Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Familierecepten die al generaties meegaan

 
Profiel   

Vandaag heb ik in het huis van een overleden familielid een recept voor appeltaart gevonden uit 1920, het is dus bijna honderd jaar oud. Met recht een oma's appeltaart. :D Maar nu komt het: toen ik het recept las (wat nog best moeilijk ging met een broos notitieboekje en een krullerig handschrift) besefte ik dat mijn moeder haar appeltaart op (bijna) precies dezelfde manier maakt. En dat is ook oprecht de lekkerste appeltaart die ik ken. :o

Ik vond dat zo leuk dat ik me nu afvraag of jullie ook recepten in de familie hebben die al generaties meegaan. Het delen van recepten of een foto van het gerecht erbij is ook leuk als je daarmee geen familiegeheim verraadt. Ik wil natuurlijk niet dat er iemand onterfd wordt. :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-17 23:04 



 
Profiel   

Jep.. Mijn oma's "kauw sjotel" (limburgs voor koude schotel) soort rundvleessalade, maar toch heel anders.. Tis meer een complete maaltijd.. Heerlijk.. :j

Mijn oma heeft t recept weer van haar moeder en het staat in een oud handgeschreven receptenboekje..

(weet alleen niet van wie dat boekje oorspronkelijk was)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-17 23:11 



 
Profiel   

Hier hetzelfde met konijn in het zuur (limburgs konijn), en bruine bonen in een soort bruine saus met spek. Dat laatste gaat denk ik wel ten onder met mijn moeder want ik vind het echt het goorste van de hele wereld :r Echt trauma's aan dat gerecht over gehouden, bah.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 14:46 



 
Profiel   

Leuk topic dit. Ben nu wel erg benieuwd naar het appeltaartrecept :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 14:53 



 
Profiel   

Pruimentaart, kipragout, erwtensoep en rijstepap maak ik zoals mijn oma ze maakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 15:02 



 

Appeltaart!
Elke verjaardag krijgen we weer de reactie: 'wat is jullie appeltaart toch lekker!'.
:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 15:09 



 
Profiel   

Indische sateh inclusief bijbehorende satehsaus
(SA-tee, dus klemtoon op de eerste lettergreep)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 16:08 



 
Profiel   

Een typisch kersttoetje dat al heel lang in de familie van mijn moeder zit wat voor die tijd een luxe toetje was. Helaas ben ik aan die kant de laatste die het nog maakt. En dan niet met kerst maar zo tussendoor.

Heel simpel wat je nodig hebt zijn lange vingers of koekjes die er op lijken, abrikozen, vers, droog en geweld of ingewekt. Abrikozenjam, gelatine en voor de melkmogers onder ons slagroom (voor mij helaas niet toegestaan, jammer maakt het zo veel lekkerder).

De lange vingers doop je in de iets dunner gemaakte abrikozenjam, daarvan leg je een laagje in een schaal. Daarop een laagje abrikozen, weer een laagje lange vingers in jam enz. Eindig met een laagje lange vingers. Daarover heen doe je de aangemaakte gelatine.

Dit alles laat je minstens een paar uur opstijven buiten de koelkast. Kan tot 2 dagen goed blijven. Serveen eventueel met geslagen slagroom die de hele bovenkant bedekt.

Kan eventueel ook met andere zachte vruchten of met cake die je bestrijkt met jam. Zelf vind ik het orgineel met abrikozen het lekkerste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 17:09 



 
Profiel   

karuna schreef
Een typisch kersttoetje dat al heel lang in de familie van mijn moeder zit wat voor die tijd een luxe toetje was. Helaas ben ik aan die kant de laatste die het nog maakt. En dan niet met kerst maar zo tussendoor.

Heel simpel wat je nodig hebt zijn lange vingers of koekjes die er op lijken, abrikozen, vers, droog en geweld of ingewekt. Abrikozenjam, gelatine en voor de melkmogers onder ons slagroom (voor mij helaas niet toegestaan, jammer maakt het zo veel lekkerder).

