Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:47

safina schreef:
Percy schreef:
Heb al geen tijden meer vleesvervangers op. Toen ik die nog weleens op het menu had staan hadden ze normale namen. Ik zie niet zo goed waarom het offtopic zou zijn.

Eet echt weleens gerechten zonder vlees en ik mijd de kiloknallers maar ik ben geen vegetariër.


Off topic omdat TS vroeg naar welke vleesvervangers qua smaak aan te raden zijn. Ze vroeg niet om een discussie over de naam ervan of over al dan niet vegetarisch eten. Dus als je het daarover wilt hebben is het misschien prettiger als je daar zelf een topic over start?

TS, falafel vind ik ook erg lekker. De bitterballen van de Aldi ga ik ook eens proberen. Ik vind de producten van de Vegetarische Slager goed, maar wat er verder in de koeling bij de supermarkt ligt vind ik ook niet te nassen.


Falafel is zoooooo lekker, maar dan wel de echte. De verse zelfgemaakte, of beter nog gemaakt door een Libabanees of Syriër. :D

Anoniem

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:37

Ik ken toch nog toe alleen de falafel van de supermarkt. Misschien toch eens zelf gaan maken....

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:20

Oeh zelfgemaakt is idd extra lekker! Maar wel heul veul werk :Y). Bij de Coop hebben ze goeie (van Maza ofzo, ligt bij de halal producten, niet tussen het andere vegaspul) en die van de AH met bieten zijn ook fantastisch, lekker smeuïg (en ik lust normaal geen bietjes).

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:37

Percy schreef:
In dat opzicht heb je wel gelijk en ben ik misschien wel offtopic gegaan. Ik heb alleen enorm veel moeite met die vleesnamen. Als ik zin heb open ik daar misschien wel eens een topic over.

Blijf er wel blij, en dat is waarom ik hier reageerde, dat het toekennen van dierennamen aan vegetarische producten toch wel heel krom is.



Ik vind dat juist fijn !!
Bijvoorbeeld ik kook een maaltijd en kook daar normaal voor mijn vriend een kip snitzel bij . Dan pak ik ook de vegetarische kip snitzel ivm de smaak

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:42

Maar dat kan toch gewoon (net als 20 jaar geleden) een schnitzel heten, of soja/vegaschnitzel ipv een kipschnitzel... Het ís gewoon geen kip.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:15

Vega kipschnitzels ken ik niet eigenlijk, die heten toch al gewoon schnitzel? De enige vleesvervanger die een dier in de naam heeft zijn de kipstuckjes, toch?

De mcdonalds in België heeft trouwens wel vega McChicken :9 Die is heerlijk!
En vega Chickenwraps :9

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:18

Percy schreef:
Geen aandelen in de vleesindustrie maar ik vind het simpelweg misleiding.

Je bent vegetariër of vegan en dan wil je wel vegetarische vleesvervangers met dierennamen? Dat gaat er bij mij echt niet in.

Mijn kippen zijn vegetarische kippen want die krijgen geen vlees. Zou die zo kunnen verkopen als vegetarische kipblokjes, zou geen woord over gelogen zijn.

Als je je verdiept in de vegetarische slager zie je hoe heftig de belangenverstrengeling is en daar hou ik niet van. Producten moeten eerlijk zijn, of het nu een stukje vlees is of een vegetarische vleesvervanger.


Die namen zijn er omdat het marketing technisch gewoon lekker bekt en verkoopt
En ook omdat het product gemaakt is in enigszins iets na te bootsen
Dan is het erg makkelijk als er op de verpakking staat wat het poogt na te bootsen ipv 86 verpakkingen met " stukjes xxx proteïne " waarbij je maar moet gokken welke het nu ook al weer was

Vega wil niet zeggen dat je vlees vies vind of de structuur vies vind of wat dan ook
En best wat vega's willen juist iets wat ergens op lijkt uit de vlees eet dagen

En daarnaast is het juist een naam die het heel toegankelijk maakt voor de mensen die af en toe een vega product willen , dan hoef je heel wat minder hard te denken over wat je wil maken en wat je daarbij nodig hebt


