BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:19

Heerlijke recepten zie ik hier voorbij komen!

Wij doen ook wel gevulde tomaat op de barbeque. Een tomaat van bovenaf uithollen, en vullen met kruidenkaas. Dan buitenom spekreepjes wikkelen, en rustig roosteren. Echt heerlijk! (Wel ff op een folietje of in zo'n bakje)

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 07:47

Ik maak altijd een tonijn-pasta salade, lekker fris met kleine stukjes komkommer, paprika, mais en geraspte kaas erdoorheen. Valt altijd in de smaak. Evenals de witlof-salade met cottage cheese, appel en rozijntjes. Beide supermakkelijk en ook goed te maken voor een grote(re) groep.

Qua groenten doe ik vaak vispakketjes (dus bijv. zalm met spinazie) in folie wikkelen.
Halve maiskolven invetten met gezoute roomboter en wat peper, in folie wikkelen en ook lekker laten liggen op de bbq tot ze gaar zijn.
Zoete aardappels laten poffen in een hoek van de bbq.
Toetje: Banaan met chocola en liquor 43 op de bbq. Indien gewenst later nog een bolletje vanille-ijs bij te doen als-ie gaar is.

Dit jaar zo'n grote weber gekocht waar je in het midden andere platen op kunt doen, dus dan wil ik de grillplaat. Heeeerlijk vooruitzicht, kan dus echt alles op wat ik maar wil <3.

Die gevulde tomaatjes klinken ook goed!

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 07:45

Wij hebben ook een gasbarbecue :o stuk gemakzucht, met kleine kinderen en niet zo'n grote tuin is het fijn als het ding snel heet is en ook snel weer afgekoeld :D

Het wisselt bij ons sterk wat we erop gooien. Bij de supermarkt bij ons in de buurt hebben ze heerlijke gemarineerde procureurlapjes en speklapjes, die gaan er bijna sltijd wel op. Verder wisselend hamburgertjes, kipsate, shaslick, worst, runderlapjes.

Laatste keer hadden we portobello's gevuld met boursin, heerlijk :9
En paprika bestreken met olijfolie met zeezout, gegrild op de bbq.

Lekkere simpele salade erbij met sla, tomaat, komkommer en een dressing van balsamico en olijfolie.
Vaak ook nog wel aardappelsalade erbij. En wat verschillende sausjes en smeersels voor stokbrood.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:42

Wat kan er veel gegeten worden :Y)
Wij doen het volgende op de BBQ
-Gemarineerde aubergines met ui, knoflook, ketjap, chilipeper en Citroen. Kan in stukjes op de spies in combinatie met paprika, maar ook in plakken.
-Champignons met kruidenboter
-kipsate op dezelfde manier gemarineerd als de aubergine
- knoflooksaus zelf gemaakt: kwark, knoflook, ui, zilveruitjes, augurkjes, peper zout en kappertje
- zelfgemaakt cocktailsaus: kwark, mayonaise, ketchup paprikapoeder en sherry.
- chipolataworstjes
-stokbrood (eventueel met kruidenboter van de BBQ)

Anoniem

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:08

Wij hadden van de week zelfgemaakte hamburgers van rundergehakt (1 pakje normale en 1 pakje mager) met daardoor een ei, wat paneermeel, een lenteuitje, een rood uitje, wat tijm, wat rozemarijn en braai kruiden van de AH er doorheen. Was echt zo lekker, zit nog steeds te watertanden als ik eraan denk :9 Op een mooi briochebroodje met cheddar, yum.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:36

De T-bone steaks en lams koteletten van de Aldi.....(diepvries)

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:48

wij hadden zondag: een mooi biefstukje (nu gewoon, ook erg lekker gemarineerd in rode wijn met knoflook en rozemarijn), gepofte zoete aardappel (in de lengte halveren, olijfolie, peper, knoflook, komijn en venkelzaad erover, en in folie), watermeloen met een dressing van granaatappelsiroop, gemengde geroosterde groenten en zelfgemaakte kruidenboter (bol knoflook gepoft bij de vorige BBQ, door een pakje roomboter met wat zout, citroensap en olijfolie, invriezen).

