Cold brew coffee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:48

Ik ben zo'n raar mens dat niet van koffie of thee houdt, vooral thee vind ik echt niet te drinken.
Koffie krijg ik nog wel eens weg als ik heerlijk getafeld heb, maar hete koffie op een lege maag... nee, bedankt!

Tot ik koude koffie ontdekte via Starbucks!
Heerlijk, maar om nou elke keer €5,- of meer te betalen... nee, bedankt!

Ik ben dus gaan googlen en kwam uit bij cold brew coffee, dus koffie gezet met lauw water die je een nachtje laat trekken en dan zeeft (of de makkelijke, non cold brew, maar tijd besparende manier: koffie zetten en af laten koelen).
Heerlijk!

Mijn persoonlijke favorieten zijn met melk en een scheut caramel siroop of met melk en een scheut pepermunt siroop.
Maar ik gok dat er nog veel meer mogelijkheden zijn.

Zijn er meer mensen dol op deze koffie variant en zo ja, wat is jullie favoriet?

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:51

Lekker voor in dr zomer. De frappucino namaken. Dus gewoon de latte maken, melk en ijsklontjes in de blender en de koffie mengsel eroverheen. Heerlijk. Scheut Caramel siroop erdoor, of een andere smaak :9

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:15

Mijn vriend maakt zomers vaak cold brew coffee. Hij haalt dan speciaal gemalen koffie bij Simon Levelt. Wij hebben enkel bonen in huis voor de espresso machine. Heerlijk dorstlessend is het.

Anoniem

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 23:16

Ik zet warme koffie over ijsklonten <3 net als in japan. Zalig :D

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 01:16

Jans wordt je koffie dan niet waterig? Of hoe moet ik het zien?

Anoniem

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:56

Truc is niet teveel ijs en sterkere koffie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:57

Maar jij laat het dus niet eerst afkoelen?
Ik doe het hetzelfde als jij, gewone koffie over ijs, maar ik laat mijn koffie eerst afkoelen.

Deze staat momenteel voor mijn neus:

Afbeelding

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:58

Oh lekker :D ik ben absoluut geen koffiedrinker maar af en toe een cold brew, ijskoffie of frappucchino gaat er prima in! Ik wil nog graag die cold brew met vanille room proberen bij Starbucks, misschien hop ik zo even langs :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:10

Waarom zou je überhaupt koude koffie willen drinken? Het enige waar koude koffie goed voor is, is in de lange vingers van de tiramisu.

Smaakt het echt ineens zoveel beter als je de drab er overnacht in laat?

Anoniem

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:12

Wat is er mis mee? Mijn vriend vraagt zich ook af wat ik lekker vind aan groenten en waarom ik het in godsnaam zou eten...

Anoniem

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:15

Omdat het heerlijk verfrissend is in de zomer en ik warme dranken gewoon niet lekker vind ;)

Als je koffie cold brew zet, komt de van nature wat zoetere smaak meer naar boven dan wanneer je hem op de reguliere manier zet.
Zelf ben ik nogal lui en zet ik vaak gewoon koffie die ik laat afkoelen, maar er zit wel degelijk een smaakverschil in.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:16

DeMolenhoek schreef:
Wat is er mis mee? Mijn vriend vraagt zich ook af wat ik lekker vind aan groenten en waarom ik het in godsnaam zou eten...

Er is niet direct iets mis mee (buiten dat het gewoon echt niet lekker meer is als je koffie koud is geworden), maar ik vraag mij gewoon af waarom mensen* het zouden willen.

*mensen met een werkende waterkoker/fluitketel/koffiezetapparaat/andere warmtebron uiteraard.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:19

Afbeelding

Omdat het lekker fris is op een duffe woensdagochtend :+

Anoniem

Re: Cold brew coffee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:20

Is dat de cold brew met vanille room?
Goed gekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:20

Hangt ook enorm af van de kwaliteit van jou koffie Oomens :) Hoe is het gebrand, gemalen etc. Hier haal ik altijd kwaliteitskoffie bij de lokale winkel die ze zelf branden, malen etc. Eenmaal afgekoeld blijft die koffie lekker. Terwijl bij een mindere kwaliteit koffie (Senseo, douwe Egberts, huismerk van lidl etc) de koffie koud vaak bitter wordt.

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:28

DnT schreef:
Is dat de cold brew met vanille room?
Goed gekeurd?


Jup dat is 'm! Hij is lekker :j ik had 'm wel iets zoeter gevraagd, dan doen ze er een syrup in.. die echt hele bittere koffiesmaak trek ik niet in de ochtend, maar dat hele zoete van frappuccino ook niet :') dus is een goede middenweg zo'n cold brew met extra siroop :D

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:28

oomens schreef:
Waarom zou je überhaupt koude koffie willen drinken? Het enige waar koude koffie goed voor is, is in de lange vingers van de tiramisu.

Smaakt het echt ineens zoveel beter als je de drab er overnacht in laat?


Waarom niet? Ik ben geen grote koffie liefhebber maar op een warme dag is een goed gezette cold brew echt zalig. Dan bedoel ik dus echte cold brew, niet warm gezette koffie die is afgekoeld. Je moet ook zorgen voor een goede kwaliteit koffie, goedkope koffie wordt echt heel vies en bitter. Overigens vind ik die warm ook niet weg te krijgen.