Dat het geen kip of koe is snapt iedereen toch hoop ik wel...anders geef ik bij deze sowieso de hoop voor humanity per direct op

Als je dan toch zo over misleiding valt zou ik me eerder druk maken over een hele kudde andere producten in de supermarkt
Dan producten waar luid en duidelijk vegetarisch op staat ondanks de benaming kip


En dan heb ik het niet over 1 producent zoals de vega slager maar gewoon het hele vega segment ... dat ze iets vernoemen naar hetgeen waar het op moet lijken met de tag vegetarisch er luid en duidelijk bij
Best
1000 keer liever dan al die misleidende bullshit waar producten die weinig meer met voedsel te maken hebben als gezond en vrij van allerlei onzin gepromoot word terwijl die onzin er nog steeds in zit met een ander doel zodat het niet meer als smaakt , geur of kleurstof vermeld hoeft te worden

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:39

Sonja_vR schreef:
Vega wil niet zeggen dat je vlees vies vind of de structuur vies vind of wat dan ook
En best wat vega's willen juist iets wat ergens op lijkt uit de vlees eet dagen


Ja schuldig! Maar ik ben dan ook vleesloos opgegroeid, dus niet representatief.
Verder maak je echt een goed punt. Lastig om bewust te kiezen als je niet weet wat waar inzit. Daar mag wel meer helderheid in komen, net als voor allergenen.

Niene87

Berichten: 3402
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:05

Gister de vega boomstammetjes gegeten (voor het eerst, terwijl ik zelf al 6 jr geen vlees eet en manlief al 26jr geen vlees) van de AH
Heerlijk!!!!!

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:16

Niene87 schreef:
Gister de vega boomstammetjes gegeten (voor het eerst, terwijl ik zelf al 6 jr geen vlees eet en manlief al 26jr geen vlees) van de AH
Heerlijk!!!!!


Ik vind ze ook goed gelukt (al vind ik ze vrij zout). De structuur is eindelijk eens los in plaats van zo strak geperst.

Ondanks dat je me weg kunt jagen met de geur van vis werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld door de SoFish burgers (van het merk So Fine) gekocht bij Jumbo. Gelukkig geen typische vissmaak (voorzover ik die nog zou herkennen sinds 1980) en ook deze heeft een behoorlijk lossere structuur. Vind het wel een aanrader

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:25

Man Percy wat kan jij zagen zeg.

Ik vind die e=mc2 burger heel lekker! Is van de vegetarische slager. Maar dan niet samen met aardappels en groenten ofzo, maar als hamburger, dus tussen een pistolet, met wat zout, peper, en ketchup, mmm ik krijg er spontaan zin in :D

Verder vind ik de 4 kleine worstjes in 1 verpakking, een oranje verpakking, hmm van alpro? Of iets van Quorn ofzo (is dat een merk? :+ ) ik zou het niet meer weten... Je hebt twee soorten, de chipolatoworstjes, die zijn per 2 verpakt en zijn groot, en dan heb je er ook kleintjes die per 4 zitten.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:29

Vega boomstammetjes? Boomstammetjes waren vroeger 1 van de weinige vleesproducten die ik erg lekker vond.
Ga dat zeker eens proberen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:30

Neen ze heetten niet boomstammetjes...denk ik.. want dat klinkt vies :+

Edit: het zijn dus wel de chipolata worstjes! (de grote heten braadworsten)

Afbeelding

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:41

Afbeelding

Dit zijn de vega boomstammetjes van AH

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:51

Die zien er eigenlijk wel heel lekker uit! Zal ook eens de AH in duiken. :D

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:05

Wat een leuk topic dit! Ik ben zelf geen vegetariër en denk ook niet dat ik dat ooit ga worden, maar ik word wel nieuwsgierig naar sommige vervangers die ik hier voorbij zie komen. Ik ga binnenkort maar eens kijken, het kan nooit kwaad om eens een stukje 'nep' vlees te eten. :) Laat ik gelijk mijn mening weten. :D

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 17:54

Als je t nog niet bent en dus nog vlees eet en die structuur prima vind zijn er dus legio opties die ze best goed nabootsen. Dus genoeg keuze en volgens mij merk je niet eens altijd dat t dan "nep" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:39

Hiraeth schreef:
Wat een leuk topic dit! Ik ben zelf geen vegetariër en denk ook niet dat ik dat ooit ga worden, maar ik word wel nieuwsgierig naar sommige vervangers die ik hier voorbij zie komen. Ik ga binnenkort maar eens kijken, het kan nooit kwaad om eens een stukje 'nep' vlees te eten. :) Laat ik gelijk mijn mening weten. :D


Ik ben ook geen vegetariër :D. Ben benieuwd wat je gaat proberen en hoe je het vond. Ik kan boomstammetjes van de AH echt aanraden. En een broodje hamburger met de hamburger van de vegetarische slager! De gehaktbal is ook goed te doen.

Vind alleen de vega kipnuggets van hun tegenvallen, maar die zijn dan weer super lekker van de Jumbo.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:23

Ik heb laatst de Frankfurters van Goodbite geprobeerd en vond deze helemaal niet slecht. Ook mijn zus heeft ze geprobeerd en vond ze goed te eten. Nou moet ik zeggen dat ik helemaal niet zo van de knakworstjes ben dus razend enthousiast ben ik nou ook weer niet maar daar kunnen die worstjes weinig aan doen. Mijn vriendin vond ze niet lekker, maar de eerste vegetarische vleesvervanger waar zij enthousiast van wordt moet nog ontdekt worden denk ik :')

Anoniem

Re: Vleesvervangers, ik zie door de bomen het bos niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:14

De saucijzenbroodjes van de vega slager zijn goed gekeurd. Bijna niet van echt te onderscheiden. Vies lekker vet :')

xNavatu

Berichten: 4524
Geregistreerd: 10-10-09
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:05

Damned schreef:
Man Percy wat kan jij zagen zeg.

Ik vind die e=mc2 burger heel lekker! Is van de vegetarische slager. Maar dan niet samen met aardappels en groenten ofzo, maar als hamburger, dus tussen een pistolet, met wat zout, peper, en ketchup, mmm ik krijg er spontaan zin in :D

Verder vind ik de 4 kleine worstjes in 1 verpakking, een oranje verpakking, hmm van alpro? Of iets van Quorn ofzo (is dat een merk? :+ ) ik zou het niet meer weten... Je hebt twee soorten, de chipolatoworstjes, die zijn per 2 verpakt en zijn groot, en dan heb je er ook kleintjes die per 4 zitten.


Ja die burger is lekker!

En omg in amerika hebben ze heerlijke 'kip' burgers.. ik heb daar een half jaar lang zonder het te weten vega kip burgers gegeten! In de laatste week dat ik er was hadden ze de schappen veranderd en hing er opeens een mega bord 'VEGETARIAN' bij, waarop ik en een vriendin van me keihard begonnen te lachen onder het mom van 'HAHA DIE ZIJN NIET VEGETARISCH'. Totdat we goed naar de verpakking gingen kijken.. surprise.
Het was zelfs zo erg dat we speciaal altijd verder fietsten om die burger te halen omdat we die lekkerder vonden dan die bij de wallmart (wat wel echte kip was) Dus als je ooit in Amerika bent; neem de Chik patties van Morning Star <3 <3

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:24

Ik eet nu ruim tien jaar louter vega en er is inderdaad veel meer productkeuze gekomen in die periode.

De vleesvervangers van AH vind ik zelf creatief en regelmatig lekker. Voor door een gerecht neem ik de balletjes en het rulle gehakt van Aldi vaak mee.

Het broodbeleg waarnaar je vraagt vind ik echter niet denderend. Alle smaakstoffen uit vleeshoudende alternatieven zijn er weliswaar aan toegevoegd, maar dat maakt nog geen smakelijk (of gezond...) beleg.