Tips Traktatie peuter op creche

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:56

Lollieloes: Leuk van je moeder +:)+

Simpel te maken, ziet er leuk uit, het is lekker verfrissend èn je lijf krijgt er nog een vitamientjes-boost van ook dus dan geef je tenminste echt iets "van waarde" weg. Helemaal top toch :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:01

vitaminen kun je ook bij de kruidvat in gummieberen vorm krijgen, pmarena dus als ik jou kind daar op zou trakteren heb je niets om te klagen het is iets van waarde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:01

pmarena schreef:
Hoezo, ze krijgen het anders niet? En eens in de 2 weken? Dat vul je maar even makkelijk voor een ander in.


Ik baseer me op wat ik hier in mijn omgeving zie en op wat er aan ouders voorbij komt in andere Bokt topics over voeding en kinderen. Daar blijkt vaak genoeg dat ouders die het meest allergisch reageren op snoep, suiker, suikeryoghurts, zout en vet op school en op feestjes hun kinderen zelf wel gewoon snoep, vet, ijsjes, zoete yoghurts en snacks te eten geven, soms zelfs elke dag...
Dus ja, dan komt het demoniseren van andermans suiker nogal apart over op mij... Persoonlijk heb ik dan meer respect voor ouders die één lijn trekken en nee zeggen tegen alle suiker, niet alleen op school maar ook thuis. Maar anderen dicteren dat zij geen suiker mogen geven aan je kind en dat dan troep, rommel en vergif noemen, terwijl je het zelf wel gewoon aan ze voert want dan is het gewoon 'gezond en lekker voor de afwisseling' vind ik vrij krom. Wees er dan gewoon eerlijk over: suiker is suiker, en dus of het is of altijd troep, ook als jij het zelf geeft, of het is gewoon een van de vele voedingsmiddelen waar je voorzichtig mee moet zijn. Maar om andermans suiker troep te noemen en het zelf wel gewoon in je kind te stoppen... :(:)

Maar goed, ik kan alleen in mijn eigen omgeving kijken; als jouw kind in een klas met 100 kinderen zit dan krijg hij inderdaad 2 tractaties per week... Maar als je hem thuis zelf ook dagelijks danoontjes en zoet broodbeleg voert en misschien zelfs wekelijks pannenkoeken of friet voorschotelt, gaat hij dan echt dik worden van die 2 'ongezonde' tractaties per week...?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:28

Jij hebt geen enkel idee wat ik wel of niet in mijn kind stop X, dus kom maar gerust weer van je zeepkist af hoor want je slaat de plank sowieso echt totaal mis met het hele betoog :P

Ieder zijn idee over wat wel of niet goed is, en wanneer wat wel of niet gepast is.

IK vind het een goede zaak dat snoep steeds meer geweerd wordt op vormende plekken voor kinderen +:)+

En hier in het topic en online zijn heul veel hele leuke voorbeelden te vinden dat niemand er iets aan hoeft te missen ook omdat er zat veel gezondere, leuke èn lekkere dingen te bedenken zijn die je kan trakteren :j

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:30

Maar een antwoord op mijn vraag kreeg ik nog niet.
Hou jij je kind dan thuis op een standaard verjaardagsfeestje waar snoep en suikergoed rijkelijk aanwezig is?

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:31

Dat antwoord ga je ook niet krijgen, want dat is wel van meer zaken afhankelijk dan alleen van wat er geserveerd wordt. En het gaat je bovendien niets aan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:34

pmarena schreef:
Hoezo, ze krijgen het anders niet? En eens in de 2 weken? Dat vul je maar even makkelijk voor een ander in.

Dikke kans dat ouders die niet de moeite willen doen om een stuk fruit leuk aan te kleden voor die ene verjaardag per jaar, het ook niet zo nauw nemen wat er de rest van de week naar binnen gaat.


Over iets voor een ander invullen en de plank mis slaan zeg.... iets met 'pot verwijt ketel' in dat geval want jij maakt zelf ook een fikse aanname.

Afijn, ik heb toen onze kabouter naar een andere groep ging op het KDV traktaties gemaakt. Was niet nodig en volgens 90% vast overdreven maar ik vond het wel leuk en een reden om te trakteren. Ik heb houten puzzeltjes gehaald bij de hema, zakjes likkoekjes (oliebol hey, suiker!) en doosjes rozijntjes. Dat aan elkaar geplakt en tada, een leuke traktatie.

Ik ga echt niet rekening houden met welke ouder wel of geen suiker in z'n kind wil. Ik wil wel rekening houden met allergieëen, maar als je niet wil dat je kind iets te eten krijgt wat je goedkeuring mogelijk niet kan verdragen moet je ze lekker bij je thuis houden. Ik ga me niet door een andere moeder voor laten schrijven wat ik m'n kind mag laten trakteren en gelukkig doen ze daar op het KDV ook niet zo spastisch over en mogen ze gewoon een lekkere traktatie. Ze hebben onlangs zelfs met z'n allen appeltaart met slagroom op, foei toch. Was toch wel zoet hoor.

Oh en mijn kind krijgt een enorm gezond en gevarieerd dieet hoor, ondanks af en toe zoetigheid en een traktatie.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:44

Er zijn in het verhaal van de feestjes maar 2 opties hoor.

Of je kind mag gaan en eet zoetigheid waar jij een hekel aan hebt
Of hij mag niet gaan en vindt het vreselijk dat alle kindjes in zijn klas naar een feestje mogen en hij niet

Meer valt er niet over te zeggen.

Ik geloof zelf niet dat je je kind zoiets zou ontzeggen,en dan gaan je principes dan al....

Zo'n dingen zijn mss nog haalbaar voor een 2-jarige,maar ja kan daar toch niet in volharden.....dat is gewoon onmogelijk zonder je kind de dupe ervan te maken.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:53

Ik kan me wel redenen voorstellen hoor om onze kleine niet mee te laten gaan op een feestje waar de halve klas wel naartoe gaat :)

Maar ik vind het wel een leuk idee dat wellicht, als KDV en scholen nu meer bewustzijn creëren dat het leven zonder van die bewerkte snoep ook heel leuk kan zijn, het met deze kinderen (en ouders) mee groeit en je kind dan misschien niet van elk feestje thuiskomt met een buik die alleen maar vol zit met mierzoete taart, snoep, chips en patat weggespoeld met cola...en ze dat bij het volgende feestje weer verwachten ;)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:05

Ons kdv serveert voor de warme maaltijd enkel lokale en biologische verse producten. Ze eten ongezoete yoghurt en 2x per dag fruit.
Maar traktaties mogen dus ook en dat is ook ok als dat dan niet biologisch en verantwoord is.
Gewoon lekker nuchter en normaal zoals ze ermee omgaan.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:14

Ik ben blij met de tegenbeweging die er gaande is. Inmiddels zijn we er allemaal achter dat al die onnatuurlijke suikers (dus heel wat anders dan de suikers in aardbei of honing), helemaal zo goed niet zijn. Omdat scholen en dagverblijven een maatschappelijke functie hebben, is het alleen maar goed dat er een ontmoedigingsbeleid bestaat.

Mijn kinderen mogen op een feestje en ook daar buiten heus een koekje, snoepje of chipje, maar ik noem t bewust geen 'lekkers', want dat impliceert dat al het andere niet lekker is.
Inmiddels zijn ze 4 en 7 en maken ze zelf al heel behoorlijk afgewogen keuzes (ik eet me niet vol want dan hoef ik geen avondeten meer, ik neem water tegen de dorst want dat helpt beter dan limonade) en zijn de bakjes rauwkost op een feestje het eerste leeg

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:17

Sizzle schreef:
Ons kdv serveert voor de warme maaltijd enkel lokale en biologische verse producten. Ze eten ongezoete yoghurt en 2x per dag fruit.
Maar traktaties mogen dus ook en dat is ook ok als dat dan niet biologisch en verantwoord is.
Gewoon lekker nuchter en normaal zoals ze ermee omgaan.



