Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 14:29

Hoi Hoi,,

Ik ben echt een ontzettende slechte eter, gewoon te weinig en ongezond. En ben ook nog eens een pieperd met eten. Ben ik me heel bewust van maar het is moeilijk om bepaalde gewoontes te door breken. Heb geprobeerd om dingen van te voren klaar te maken maar dan vind ik het vaak ook niet lekker meer of ik kom er gewoon niet aan toe om dingen klaar te maken. Daarnaast trekt koken mij ook totaal niet, ieder kwartier in de keuken aan het koken vind ik al verschrikkelijk. := En 's ochtends een gezond en lekker ontbijtje maken is me ook te veel moeite, waardoor ik snel even wat uit de kast grijp en de auto in spring.

Ben niet veel thuis, maar als ik thuis ben krijg ik snel wel snaai trek terwijl wanneer ik buiten bij de paarden bezig ben of aan het werk ben ik makkelijk een hele dag zonder eten kan en ik krijg dan ook gewoon geen trek. >;) Echt gezond is dat niet natuurlijk...

Maar doordat ik best wel druk ben en hele wisselende tijdren heb qua werk etc. maar toch een beetje wat aan mijn voeding wil gaan doen (dit is niet gezond hoe het nu gaat namelijk := ) dacht ik eraan om misschien met maaltijdshakes te beginnen.

Voordeel daarvan is dat het meer drinken is, het makkelijk mee te nemen is en je tussendoor wat vaker even een slokje kunt nemen. Op die manier krijg je toch wel je voedingsstoffen en alles binnen. Zie daar zowel voor bij de paarden, als op het werk, als voor thuis wel het voordeel van in. Het is volgens mij makkelijk en snel klaar te maken en blijft ook wel lekker als het een dagje in de koelkast staat?

Maar nu ben ik dus opzoek naar shakes die lekker zijn, maar waar wel echt voldoende voedingsstoffen in zitten. En waar meng je het mee? Ik vind melk bv. echt vies maar drinkyoghurt (is eigenlijk toch melk met een smaakje?) of gewone yoghurt gemengd met ranja bv. wel weer lekker.

Het gaat niet zo zeer echt om het afvallen, maar het gaat er meer om dat ik dus meer voedingsstoffen binnen krijg dan nu het geval is.

Alvast bedankt!

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:42

Waarom ga je niet over op smoothies? Zit meer in dan een shake en het is vloeibaar?

Maaltijdshakes zijn sowieso een no go

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:44

Zo'n maaltijdshake is helemaal niet gezond. Zeker niet voor permanente voedselvervanger. Neem bijv. een kant en klare salade mee

edit; een salade met vlees; lekker gevulde smoothies en dan 's avonds pasta ofzo. Allemaal lekker snel en makkelijk

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:48

Als je beter en gezonder wilt gaan leven moet je niet aan shakes beginnen. Het is a) niet gezond en b)een te makkelijke "oplossing" omdat je simpelweg geen moeite lijkt te willen doen om gezonder te gaan leven. Het lijkt natuurlijk wel handig, je denkt alles binnen te krijgen wat je nodig hebt zonder daar moeite voor te hoeven doen en dat is m.i. een verkeerde instelling die je uiteindelijk nergens brengt.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:50

als het gaat om voedingsstoffen binnen te krijgen, zou ik ook eerder voor smoothies en soep opteren.

ikzelf heb om mijn intussen ex-partner te steunen Herbalife voedingsshakes genomen als ontbijt. Als ze te lang staan worden ze heel visceus (dik en slijmerig) en ging ik telkens bijna over mijn nek om ze binnen te krijgen. Ik kreeg bovendien even snel terug honger dan wanneer ik geen ontbijt nuttigde (ook niet gezond :o ) maw ik vond het maar niks, ook al kon je het met heel veel bereiden: sojamelk (natuur, aarbei, banaan, chocolade, rode vruchten, koffie), kokos-, rijst-, amandel-of hazelnootmelk, maar evengoed fruitsap (al zit je daar dan onmiddellijk met veel suikers)

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 14:51

Ik heb inderdaad ook al eens gekeken naar smoothies, maar ben een beetje inspiratieloos wat dat betreft en dat kost ook alsnog best tijd om te maken. De meeste kant en klare salades lust ik niet.

Maar tips voor lekkere, voedzame, smoothie recepten zijn ook zeker welkom! Kan ik dat eens gaan proberen op dagen dat ik meer tijd heb om dat klaar te maken. Vind het juist zo'n voordeel als je tussendoor elke keer even een paar slokken kunt nemen. :)

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 14:59

MairiMacBran schreef:
Als je beter en gezonder wilt gaan leven moet je niet aan shakes beginnen. Het is a) niet gezond en b)een te makkelijke "oplossing" omdat je simpelweg geen moeite lijkt te willen doen om gezonder te gaan leven. Het lijkt natuurlijk wel handig, je denkt alles binnen te krijgen wat je nodig hebt zonder daar moeite voor te hoeven doen en dat is m.i. een verkeerde instelling die je uiteindelijk nergens brengt.


