Let op giftige eieren in omloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:07

secricible schreef:
Lusitana schreef:
Wat er wordt verwacht van boeren, is een eerlijk product en een eerlijke benadering naar dieren.


Volgens mij is dit niet het topic er voor, dus ik stop er na deze post ook over, maar zoals je een paar posts terug kan zien in de voorbeelden die ik noem wil de boer dat wel, maar zal de consument daar ook zijn verantwoordelijkheid in moeten nemen en dus meer moeten betalen voor het product. En de tussenpersoon (supermarkt e.d.) zal met minder winst accoord moeten gaan. Want nu is het voor een boer onmogelijk om rond te komen als hij een echt goede varkensstal wil opzetten en kan hij dat alleen als hij er een tweede baan bij neemt (hoezo krom?). En is het voor een bank voordeliger om een brandonveilige stal varkens af te laten fikken dan de boer te ondersteunen de boel brandveiliger te maken. En wordt een boer de dupe als een schoonmaakbedrijf de boel opgelicht heeft omdat hij geen andere keuze heeft als failliet gaan of zijn stal te laten ruimen.

We kunnen met z'n allen wel willen dat die boer meer ruimte per dier heeft en ze nog meer kwaliteit van leven geeft, maar als er voer de boer financieel 0 marge is om daarin te investeren zet je ze in een onmogelijke positie. De enige optie is allemaal minder vlees gaan eten en de kosten voor vlees verhogen (waarbij die winst naar de boer moet gaan en niet naar de supermarkt e.d.) zodat de boer kan investeren in zijn bedrijf en rond kan komen van minder dieren per m2. Pas DAN is het realistisch om die verbeteringen van de boer te vragen.
Andersom van de boer eisen zijn stal brandveiliger te maken, kippen tijdenlang zonder inkomsten te houden en dieren meer kwaliteit geven zonder hem daarin financieel te ondersteunen is hetzelfde als van jou bakker eisen dat hij investeert in 10 gloednieuwe ovens en voortaan alleen maar duurder meel gebruikt in een duurder pand, maar wel verwachten dat het brood net zo goedkoop blijft als het nu is.


Ik ben het met je eens, maar je laat het nu wel klinken alsof de boer totaal geen keuze heeft en dat vind ik zo'n rare gedachtegang. De boer heeft toch altijd de keuze om dingen anders aan te pakken? Te weinig geld en dergelijke, inderdaad balen. Maar de boer is toch altijd nog degene die er voor kiest om door te gaan met de huidige manier van produceren. Je zei bijvoorbeeld eerder dat boeren geen keuze hebben over de stallen veiliger te maken, omdat investeerders ed hier hun geld niet in willen steken. Dit vind ik overigens een heel misselijkmakend feit, maar waarom stemt de boer dan toe? Dat is toch een hele bewuste keuze lijkt mij.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:11

Cer schreef:
Is er eigenlijk een andere bedrijfstak waarbij de productprijs door de overheid geregeld wordt (even simplistisch gesteld)

Want ik vraag me af of er andere bedrijven zijn die de 'winst' een soort van zien verdwijnen anders dan aan belastingen (als ze die afdragen).

Waarom kan de boer zn product niet duurder maken eigenlijk? Is dat aan regels gebonden? want waarom zou de ene goedkoper kunnen produceren dan de andere?

Als de boeren en masse gewoon de prijs verhogen zodat ze er zelf meer aan overhouden, dan móet de consument toch meer betalen, anders hebben ze geen eten :Y)


Dat betekend dat je dat gezamenlijk moet doen en dat zijn prijsafspraken en is verboden In Nederland :roll:
De bedrijfstak rondom het boeren is financieel ontzettend ingewikkeld, met allerlei randpartijen die veel meer te zeggen hebben dan de boer (lees: supermarkten, bedrijven als campina, banken die het grootste deel van het bedrijf bezitten, verzekeraars). Als boer heb je gewoon heel weinig te zeggen.