En zo moet het zijn.


Verdetr vind ik het persoonlijk ook als je tegen suikers bent bij traktaties bent , je dan je kind ook geen danoontje moet geven of andere dingen waar evengoed vol suiker zit maar de lijn moet doortrekken. Anders vind ik het maar hypocriet.

Mijn zoontje drinkt thuis enkel water. Bij gelegenheid drinkt hij is ern chocomelk maar dat is eerder uitzonderlijk.
En hij krijgt na zijn fruit een droge koek en bv zoals vandaag zijn we naar zee geweest en heeft hij een bolletje vanille-ijs gegeten.

Zijn gewicht is een aandachtspunt, ondanks dat hij zeker niet te veel eet en geen overdaad aan suikets binnenkrijgt, zit hij met zijn gewicht in verhouding met zijn lengte wat te hoog. Kinderarts zei ook dat er een genetische factor speelt en dat hij nog maar 2 is en als hij naar t school gaat, hij ook meer gaat bewegen enzo.

Dit in mijn achterhoofd zou ik ook kunnen doorslaan en hem op dieet zetten en hem verbieden om is iets ongezond te eten maar dan ben ik verkeerd bezig.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:25

Vorig jaar hebben we cupcakejes gemaakt met eigengemaakte kersenjam met kersen uit eigen tuin.
Een vriendin van mij helemasl in de wolken met de 'gezonde' tractatie.
Ich dacht: hoe naief ben je dan om te denken dat eigengemaakte kersenjam geen suiker nodig heeft om te geleren }>

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:30

Je schijnt jam ook stevig te kunnen maken met andere goedjes heb ik ooit wel eens ergens gelezen :)

Maargoed als iemand dat niet specifiek vermeld dan is het waarschijnlijker dat er een vracht suiker doorheen gegaan is :P

Volgens mij kan je mensen niet opleggen dat als ze "dit" vinden ze dan ook "dat" moeten vinden, als iemand wel dagelijks een Danoontje geeft maar het niet nodig vindt om tijdens een verjaardag alleen maar zoete zooi te serveren, dan zal diegene er best wel zijn of haar eigen redenen voor hebben toch, volgens mij mag dat gewoon :P

Dat hypocriet vinden mag natuurlijk ook. Maar dat vind ik dan weer flauw. En zo vindt iedereen wel iets van een ander.

TinkerTreas

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:55

Wij zijn vrij makkelijk met snoep en chips enzo, mijn jongste wordt vrijdag 1 jaar en die eet ook al een paar nibbit chippies als de oudste 2 dat krijgen.
Maar we hebben wel regels. In principe krijgen ze alleen in het weekend chips. Snoep heb ik meestal niet in huis, mijn dochter lust bijna niets van snoep. Maar ze krijgt wel gewoon limonade mee naar school.
Maar ze drinken ook alle 3 zonder problemen water, ze zijn gek op fruit en op komkommer en tomaatjes enzo.

Een toetje eten we eigenlijk nooit, we hebben genoeg aan ons avondeten. Ik heb daarna echt geen trek meer in vla of yoghurt. Als de kinderen ergens anders eten en ze krijgen dan wel een toetje, eten ze het eigenlijk nooit op omdat ze er geen trek meer in hebben.

Mn dochter mag van mij gewoon trakteren wat ze wil. Vorig jaar waren dat cupcakes. Dit jaar snoepjes (die ze achteraf zelf niet opgegeten heeft :D ).
Mn oudste zoontje trakteert nu nog geen etenswaren ivm voedingsproblemen van kinderen uit de groep. Hij gaat na de zomervakantie naar een andere groep, maar ik weet niet wat daar de regels zijn met trakteren. Voorlopig heb ik daar nog niet mee te maken, want hij is in de zomervakantie jarig.

Tja en de jongste moet dus wel gezond trakteren. Maar eigenlijk heeft hij er zelf nog niets aan om te trakteren. Dus voor wie doe ik dat eigenlijk, niet voor hem in ieder geval :+ :D
Maar goed ik denk dat ik hem danoontjes laat trakteren.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:42

benangelique schreef:
Ik ben blij met de tegenbeweging die er gaande is. Inmiddels zijn we er allemaal achter dat al die onnatuurlijke suikers (dus heel wat anders dan de suikers in aardbei of honing), helemaal zo goed niet zijn. Omdat scholen en dagverblijven een maatschappelijke functie hebben, is het alleen maar goed dat er een ontmoedigingsbeleid bestaat.

Mijn kinderen mogen op een feestje en ook daar buiten heus een koekje, snoepje of chipje, maar ik noem t bewust geen 'lekkers', want dat impliceert dat al het andere niet lekker is.
Inmiddels zijn ze 4 en 7 en maken ze zelf al heel behoorlijk afgewogen keuzes (ik eet me niet vol want dan hoef ik geen avondeten meer, ik neem water tegen de dorst want dat helpt beter dan limonade) en zijn de bakjes rauwkost op een feestje het eerste leeg


Weetje wat de mensen ziek maakt al die toevoegingen, lees de etiketten eens van een plakje ham, een braad worst en zo zijn er nog wel meer zoetstoffen als aspartaam, kleurstoffen, het nitriet in een plak rundvlees etc
Dat is echt troep en dat eten ook onze kinderen, ook die van de mijn kind mag geen suiker moeders!
En daar hoor je niemand over.....
En dan gaan we hier fiepen over suikers en hartig tracteren...... :x

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:47

Dat is gewoon OOK slecht :j

Allebei niet teveel "normaal maken" dus als je je kind een beetje gezond op wilt laten groeien en gezonde gewoontes aan wilt leren.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:30

Maar zo word letterlijk alles slecht :+

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:58

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 01-08-22 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:24

laat nou net doodgaan heel natuurlijk zijn, maar jakkes zeg het ging over traktaties voor peuters.
Vandaag gingen op de kleuterklas een stapel spinners de klas in als tractatie.
weet nou niet wat ik daar van moet vinden de jarige is nu echt een gulle gever! maar de kindjes zullen het wel waarderen. -O-

TinkerTreas

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:56

Spinners vind ik toch wel een beetje te gek. Ook al haal je hele goedkope, je zit al snel boven de euro per kind.
Maar de kinderen zullen het inderdaad wel leuk vinden ja.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:57

Het ging hier om suiker, vandaar mijn opmerking.

En ja, veel voeding is ongezond (gemaakt), bewuste keuzes maken dus. Maakt het leven écht niet minder leuk

Anoniem

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:39


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:45

Ik lees dit topic even mee, mijn dochter moet binnenkort trakteren in een klas van 35 kinderen, met volgens mij meerdere lactose-intoleranten en een hele erge pinda-allergie.
Ze wil wel graag iets tracteren wat eetbaar (en lekker) is, best een opgave want ook een blokje kaas kan bijvoorbeeld niet, en met dit weer vind ik gesneden fruit ook niet echt een optie (want kleverig, veel kieskeurige eters heb ik vorig jaar al gemerkt).
Popcorn is al een paar keer getrakteerd in de klas dus dat vind ze ook niet zo leuk om te doen..

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Tips Traktatie peuter op creche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:51

Niet-gesneden kleine fruitjes dan Shanna, zoals frambozen, bosbessen, bramen, druiven, aardbeien? Zouden ze daar echt kieskeurig mee zijn? Het is dat het zo duur is, anders zou ik het elke dag wel eten. Het scheelt trouwens dat als je een grote variëteit aanbied dat er altijd wel iets is dat ze lusten, maar dan kunnen ze ook delen met elkaar. (goh, lekker pedagogisch :') ).