Een tijdje geleden had ik gegrillde kip met een saus van citroengras, knoflook, ui, sinaasappelsap, gedroogde abrikozen en pijnnboompitjes. Fantastisch!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:49

jij bent ook zo'n kokkin Lielle!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:50

ik ben dol op lekker eten :D

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:38

Heerlijk topic, leuk om ideeën op te doen. Wij hebben een standaard salade bij de BBQ, verzonnen door een vriendin en we zijn er helemaal verzot op! En niks zo simpel te maken!

Nodig:
- Yoghurt
- Mayonaise (yogonaise)
- tomaten
- komkommer
- blikje maïs
- Zout
- Peper
- Spek reepjes

Bereiden:
Bak de spekjes. Haal ondertussen het vruchtvlees uit de tomaten en snijd de schil in kleine blokjes. Snijd ook de komkommer in kleine blokjes.

Dressing:
Maak de dressing door yoghurt en mayonaise te mengen. Voeg hier wat zout en peper aan toe om het op smaak te brengen.

Doe alles bij elkaar en klaar! Het klinkt niet bijzonder, maar het is écht heel lekker. Maak het zelf ook geregeld voor bijvoorbeeld tussen de middag. :)

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:47

Hier staat voor morgen klaar

-buikspek gemarineerd in 5spices, soja, appelstroop en nog wat dingen
- geroosterde aardappelen
- qua groentes roosteren we aantal groentes met de bbqwok en daarnaast gegrilde lente-ui, alles met wat rode wijn azijn. Ook geroosterde mais erbij
- Zelfgemaakte falafelburger voor moi
-misschien nog couscoussalade erbij...

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:52

Mais op de barbecue met kruidenboter en knoflook
Groene asperges grillen met zeezout en rozemarijn
Procureurtje van AH.

Lekker hoor, leuke ideeen ook!

Wij hebben n Amerikaanse. Maar we hadden van t weekend een keer vergast eten. Alle smaakt naar houtskool. Hahaha helemaal mislukt.
Alleen de chemisch gemarineerde worstjes waren te pruimen. Was erg zonde.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:57

secricible, receptje voor het buikspek?

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:15

Lielle schreef:
secricible, receptje voor het buikspek?


2 dagen marineren in 5spices, basterdsuiker, sojasaus, appelstroop, chiliflakes. Hoeveelheden naar smaak.

Ik doe het zonder vel, die krijg ik niet mooi, maar met vel dan vel daarna insnijden in ruitjes en alles heel langzaam op de bbq op 100 graden garen tot 65 graden. Daarna iedere 10min insmeren met mengsel v appelstroop en sinaasappelsap dat ik met de achtergebleven marinade inkook tot stroperig. Eind temp 72graden. Eventueel nog even omkeren om het vel knapperig te maken et voila.
Recept van de wederhelft ;)

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:17

Hier morgen een bbq met 35-40 man.
Hebben het qua vlees lekker simpel gehouden: hamburgers van kip, varken en rund zo bij de slager vandaan, evenals worstjes en speklappen. Verder 5 kg kip gehaald en daarvan zelf shaslicks (of hoe je dat ook schrijft, rotwoord haha) gemaakt, kipsate en varkenshaassate in de marinade gegooid gister en net geregen.
Verder uiteraard boel stokbrood en smeersels, ik ga morgen nog dé tonijn-pasta salade maken en een frisse gewone salade en bij de visboer hebben we zalmsalade en huzarensalade besteld zodat we die alleen morgen nog even op hoeven te halen. Verder wil ik nog iets van een zoete aardappelsalade maken, maar moet nog even een simpel receptje zoeken.

Als toetje heb ik alufolie, bananen, witte en pure chocolade en licor 43. Met een bolletje vanille ijs. Jam jam <3.

Wat dat betreft is een bbq voor een mannetje of 15 véél leuker te organiseren _O-

Oeh buikspek. Vind dat zo vies _O-. Ongeacht hoe het gemarineerd is, heb het nu een paar keer geprobeerd, maar vind het echt niet lekker. Zo jammer!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:21

klinkt als een prima BBQ Yv! Maar ik ben het niet met je eens over het buikspek,heerlijk! Secricible, dank je wederhelft maar, deze ga ik proberen.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:23

Hahah kan hoor! Vind het ook echt jammer, want het is echt wel een leuk iets! Nieteens alleen voor op de bbq, maar ook bijv. voor een kerstdiner ofzo.
Maar heb het geprobeerd met zoete marina (ook iets van appel volgens mij), gewoon zonder (bluhhhh) en gevuld met weet ik het wat (Afrikaans recept, afgelopen jaar gegeten bij fam in Johannesburg, dé braai koningen haha), maar helaas ook niet lekker.. Denk misschien dat het komt omdat het varken is, ben ik sowieso niet zo dol op.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:44

Het is het enige varkensvlees, naast ham, wat ik lekker vind.

Lielle, nog aanvullende tip: beetje geweekt rookhout op de bbq erbij

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:27

Ik ga zondag mijn nieuwe bbq inwijden met een vriendin en we houden het lekker simpel:
vleespakket vd Aldi
komkommer
ananas
wat sausjes
stokbrood
kruidenboter etc
wat flessen fris
en rundvleessalade

Voor mijn verjaardag wil ik wel meer uitpakken, dan zijn we met 5-6 personen wsl en ga ik de dag ervoor vlees marineren, spiezen maken (ik denk kipsaté, varkenssaté en garnalenspiezen oid), schalen met vlees alvast indelen, salades maken etc zodat ik die de dag zelf gewoon uit de koeling kan trekken.

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:37

Wij doen vaak nog wat groene asperges en courgette met wat olijfolie, zout, peper en blokjes fetakaas op de bbq.

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:46

Maiskolven, aubergine, courgette, paprika, groene asperges, gemarineerde paddenstoelen, watermeloen (ja dat is gegrild echt lekker!), gepofte (zoete) aardappel, s'mores.
Ik voel me heel erg vego nu. :')

Tips voor toffe groenterecepten vind ik leuk, of maak ik daar beter een nieuw topics voor aan?

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:47

Misschien nog een tip voor aanstaande bbq's: zoete aardappel salade
Ik had het van het weekend gemaakt en serieus de helft heeft om het recept gevraagd en heb van alle 38 man te horen gekregen dat het zo ontzettend lekker was. En het was zooooo simpel!

Gewoon zoete aardappel schillen en koken. Terwijl dat kookt, in een bak milde kwark met wat mayonaise mengen, wat dille, wat bieslook en natuurlijk peper en zout. Afgekoelde aardappels er doorheen mengen en klaar. Vond het zelf ook heerlijk, lekker fris. Was een experimentje, maar gaat er zeker vaker komen.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:59

secricible schreef:
Lielle schreef:
secricible, receptje voor het buikspek?


2 dagen marineren in 5spices, basterdsuiker, sojasaus, appelstroop, chiliflakes. Hoeveelheden naar smaak.

Ik doe het zonder vel, die krijg ik niet mooi, maar met vel dan vel daarna insnijden in ruitjes en alles heel langzaam op de bbq op 100 graden garen tot 65 graden. Daarna iedere 10min insmeren met mengsel v appelstroop en sinaasappelsap dat ik met de achtergebleven marinade inkook tot stroperig. Eind temp 72graden. Eventueel nog even omkeren om het vel knapperig te maken et voila.
Recept van de wederhelft ;)

Hier staat die klaar. Weliswaar met granaatappelsiroop, ketjap, gember, venkel, knoflook en tabasco, geen twee dagen en in de oven ipv op de bbq maar verder heb ik je recept helemaal gevolgd ;-) ben heel benieuwd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: BBQ tijd, wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:05

Wij hebben volgende week een bbq en daar komt 1 vegetariër. Tips?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:10