Het is een samenspel van, geen trek hebben (je zelf moeten dwingen om toch wat te eten), weinig tijd, hekel aan eten bereiden en 9 van de 10 keer ook weinig tijd voor, lust veel niet en in je eentje rustig even de tijd nemen om te eten doe ik ook niet. Word helemaal kriegel dan. Daarnaast komt ook nog eens dat ik bijna elke dag moet switchen, vaste tijden om te eten is gewoon ook onmogelijk door mijn werk. Daarom dat ik naar iets opzoek ben wat vloeibaar is, makkelijk om mee te nemen, iets wat je gemakkelijk tussendoor even een paar slokken van kunt nemen en toch wel voldoende binnen krijgt.

Mijn oog viel daarbij op de maaltijdshakes, ik heb er geen ervaring mee en zoals het er allemaal staat denk je inderdaad ah dat is handig! Daar zit alles in, snel klaar te maken, weinig troep van wat je allemaal weer moet opruimen en je kunt makkelijk tussendoor elke keer even een paar slokken nemen. Ideaal! :) Staat ook achter, tips en adviezen. Ik heb er geen kaas van gegeten, zit totaal niet in dat wereldje en hoef ook niet echt af te vallen ofzo. Ben gewoon opzoek naar iets wat helpt om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, dat is altijd beter dan niks / te weinig eten. Voel me overigens niet slap of futloos ofzo, kan gewoon probleemloos alles doen wat ik wil doen. ;)

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:10

Als je 's ochtends een smoothie maakt met magere kwark, een banaan, een doosje blauwe bessen en eventueel wat melk als je het anders te dik vindt, heb je een volwaardig ontbijt en kun je er tot de lunch tegen. Je kunt er ook nog havermout aan toevoegen voor de extra vezels.

*edit* Nog even een toevoeging: snel en makkelijk is meestal niet hetzelfde als gezond. Een smoothie is zo gemaakt, maar kun je niet meenemen (wordt warm, dik, verkleurt). Maak voor tussen de middag een pastasalade of kip met ananas en rijst. Is eenvoudig te bereiden en je doet je lichaam er een groter plezier mee dan met van die vieze poedershakes.
Laatst bijgewerkt door chevax op 30-05-17 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:10

Maaltijdshakes geven dan weinig troep.. het IS wel troep. Gooi je lijf vol met dingen waar het echt wat aan heeft ipv stofjes die het net niet zijn.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:51

https://www.jimmyjoy.com/ Hier zit in principe alles in wat je nodig hebt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor van anderen goede verhalen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:36

Er zijn toch gewoon kant en klare smoothies in de winkel te koop?
Een combinatie van wil ik niet, geen zin in en lust ik niet gaat je niet ver brengen als je gezonder wil leven.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:47

Ik snap jou wel hoor, ben ook een pieperd met eten en heb vaak geen zin in eten, iets drinken vind ik dan ook makkelijker. Goed dat je er nu aan denkt om gezonder bezig te zijn. Afvallen is voor mij ook niet nodig, het kost meer moeite om regelmatig te eten. Ik neem vaak een bak yoghurt en dan heel veel fruit erin ( uit de diepvries van de Albert Heijn, mango, kersen en ananas) mee naar mijn werk en dan neem ik regelmatig een hap. Rond 12 uur heb ik dat weg gewerkt en dan moet ik alweer lunchen pfff. Maar lang leve de appie, die hebben van die kleine bakjes met linzen en groente, niet te nassen maar wel gezond. Misschien ook wat voor jou?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:55

Ontbijt drink bestaat toch al jaren? :)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:06

Ik zag geloof ik twee jaar geleden een nederlander op tv die een shake had ontworpen waarbij je alles binnen krijgt en dus nooit meer hoeft te kauwen.. Ik zal even goed nadenken over hoe het heten

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:53

Shakeplus heb ik zelf wel goede ervaringen mee, maar niet om af en toe een slokje te nemen. Dat is niet lekker. Daarnaast is het voor lange tijd natuurlijk geen oplossing.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 06:48

shilady schreef:
Ik zag geloof ik twee jaar geleden een nederlander op tv die een shake had ontworpen waarbij je alles binnen krijgt en dus nooit meer hoeft te kauwen.. Ik zal even goed nadenken over hoe het heten

Jimmy Joy (voorheen Joylent), zie mijn link hierboven. :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:51

Many schreef:
shilady schreef:
Ik zag geloof ik twee jaar geleden een nederlander op tv die een shake had ontworpen waarbij je alles binnen krijgt en dus nooit meer hoeft te kauwen.. Ik zal even goed nadenken over hoe het heten

Jimmy Joy (voorheen Joylent), zie mijn link hierboven. :)


Je kan jezelf ook aan een infuus hangen, krijg je ook alles binnen zonder te kauwen :D

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:00

Newallure schreef:
Ontbijt drink bestaat toch al jaren? :)


Je hoeft dan in ieder geval niet te twijfelen of je voldoende suikers en kleurstoffen binnenkrijgt... :+

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:26

antje_vip schreef:
Je kan jezelf ook aan een infuus hangen, krijg je ook alles binnen zonder te kauwen :D

Het is alleen zo lastig om overal zo'n infuuspaal mee naartoe te slepen :))

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:32

Many schreef:
antje_vip schreef:
Je kan jezelf ook aan een infuus hangen, krijg je ook alles binnen zonder te kauwen :D

Het is alleen zo lastig om overal zo'n infuuspaal mee naartoe te slepen :))


Nachtelijke sondevoeding. Of gewoon 6flesjes nutridrink per dag. Heb je ook alles binnen :+

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:55

_Marinke_ schreef:
Ik heb inderdaad ook al eens gekeken naar smoothies, maar ben een beetje inspiratieloos wat dat betreft en dat kost ook alsnog best tijd om te maken. De meeste kant en klare salades lust ik niet.

Maar tips voor lekkere, voedzame, smoothie recepten zijn ook zeker welkom! Kan ik dat eens gaan proberen op dagen dat ik meer tijd heb om dat klaar te maken. Vind het juist zo'n voordeel als je tussendoor elke keer even een paar slokken kunt nemen. :)


Voor makkelijke, snelle shakes is het handig om een hoop fruit gesneden in de vriezer te hebben. Vervolgens giet je er een beetje (warm) water over en hak/breek je af wat je nodig hebt.
Bijna al het fruit kan in de vriezer.

Tevens is het handig om 1 goed zoet fruit te hebben en dat te mixen met andere fruitsoorten en water/sap/melk/yoghurt.

Zoete fruitsoorten:
Mango
Meloen (alle soorten)
Papaya
Banaan
Ananas
Kakhi

Kieper er vervolgens nog wat mixbaar fruit bij (citrusvruchten en appels zijn geen succes, geschilde sappige peer wel!), een paar lepels yoghurt of een scheut water/sinaasappelsap, mixen en voila.

Met een halve avocado en/of een grote lepel havermout maak je een smoothie overigens een volwaardige maaltijdsmoothie.

Smoothies zijn elk aan te vullen met avocado en, voor frisheid, citroensap.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:13

Many schreef:
https://www.jimmyjoy.com/ Hier zit in principe alles in wat je nodig hebt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoor van anderen goede verhalen.


Dit gebruik ik al jaren als ontbijt en ik ben fan.
Ik krijg in de ochtend echt niets anders weg.
Als gewoon eten je zo tegen staat dan is dit wel een van de "gezondste" opties iig.
Krijg je iig nog vitamines en mineralen binnen.

Ik maak het aan met gewoon kraanwater.
En zou dus ook simpel mee te nemen zijn.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:16

Ik reageer hier later nog even. Ik ben momenteel aan het shaken om dezelfde reden en het bevalt top!

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 10:49

ik ontbijt iedere ochtend met een shake: 150 ml magere yoghurt + schuit sap + muesli + banaan / kiwi / aardbeien/ frambozen + lijnzaad

blender aan en klaar! of ik het nu lepel of drink maakt ook niet uit :)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Maaltijdshakes... tips en adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:45

Ik heb sinds een tijdje shakes, niet om af te vallen maar om ritme te creëren in mijn manier van eten.

Ik sta op en begin met een shake, 300ml sojamelk en het shake poeder. (De sojamelk proef je overigens niet) Dan moet ik om 10u een tussendoortje eten in de vorm van een cracker met kaas bijvoorbeeld. Rond de middag weer een shake en om 15u weer een TD'tje. 'S avonds gewoon een maaltijd, wel een goede samenstelling. En om te snaaien eet ik yoghurt met fruit of alleen een stuk fruit.

Werkt echt perfect om een ritme te creëren, zeker in de ochtend. Want dan ben ik gewoon te lui om iets te maken en daarnaast vind ik vast voedsel ook echt vies zo vroeg. Dus zo'n shake is voor mij de ideale oplossing.

Nu is míjn lichaam al goed eraan gewend en "vraagt" om een TD'tje en lunch. :j

Ik voel me overigens ook veel beter. Mijn stoelgang is verbeterd en bijna geen hoofdpijn meer of futloos etc.