De lange vingers doop je in de iets dunner gemaakte abrikozenjam, daarvan leg je een laagje in een schaal. Daarop een laagje abrikozen, weer een laagje lange vingers in jam enz. Eindig met een laagje lange vingers. Daarover heen doe je de aangemaakte gelatine.

Dit alles laat je minstens een paar uur opstijven buiten de koelkast. Kan tot 2 dagen goed blijven. Serveen eventueel met geslagen slagroom die de hele bovenkant bedekt.

Kan eventueel ook met andere zachte vruchten of met cake die je bestrijkt met jam. Zelf vind ik het orgineel met abrikozen het lekkerste.


Doet me denken aan al die Duitse gelatine ingemaakte worsten en vleeswaren.
Klinkt met lange vingers en abrikozen een stuk lekkerder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 17:12 



 
Profiel   

Jup, hier ook enkele recepten die al de 100 jaar aantikken.
Mijn opa's en oma's komen uit Nederlands Indie, dus we hebben enkele indonesische recepten die echt authentiek en oud zijn, en zoooooo lekker :D en dus echt van generatie op generatie overgaan. We hebben ook een 'kookboek' geschreven door mijn oma zodat de recepten bewaard blijven. Word regelmatig wat uit gekookt.
Vooral de sate's marinade is jummie hier :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 11:28 



 
Profiel   

Zo hebben wij ook wat familie recepten vanuit mijn moeders kant:
- Bitterkoekjes pudding (wordt warm gegeten met vel :9 )
- Groentesoep
- Erwtensoep
- Worstenbroodjes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 11:38 



 
Profiel   

Het zou zo ontzettend leuk zijn als jullie zulke recepten hier vermelden *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 13:03 



 
Profiel   

Ik zal thuis kijken voor de bitterkoekjespudding en worstenbroodjes. Groentensoep moet ik aan mijn moeder vragen, die heb ik zelf nog nooit gemaakt. Erwtensoep maak ik iets anders dan het origineel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 13:08 



 
Profiel   

Hier gebruiken we nog steeds hetzelfde en oeroude (familie)recept voor Broeder. Er zijn vele benamingen voor en vele recepten, maar deze is en blijft nog steeds de lekkerste. :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 13:12 



 
Profiel   

Probleem met bv de satehsaus is dat dat ook vooral op gevoel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 14:01 



 
Profiel   

Lielle schreef
Probleem met bv de satehsaus is dat dat ook vooral op gevoel is.

idd alles wat ik van mijn grootmoeder heb geleerd is natte vinger werk :+ Vrees dat haar specialiteiten met haar verdwijnen, want mijn ma kan niet "koken" en ik maak het niet.
Ik eet bv alleen de rijstpap die mijn grootmoeder maakte, maar buiten met kerst at ik het nooit. Dus zie er het nut niet van in om zelf een pan te maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 15:40 



 
Profiel   

Oei, dat zijn best veel recepten.
Maar allemaal met vlees en dat eet ik niet meer :(
Maar ben ze aan het veganizen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 22:45 



 
Profiel   

Leuk topic! :D Hier wordt nog altijd jachtschotel gemaakt volgens het recept van een overgrootmoeder oid van mijn oma. M'n moeder heeft het recept inmiddels, maar oma maakt hem toch nog wel veel lekkerder :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-17 23:37 



 
Profiel   

Geen familie, maar ik heb van Franse vrienden van mijn ouders het handgeschreven receptenboekje van hun oma gekregen. <3 Zo'n 80 jaar oud en vol met dé traditionele recepten van typisch franse bekende recepten, zoals zij die van haar moeder heeft geleerd. Vergeet de allerhande en smulweb maar, die slaan de plank helemaal mis met hun zgn traditionele recepten. :+

Minuscuul minpuntje: het vertaal en ontcijferwerk kost moeite. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 00:55 



 
Profiel   

Zijn al die recepten familiegeheim? Ik zIe verschillende dingen langskomen waar ik nieuwsgierig van word...

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 01:47 



 
Profiel   

Helaas waren ze in mijn familie niet zo kokerig maar nou ben ik dus ook wel benieuwd naar al die recepten: ik zou zeggen: laat maar komen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-17 05:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen