de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:14

Elfbeau,dat van de pompoenen is een hardnekkig misverstand. Er zit een kern van waarheid in. Maar zelf zaden bewaren kan wel degelijk. Ik heb er laatst een video over gemaakt.



Ik vind het zelf ontzettend leuk om verschillende meer onbekende rassen te kweken trouwens.

Voor degene die pompoenen hebben of hebben gehad; wat zijn je favorieten en waarom?

Ik heb nu Blue Hubbard, Kikuza en Buttercup. Plus een verdwaalde flespompoen (ik had nog oude zaden liggen en kreeg er een plant uit).

De kikuza heb ik eerder geprobeerd. Toen kreeg ik er maar 1 semi rijp dus die moest snel op. Maar het was wel een heerlijke pompoen dus ik heb hem nog een kans gegeven. Dit jaar geeft hij veel vruchten maar ook nu is hij laat met rijpen. Het is dus echt een pompoen die een lang groeiseizoen nodig heeft en dat is in Nederland toch al best een uitdaging.

De andere twee zijn nieuw voor mij. Ik had graag nog een keer Angel Hair spaghetti pompoen gekweekt maar helaas zijn die plantjes dit jaar allemaal door de slakken opgegeten.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:30

Ik ben fan van muskaat pompoen en Hokkaido, maar welke precies, geen idee. Die bewaren goed en zijn lekker in de soep maar ook om te roosteren.

8nnemiek

Berichten: 43429
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:47

Ik heb best een aantal verschillende soorten gehad, maar dit jaar alleen nog flespompoenen en uchiki kuri. De flespompoenen vind ik fijn omdat ze gewoon met een dunschiller te schillen zijn, je kan ze zelfs met schil eten in de soep. En de uchiki kuri heb ik omdat ze langer houdbaar zijn, en een fijne portie om in een of twee keer op te maken.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:55

Ik kies mijn rassen inderdaad ook op bewaarbaarheid uit. En meestal ook op klein formaat. Maar ik kon de Blue Hubbard niet laten... Het is de eerste grote soort doe ik heb. Dus we gaan zien of het een beetje te gebruiken is.

Nog soorten die je nu niet meer kweekt maar die er wel positief uitsprongen?

8nnemiek

Berichten: 43429
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:23

Ik vond de pink banana altijd leuk. Groeit als kool, het zijn mooie grote pompoenen, en door de vorm makkelijk in plakken te snijden. En ik vond die grote zaden altijd heerlijk om te poffen. Ook erg lang houdbaar.

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:44

Vandaag eindelijk weer een keer tijd en energie voor de tuin *\o/*

De muismeloentjes gaan maar door :D
Afbeelding

Venkel gaat mooi
Afbeelding

Nog een paar jalapenos eraf gehaald en de planten weggehaald
Afbeelding

Knoflook erin :9
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:55

Vandaag flink inkopen gedaan. We doen mee aan Treevember (zie onderschrift, donaties zijn welkom ;)), om ons voedselbos verder uit te breiden.

Nu heb ik al veel geënt afgelopen jaar, maar ik miste nog een aantal planten/struiken/bomen. We zijn bijna rond nu, ik wil alleen nog een paar judasboom oklahoma hebben.

Eind november hebben we een plant dag voor wie zin heeft om langs te komen (mag ook zonder helpen planten ;))
Afbeelding

En de rest van de voorraad:

Afbeelding

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:28

Wat heerlijk!

Ik vind het wel leuk om eens langs te komen. En dan kan ik gelijk die peerlijsterbes voor je meenemen, maar ik kan inderdaad niet zwaar aan het werk.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:30

Heb vandaag nog een zakje bonen geplukt. *\o/*

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:27

Malenka schreef:
Wat heerlijk!

Ik vind het wel leuk om eens langs te komen. En dan kan ik gelijk die peerlijsterbes voor je meenemen, maar ik kan inderdaad niet zwaar aan het werk.

Ik vind een op een veel prettiger ;)

Dit jaar zit het al vol (in mijn hoofd in ieder geval), als je begin volgend jaar enthout mee neemt en de peerlijsterbes kunnen we enthout ruilen en samen wat enten?

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:33

Lijkt me leuk Prairy. En super fijn dat je grenzen aangeeft.

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:40

Gisteren mijn moestuintje leeg gemaakt, er stonden nog wat wortelen en bloemen. Vijftien november moeten de tuintjes leeg worden opgeleverd.