Als je het wil vergelijken dan kun je het soort van vergelijken met de kleine behandelaars in de zorg die nauwelijks zelf de prijzen kunnen beïnvloeden omdat de zorgverzekeraars teveel invloed hebben. Daardoor worden ze gedwongen om of failliet te gaan, of hun zorg aan te bieden voor de prijzen die de zorgverzekeraar eist. De andere optie is om de zorg aan te bieden buiten de zorgverzekeraar maar daarmee bereik je nauwelijks mensen (vergelijkbaar met de boeren die vanuit huis verkopen of via internet).

Mercury, hoe zie je dat voor je? De boer heeft zelf niet het geld om zijn stal te laten verbouwen en moet daar geld voor lenen. Banken weigeren dat geld te geven. Dus kun je als boer niet anders dan doorgaan met wat je hebt en hopen dat het jou nooit zal overkomen. De boer kan nergens een zak geld vandaan halen (en die ook weer terugverdienen..) om het dan buiten de bank om te doen.
Ik ben inderdaad van mening dat je als boer heel weinig keuze hebt en een speelbal bent geworden. Sommige boeren steken hun nek uit, maar dan krijg je dus de verhalen zoals de varkensboeren die een écht diervriendelijke stal opbouwen, daarvoor gewoon de standaard 3 sterren krijgen (zoals zoveel "diervriendelijker" vlees) en zelf een extra baan moeten nemen omdat ze niet meer kunnen leven van het bedrijf. Dat kunnen niet alle boeren opbrengen en dat zou ook niet nodig moeten zijn.

M.i. moet de verschuiving beginnen bij de consument: minder vlees en kies voor fatsoenlijk vlees. Dat hoeft niet per sé biologisch te zijn, maar wel van bedrijven die voorop lopen in dierwelzijn (want biologisch = niet altijd diervriendelijk en niet-biologisch = niet altijd plofkip en andere ellende) en niet via een supermarkt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:12

xmercury
stem jij nooit in dingen toe omdat je gewoon niet meer te besteden hebt?
Terwijl je weet dat het beter is als het anders zou zijn?

Je weet dat bandmelders aan elkaar gekoppeld goed zijn, ook voor je kat (geen idee of je die hebt) om veilig te zitten in je huis.
Zodat je dat meteen ziet op je app. Inclusief camera natuurlijk om direct te zien of het een valse melding is of niet.

maar nu heb je dat niet want het budget is er niet.

Raar voorbeeld maar misschien wel dichter bij huis.
Soms gaan dingen niet, ook niet als ondernemer.

gerlindie

Berichten: 4638
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:22

het is trouwens niet zo dat alle kippen meteen geruimd worden.
Bij de meeste boeren wordt nu onmiddellijk de rui ingezet, waardoor de beestjes een hele hoop vet kwijtraken.
Dan is er een kans dat de kippen mogen blijven.
er zijn idd wel boeren die de kippen meteen ruimen, dat zijn vooral de wat oudere kippen, die na een rui geen goede eieren meer zullen leggen.

Ik vind het vooral erg verdrietig dat vooral de boeren hier zo'n enorm verlies door te verduren krijgen.
Ik hoop op een schadevergoeding, maar ik vrees dat ze het allemaal zelf moeten gaan regelen.

Zelfs de boeren die het spul niet gebruikt hebben krijgen minder voor hun eieren, omdat de consument zich laat meeslepen in de paniek, en daardoor minder eieren koopt.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:07

Wat ik me nou af zat te vragen... Ik werk in een bedrijf waar ook veel Poolse mensen werken. Had het er met een paar over, maar zij weten nergens van!
Waarom wordt dit alleen aan het Nederlandse volk verteld? En wat als er een keer iets echt dodelijk kan zijn?

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:13

Omdat onze berichtgeving in het Nederlands is want we leven in Nederland? En er vanuit wordt gegaan dat mensen integreren/voorlichting krijgen/contact personen hebben?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:13

Er zijn genoeg websites die Nederlands nieuws in het Engels online zetten: http://www.dutchnews.nl
Probleem is dat de meeste Polen gewoon niet geïnteresseerd zijn in het nieuws, net zoals genoeg Nederlandse jeugd bijvoorbeeld.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:18

secricible schreef:
Ik vind het redelijk overtrokken. Ja, het is schandalig dat zo'n bedrijf verboden middelen gebruikt, maar inderdaad, we komen er veel vaker mee in aanraking door het ontvlooien van onze dieren en dan maakt niemand een drama. De hele paniekvoetbal nu vind ik een beetje overdramatisch. Het stukje dat Martijn Katan (voedingswetenschapper) er over schreef vond ik wel lekker ontnuchterend

Citaat:
Hoe gevaarlijk is Fipronil in eieren? Ik heb het voor u uitgerekend. Op Sri Lanka deden in een paar jaar tijd zeven mensen een zelfmoordpoging met pure Fipronil. De hoeveelheid kwam overeen met de maximaal toegestane hoeveelheid Fipronil in tien miljoen eieren.Na twee tot vier dagen in het ziekenhuis gingen ze alle zeven gezond weer naar huis.
Geen reden tot zorg dus, die Fipronil. Weet je wat echt gevaarlijk is? Keukentrapjes!
BRONNEN
Mohamed, F. et al, 2004. Acute Human Self‐Poisoning with the N‐Phenylpyrazole Insecticide Fipronil—a GABAA‐Gated Chloride Channel Blocker. Journal of Toxicology: Clinical Toxicology 42, 955–963.
European Food Safety Authority, 2012. Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for fipronil according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005. EFSA Journal 10.


Ondertussen worden 1000en kippen illegaal geruimd op dit moment. Terwijl ze zelf geen enkel risico vormen voor de gezondheid, zolang ze niet geslacht worden. Schandalig en om te janken wat mij betreft.


_/-\o_

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:57

Winged schreef:
.
Ik denk dat je werkelijk geen idee hebt wat er werkelijk speelt. Hoe vaak ben je een gesprek aangegaan met een boer? Heb je enig idee hoe het zit met de subsidies? Heb je enig idee hoeveel regels er zijn? Enig idee hoeveel boeren er bij de voedselbank lopen (geen grap)? Hoeveel een pensioengat hebben?

De kleine nederlandse boer heeft al jaren geen buffer meer. Doordat de consument geen hol wil betalen voor de producten.

Een boer met veel te veel dieren is in mijn ogen geen kleine boer...Niet 1 regel uit mijn visie trekken en het verhaal uit zijn verband halen a.u.b.
Dat überhaupt geld betaalt moet worden voor producten waar gif in zit, vind ik iets recht praten wat krom is. Mijn portemonnee laat het toe de duurdere producten te kopen, maar je bent dan niet gevrijwaard van troep. Maar eigenlijk vind ik dat ook mensen met een magere portemonnee recht hebben op goede producten. Wij hebben ook een pensioengat, maar dat rechtvaardigt niet om troep te verkopen. Dat de overheid teveel regels heeft die boeren in een onmogelijke situatie drijven, ben ik wel met je eens, maar dat lijkt meer iets tussen de boer en een overheid en niet iets waar ik me mee bezig moet houden.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:14

Een pensioengat? Sorry ersina, je bent appels met peren aan het vergelijken. Nou, zelfs die hebben meer overeenkomsten dan wat jij nu doet...

De prijzen van de boeren worden gedwongen laag gehouden waardoor ze nauwelijks rond kunnen komen en meer dieren moeten houden om hun geld te verdienen. Als jij voor ieder product dat je verkoopt maar 10cent krijgt dan kun je het ook niet af met 100verkopen per week. Voor boeren niet anders.
En ja, natuurlijk mag je fatsoenlijke producten verwachten. Maar de boeren hebben ook een ander bedrijf ingehuurd om de boel luisvrij te maken en zijn dus net zoveel de dupe.
Of vind jij het terecht als 1000en slagers failliet gaan omdat ze blijkbaar vlees hebben verkocht waar iets in zit wat niet mag? Die slager stopt het er niet in hoor, die is ter goede trouw. Als er iemand de dupe is is het de boer wel.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:24

Ersina schreef:
Een boer met veel te veel dieren is in mijn ogen geen kleine boer...Niet 1 regel uit mijn visie trekken en het verhaal uit zijn verband halen a.u.b.
Dat überhaupt geld betaalt moet worden voor producten waar gif in zit, vind ik iets recht praten wat krom is. Mijn portemonnee laat het toe de duurdere producten te kopen, maar je bent dan niet gevrijwaard van troep. Maar eigenlijk vind ik dat ook mensen met een magere portemonnee recht hebben op goede producten. Wij hebben ook een pensioengat, maar dat rechtvaardigt niet om troep te verkopen. Dat de overheid teveel regels heeft die boeren in een onmogelijke situatie drijven, ben ik wel met je eens, maar dat lijkt meer iets tussen de boer en een overheid en niet iets waar ik me mee bezig moet houden.


Ik kan hier alleen maar om glimlachen omdat je duidelijk echt geen idee hebt hoe het boerenleven eruit ziet. Ik zeg niks over het gif. Ik leg uit hoe de situatie voor sommige boeren is. Het verbaast mij niet dat een aantal direct zijn gaan ruimen in de hoop zo een doorstart te kunnen maken. Het is ronduit poedersuiker en heeft genoeg emoties in de aarde momenteel.

Ga eens langs bij boeren, er zijn genoeg boerenfietstochten door heel Nederland en ga het gesprek eens aan ipv te lopen tieren over troep. Er zitten heel veel boeren met hart en ziel keihard te werken voor hun producten. En dan nu dit weer... :n Denk je serieus dat die dit willen? Dat zij bewust giftige producten gebruiken??

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:40

Ersina schreef:
Winged schreef:
.
Ik denk dat je werkelijk geen idee hebt wat er werkelijk speelt. Hoe vaak ben je een gesprek aangegaan met een boer? Heb je enig idee hoe het zit met de subsidies? Heb je enig idee hoeveel regels er zijn? Enig idee hoeveel boeren er bij de voedselbank lopen (geen grap)? Hoeveel een pensioengat hebben?

De kleine nederlandse boer heeft al jaren geen buffer meer. Doordat de consument geen hol wil betalen voor de producten.

Een boer met veel te veel dieren is in mijn ogen geen kleine boer...Niet 1 regel uit mijn visie trekken en het verhaal uit zijn verband halen a.u.b.
Dat überhaupt geld betaalt moet worden voor producten waar gif in zit, vind ik iets recht praten wat krom is. Mijn portemonnee laat het toe de duurdere producten te kopen, maar je bent dan niet gevrijwaard van troep. Maar eigenlijk vind ik dat ook mensen met een magere portemonnee recht hebben op goede producten. Wij hebben ook een pensioengat, maar dat rechtvaardigt niet om troep te verkopen. Dat de overheid teveel regels heeft die boeren in een onmogelijke situatie drijven, ben ik wel met je eens, maar dat lijkt meer iets tussen de boer en een overheid en niet iets waar ik me mee bezig moet houden.


Denk je niet dat de boeren ook een goed product hadden verwacht van het bedrijf wat ze in dienst hadden genomen om de boel schoon te maken?

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:35

Net in Jinek. Je moet 5000 eieren op eten om een zelfde dosis binnen te krijgen alsdat er in 1 pipetje voor een grote hond zit. Dus hoe overdreven is dit weer allemaal.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:30

Ik denk dat in dit geval inderdaad boeren, en hun dieren, de dupe zijn van een extern bedrijf. En ik vind ook dat de consument meer verantwoordelijkheid moet nemen door meer te betalen voor betere producten -al kan lang niet iedereen dat.
Maar de grote klaagrede dat boeren niet kunnen rondkomen die deel ik toch niet. Ik woon hier midden tussen de boeren, en dat ze hard werken is een feit, maar rondkomen kunnen de meeste hier prima hoor.
En nee, ik heb uiteraard geen zicht op hun bankrekening, maar ik heb wel zeer regelmatig met ze te maken.
Ze hebben met veel regels te maken, maar ze schromen ook niet om ze te ontduiken (en jou te vragen om ze daarbij te helpen).
Excuse me dat ik boeren niet zielig vind. :n

Daarbij vind ik dat je altijd een keuze hebt. Niet altijd een makkelijke keuze, dat niet. Maar dat geldt voor veel mensen in verschillende beroepen evenzeer.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 23:47

pff verleden jaar de giftige mossel nu weer giftig ei,

ben benieuwd hoeveel doden er nu weer gaan zijn...

wat een onzin!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 08:26

pillow schreef:
Net in Jinek. Je moet 5000 eieren op eten om een zelfde dosis binnen te krijgen alsdat er in 1 pipetje voor een grote hond zit. Dus hoe overdreven is dit weer allemaal.

Heel overdreven.
Kijk dat het gevonden wordt is prima, dat wil zeggen dat de controle bij ons geweldig goed is.
Maar het overdrijven is dan weer totaal niet nodig.

Deze kwam ik zo juist tegen op facebook:

Citaat:
Net in de week van mijn NL Challenge, waarbij ik een week lang alleen maar Nederlandse producten wil kopen en eten, komt het nieuws dat Nederlandse eieren zijn besmet met een stofje dat fipronil heet. En net NL eieren zijn een van de weinige puur Nederlandse voedselproducten die jaarrond volop beschikbaar zijn in de supermarkten... Nu moet ik niet alleen checken op NL, maar ook op allerlei eicodes. Ik heb wat navraag gedaan bij boeren en Fipronil deskundigen hoe dit nou precies zit.

Kippen hebben vaak last van bloedmijt. Een lastig en moeilijk bestrijdbaar diertje dat kippen veel stress geeft, maar ook zorgt dat de eieren van minder kwaliteit worden. Daarom worden bijvoorbeeld stallen grondig gereinigd. Een bedrijf waar zij het reinigingsmiddel van hebben gekocht bleek Fipronil te hebben toegevoegd. Een heel effectief middel, maar verboden vanwege de schadelijke eigenschappen. De boeren wisten hier niets van en kwamen er zelf ook pas achter toen uit testen van eieren bleek dat deze stof aanwezig was.

Ik kwam er ook achter dat dit middel - ongewild - voor álle type kippen is gebruikt. Dus voor de gangbare scharrelkip, maar ook de biologische kippen. Alle soorten eieren kunnen dit middel dus bevatten.

Maar waar ik ook achter kwam is dat Fipronil heel veel gebruikt wordt bij het ontvlooien van katten en honden. Grote kans dat wij allemaal ons huisdier wel eens hebben besprenkeld met Fipronil. Iemand vertelde mij het te hebben gebruikt voor zijn hond (27 kg) "Dan druppel je 260 mg werkzame stof in z'n nek. In een ei mag niet meer dan 0,005 mg per kg zitten", zei hij. Er wordt dan ook afgeraden om minimaal 24 uur niet met je kat te knuffelen. Maar je kat of hond komt ook buiten en laat de stof achter op planten en insecten. Hoe schadelijk is dat dan?

En hoe gevaarlijk is Fipronil in eieren dan voor mensen? Martijn Katan, hoogleraar voeding, schreef dit: "Op Sri Lanka deden in een paar jaar tijd zeven mensen een zelfmoordpoging met pure Fipronil. De hoeveelheid kwam overeen met de maximaal toegestane hoeveelheid Fipronil in tien miljoen eieren. Na twee tot vier dagen in het ziekenhuis gingen ze alle zeven gezond weer naar huis.
Geen reden tot zorg dus, die Fipronil. Weet je wat echt gevaarlijk is? Keukentrapjes!"

Dat Fipronil in onze eieren is ontdekt, geeft ook juist aan dat wij een voedselveilig systeem hebben. Immers, het is gevonden. Dit bewijst dat de controles werken. Bovendien staat op elk ei een code (de roze lettertjes en cijfers op het ei). Daardoor kan elk ei terug getraceerd worden tot op de boerderij.

Dat geeft de burger weer moed. Ik zal dus gewoon mijn Nederlandse eitjes blijven eten. Ik weet van dichtbij hoe zorgvuldig Nederlandse boeren zijn met hun dieren en met hun omgeving. Zij zijn daarnaast gebonden aan de strengste regels en wetten ter wereld op het gebied van dierenwelzijn, milieu en diergezondheid.

Door hun eieren nu ineens niet meer te eten, uit een soort van paniek, helpen we de Nederlandse boeren niet. Dan moeten we straks eieren gaan importeren uit landen waarvan wij helemaal niet weten hoe zij omgaan met dierenwelzijn, milieu, voedselveiligheid en diergezondheid. Nu al komen er tientallen miljoenen eieren uit Oekraïne, Israël en India naar Europa. Daar is, in tegenstelling tot in Europa, de legbatterij nog gewoon toegestaan. Deze eieren worden veelal verwerkt in sauzen, koekjes en cake. Deze producten liggen ook gewoon bij ons in de supermarkten. Weten wij wat er allemaal met díe kippen is gebeurd? Weten wij zeker dat dáár geen middelen worden gebruikt, die schadelijk kunnen zijn? Weten wij of daar geen Fipronil in zit?

Nee, dat weten wij niet. Daarom blijf ik kiezen voor het Nederlandse ei. Ik vertrouw op onze boeren en op de controle-instanties, die hebben bewezen dat ze onze voedselveiligheid serieus nemen.

De kippenboeren wens ik intussen veel sterkte met deze situatie en ik hoop voor hen dat de gevolgen beperkt zullen blijven.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:08

die zag ik ook, ik vind het een mooi stuk. Ondertussen heeft foodlog ook een artikel geschreven over de storm in het glas komkommerwater:

https://www.foodlog.nl/artikel/gifeiere ... mmerwater/
Ik kan me er prima in vinden. Ik zou bijna eieren kopen om de boeren te steunen (maar eet vrijwel geen eieren) want dit verhaal stinkt gewoon aan alle kanten en ik heb het echt met de boeren te doen.

@nikass ik heb iets andere ervaring met de boeren die ik ken en die ik inderdaad gevraagd heb naar het financiele plaatje van boeren. Een daarvan is 10 jaar geleden al gestopt toen hij een subsidie kreeg om de boel op te doeken, de rest heeft het aardig zwaar. Ik zeg niet dat ze niet rondkomen, maar financieel gezond als zelfstandige zijn maar heel weinig boeren. En dat bedoel ik in de zin dat ze een tegenslag kunnen opvangen als een stalbrand of zo'n schandaal. De meeste boeren hebben hun kop in het zand gestoken en hopen maar dat ze er nooit mee te maken krijgen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:36

secricible schreef:
Een pensioengat? Sorry ersina, je bent appels met peren aan het vergelijken. Nou, zelfs die hebben meer overeenkomsten dan wat jij nu doet...

De prijzen van de boeren worden gedwongen laag gehouden waardoor ze nauwelijks rond kunnen komen en meer dieren moeten houden om hun geld te verdienen. Als jij voor ieder product dat je verkoopt maar 10cent krijgt dan kun je het ook niet af met 100verkopen per week. Voor boeren niet anders.
En ja, natuurlijk mag je fatsoenlijke producten verwachten. Maar de boeren hebben ook een ander bedrijf ingehuurd om de boel luisvrij te maken en zijn dus net zoveel de dupe.
Of vind jij het terecht als 1000en slagers failliet gaan omdat ze blijkbaar vlees hebben verkocht waar iets in zit wat niet mag? Die slager stopt het er niet in hoor, die is ter goede trouw. Als er iemand de dupe is is het de boer wel.


Hmm eigenlijk dus zoals de blog van bruintje ook al beschrijft.
je kunt het misschien vergelijken met kleding maken. vroeger werd dat gewoon in Nederland gedaan. Nu is het merendeel van de productie uitbesteed aan lage lonen landen. Kleding in Nederland geproduceerd is knetter duur en vaak exclusief maatwerk.
Dat staat onze voedsel productie eigenlijk ook te wachten. Want boeren produceren nu bij vlagen al voor zulke lage lonen dat het steeds moeilijker wordt om een normaal gezinsinkomen er uit te halen.
Maar ons voedsel produceren in het buitenland is iets wat wij echt niet (moeten) willen. Dan hebben we helemaal geen controle meer op dit soort dingen. Om over dierwelzijn maar niet te spreken. Daarbij produceren ze in het buitenland veel minder efficiënt waardoor de totale milieu belasting ook nog eens toeneemt.
Dat dit fibromil verhaal hier nu aan het licht komt is naar maar eigenlijk juist een teken van hoe scherp wij er in Nederland bovenop zitten.

Overigens snap ik goed dat men ongerust wordt van dit soort verhalen. Zeker als je al mee geld uitgeeft aan biologisch/ diervriendelijke producten. Helaas heeft dát nu in dit geval net geen invloed. Deze kippenboeren hebben keurig gehandeld en een externe bedrijf ingeschakeld om hun stallen op de juiste manier te behandelen. Dát bedrijf is hier de boeman. Maar de boeren hebben er mee te stellen en hun producten lopen de imago schade oplopen.

De ellende van meer geld betalen voor de ''betere' producten is dat dat niet vanzelf betekend dat de boeren dan meer verdient. Die zit vaak nog minstens zo klem als al zijn collega's.

Daarom vind ik dus dat je martkwerking niet ongebreideld los kunt laten op zoiets belangrijks als ons eten. Daar zou van mij best zwaarder ingegrepen mogen worden zodat het hier op een veilige eerlijke manier geproduceerd kan worden.
Dan kunnen ze fibromil tenminste tegen komen en uit de keten halen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:14

bruintje123 schreef:
xmercury
stem jij nooit in dingen toe omdat je gewoon niet meer te besteden hebt?
Terwijl je weet dat het beter is als het anders zou zijn?

Je weet dat bandmelders aan elkaar gekoppeld goed zijn, ook voor je kat (geen idee of je die hebt) om veilig te zitten in je huis.
Zodat je dat meteen ziet op je app. Inclusief camera natuurlijk om direct te zien of het een valse melding is of niet.

maar nu heb je dat niet want het budget is er niet.

Raar voorbeeld maar misschien wel dichter bij huis.
Soms gaan dingen niet, ook niet als ondernemer.

Maar als mijn woningcorporatie besluit om de brandmelders niet meer te ondersteunen omdat het teveel geld kost, dan gaan wij als flat zorgen dat het wél gebeurt en we veilig kunnen wonen. Als de corporatie niet toegeeft, gaan we naar de rechter.

Helaas kunnen de dieren van de boer bovenstaande niet doen, terwijl die wel de dupe zijn van het systeem.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:54

Maar als jij die rechtsgang helemaal niet kunt betalen dan doe jij dat ook helemaal niet.
Zo simpel zit het gewoon.
Kijk maar naar de branden in bijvoorbeeld studentenhuizen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:05

bruintje123 schreef:
Maar als jij die rechtsgang helemaal niet kunt betalen dan doe jij dat ook helemaal niet.
Zo simpel zit het gewoon.
Kijk maar naar de branden in bijvoorbeeld studentenhuizen.

Nee maar dan stappen we wel naar het nieuws ofzo. Bovendien bestaat er iets als rechtsbijstandsverzekering

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:07

Maar zo werkt dat voor die boer niet, dat is wat ik met het voorbeeld probeerde uit te leggen.
Als er geen geld voor iets is het er gewoon niet. Ook al wil je wel.
En het gaat bij de boer ook niet om huur waar je iets op een ander kan schuiven, het komt allemaal op het eigen bordje.
Verzin een ander voorbeeld wat jij wilt, maar wat er niet is aan geld is er niet.
Juist doordat er zoveel regels zijn in nederland is het voor de boer onbetaalbaar geworden en zijn juist de dieren de dupe.
Daarom stoppen er ook veel bedrijven. Want er is geen droog brood meer mee te verdienen.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:32

Citaat:
Maar als mijn woningcorporatie besluit om de brandmelders niet meer te ondersteunen omdat het teveel geld kost, dan gaan wij als flat zorgen dat het wél gebeurt en we veilig kunnen wonen. Als de corporatie niet toegeeft, gaan we naar de rechter.

Volgens mij werd hierboven ergens uitgelegd dat boeren niet in collectief naar de rechter kunnen om betere prijzen te krijgen voor hun product, omdat dat dan een illegale kartel afspraak zou worden..

Het is volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, 1 van de weinige beroepen waarbij je als eigen baas niet mag bepalen wat je product kost...
Misschien dat farmacie dat ook heeft?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:38

Nee ik bedoel niet dat er een kartelafspraak gemaakt kan worden, maar dat er basis veiligheidsmaatregelen worden genomen

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:52

Doen ze dat niet al?