Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 18 [ 433 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Let op giftige eieren in omloop

 
Profiel   

je vergelijking klopt niet magrathea. Je vergelijking zou als volgt moeten zijn.

Je hebt een eigen huis met een dikke hypotheek met brandbare isolatie. Je wil deze laten vervangen (en dat is duur, een brandmelder is natuurlijk niet vergelijkbaar, die kosten geen drol, je volledige stal laten vernieuwen met betere isolatie wel) voor minder brandbare isolatie, maar daar heb je een nieuwe hypotheek voor nodig. Hiervoor stap je naar de bank, maar de bank zegt "tja, daar gaan wij je geen geld voor uitlenen hoor, waarom zouden we dat doen?"
En dan? Je huis verkopen is een optie want je kan ergens anders gaan wonen, maar die optie is er voor een boer natuurlijk niet.


Boeren hebben geen RECHT op dat een investeerder ze geld leent voor die betere isolatie. Ze willen het alleen graag maar hebben daar financiele ondersteuning voor nodig van een bank en die weigere ndaar voor te betalen want het levert ze niks op. De opties liggen er wel (bijvoorbeeld stallen waar de zijkanten van uit de muur vallen bij een brandalarm), maar de boeren hebebn niet het geld om de boel volledig te vervangen en er is geen investeerder die ze wil bijstaan want het is simpelweg niet iets winstgevends voor ze.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 12:09 



 
Profiel   

secricible schreef
die zag ik ook, ik vind het een mooi stuk. Ondertussen heeft foodlog ook een artikel geschreven over de storm in het glas komkommerwater:

https://www.foodlog.nl/artikel/gifeiere ... mmerwater/
Ik kan me er prima in vinden. Ik zou bijna eieren kopen om de boeren te steunen (maar eet vrijwel geen eieren) want dit verhaal stinkt gewoon aan alle kanten en ik heb het echt met de boeren te doen.

@nikass ik heb iets andere ervaring met de boeren die ik ken en die ik inderdaad gevraagd heb naar het financiele plaatje van boeren. Een daarvan is 10 jaar geleden al gestopt toen hij een subsidie kreeg om de boel op te doeken, de rest heeft het aardig zwaar. Ik zeg niet dat ze niet rondkomen, maar financieel gezond als zelfstandige zijn maar heel weinig boeren. En dat bedoel ik in de zin dat ze een tegenslag kunnen opvangen als een stalbrand of zo'n schandaal. De meeste boeren hebben hun kop in het zand gestoken en hopen maar dat ze er nooit mee te maken krijgen.


In hoeverre geldt dat voor boeren méér dan voor andere ondernemers?

En in hoeverre geldt dat voor boeren méér dan voor mensen met een minimum inkomen, die maar hopen dat de wasmachine of de koelkast nooit stuk gaat en die niet weten hoe ze hun eigen risico moeten betalen? Mijn ervaring is dat boeren niet met díe financiële problemen zitten. Ja grote tegenslagen kunnen ze wellicht niet opvangen (maar wie van ons wel?) maar ze hoeven niet wakker te liggen van een kapotte wasmachine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 13:05 



 
Profiel   

Onze buurman die nu gestopt is met zijn boerenbedrijf lag dus wel wakker van een kapotte wasmachine.
Dus hoe kom jij erbij dat het voor deze mensen niet aan de orde is?
Als er onder de streep niets meer over blijft is dat inderdaad voor elke ondernemer zo.
Want veel boeren houden voor hun gezin geen minimumloon meer over, dat is helaas de realiteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 13:09 



 

Nikass schreef
secricible schreef
die zag ik ook, ik vind het een mooi stuk. Ondertussen heeft foodlog ook een artikel geschreven over de storm in het glas komkommerwater:

https://www.foodlog.nl/artikel/gifeiere ... mmerwater/
Ik kan me er prima in vinden. Ik zou bijna eieren kopen om de boeren te steunen (maar eet vrijwel geen eieren) want dit verhaal stinkt gewoon aan alle kanten en ik heb het echt met de boeren te doen.

@nikass ik heb iets andere ervaring met de boeren die ik ken en die ik inderdaad gevraagd heb naar het financiele plaatje van boeren. Een daarvan is 10 jaar geleden al gestopt toen hij een subsidie kreeg om de boel op te doeken, de rest heeft het aardig zwaar. Ik zeg niet dat ze niet rondkomen, maar financieel gezond als zelfstandige zijn maar heel weinig boeren. En dat bedoel ik in de zin dat ze een tegenslag kunnen opvangen als een stalbrand of zo'n schandaal. De meeste boeren hebben hun kop in het zand gestoken en hopen maar dat ze er nooit mee te maken krijgen.


In hoeverre geldt dat voor boeren méér dan voor andere ondernemers?

En in hoeverre geldt dat voor boeren méér dan voor mensen met een minimum inkomen, die maar hopen dat de wasmachine of de koelkast nooit stuk gaat en die niet weten hoe ze hun eigen risico moeten betalen? Mijn ervaring is dat boeren niet met díe financiële problemen zitten. Ja grote tegenslagen kunnen ze wellicht niet opvangen (maar wie van ons wel?) maar ze hoeven niet wakker te liggen van een kapotte wasmachine.


Nee, een kapotte wasmachine misschien niet. Een kapotte maaier en geen nieuwe kunnen kopen wel. Een agrifirm die geen voer meer levert omdat je de vorige rekening nog niet betaald hebt.

Er zijn gevallen bekend waarbij ze geen kadavers meer aan de weg konden leggen omdat dat te duur werd. Het gevolg kun je zelf wel bedenken gok ik.

En overigens, boeren waarbij het heel slecht ging/gaat merken dat echt wel in eigen portemonnee.
Ik ken gevallen waarbij de kleine kinderen geen kado's kregen op hun verjaardag omdat ze dat niet konden betalen. Al het geld wat er nog binnen kwam ging naar het bedrijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 13:12 



 
Profiel   

Nikass schreef
En in hoeverre geldt dat voor boeren méér dan voor mensen met een minimum inkomen, die maar hopen dat de wasmachine of de koelkast nooit stuk gaat en die niet weten hoe ze hun eigen risico moeten betalen? Mijn ervaring is dat boeren niet met díe financiële problemen zitten. Ja grote tegenslagen kunnen ze wellicht niet opvangen (maar wie van ons wel?) maar ze hoeven niet wakker te liggen van een kapotte wasmachine.


Wij zijn in februari gestopt met ons melkveebedrijf. Niet om het financiële plaatje, maar vooral om de regelgeving die het snoer om je nek steeds strakker aantrekt en het boeren voor ons niet meer plezierig maakt. Dit geldt niet alleen voor de melkveehouderij, maar voor alle boeren, dus ook de land- en tuinbouw!
Ik heb altijd buiten de deur moeten werken om ervoor te zorgen dat wij elke dag fatsoenlijk te eten hadden. Mijn man deed alles alleen op het bedrijf. Elke euro die op het bedrijf werd verdiend, werd gebruikt om de lening af te lossen (de meeste boeren hebben een flinke hypotheek die niet te vergelijken is met de hypotheek van een huis). Nu de boerderij is verkocht, de schulden zijn afbetaald en wij gelukkig gezond zijn, hebben wij het geluk gehad een prachtig huisje te kunnen kopen met een stukje grond. Velen denken dat een boer miljonair is, maar in werkelijkheid zijn ze letterlijk STEENrijk. Ook wij moeten nu beide blijven werken, om de boel aan de gang te houden en iets op te bouwen voor ons pensioen, want vroeger had je het melkquotum maar dat heeft de overheid 2 jaar geleden ook afgeschaft.......
Waar wij wonen zijn ook veel kippenboeren. Hebben zij een paar maanden geleden al de consequenties gehad voor de vogelgriep die veel gezinnen onder de armoede grens heeft gedreven, ook nu hebben de kippenboeren het niet makkelijk. Mensen gaan niet kijken welk nummertje er op een ei staan, ze kopen gewoon helemaal geen eieren meer in de supermarkt.
Dus ja, ik weet wel zeker dat een boer buikpijn kan krijgen van een kapotte wasmachine, want voor sommige boeren is dit meer dan een maandinkomen :o

Oh ja, verzekeringen dekken dit soort schade niet. Dit noemen ze gewoon het risico van het vak......

