Let op giftige eieren in omloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:08

bruintje123 schreef:
Gevaar is inderdaad geweken want het is er nooit geweest.

Daarom zet ik het tussen aanhalingstekens... Ik vraag me gewoon af hoe het nu zit, of dat bedrijven weer zijn vrijgegeven, etc etc. Niet nodig om zo sarcastisch te doen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:08

Steeph schreef:
Magrathea schreef:
In de AH hier is het papiertje weggehaald en het schap stond weer vol. Is het 'gevaar' geweken, weet iemand hoe het zit?

Nee. Die eiren zitten tjokvol fipronil zodat we allemaal het verschil kunnen zien tussen goede eieren en fipronil eieren.


Spoiler:
:+


Levend proefdierenspel. Dubbelblind onderzoek, over 6weken gaan ze kijken of de helft van de bevolking dood is neergevallen of dat het toch wel mee viel :j (sorry)
Margrathea, zie mijn post, die je wellicht gemist hebt doordat we op de nieuwe pagina doorgingen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:10

Het was niet sarcastisch bedoeld, er is gewoon nooit gevaar geweest.
Zoals je al hebt kunnen lezen zijn eieren in België veilig en bij ons niet, terwijl er in gevaarlijke eieren hier minder zit dan in de goede eieren in belgie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:11

O ha, ik denk inderdaad dat we die precies tegelijk hebben gepost :+

Wel gek, want het is wel een tijdje leeg geweest. Albert Heijn zal dan andere leveranciers in de arm hebben genomen lijkt me?

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:12

Ik heb vandaag gewon een eitje op. Ik denk zo: "als er giftige eieren in de omloop zijn, en als het echt zo erg is, dan zullen alle eieren (sowieso de giftige) uit de schappen worden gehaald."

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:12

Magrathea schreef:
bruintje123 schreef:
Gevaar is inderdaad geweken want het is er nooit geweest.

Daarom zet ik het tussen aanhalingstekens... Ik vraag me gewoon af hoe het nu zit, of dat bedrijven weer zijn vrijgegeven, etc etc. Niet nodig om zo sarcastisch te doen.


Waar fipronil gevonden is, die boerderijen zitten nog in diepe ellende en hopen en bidden dat ze er ooit nog uitkomen... En dat hun bedrijf kan blijven voortbestaan en ze niet persoonlijk failliet gaan.
De kippen zijn op dieet, of geruimd en dan komen er nieuwe kippen en duurt het nog lange tijd voor ze weer eieren kunnen leveren.

Dus nee, zo snel zijn ze niet uit de diepe oliebol...

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:25

Nou missie is geslaagd denk ik, mooi weer een aantal boeren om zeep kunnen we ons eten lekker uit het buitenland importeren.
Word tijd dat de NVWA eens word opgedoekt en daar een organisatie die echt onpartijdig en los van de overheid voor in de plaats laten komen

vibabuJarig

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:27

Beretto schreef:
Nou missie is geslaagd denk ik, mooi weer een aantal boeren om zeep kunnen we ons eten lekker uit het buitenland importeren.
Word tijd dat de NVWA eens word opgedoekt en daar een organisatie die echt onpartijdig en los van de overheid voor in de plaats laten komen


_/-\o_ hier denk ik ook de hele tijd over na....

Anoniem

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:32

Nou inderdaad. NVWA heeft het drukker met idioot hoge boetes uitdelen omdat een bezem niet gelakt is, of omdat een dier 1 uur te lang op een adres verblijft. Dat heeft niks met voedselveiligheid te maken.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:33

bruintje123 schreef:
"De getroffen mensen"
Er is geen atoombom gevallen.
..

Welnee , ook hier komen we wel overheen, maar nu wordt heel erg de nadruk gelegd op de boeren. Ik kijk bijvoorbeeld naar België die OOK een hulplijn voor de ongeruste slachtoffers heeft geopend. Dat oogt veel sympathieker. Natuurlijk kan altijd iets altijd erger, Maar het topic gaat nu over giftige eieren en wat men ervan vind. Je kunt alles wel wegwuiven, met ergere zaken.
Daar komt bij als iemand de getroffen mensen helemaal niet zo erg vind, zijn er altijd mensen zoals ik die het helemaal niet zo erg vinden dat de getroffen boeren geraakt worden. Ook daar komen ze wel overheen, want het betreft geld! Bovendien is dit een gouden kans om zich af te vragen, of het hebben van duizenden kippen en het exporteren naar landen die veel meer ruimte hebben de kippen een goed onderdak te geven, wel zo sociaal is. Ik kocht biologische eieren , maar om te lezen dat ook deze kippen veelal in een hok zitten, schrik ik van . Dat het aantal pluimveeboeren is afgenomen , maar dat wij meer pluimvee hebben, ook. Dat veel boeren de kippen niet de tijd gunnen, dat het gif uit hun lichaam is, maar het geld weer op de 1e plaats zetten en de kippen vergassen, zodat ze zo snel mogelijk weer door kunnen gaan, helpt niet mee, om sympathie te kweken bij mij. Men spreekt over kippen, als zijnde hun geld en niet over het feit dat ze het erg vinden voor de kippen. Een greintje begrip voor de mensen die ongerust zijn, een greintje begrip voor de mensen die er moeite mee hebben dat kippen vroegtijdig vergast worden, had misschien een greintje begrip bij mij teweeggebracht voor de industriële boeren met 40.000 kippen op een te kleine plek. Dat meerdere landen in rep en roer zijn, wil toch wel zeggen dat ik niet de enige ben die het schandalig vindt dat de giftige eieren in omloop zijn gebracht. Indien Nederland in de toekomst gewoon wat minder gaat produceren (ja de boeren moeten boeren worden in plaats van manager op een pluimveefabriek ) is de ramp ook niet zo groot, bij een ongeluk.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:39

Ersina. Wauw. Hoe ontzettend onbeschoft is jouw reactie. Je hebt werkelijk waar geen idee wat er speelt, hoeveel emoties er zijn....

Je schrijft hier hard werkende mensen af als boeman. Mensen die geven om hun dieren. Mensen die al jarenlang op het randje leven en zichzelf met moeite een beetje luxe kunnen gunnen (vakantie? Doen we wel gewoon met een tentje in de tuin) en waarvan een aantal bij de voedselbank lopen. Waarvan er per week een omzet mist van 50.000 euro terwijl de kosten, die zo'n 49000 zijn, gewoon doorlopen. Oh, en de kosten van alles opruimen etc.

Ga er maar aanstaan als boer met zulke ondankbare mensen. Die liever de goederen uit landen krijgen waar de controles stukken minder zijn. Waar de kwaliteit van het eten veel lager is dan in Eigen land. Want oh, onze boeren hebben iets in hun eieren zitten. Wat nog MINDER IS DAN IN BELGIE. En dan zijn ze in Belgie boos en gooien ze een slachtofferlijn open... terwijl hun Eigen producten het dubbele aan waarde van die stof zit.

Ja top!! Briljant!


Toon eens aan hoeveel jij als consument hebt geleden onder dit?
Laatst bijgewerkt door Winged op 11-08-17 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:39

Maar er is gewoon echt niemand getroffen door het eten van de eitjes, dat is het hem nu net, niemand.

Ja bij jou staat geld ook op de eerste plaats als het er echt om komt.
Want als jij je maandloon niet krijgt buiten je schuld om ga je ook klagen.
En als jij daardoor je baan kwijt dreigt te raken voor iets wat niet gevaarlijk is dan ben denk je ook aan jezelf. Hoe jij de rekeningen gaat betalen. Als je daardoor je huis moet verkopen maar dat onderwater staat voor een ton denk je ook wel anders.
En dat is in het klein, dan hebben we het niet over miljoenen waar het bij boeren wel over gaat.
Ja ik heb voor hun inderdaad veel meer medeleven als voor ons burger waar 0 gevaar voor is geweest.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:40

Ersina schreef:
bruintje123 schreef:
"De getroffen mensen"
Er is geen atoombom gevallen.
..

Welnee , ook hier komen we wel overheen, maar nu wordt heel erg de nadruk gelegd op de boeren. Ik kijk bijvoorbeeld naar België die OOK een hulplijn voor de ongeruste slachtoffers heeft geopend. Dat oogt veel sympathieker. Natuurlijk kan altijd iets altijd erger, Maar het topic gaat nu over giftige eieren en wat men ervan vind. Je kunt alles wel wegwuiven, met ergere zaken.
Daar komt bij als iemand de getroffen mensen helemaal niet zo erg vind, zijn er altijd mensen zoals ik die het helemaal niet zo erg vinden dat de getroffen boeren geraakt worden. Ook daar komen ze wel overheen, want het betreft geld! Bovendien is dit een gouden kans om zich af te vragen, of het hebben van duizenden kippen en het exporteren naar landen die veel meer ruimte hebben de kippen een goed onderdak te geven, wel zo sociaal is. Ik kocht biologische eieren , maar om te lezen dat ook deze kippen veelal in een hok zitten, schrik ik van . Dat het aantal pluimveeboeren is afgenomen , maar dat wij meer pluimvee hebben, ook. Dat veel boeren de kippen niet de tijd gunnen, dat het gif uit hun lichaam is, maar het geld weer op de 1e plaats zetten en de kippen vergassen, zodat ze zo snel mogelijk weer door kunnen gaan, helpt niet mee, om sympathie te kweken bij mij. Men spreekt over kippen, als zijnde hun geld en niet over het feit dat ze het erg vinden voor de kippen. Een greintje begrip voor de mensen die ongerust zijn, een greintje begrip voor de mensen die er moeite mee hebben dat kippen vroegtijdig vergast worden, had misschien een greintje begrip bij mij teweeggebracht voor de industriële boeren met 40.000 kippen op een te kleine plek. Dat meerdere landen in rep en roer zijn, wil toch wel zeggen dat ik niet de enige ben die het schandalig vindt dat de giftige eieren in omloop zijn gebracht. Indien Nederland in de toekomst gewoon wat minder gaat produceren (ja de boeren moeten boeren worden in plaats van manager op een pluimveefabriek ) is de ramp ook niet zo groot, bij een ongeluk.



En als jij het topic had gelezen, dan had je gelezen dat iederene het daar mee eens is, maar dat we dan ook af moeten van de Nederlandse menataliteit van nergens te veel voor willen betalen :)*

De boeren die nu nog boer zijn zijn namelijk mensen met een passie! Die komen niet rond van het boeren bestaan want die krijgen veel te weinig geld voor hun eieren, melk, vlees of gevogelte.

En als je even terug leest in mijn posts: het ontgiften van de kippen duurt minstends 6 weken, in die 6 weken moeten de kippen wel voedsel hebben wat gewoon geld kost, een speciaal dieet, ruien, borstvet verliezen maar de beesten brengen niks op in die 6 of meer weken. Dat geld heeft een boer gewoon niet. Of ga jij het betalen?!

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:42

Ik heb er even 1 uitgepikt:
Citaat:
"Dat veel boeren de kippen niet de tijd gunnen, dat het gif uit hun lichaam is, maar het geld weer op de 1e plaats zetten en de kippen vergassen"

dat is niet wat ik hier en daar gelezen heb..

Aan de andere kant, stel dat het wel zo is, ja tuurlijk moeten ze zo snel mogelijk door, ze zijn een bedrijf, geen liefdadigheidsinstelling... Wie gaat die tijd die ze extra nodig hebben,
financieren dan?

Citaat:
"Men spreekt over kippen, als zijnde hun geld en niet over het feit dat ze het erg vinden voor de kippen.
"
Nou, dat heb ik hier en daar vanuit de boeren zeker wel gelezen :j

Nederland is een export land, volgens mij? Als nederland 'gewoon wat minder gaat produceren' kan dat volgens mij eten schelen voor heel veel mensen, maar misschien zie ik dat verkeerd?

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:43

Beretto schreef:
Nou missie is geslaagd denk ik, mooi weer een aantal boeren om zeep kunnen we ons eten lekker uit het buitenland importeren.
Word tijd dat de NVWA eens word opgedoekt en daar een organisatie die echt onpartijdig en los van de overheid voor in de plaats laten komen

Nederland is de grootste pluimvee exportland en boeren die weinig kippen hebben en niet exporteren, hoeven zich helemaal niet aangesproken te voelen. Wat noem jij onpartijdig? Mensen die het eens zijn dat "boeren" 40.000 kippen mogen houden, niet mogen aangesproken worden op een fout die ten kostte gaat van de volksgezondheid? Er is iets goed fout in ons land. Door dit verschrikkelijk ongeluk , mag vele mensen inzien, hoe dit in de toekomst het voorkomen kan worden. dat is niet met een schadeloos stelling en dat ze op dezelfde voet door kunnen gaan. Dat is misschien meer boeren, minder kippen. In de loop der jaren zijn boeren verdwenen en de kippenproductie toegenomen. Dat mag best eens onder de loep genomen.Het buitenland heeft nu onze eieren, helemaal niet nodig in vele gevallen.Ik hoop dat de landen geen eieren en kip meer willen afnemen en zelf gaan produceren.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:44

Echt wat een inzicht weer.
Die boeren maken zich druk over hun geld omdat ze nu 0 inkomsten hebben maar de kosten wel doorlopen. Hypotheek, voer, arbeid. Alles gaat door alleen ze krijgen geen cent mee. En weten ook niet wanneer dat weer wel komt want ze hebben geen idee hoe snel en effectief dat ruien gaat. De marges zijn behoorlijk miniem. dus als je 50.000 euro misloopt en niet weet wanneer je wel weer inkomsten kunt verwachten wordt het al tamelijk snel penibel. Dus 'ze de tijd niet gunnen' is wel een beetje een understatement.

RuiMen is dus eerder kiezen tussen compleet failliet gaan (en dat gaat niet over 3000 euro) of hopen dat je door kunt gaan.

'dat het schadelig is dat er giftige eieren in omloop zijn gebracht' en ten eerst de schuld van chickfriend en zo te horen de VWA. En niet van de boeren. Zij konden niet weten dat deze verboden stof gebruikt was want 1. ze nemen er een extren bedrijf voor in de hand. 2. op de verzegelde vaten stond niet dat dit product er in zat.

'ruimte zat in andere landen' klopt wel. Maar dan moot je niet vragen onder welke omstandigheden en met welke controles.

Dat jij schrikt van 'biologische eieren' zegt ook wel iets. Niemand beweert dat die dieren automatisch buiten worden gehouden. Je kunt dus ook niemand verwijten dat jij zelf niet genoeg geeïnterseerd bent in je eten om dit even fatsoenlijk op te zoeken. Dát vind ik nou kwalijk. Wel dierlijke producten eten maar niet geïnteresseerd zijn in de herkomst......

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:50

Ersina, ik stel voor dat je eens met boeren in gesprek gaat.

Oh, en dan ook even met de overheid. Een deel van de export gaat namelijk met de opbrengsten de staatskas in. Iets met inkomsten enzo. Maar hey, als dat wegvalt... Dan worden die inkomsten wel op een andere manier op de burger verhaald. Misschien maar beter ook, die extra belastingen voor iedereen. Draait tenminste het hele land ervoor op als de export naar beneden gaat....

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:50

Ersina schreef:
Beretto schreef:
Nou missie is geslaagd denk ik, mooi weer een aantal boeren om zeep kunnen we ons eten lekker uit het buitenland importeren.
Word tijd dat de NVWA eens word opgedoekt en daar een organisatie die echt onpartijdig en los van de overheid voor in de plaats laten komen

Nederland is de grootste pluimvee exportland en boeren die weinig kippen hebben en niet exporteren, hoeven zich helemaal niet aangesproken te voelen. Wat noem jij onpartijdig? Mensen die het eens zijn dat "boeren" 40.000 kippen mogen houden, niet mogen aangesproken worden op een fout die ten kostte gaat van de volksgezondheid? Er is iets goed fout in ons land. Door dit verschrikkelijk ongeluk , mag vele mensen inzien, hoe dit in de toekomst het voorkomen kan worden. dat is niet met een schadeloos stelling en dat ze op dezelfde voet door kunnen gaan. Dat is misschien meer boeren, minder kippen. In de loop der jaren zijn boeren verdwenen en de kippenproductie toegenomen. Dat mag best eens onder de loep genomen.Het buitenland heeft nu onze eieren, helemaal niet nodig in vele gevallen.Ik hoop dat de landen geen eieren en kip meer willen afnemen en zelf gaan produceren.


Die grote bedrijven zijn er omdat de marges zo klein zijn. Dat je alleen met schaalgrote nog een boterham kunt verdienen. Als wij in Nederland niet zo arrogant om waren gegaan met ons eten en het als zo vanzelfsprekend (altijd verkrijgbaar en goedkoop) waren gaan zien waren die bedrijven niet in zo'n rap tempo zo groot geworden.

Daar is niet alleen de consument schuld aan. Dat kun je ook deels in de schoenen schuiven van de tussenhandel. Maar als je je enigszins verdiept in je eten en hoe dat gemaakt wordt snap je al heel snel dat dit een tamelijk ziek systeem is waar de boer aan de kant zit waar de klappen vallen.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:51

@ Steeph,Ik blijf het zeggen, kleine boeren hoeven zich helemaal niet aangesproken te voelen. Dat alles maar goed gepraat wordt met geld vind ik ondoordenkend van jouw. Ik KOCHT de duurdere producten en heb nu geheime filmpjes gezien van de boeren die het niet zo nauw nemen met onze regels. Maar Iemand met een krappe portemonee heeft toch ook recht op goed voedsel?Het is massaproductie die alles zo erg maakt . Wat ik schrijf, slaapt geen boer slechter van .

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:55

maar in je duurdere producten zat het ook... toch?

Overigens, het is nog steeds 'goed' voedsel, het is nooit slecht geweest.. maar dit terzijde

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:57

Ersina schreef:
@ Steeph,Ik blijf het zeggen, kleine boeren hoeven zich helemaal niet aangesproken te voelen. Dat alles maar goed gepraat wordt met geld vind ik ondoordenkend van jouw. Ik KOCHT de duurdere producten en heb nu geheime filmpjes gezien van de boeren die het niet zo nauw nemen met onze regels. Maar Iemand met een krappe portemonee heeft toch ook recht op goed voedsel?Het is massaproductie die alles zo erg maakt . Wat ik schrijf, slaapt geen boer slechter van .


Fout: ik weet toevallig dat waardering van de mensen waar ze voor produceren in de top 3 staat van zaken waar boeren zich zorgen over maken.

Iemand met een krappe portemonnee heeft ook recht op goed voedsel en dat kun je ook krijgen in Nederland. De vraag is alleen of dat goede voedsel vlees/ andere dierlijke producten moet zijn. En hoe vaak.

En vergis je niet: wij hebben het beste voedsel!

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:58

@ Ersina, de boeren die nu ruimen hebben vaak al wat oudere kippen die toch al bijna naar de slacht moesten. Kippen zijn nou eenmaal naar een paar rondes uitgelegd en dan gaan ze naar de slacht als soepkip en dan worden er weer nieuwe kippen opgezet. Deze kippen mogen nu niet naar de slacht dus dan kan je ze beter ruimen. De boeren die kiezen voor ruien hebben nog jonge kippen die na deze periode weer een tijd vooruit kunnen. Dit geldt overigens ook voor de bio boeren. Daarnaast, niemand is in gevaar geweest, grote kans is dat de buitenlandse eieren die nu in de schappen liggen meer Fipronil bevatten dan de Nederlandse eieren die nu worden vernietigd, dat is pas erg.

En over geld, enig idee hoeveel een boer betaald aan kippenvoer? en wat het kost om de dieren maanden te voeren zonder dat er inkomen tegenover staat? dit gaat zo om 10 a 20K in een week! Reken maar uit hoe goed die boeren het financieel hebben. Als die na een jaar bikkelen een gewoon jaarsalaris hebben onttrokken uit het bedrijf is het veel. Geloof mij ik heb heel veel jaarcijfers van boeren in handen gehad en het zou je verbazen met hoe weinig geld die soms rondkomen in een jaar! 20K privé is vaak al veel.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:59

Ersina schreef:
. Dat alles maar goed gepraat wordt met geld vind ik ondoordenkend van jouw.


Geen idee wat je voor werk doet, maar ik ga toch even een meer alledaags voorbeeld er in gooien zodat het misschien wel door dringt.

Stel je bent kledingverkoper. De vaste lasten heb je in de huur van het pand, het betalen van personeel, electra, verwarming, inkoop kleding, belastingen etc.

Op een mooie dag in augustus komt de controleur erachter dat jouw kleding niet voldoet aan diverse brandveiligheidseisen. Jouw tent wordt gesloten, alle stoffen moeten worden gecontroleerd. De consument is het vertrouwen kwijt in jouw kleding, de huur loopt door, de ingekochte goederen (die heb je namelijk al 3 maanden geleden besteld) moeten ook worden betaalt.

Jouw bedrijf wordt een drietal weken niet vrijgegeven. Je mag niks... Het vertrouwen of het goed komt is nihiel, ook de nieuw binnengekomen kleding wordt getest en moet worden vernietigd. Of toch verkopen en afwachten op Eigen risico. En een vergoeding? Die krijg je niet.

Wat ga je doen? Thuis lopen de kosten door. Je hebt al een flinke lening voor jouw winkel af moeten sluiten en je spaargeld is op. Jouw zoontje en dochtertje van 3 en 7 lusten ook graag een bruine boterham...

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:03

Winged schreef:
Ersina, ik stel voor dat je eens met boeren in gesprek gaat.

Oh, en dan ook even met de overheid. Een deel van de export gaat namelijk met de opbrengsten de staatskas in. Iets met inkomsten enzo. Maar hey, als dat wegvalt... Dan worden die inkomsten wel op een andere manier op de burger verhaald. Misschien maar beter ook, die extra belastingen voor iedereen. Draait tenminste het hele land ervoor op als de export naar beneden gaat....

Als je de hele topic had gelezen, had je mijn commentaar op de overheid ook gezien. Boeren worden in een paradox getrokken, dat ben ik met je eens. Maar het topic gaat hier over de giftige eieren en niet over het inkomstenverlies van de boeren. Maar als we het er toch over hebben. Ik heb gehoord dat het om 180 pluimveehouders hebben en dat er minstens 150 miljoen schade is. Als je dan bekijkt hoeveel die boeren beweren dat ze verdienen, is de investering niet in verhouding met de verdienste. Ik ben geen econoom, maar er kan best berekent worden, hoeveel kippen een boer moet hebben, om voldoende geld over te houden en niet zo'n hoge investering te hoeven doen. Ik denk dat het beter kan en hoop ook dat de boeren ook kijken hoe.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:07

Ersina schreef:
Ik denk dat het beter kan en hoop ook dat de boeren ook kijken hoe.

Eens.

Maar denk je serieus dat die boeren daar niet al jaren naar kijken? Eigenlijk elke dag vanaf dat ze boer zijn kijken naar wat er beter kan en wat ze willen? Blijven innoveren? Alles testen? Dat er nooit berekeningen zijn losgelaten? Dat het alleen maar draait om geld?

Ja, het zijn ondernemers, er moet ook worden gegeten. Maar het zijn ook mensen met passie. Mensen die dag in dag uit aan het werk zijn. Het is geen 9 tot 5 baan die je even doet van maandag tot en met vrijdag. Denk je dat het deze mensen helemaal niks doet dat de dieren geruimd worden?