytofthora. Zeker 100 tomaten de kliko in. ;(

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:59

Och wat zonde Malenka, ik snap dat je daar van baalt!

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:26

Oeeeei dat is super zuur.. daar zou ik ook echt om kunnen huilen.

Hier ook fytoftora maar toch heeft 90% vd tomaten het gered, gelukkig.

MarrieLeen

Berichten: 11398
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:49

Ah balen is dat hè...

Ik had gisteren een heerlijke courgette venkel quiche gemaakt, en begin te eten, courgette bitter. Ik weet dat ze dan giftig kunnen zijn, dus durfde ook niet verder te eten.

Iemand van jullie dat weleens gehad? En was toen de hele plant niet goed of een enkeling? We eten er al de hele zomer van, en gewoon van commercieel gekweekte plantjes. Dus misschien ook wel niks aan de hand, maar durfde het niet te gokken. :+

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:52

Als het zo is dan is het inderdaad de hele plant. Het vruchtvlees heeft namelijk allemaal het dna van de moederplant.

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:01

Ik had het ook, had er al meerdere van gegeten maar opeens een bittere er tussen. Ik bak nu steeds eerst de courgettes op maar niet weer meegemaakt. Eet nog steeds van dezelfde planten trouwens

MarrieLeen

Berichten: 11398
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 23:06

Malenka schreef:
Als het zo is dan is het inderdaad de hele plant. Het vruchtvlees heeft namelijk allemaal het dna van de moederplant.

Ja, zo meende ik het ook te lezen op internet.

En dan misschien gewoon een slecht gegroeide ertussen...

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 05:15

Volgens mij kan het ook door een slechte groei /temperatuurschommelingen/onregelmatige regenval komen, dat is bij komkommers in ieder geval wel zo. Ik heb wel eens komkommers en courgettes waarvan alleen het kontje bitter smaakt. De rest eten we dan wel vaak op.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:04

Ik bedacht me vd week hoe confronterend de moestuin is als het gaat om het verstrijken van de tijd. Weer een seizoen voorbij, weer een jaar verder (en ouder). :7

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:21

Ik hoop komende winter als het wat natter is mijn moestuin beter te kunnen bewerken zodat ik volgend jaar wat betere grond heb.

In voorbereiding daarop wil ik gaan experimenteren met suikerbieten om eigen suikerstroop te gaan maken, alleen waar haal ik suikerbietenzaad vandaan. Ik vind eigenlijk alleen maar de verkoop voor boeren per heel veel kilos :') en dat lijkt me wat overdreven

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:25


MarrieLeen

Berichten: 11398
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:42

Mijn paprikaplanten hebben nog weer een opleving gekregen in de kas. Zitten flink wat paprika's aan, maar moeten allemaal nog rood worden. Kan ik dat proces nog een handje helpen? :)

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:43

Ik heb de mijne afgeknipt en voor het raam in huis gelegd.

Kitty

Berichten: 7704
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:06

Die van mij heeft nu ook weer kleine paprikaatjes hangen. Ik heb hem in een pot, dus die zet ik binnenkort binnen. Hopelijk kan ik hem laten overwinteren en wordt het ook nog wat met die paprika's.

Ik heb afgelopen weekend de tuin ontdaan van onkruid en grassen. Volgende week gaan de knoflookjes en de plantuitjes erin. Eens kijken of ik die groot kan krijgen.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:31

Toch nog een flinke oogst van die paar pompoenplanten die ik had :=
Afbeelding

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:11

Zeker een flinke oogst!

Ik kreeg gisteren een mail van het volkstuincomplex waar ik op de wachtlijst sta, of ik nog steeds belangstelling had en voor hoeveel vierkante meter. Ja natuurlijk, en 200 vierkante meter *\o/* . Het duurt nog wel een paar maanden, maar het komt dichterbij :j

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:25

Prachtige oogst!

Hier is nog lang niet alles rijp. Maar gelukkig voorlopig nog geen nachtvorst.

Tot nu toe is dit de oogst.Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:26

Wat leuk dat de volkstuin dichterbij komt, prompter! 200m2 is een mooi stuk zeg, daar kun je heel wat op kwijt :D

Mooie pompoenen, Malenka!

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:D

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:26

Jij hebt nog veel staan Marcella! En Malenka ook al zoveel pompoenen!

Ik moet mijn huidige tuintje helaas leeg opleveren over drie weken, dan is het seizoen voorbij en kun je je in december weer inschrijven voor het volgende seizoen, dan wordt er in januari geloot. Maar omdat ik volgend jaar ga verhuizen schrijf ik me niet weer in, al ga ik het wel missen, een heel seizoen geen moestuin -O-

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:35

prompter schreef:
Jij hebt nog veel staan Marcella! En Malenka ook al zoveel pompoenen!

Ik moet mijn huidige tuintje helaas leeg opleveren over drie weken, dan is het seizoen voorbij en kun je je in december weer inschrijven voor het volgende seizoen, dan wordt er in januari geloot. Maar omdat ik volgend jaar ga verhuizen schrijf ik me niet weer in, al ga ik het wel missen, een heel seizoen geen moestuin -O-


Dat is jammer. Heb je bij je nieuwe huis een tuintje of een terras? Daar kan je prima een moestuin maken!

@Marcella als er een prijs was voor de meeste groene vingers zou jij die hebben! Wauw, jij verbouwd zoveel en hebt zoveel oogst. Ik ben wel een beetje jaloers hoor ;)

Malenka schreef:
Prachtige oogst!

Hier is nog lang niet alles rijp. Maar gelukkig voorlopig nog geen nachtvorst.

Tot nu toe is dit de oogst.[ [url=m/7RfJ9S.jpg]Afbeelding[/url] ]


8nnemiek schreef:
Toch nog een flinke oogst van die paar pompoenplanten die ik had :=
[ [url=m/tOU1c7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat gaaf allebei! De pompoen plant hier is dood gegaan, helaas.

Trouwens nog even over pompoenen, je mag de zaadjes van je eigen gekweekte pompoen nooit gebruiken om weer terug te planten. Dat kunnen nare pompoenen maken die giftig zijn om te eten.
Laatst bijgewerkt door ElfBeau_067 op 20-10-23 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:38

ElfBeau_067 schreef:
prompter schreef:
Jij hebt nog veel staan Marcella! En Malenka ook al zoveel pompoenen!

Ik moet mijn huidige tuintje helaas leeg opleveren over drie weken, dan is het seizoen voorbij en kun je je in december weer inschrijven voor het volgende seizoen, dan wordt er in januari geloot. Maar omdat ik volgend jaar ga verhuizen schrijf ik me niet weer in, al ga ik het wel missen, een heel seizoen geen moestuin -O-


Dat is jammer. Heb je bij je nieuwe huis een tuintje of een terras? Daar kan je prima een moestuin maken!

@Marcella als er een prijs was voor de meeste groene vingers zou jij die hebben! Wauw, jij verbouwd zoveel en hebt zoveel oogst. Ik ben wel een beetje jaloers hoor ;)


Elf beau, jij hebt als groot voordeel dat je er nu al mee bezig bent, zo jong al :D Dus alles wat jij nu al leert heb je de rest van je leven iets aan.

Ik ben nu veertig en dit jaar pas een echte moestuin, ik loop voor mijn gevoel echt enorm achter :')

Aan de andere kant, als ik mijn levensverwachting erbij haal van richting de 100, gezien mijn familie, heb ik nog wel even te gaan :+

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:43

Prairy schreef:
Elf beau, jij hebt als groot voordeel dat je er nu al mee bezig bent, zo jong al :D Dus alles wat jij nu al leert heb je de rest van je leven iets aan.

Ik ben nu veertig en dit jaar pas een echte moestuin, ik loop voor mijn gevoel echt enorm achter :')

Aan de andere kant, als ik mijn levensverwachting erbij haal van richting de 100, gezien mijn familie, heb ik nog wel even te gaan :+


Ja dat heb ik idd wel in m’n voordeel. Allebei m’n oma’s en m’n moeder houden ontzettend van tuinieren en alles daar omheen. Alleen mocht ik nooit aan plantjes zitten dus ben 2 jaar geleden gestart met knoflook geplant, toen werd het een uiteengelopen hobby haha :+

Je loopt niet achter hoor. M’n moeder gooide weleens ice tea bij haar planten en vond het raar dat ze dood gingen :=

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:14

Mijn oude buurman op de moestuin zei altijd dat het gewoon mijn genen met dat ik ermee opgegroeid ben.

Maar mislukt genoeg hoor. En zo blij dat ik die frees gekocht heb. Straks als ik weer een stuk leeg heb. En niet te nat is frees er overheen en dan klaar voor de winter.

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:22

Prachtig die pompoenen <3 <3
Hier een mega plant, maar alle pompoenen zijn afgestorven op een cm of 3-4..
En mijn muismeloen heeft ook pas sinds een week ofzo vruchtjes..

Volgend jaar beter :')