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 13:33 



 
Profiel   

suffie schreef
Waar wij wonen zijn ook veel kippenboeren. Hebben zij een paar maanden geleden al de consequenties gehad voor de vogelgriep die veel gezinnen onder de armoede grens heeft gedreven, ook nu hebben de kippenboeren het niet makkelijk. Mensen gaan niet kijken welk nummertje er op een ei staan, ze kopen gewoon helemaal geen eieren meer in de supermarkt.
Dus ja, ik weet wel zeker dat een boer buikpijn kan krijgen van een kapotte wasmachine, want voor sommige boeren is dit meer dan een maandinkomen :o

Oh ja, verzekeringen dekken dit soort schade niet. Dit noemen ze gewoon het risico van het vak......

Sowieso eerst de buikpijn dat je gezonde dieren moet laten ruimen op het bedrijf. Ze worden op het bedrijf vergast omdat ze niet Mogen worden vervoerd. Alsof dat in de koude kleren gaat zitten. hoop dat de NVWA snel met een oplossing kan komen. Dit is voor de sector verschrikkelijk en voor vele boeren een nekschot ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 13:59 



 
Profiel   

Ik vind het ook verschrikkelijk overtrokken allemaal. Ergste is dat het dit uiteindelijk zorgt voor het ruimen van op zich gezonde kippen, vernietigen van op zich goede eieren.. :n Absoluut bizar, als je ziet wat de gemiddelde consument aan rommel naar binnen werkt (kijk maar naar wat recente vleesschandalen) en wat hier nu weer gebeurt. Ik blijf gewoon mijn eieren (rondeel) kopen en eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 16:16 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Onze buurman die nu gestopt is met zijn boerenbedrijf lag dus wel wakker van een kapotte wasmachine.
Dus hoe kom jij erbij dat het voor deze mensen niet aan de orde is?
Als er onder de streep niets meer over blijft is dat inderdaad voor elke ondernemer zo.
Want veel boeren houden voor hun gezin geen minimumloon meer over, dat is helaas de realiteit.


Ik praat voor de boeren die ik ken, zoals ik al eerder schreef.
En als dat voor elke ondernemer geldt, waarom zijn het dan altijd de boeren die zich misdeeld voelen?

Berdien: ruimen van de dieren is niet verplicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 17:43 



 
Profiel   

Hier ook iemand die het allemaal maar overdreven vindt, maar ja, de media heeft anders niets te doen... <<) veel verstand heb ik er niet van, maar dit is dus ook het enige wat ik er over kan zeggen, als je een ei eet waar echt een minimaal aan fipronil inzit dan val je echt niet gelijk neer, ook niet na 50 eieren... Mijn broer werkt ook bij een kippen bedrijf en die kippen moeten allemaal vergast worden terwijl ze bij zijn baas niet zijn gespoten maar bij de man van wie de boer ze heeft gekocht.. <<) mijn broer vergeleek het weinige fipronil in een ei met een druppel rode wijn elke dag...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 17:50 



 
Profiel   

Omdat die regelverandering na regelverandering krijgen.
Regels die eerst tot een bepaalde datum golden en dan ineens naar voren worden gehaald.
Dat is wel een heel oneerlijk spelletje van de regering.

Zie het zo Nederland bepaald dat in 2027 op elektrisch rijden verplicht gaat worden.
Mooi denk jij, koop ik nu nog een benzine auto, toch nog minder duur en over 10 jaar heb ik er al zoveel kilometers mee gereden dat ik hem toch zeker weer kwijt wil. En dan zullen ook vast de electriche auto's goedkoper zijn, maar ook meer kilometers op de accu kunnen rijden.

En dan heb jij je auto, jaartje oud en Nederland bepaald ineens dat vanaf 2020 elektrisch rijden verplicht gaat worden.
Maar daar had jij in je kosten niet op gerekend.
Daarnaast niets is je huidige auto meer waard terwijl hij nog best nieuw is maar wie wil er nu nog een benzine auto?
Dit had de regering toch niet beloofd?

Zoiets doen ze dus keer op keer bij boeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 17:51 



 
Profiel   

Ik vind het gewoon zonde dat er nu gezonde dieren extra dood moeten. Eieren worden soms al met verlies verkocht, een paar weken zonder inkomen hou je als boer niet vol. Ik heb niks met regulier, maar ook zij kunnen hier niks aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 17:55 



 
Profiel   

suffie schreef
Wij zijn in februari gestopt met ons melkveebedrijf. Niet om het financiële plaatje, maar vooral om de regelgeving die het snoer om je nek steeds strakker aantrekt en het boeren voor ons niet meer plezierig maakt.


Denk je dat het werken in -ik noem maar wat- de zorg momenteel nog leuk is?

[/quote]
Ik heb altijd buiten de deur moeten werken om ervoor te zorgen dat wij elke dag fatsoenlijk te eten hadden. [/quote]

Zoals het overgrote deel van de bevolking dat ook moet?

[/quote] Mijn man deed alles alleen op het bedrijf. Elke euro die op het bedrijf werd verdiend, werd gebruikt om de lening af te lossen[/quote]

Dat geldt voor de meeste mensen die een lening hebben.

[/quote]
(de meeste boeren hebben een flinke hypotheek die niet te vergelijken is met de hypotheek van een huis). [/quote]

Dat moet je ook vergelijken met mensen die een bedrijf hebben, en die hebben dat ook.

[/quote]
Ook wij moeten nu beide blijven werken, om de boel aan de gang te houden en iets op te bouwen voor ons pensioen,
[/quote]

Ook dat geldt voor de meeste mensen.
Allemaal heel vervelend en zwaar, maar niet vervelender of zwaarder dan dat anderen het hebben.


Edit: sorry, ben niet zo goed in quoten. Hoop dat het leesbaar is.


Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-08-17 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 17:57 



 
Profiel   

Maar een boer werkt niet van 9 tot 5.
Oke mensen in de zorg ook niet, maar die weten wel wanneer hun dienst er op zit. En meer dan 36 uur in de week maken ze ook niet.
Dat is voor een boer bijna parttime :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 17:59 



 

Ach Nikass je kan beter ophouden. Uit al je reacties blijkt dat je 0 verstand hebt van het boerenleven. Boer zijn is geen 40 urige werkweek hoor, minstens het dubbele.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:00 



 
Profiel   

Mensen in de zorg hebben ook geen eigen bedrijf, geen eigen boerderij en grond, kunnen soms niet eens een huis kopen. En de opmerking ging over het leuk vinden van je werk.

Tuurlijk Amoj, wat jij wil, blijf jij boeren toch lekker zielig vinden :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:00 



 
Profiel   

Dan moet je ze ook niet aanhalen als dat werken in de zorg niet leuk is.
Mij is het er goed bevallen, zeker de ort.
Alleen mijn lijf protesteert op nachtdiensten helaas, terwijl dat de fijnste diensten zijn om te doen.

Het is raar dat een boerin buiten de deur moet gaan werken ja omdat het op de boerderij geen droog brood meer te verdienen valt.


Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 03-08-17 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:02 



 

Dubbel :)


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-17 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:04 



 
Profiel   

De pluimvee zou naar de Oekraine verhuizen, dat is een tijd geleden al doorgedrukt. Dit is slechts de manier waarop dit gerealiseerd moet worden. De Kippenboeren die nu stoppen doen precies wat de overheid wil.

In 2050 is Nederland boer arm

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:04 



 

amoj schreef
Ik vind ze niet zielig, ik zeg wat de waarheid is.

En voor je verder denkt te twijfelen over mijn verstand van het boerenleven; ik ben zelf boerin dus ik weet wel waar ik over praat ;)

Oh en die mensen in de zorg, die kunnen misschien dan geen huis kopen; de meeste boeren kunnen een weekje weg nog niet eens betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:05 



 
Profiel   

Oei nu nieuwe info van nvwa ruim 140 bedrijven met niet goede eieren. Dat is echt veel. Alle eieren die de spul in zich hebben moeten uit de handel gehaald worden. Ondanks bijna geen risico maar het mag er gewoon niet inzitten. L ullig voor de bedrijven die kunnen hun eieren niet kwijt.

