Tips Traktatie peuter op creche

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:41

Wat is er mis met rozijntjes dan? Ik ben oprecht benieuwd?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:44

Ik ook..,mijn peuter is gek op "sijntjes" :P

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:55

Hier worden rozijntjes ook verslonden, door alle kindjes op het kdv ook.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:09

Nou er is niks mis mee, maar die vinden ze hier niet lekker. mijn zoontje noemt dat dode vliegen( heeft hij denk ik op school gehoord)

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:27

Nou liever rozijntjes dan al die snoep-zooi...noem mij dan maar een overdreven en overbezorgde ouder maar ik word er echt niet vrolijk van dat kinderen aangeleerd wordt dat dat nu zo geweldig zou moeten zijn.

Die dingen als cake als frietjes en dan nog een kwak slagroom....of van die mierzoete cupcakes en zakjes chips enzo.... prima dat je dat je eigen kind geeft maar dat soort snoep-dingen vind ik dat je niet aan andermans kinderen moet gaan lopen voeren, de keuze om dat te geven moet je lekker bij de eigen ouders laten :j

Die van ons krijgt ook heus wel eens een hapje van het 1 en ander maar ik ben degene die bepaalt wanneer en vind het niet tof als een ander er ongezonde zooi in gaat zitten stoppen.

Dus dikke prima als dat niet mag +:)+

Zo moeilijk is het toch ook niet om iets leuks te bedenken met groente of fruit...vinden ze meestal net zo lekker :j

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:30

Ik vind het omgekeerde van wat jij vind.
Ik zie niet in waarom iemand mijn kind zou moeten verplichten een fruitje voor een feestje te eten terwijl fruit al dagelijks voer is.
Ik ga zelf ook echt geen mandarijntje serveren op mijn verjaardag hoor :+

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:35

Wat ik wel hip en lekker vind, zijn die "pizza's" van watermeloen! Dus een schijf watermeloen, beleggen met stukjes ander fruit en eventueel beetje yoghurt als toping en dan in pizzapunten snijden. :D Voor peuters misschien niet heel handig te eten, maar wel een leuke trakteertip :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:40

Chiave schreef:
Wat ik wel hip en lekker vind, zijn die "pizza's" van watermeloen! Dus een schijf watermeloen, beleggen met stukjes ander fruit en eventueel beetje yoghurt als toping en dan in pizzapunten snijden. :D Voor peuters misschien niet heel handig te eten, maar wel een leuke trakteertip :)



Iets makkelijker te eten; watermeloenpuntjes op een stokje, zoals een ijsje :)


Afbeelding

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:43

Sizzle: Een mandarijntje is ook wel een zwaktebod als je ziet wat voor leuke ideeën er langs komen :P

Over het algemeen zullen mensen neem ik aan het kind wegbrengen naar een "opvang" met het idee dat er daar op een gezonde manier mee omgegaan wordt en ze geen slechte gewoontes aangeleerd wordt :)

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:45

Bij mn oudste dochter heb ik een bakje gemaakt met een badeendje van papier aan de zijkant (veel knipwerk) met daarin badbeestjes.
Nu op de basisschool een handvlieger. Mijn jongste zal dat op de psz ook trakteren.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:52

karelien schreef:
Nou er is niks mis mee, maar die vinden ze hier niet lekker. mijn zoontje noemt dat dode vliegen( heeft hij denk ik op school gehoord)

Ik denk dat dit ook te maken heeft dat ze zoete chemische rommel als haribo krijgen.Dat trekt kinderen sowieso meer omdat het leuk verpakt is
Erg goed dat er ook richtlijnen zijn en gezond trakteren is ook leuk!!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:12

Pmarena, ik wil graag dat er in de opvang normaal realistisch met eten omgegaan wordt. Voor mij hoort daar een stukje taart of muffin bij een verjaardag gewoon bij.
Ik vind dat hele suikertaboe zo'n geneuzel.
Ze krijgen al dagelijks 2x fruit aangeboden al dan niet met yogurt. Dat dan bij een verjaardag 1 zo'n pauze hap door een cakeje vervangen wordt vanwege een verjaardig is voor mij hartstikke OK.
Ze zijn daarna echt niet spontaan suikerverslaaft en dichtgeslibt.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:15

Hm, geen (in kwarten gesneden) druiven maar wel plakkerige gummybeertjes die moeilijk weg te krijgen zijn. ...


Snoep ben ik niet tegen, wel gedoseerd. Op het kdv kregen ze snoep mee naar huis, konden de ouders zelfs beslissen

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:28

Mee naar huis vind ik ook een prima alternatief :j

Maar liever gewoon richtlijnen, er is zat leuks te doen met groente en fruit en daar kan ook vrijwel ieder kind gewoon tegen :)

Beetje jammer als iemand per-sé snoepspul in andermans kinderen wil stoppen, en als ouder krijg je een kind mee naar huis dat een waardeloze verdere dag en nacht heeft daardoor, i.v.m. heel erg opgefokt raken of buikpijn krijgen ofzo :(:)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:45

Van een stukje taart?
Ik krijg buikpijn van appel :+

Ieder z'n ding zullen we maar zeggen maar ik ben blij dat wij geen zoet taboe kdv hebben.

Er zit trouwens een kindje van vega ouders op die geen vlees mag eten.
Bij het warm eten smiddags wil hij heel vaak ook graag een stukje vlees maar dat moeten ze dan weigeren, dat kun je dan ook met snoep doen lijkt mij. Gewoon aangeven wat het maximum is.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:51

karelien schreef:
Verbaas mij er eigenlijk over dat er zoveel getrakteerd wordt op druiven bij die kleine kindjes. Die dingen staan in de top drie waar die kleintjes in kunnen stikken. Bah en dan die doosjes met rozijntjes. Die belanden tijdens een traktatie hier op psz gelijk in de prullenbak door veel kindjes Wij doen dit jaar een doosje stoepkrijt (25 ct bij de action) en daar een klein zakje haribo snoepjes aan.( die met die kleine beertjes)
weet iemand nog een leuk rijmpje om op het kaartje te zetten. Mijn zoontje neemt in juli afscheid van de psz maar is dan nog lang niet jarig. Dat is hij pas half aug. dus om er nou iets van vier jaar op te zetten vind ik dan niet echt leuk.


En in die kleine haribo beertjes stikken ze niet wil je zeggen? :')

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:55

Harde of kleine snoepjes bij kinderen onder de 4 is gewoon niet zo handig.
Als mensen ook hele zakjes snoep gaan samenstellen dan zou het me ook te gortig worden, maar dat zouden de 'juffen' ook echt niet zomaar ongedoseerd z'n gang laten gaan.
Een cake of koekachtig ding is eigenlijk nog het handigste omdat het heel makkelijk ter plekke te doseren is.

TinkerTreas

Berichten: 3670
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:21

Mijn dochter en mn oudste zoontje krijgen traktaties mee naar huis, zodat we zelf kunnen beslissen of ze het mogen of niet.
Bij de jongste op het kdv weet ik eigenlijk niet precies of ze het gelijk opeten of mee naar huis krijgen. Hij zit hier pas net. Hij heeft van de week wel een bellenblaas mee naar huis gekregen.
Maar eetbare traktaties weet ik niet. Ze willen wel het liefste gezond. Mijn zoontje is nog geen jaar, dus snoep enzo krijgt hij sowieso nog niet.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:29

De school van onze keuze laat geen slechte dingen toe, gelukkig. Ik heb dat liever ook niet. Maar als kind zijnde vond ik de mooiste creatie van mijn moeder een knapzak. Gemaakt van een lang lepeltje met katoenen zakdoek van zeeman (van Disney) en daarin een danoontje.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:37

Allemaal zo veranderd. Toen ik op de basisschool zat deelde niemand maar ook echt niemand fruit uit. Ook hoefte je geen gezond 10 uurtje. Maar gewoon een koekje en een pakje drinken en geen water.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:49

SavannahNx schreef:
Allemaal zo veranderd. Toen ik op de basisschool zat deelde niemand maar ook echt niemand fruit uit. Ook hoefte je geen gezond 10 uurtje. Maar gewoon een koekje en een pakje drinken en geen water.


+1

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:52

In mijn tijd ook hoor en ik ben et denk ik ook niet slechter van geworden, maar de tijden veranderen. De producten en wetenschappelijke kennis veranderen ook: meer toegevoegde suikers in de pakjes drinken, meer mensen met serieus overgewicht en de maatschappelijke verantwoordelijkheid die scholen of dagverblijven hebben

TinkerTreas

Berichten: 3670
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:57

Maar vallen danoontjes wel onder traktaties die mogen? Want daar zit ook suiker in.
Daar kun je ook leuke dingen mee maken als traktatie.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:15

Hier mocht het wel. Geen anti-suiker beleid, wel het verzoek niet op snoep te trakteren

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:15

SavannahNx schreef:
karelien schreef:
Verbaas mij er eigenlijk over dat er zoveel getrakteerd wordt op druiven bij die kleine kindjes. Die dingen staan in de top drie waar die kleintjes in kunnen stikken. Bah en dan die doosjes met rozijntjes. Die belanden tijdens een traktatie hier op psz gelijk in de prullenbak door veel kindjes Wij doen dit jaar een doosje stoepkrijt (25 ct bij de action) en daar een klein zakje haribo snoepjes aan.( die met die kleine beertjes)
weet iemand nog een leuk rijmpje om op het kaartje te zetten. Mijn zoontje neemt in juli afscheid van de psz maar is dan nog lang niet jarig. Dat is hij pas half aug. dus om er nou iets van vier jaar op te zetten vind ik dan niet echt leuk.


En in die kleine haribo beertjes stikken ze niet wil je zeggen? :')


blijkbaar niet nee. Komt niet voor in die lijst