Toch wel raar, dat was de laatste keer dat ik op dit terrein was, de laatste vier jaar heb ik er drie volle seizoenen van meegemaakt. Voor volgend jaar schrijf ik me niet in, omdat ik halverwege volgend jaar hoop te verhuizen naar het noordoosten. Over een jaar hoop ik dan mijn nieuwe - en blijvende - moestuin te hebben :)

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:26

Afbeelding
:=

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:28

Jij hebt nog zat staan :j. In mijn nieuwe tuin ga ik straks werken met de no dig methode, dus geen gespit en veel mulchen.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:29

Ben volop aan het uitdelen van het weekend 2 gezinnen blij gemaakt.

germie

Berichten: 26009
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 22:40

Hier staat nog rode kool, heel veel prei en heel veel boerenkool.
De pepers wilde ik zoals ik al 3 jaar probeer laten overwinteren in huis, maar wederom na een paar weken luis. Dus ik denk dat overwinteren er gewoon nooit in zit.

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:58

Ik heb een vraag:

Sinds mei/juni heb ik een aardappel plant geplant. Dat waren extra kruimig aardappels van de supermarkt (er zaten wortels met aardappelen aan). Nu is de plant nog steeds bezig met groeien. Wat is nu het slimste om te doen?

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:29

Oogsten en opletten dat er geen 2de groei in zit.

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:34

Marcella schreef:
Oogsten en opletten dat er geen 2de groei in zit.


Dankjewel Marcella!

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:00

*\%/* even afstoffen hier :Z

Voor degenen die komend seizoen net als ik sap willen gaan maken en bewaren, deze week zijn de liter en 0,75l sap in glazen flessen in de aanbieding bij AH voor €1,89.

Ik had zitten zoeken en voor een lege fles met dop zou ik iets van €1,40 moeten betalen. Beetje meer en dan heb je ook nog een lekker sapje.

Ik heb mezelf tot doel gesteld dat ik een jaar voorraad in potten en de vriezer + vers uit de tuin wil gaan opbouwen, bij voorkeur komend jaar en evt het jaar erna.

Ik heb al een weck ketel van 27 liter, een voedseldroger en een sappan. Ik sta op de wachtlijst voor een pressure canner, die zou in maart moeten komen.

Ik weet dat Annemiek en Marcella ook een voorraad bij houdt, wie nog meer?

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:23

Interessant om te lezen Prairy, ik wil dat in de toekomst ook gaan doen dus hou ons op de hoogte :)

Dit weekend kaartjes gekocht voor de moestuinbeurs van volgend jaar maart, lijkt me ook wel leuk om eens te bezoeken.

8nnemiek

Berichten: 43429
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:54

Wat een goed idee om de glazen flessen van de AH te kopen!
Ik werk vooral met Weck flessen, maar die kosten 2 euro per stuk (bij Unibrew koop ik ze)
Voordeel vind ik wel dat de glazen deksels een eeuwigheid mee gaan, waar metalen deksels uiteindelijk gaan verweren. Maar als ik bij AH kom deze week neem ik me er ook een paar mee denk ik.

Gaaf dat je een pressure canner krijgt!

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:08

Idee is leuk, maar heb nog zoveel lekkere sap staan. :')

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:13

Nou ja, krijgen :') €150 af tikken :+

Ik vind de weck potten niet fijn werken, ik heb hier ook wat oude staan, maar nee. Ik ga schroef potten gebruiken.

https://www.heliosholland.com/Jampot-/- ... der-deksel

https://www.heliosholland.com/Jampot-/- ... der-deksel

En dan de deksels die er geschikt voor zijn erbij. Stuk goedkoper als de weck potten. En als de deksels niet goed meer zijn, kun je die gewoon vervangen.

Moestuin beurs klinkt als een slecht idee, ik kom nu al om in de zaden, als ik daarheen ga wordt dat zeker niet beter :') Ik wens je veel plezier :D

Ik ga zo meteen 4 stelling kasten ophalen bij de Gamma, die waren dit weekend €20 ipv €40 en zouden 175 kilo per plank moeten kunnen dragen.

Dure hobby, die tuin :+

Marcella schreef:
Idee is leuk, maar heb nog zoveel lekkere sap staan. :')


Beetje door drinken dan :P

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:30

Gebruik weck en schroef flessen hou wel van risico spreiding.
Afbeelding
Afbeelding
Klein beetje drinken en eten maar. :')

Oh is niet alles trouwens en huis begin echt te klein te worden.