Snap het wel, want waarom dit wel toestaan en een ander verboden product niet toestaan. Je moet ergens de grens trekken,

Ik hoop werkelijk dat door dit soort schandalen de voedselproductie weer normaliseerd. De rare situatie is dat nl vooral produceert voor export maar wel inkoopt ook aan slechtere kwaliteit. Produceer voor eigen land voor een nette prijs. Dan kan de consument niet meer dan nl producten kopen.

Klinkt hard maar als daardoor een aantal bedrijven het niet redden? Als er teveel frietzaken naast elkaar zitten redden alleen de besten het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:05 



 
Profiel   

danzzz schreef
De pluimvee zou naar de Oekraine verhuizen, dat is een tijd geleden al doorgedrukt. Dit is slechts de manier waarop dit gerealiseerd moet worden. De Kippenboeren die nu stoppen doen precies wat de overheid wil.

In 2050 is Nederland boer arm

En dat betekend een arm Nederland.
Zonder boer en tuinder hier kan Nederland niet bestaan.

maar mijn grond waar ik als burger zelfvoorzienend op kan leven ga ik dan echt niet delen met de bier haters.
Die zien maar hoe ze aan hun boontjes komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:06 



 
Profiel   

karuna schreef
Oei nu nieuwe info van nvwa ruim 140 bedrijven met niet goede eieren. Dat is echt veel. Alle eieren die de spul in zich hebben moeten uit de handel gehaald worden. Ondanks bijna geen risico maar het mag er gewoon niet inzitten. L ullig voor de bedrijven die kunnen hun eieren niet kwijt.

Snap het wel, want waarom dit wel toestaan en een ander verboden product niet toestaan. Je moet ergens de grens trekken,

Ik hoop werkelijk dat door dit soort schandalen de voedselproductie weer normaliseerd. De rare situatie is dat nl vooral produceert voor export maar wel inkoopt ook aan slechtere kwaliteit. Produceer voor eigen land voor een nette prijs. Dan kan de consument niet meer dan nl producten kopen.

Klinkt hard maar als daardoor een aantal bedrijven het niet redden? Als er teveel frietzaken naast elkaar zitten redden alleen de besten het.

Maar het gaat niet om de beste.
Het gaat om diegene die zonder dat ze het wilde verkeerde frietjes hebben gekregen, terwijl ze wel altijd goed bakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:07 



 
Profiel   

Ik denk dat in Nederland de voedselveiligheid té goed is. Dit bestanddeel is pas schadelijk als je langere tijd veel eieren consumeert...

Pluimveehouders gaan over de kop voor wat... een miniem risico dat misschien ergens ooit iemand er niet zo lekker van word??

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:08 



 
Profiel   

Jee Bruintje, ik schrijf nog letterlijk `ik noem maar wat´ willekeurig voorbeeld. De één vind het wel leuk, de ander niet. Dat geldt voor de zorg en dat geldt ook voor het boeren.
Ik ken zat boeren die het wel leuk vinden en die er heel wat meer dan droog brood mee verdienen.
En ik ken ook de mensen die het vreselijk vinden in de zorg, die zich kapot werken voor een schijntje.

Amoj: jij denkt serieus dat je representatief bent voor alle boeren? Want dat is niet zo hoor, zeker niet voor de oudere generaties.
Ga je nou echt een wedstrijdje aan wie zieliger is? Denk je echt dat als je 1300 euro per maand verdiend en je lijf totaal kapot is, je je wel een weekendje weg kunt veroorloven?
Nog niemand is ooit gedwongen om boer te worden. Doe het dan niet als het zo´n rot leven is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:10 



 
Profiel   

Ja 10 miljoen eieren moet je er van eten en dan ga je nog niet dood.
De eerste die die eet mag zijn hand opsteken hoor :D :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 18 [ 433 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen