Let op giftige eieren in omloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:24

8nnemiek schreef:
Maar van wat ik op internet kan vinden is het middel een paar jaren geleden in de eu uit de handel gehaald omdat bijen eraan stierven, niet omdat het zo giftig zou zijn. Ik neem aan dat het middel járenlang gebruikt is om kippenstallen te ontsmetten, niet? Waarom dan nu ineens zo'n drama er over maken? Het kan dus ongezond zijn voor jonge kinderen.. maar eieren zijn van zichzelf ook al ongezond vanwege het hoge cholesterolgehalte.. Ik vind het vooral heel erg zonde om al die eieren te vernietigen..


Het hele verhaal over cholesterol is net zo achterhaald als de paniek over dit middel. Cholesterol stijgt niet door inname van cholesterol.
Verder, ik ben het hartstikke met je eens dat het een heisa om niks is. Dat je de eieren moet vernietigen snap ik, mensen willen ze niet meer hebben want mensen laten zich meedrijven in de paniek. Meer moeite heb ik met het feit dat 100.000 gezonde kippen nu illegaal geruimd worden zodat de productie zo snel mogelijk weer op gang kan komen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 08:26

Dat is voor mij ook een raadsel. Vooral omdat het met een strict dieet buikvet kunt laten verminderen en de kippen redelijk snel vrij van het spul zijn.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:53

secricible schreef:
Ondertussen worden 1000en kippen illegaal geruimd op dit moment. Terwijl ze zelf geen enkel risico vormen voor de gezondheid, zolang ze niet geslacht worden. Schandalig en om te janken wat mij betreft.


Bron?


Laten we wel wezen dat het een flinke strop kan zijn voor verschillende pluimveehouders. Zo blij dat mijn ouders al lang geen pluimveehouderij meer hebben. Je zou maar een bedrijf hebben met deze ellende.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:03

Winged schreef:
secricible schreef:
Ondertussen worden 1000en kippen illegaal geruimd op dit moment. Terwijl ze zelf geen enkel risico vormen voor de gezondheid, zolang ze niet geslacht worden. Schandalig en om te janken wat mij betreft.


Bron?


Laten we wel wezen dat het een flinke strop kan zijn voor verschillende pluimveehouders. Zo blij dat mijn ouders al lang geen pluimveehouderij meer hebben. Je zou maar een bedrijf hebben met deze ellende.


NVWA en de krant. Er zijn al bedrijven die geruimd hebben. Er is bekend gemaakt dat pluimveelhouders die gebruik hebben gemaakt van de diensten van het bedrijf dat dit spul gebruikt heeft een melding kunnen maken bij de NVWA. Deze zullen toestemming geven tot het ruimen van deze kippen. Terwijl de wet dieren aangeeft dat er alleen "productiedieren" mogen worden gedood als dit is ter consumptie of als ze een gevaar voor de volksgezondheid vormen. Van beide is geen sprake. Stichting Levende have heeft ondertussen een WOB ingediend om inzicht te krijgen in wat hier gaande is.

https://www.levendehave.nl/index.php/ni ... en-mag-dat
http://www.gelderlander.nl/de-vallei/pl ... ~a51a38f3/

Overigens weet ik niet in hoeverre ik het de boeren kwalijk kan nemen. Als ze het niet doen gaan ze failliet, de kosten zijn torenhoog en de opbrengst (de eieren) mag niet verkocht worden. Ik hoop dat ze schadeloos gesteld kunnen worden en dat het schoonmaakbedrijf hier voor mag opdraaien, maar het is echt om te huilen.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:08

Oef, daar schiet de NVWA ernstig tekort als je het mij vraagt. En de boer zelf ook.

Hoewel ik als ik naar de voorzijde van die schuren kijk mijzelf afvraag hoe lang deze boeren het sowieso nog hadden uitgehouden.

Heel dubbel, die kippen vreten een eind in het rond en voer is ook niet goedkoop. Lastige kwestie.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:15

Ik denk dat de boeren weinig keuze hebben. Het is hetzelfde als met die stalbranden. Er wordt met een vinger naar de boeren gewezen die hun stallen niet brandveiliger maken, terwijl de werkelijkheid is dat banken en verzekeraars en geen geld aan willen uitgeven omdat het voor hun financieel voordeliger is als de boel afbrand. Als boer sta je er bij en kijk je er naar en heb je geen enkele keuze. Terwijl dit soort dingen (zowel een brand als zo'n schandaal) hun faillissement betekend. Het is zo'n verdrietige kwestie, op de eerste plaats voor de boeren die in een onmogelijke positie worden geduwd.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:19

Even advocaat van de duivel spelend: waar moet een pluimveehouder zijn kippen laten terwijl de stal fipronilvrij wordt gemaakt? Ik neem aan dat ze niet standaard een lege loods hebben staan (zie trouwens maar eens een bouwvergunning te krijgen voor een dergelijke overcapaciteit). Mogen en kunnen ze dergelijke aantallen dieren heen en weer slepen naar andere bedrijven waar wel plek is?
Het lijkt mij dat de NVWA uit veiligheids- en controleoogpunt liever heeft dat deze dieren geruimd worden dan dat ze (al dan niet tijdelijk) worden verdeeld, verspreid en vermengd over andere bedrijven, en vervolgens onder de radar verdwijnen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 09:20

Normaal worden de stallen behandeld als de oude lading kippen weg is (slacht) en voor de jonge kippen gebracht worden.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:23

oomens schreef:
Even advocaat van de duivel spelend: waar moet een pluimveehouder zijn kippen laten terwijl de stal fipronilvrij wordt gemaakt? Ik neem aan dat ze niet standaard een lege loods hebben staan (zie trouwens maar eens een bouwvergunning te krijgen voor een dergelijke overcapaciteit). Mogen en kunnen ze dergelijke aantallen dieren heen en weer slepen naar andere bedrijven waar wel plek is?
Het lijkt mij dat de NVWA uit veiligheids- en controleoogpunt liever heeft dat deze dieren geruimd worden dan dat ze (al dan niet tijdelijk) worden verdeeld, verspreid en vermengd over andere bedrijven, en vervolgens onder de radar verdwijnen.


Wat ik begrijp (maar ik ben geen pluimveehouder) hoeft de stal niet fipronilvrij gemaakt te worden. De stof verdwijnt vanzelf en de dieren kunnen eventueel "ontgift" worden. Er is dus geduld nodig. Tijd. Iets wat deze boeren niet hebben want dat betekend dat ze weken (maanden?) zonder inkomsten hun dieren moeten onderhouden.
In de meest gunstige situatie betaald uiteraard het schoonmaakbedrijf daar voor, maar daar zullen rechtszaken voor nodig zijn en geen enkele pluimveehouder heeft de buffer om die kosten nu voor te schieten. Bovendien zijn de kosten dan zo hoog dat je er vanuit kunt gaan dat dit schoonmaakbedrijf dan failliet is. De pluimveehouders kunnen fluiten naar hun centen. Dus rest ze geen enkele optie dan al die kippen af te maken en opnieuw te starten. OOK op eigen kosten overigens, NVWA betaald niks voor ze. Vandaar dat ik zeg dat ze in een afschuwelijke hoek gedwongen zijn nu. En dat ik het de boeren niet kwalijk neem. Het is weeral een voorbeeld hoe afschuwelijk onze boeren een speelpop zijn geworden van regels en grote ondernemingen terwijl ze proberen het hoofd boven water te houden en alle oliebol over zich heen krijgen.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:47

secricible schreef:
Ik vind het redelijk overtrokken. Ja, het is schandalig dat zo'n bedrijf verboden middelen gebruikt, maar inderdaad, we komen er veel vaker mee in aanraking door het ontvlooien van onze dieren en dan maakt niemand een drama. De hele paniekvoetbal nu vind ik een beetje overdramatisch. Het stukje dat Martijn Katan (voedingswetenschapper) er over schreef vond ik wel lekker ontnuchterend


Ondertussen worden 1000en kippen illegaal geruimd op dit moment. Terwijl ze zelf geen enkel risico vormen voor de gezondheid, zolang ze niet geslacht worden. Schandalig en om te janken wat mij betreft.

Als het 1 incident betreft, ben ik het met je eens. Er wordt echter regelmatig gesjoemeld met ons eten. Nu zijn de eieren aan de beurt, maar we hebben ook problemen gehad met rundvlees, varkensvlees, schapen,geiten, kippen. In de tijd dat ik jonger was , werd er ALTIJD eerst beweerd dat het niet schadelijk was en achteraf bleek dan van wel. Tegen het uit voorzorg ruimen, ben ik ook een tegenstander. Wel vind ik dat alle dieren veel kleinschaliger gehouden moeten worden. Zodat bij een incident, de schade beperkter is. Zelf hoop ik dit te bereiken door minder vlees te eten en nu ook minder eieren, want vind het schandalig dat men geld durft te vragen voor giftige eieren. Met de kippen heb ik medelijden, met hobbyboeren ook. Maar gesubsidieerde boeren met veel te veel dieren, omdat het lekker veel opbrengt denk ik, eigen schuld! Het vlooienbandje vergelijken met ons voedsel, vind ik appels vergelijken met peren. Bovendien ook weer gemeen,van hoe het verkocht wordt. Moeten we nu werkelijk alles aan een onderzoek onderwerpen, voordat we het in ons winkelmandje gooien? Dat kan toch helemaal niet!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:54

Ik denk dat je je eens wat beter moet inlezen Ersina. Ja minder vlees eten, ja bewuster eten. Maar boeren veel dieren omdat het veel opbrengt? Nee, omdat ze anders het hoofd niet meer boven water kunnen houden en failliet gaan. Kleinschalig dieren houden is een prachtig idee, maar dan zul je als boer wel meer geld moeten krijgen voor je vlees, eieren en zuivel. Zolang de consument dat niet wil betalen is het als boer niet meer mogelijk om kleinschalig dieren te houden.
Als jij per 10 eieren ongeveer 2 cent over houd (en ik noem nu maar een getal) red je het niet met 100 kipjes en ook niet met 1000 kipjes. Dan moet je naar 100.000en kipjes om aan het einde van de maand voldoende verdiend te hebben om brood op tafel te kunnen zetten.

Afgelopen week kwam er weer een bericht naar buiten van een varkensboer die een fantastische stal had opgezet waar de dieren daadwerkelijk een beter leven kregen. Kleine kanttekening: deze boer had er wel een tweede baan naast moeten nemen omdat hij nu niet meer voldoende kon verdienen aan zijn werk als boer. Dat is wat we met het huidige consumentengedrag veroorzaken en waarmee we boeren dwingen om mega stallen op te zetten.

Een ander verhaal: een pluimvee boer die graag een grote stal op wil zetten op groot terrein. Volledig biologisch, diervriendelijk. Volledig toegankelijk voor publiek, met horecavoorziening en infocentrum voor de consument. Maar nee, dit wordt geblokkeerd omdat het een te groot oppervlakte inneemt. Als deze beste boer de boel op een kleiner oppervlakte zet dan mag het wel. Maar voor de boer geen optie want met minder kippen kan hij het financieel niet redden. Enige opties: meer kippen in mega-stal model of naar het buitenland vertrekken.

Dus ja, ik ben voorstander van minder vlees. En dan het vlees dat verkocht wordt een stuk duurder maken waarbij de BOER dat verschil in zijn portemonnee voelt in plaats van de supermarkt of andere tussenpersonen. Dan heeft de boer ook daadwerkelijk de ruimte om te voldoen aan de eisen die nu gesteld worden door de consument maar waar ze niet voor willen betalen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:54

Ersina schreef:
Maar gesubsidieerde boeren met veel te veel dieren, omdat het lekker veel opbrengt denk ik, eigen schuld!

Hoeveel eierboeren denk jij dat er zijn waar de boel 'lekker veel opbrengt'? De meesten zijn vooral bezig om met onwaarschijnlijk kleine marges hun bank terug te betalen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 09:55

Inmiddels is het advies door de nvwa om helemaal terughoudend te zijn met eieren eten en wachten tot alle uitslagen er zijn. Zij komen toch met steeds strengere adviezen.

En ja het gekloot met eten wordt steeds erger. Met een voedselallergie en erg gevoelige darmen kom je er pas achter hoeveel er gerommeld wordt. Na maanden en maanden van chronische jeuk met zware medicatie kom ik er achter dat er berk gebruikt wordt als basis voor sommige glucose fructose siroop in oa ontbijtkoek. Heb dat geschrapt en weg jeuk.

Er zat ergens toch stiekem melkproducten in maar weinig. Heel lang last gehad van darmkrampen. Tot ik fabrikant opbel en eens doorvraag. Ja zat erin maar zo weinig dat melden niet hoeft maar product niet heschikt is voor lactose vrije eters. En zo kan ik nog wel doorgaan.

Er zit bijvoorbeeld vaak lupine in brood enz. De meest gekke stoffen worden in eten geduwd tegenwoordig. Simpele kale basis is er niet meer bij. Ik eet al zoveel mogelijk biologisch. Deels ook omdat ik door teveel ab een penicilline allergie heb ontwikkeld. En maar een paar ab mag ik nog hebben. De rest word ik inmiddels erg ziek van. Tel daarbij op ene gammele lever en schildklier problemen.

Ja dan word ik extra voorzichtig om niet nog meer onnodige stoffen binnen te krijgen. Ben het een beetje zat om ziek te worden van mijn eten.

Daarom koop ik bij voorkeur vlees en groente en zo lokaal rechtstreeks van de boer die ik ken. Heb daarom ook eigen kippen gehad. Met voer gemaakt uit eigen regio. Maar ja allergisch voor geworden en nu moet ik weer eieren kopen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:59

De gemiddelde mens kan denk ik best aardig tegen al die zooi... :j
Mensen die op willen passen, helemaal prima, maar dat geldt natuurlijk niet voor het grootste deel van de bevolking.

Ik denk dat boeren een uitstervend beroep is...
maar ik vraag me wel af hoe men de wereldbevolking van eten wil voorzien dan..

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:06

Tot voor kort was het nog niet eens illegaal en nu ineens zo'n overtrokken paniek over hoeveelheden die bij normaal eierengebruik echt niet gevaarlijk is voor mensen (of dieren).

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:10

maar biologisch zegt niks over welke hulpstoffen e.d. er in zitten. Biologisch is op dat punt ook niet gezonder of wat dan ook. Het betekend alleen dat een boer zich aan een aantal regeltjes heeft gehouden bij het verbouwen/fokken van de grondstof. In het ontwikkelen van het product maakt het niks uit verder... Dus voor je antibiotica is het een oplossing, maar er vanuit gaan dat het verder minder hulpstoffen bevat is een illusie.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:45

oomens schreef:
Ersina schreef:
Maar gesubsidieerde boeren met veel te veel dieren, omdat het lekker veel opbrengt denk ik, eigen schuld!

Hoeveel eierboeren denk jij dat er zijn waar de boel 'lekker veel opbrengt'? De meesten zijn vooral bezig om met onwaarschijnlijk kleine marges hun bank terug te betalen.

Ik heb het over de gesubsidieerde boeren met veel te veel dieren.
Een boerenbedrijf is een bedrijf, die hoort een buffer op te bouwen bij incidenten. Als je er op toe legt, ben je in mijn ogen geen goede ondernemer en helemaal als je dan ook nog subsidies krijgt een heel veel dieren hebt. Bovendien is wat ik denk , helemaal niet van invloed van wat er gebeurt. Er zal geen boer slecht slapen, om wat ik denk. Ik slaap echter wel slecht, doordat boeren producten verkopen die niet in de haak zijn. :D

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:50

Ik denk dat jij in een droomwereld leeft eerlijk gezegd... En nee, een boer slaapt niet slecht door wat jij denkt, maar wel doordat er een hoop mensen langs de kant staan te roeptoeteren die geen idee hebben wat er speelt op die bedrijven maar wel vanalles verwachten van die boeren.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:37

Wat er wordt verwacht van boeren, is een eerlijk product en een eerlijke benadering naar dieren.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:46

Ersina schreef:
Ik heb het over de gesubsidieerde boeren met veel te veel dieren.
Een boerenbedrijf is een bedrijf, die hoort een buffer op te bouwen bij incidenten. Als je er op toe legt, ben je in mijn ogen geen goede ondernemer en helemaal als je dan ook nog subsidies krijgt een heel veel dieren hebt. Bovendien is wat ik denk , helemaal niet van invloed van wat er gebeurt. Er zal geen boer slecht slapen, om wat ik denk. Ik slaap echter wel slecht, doordat boeren producten verkopen die niet in de haak zijn. :D

Ik denk dat je werkelijk geen idee hebt wat er werkelijk speelt. Hoe vaak ben je een gesprek aangegaan met een boer? Heb je enig idee hoe het zit met de subsidies? Heb je enig idee hoeveel regels er zijn? Enig idee hoeveel boeren er bij de voedselbank lopen (geen grap)? Hoeveel een pensioengat hebben?

De kleine nederlandse boer heeft al jaren geen buffer meer. Doordat de consument geen hol wil betalen voor de producten.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:47

Lusitana schreef:
Wat er wordt verwacht van boeren, is een eerlijk product en een eerlijke benadering naar dieren.

En jij denkt dat een boer zijn dieren niet eerlijk benaderd? :=

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:51

Lusitana schreef:
Wat er wordt verwacht van boeren, is een eerlijk product en een eerlijke benadering naar dieren.


Volgens mij is dit niet het topic er voor, dus ik stop er na deze post ook over, maar zoals je een paar posts terug kan zien in de voorbeelden die ik noem wil de boer dat wel, maar zal de consument daar ook zijn verantwoordelijkheid in moeten nemen en dus meer moeten betalen voor het product. En de tussenpersoon (supermarkt e.d.) zal met minder winst accoord moeten gaan. Want nu is het voor een boer onmogelijk om rond te komen als hij een echt goede varkensstal wil opzetten en kan hij dat alleen als hij er een tweede baan bij neemt (hoezo krom?). En is het voor een bank voordeliger om een brandonveilige stal varkens af te laten fikken dan de boer te ondersteunen de boel brandveiliger te maken. En wordt een boer de dupe als een schoonmaakbedrijf de boel opgelicht heeft omdat hij geen andere keuze heeft als failliet gaan of zijn stal te laten ruimen.

We kunnen met z'n allen wel willen dat die boer meer ruimte per dier heeft en ze nog meer kwaliteit van leven geeft, maar als er voer de boer financieel 0 marge is om daarin te investeren zet je ze in een onmogelijke positie. De enige optie is allemaal minder vlees gaan eten en de kosten voor vlees verhogen (waarbij die winst naar de boer moet gaan en niet naar de supermarkt e.d.) zodat de boer kan investeren in zijn bedrijf en rond kan komen van minder dieren per m2. Pas DAN is het realistisch om die verbeteringen van de boer te vragen.
Andersom van de boer eisen zijn stal brandveiliger te maken, kippen tijdenlang zonder inkomsten te houden en dieren meer kwaliteit geven zonder hem daarin financieel te ondersteunen is hetzelfde als van jou bakker eisen dat hij investeert in 10 gloednieuwe ovens en voortaan alleen maar duurder meel gebruikt in een duurder pand, maar wel verwachten dat het brood net zo goedkoop blijft als het nu is.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:01

Is er eigenlijk een andere bedrijfstak waarbij de productprijs door de overheid geregeld wordt (even simplistisch gesteld)

Want ik vraag me af of er andere bedrijven zijn die de 'winst' een soort van zien verdwijnen anders dan aan belastingen (als ze die afdragen).

Waarom kan de boer zn product niet duurder maken eigenlijk? Is dat aan regels gebonden? want waarom zou de ene goedkoper kunnen produceren dan de andere?

Als de boeren en masse gewoon de prijs verhogen zodat ze er zelf meer aan overhouden, dan móet de consument toch meer betalen, anders hebben ze geen eten :Y)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:02

Dan wordt er de goedkoper rotzooi ingekocht uit het buitenland want de consument wil niet meer betalen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:04

De een kan goedkoper produceren omdat ze minder kosten maken voor de bedrijfsvoering. Dus de productie an sich is goedkoper. Maar als de afnemer maar een x bedrag wil betalen, en jij daar boven gaat zitten dan gaan ze wel naar een andere. Je moet wel mee.