Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 18 [ 433 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Let op giftige eieren in omloop

 
Profiel   

Deze viel me ook nog op:
Citaat
Mensen die het eens zijn dat "boeren" 40.000 kippen mogen houden, niet mogen aangesproken worden op een fout die ten kostte gaat van de volksgezondheid?

Alleen in dit geval was het volgens mij niet de fout van de boeren? Toch?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:09 



 
Profiel   

@ Winged. Misschien werk ik niet meer? Misschien ken ik heel veel mensen die een eigen bedrijf hebben gehad en failliet zijn gegaan tijdens de crisis?
Heel erg een groot drama. Het verschil? Zij zette hun schouders eronder, waren begaan met het personeel wat ze moesten ontslaan en zonder tamtam zette ze weer iets op poten, of gingen bij een bedrijf werken.
De industriële boer, hoor ik alleen maar over zijn financiën.
Nogmaals ik heb het niet over de boer, met hart voor hun dieren. En als een industriële boer op zijn zaakje is getrapt door mijn woorden, jammer dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:10 



 
Profiel   

Cer schreef
Alleen in dit geval was het volgens mij niet de fout van de boeren? Toch?

Heb ik al een keer op geantwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:11 



 
Profiel   

Ersina schreef
@ Winged. Misschien werk ik niet meer? Misschien ken ik heel veel mensen die een eigen bedrijf hebben gehad en failliet zijn gegaan tijdens de crisis?
Heel erg een groot drama. Het verschil? Zij zette hun schouders eronder, waren begaan met het personeel wat ze moesten ontslaan en zonder tamtam zette ze weer iets op poten, of gingen bij een bedrijf werken.
De industriële boer, hoor ik alleen maar over zijn financiën.
Nogmaals ik heb het niet over de boer, met hart voor hun dieren. En als een industriële boer op zijn zaakje is getrapt door mijn woorden, jammer dan.


Dus volgens jou moet elke boer met 40.000 kippen maar stoppen met boeren en een kantoorbaan gaan nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:12 



 
Profiel   

Winged schreef
http://nieuws.tpo.nl/2017/08/02/check-h ... jn-eieren/

Citaat
Stel nu, je bent een mager persoon van vijfenvijftig kilo en je besluit à la die vieze film La Grande Bouffe jezelf dood te eten aan giftige eieren. Om aan de benodigde 35 gram te komen, moet je rond de 480.000 grote eieren met 72 µg fipronil eten. Tegen die tijd ben je natuurlijk allang overleden aan een overdosis eieren.


Nogmaals: Ik zou willen dat iedereen net zo paniekerig reageerde op de sigaretten.


Whahaha!
Leuk en ben het zeker met je eens.

De frontline die mensen op hun huisdieren spuiten, daar zit het ook in.
Heb dat ook jaren lang gedaan hoor en na een paar dagen weer lekker kroelen met mijn huisdieren en tussendoor ook wel aaien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:14 



 
Profiel   

vibabu schreef
Beretto schreef
Nou missie is geslaagd denk ik, mooi weer een aantal boeren om zeep kunnen we ons eten lekker uit het buitenland importeren.
Word tijd dat de NVWA eens word opgedoekt en daar een organisatie die echt onpartijdig en los van de overheid voor in de plaats laten komen


_/-\o_ hier denk ik ook de hele tijd over na....



de eerste steken heeft het IKB laten vallen, en dat is een branche eigen controle orgaan....

Misschien moet de overheid eens fatsoenlijk geld in een handhavingsorgaan stoppen, zodat deze ook kan functioneren. Nu lopen ze altijd achter de feiten aan, omdat er simpelweg geen uren en geld is.

Daarnaast is de pluimveehouderij een van de best onderlezen sectoren in Nederland, met hoog opgeleide ondernemers. Tal van deze ondernemers hebben een niet gecertificeerd bedrijf in de arm genomen om de stallen te ontsmetten. Bloedluis is een groot probleem binnen de sector, en er zijn (eigenlijk) geen toegelaten middelen die werken. Als er dan geruchten rondgaan over een middel dat wonderwel bijzonder goed werkt, moet men zich 2x achter de oren krabben, wat dit dan eigenlijk voor middel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:19 



 
Profiel   

NenaC schreef
Bloedluis is een groot probleem binnen de sector, en er zijn (eigenlijk) geen toegelaten middelen die werken. Als er dan geruchten rondgaan over een middel dat wonderwel bijzonder goed werkt, moet men zich 2x achter de oren krabben, wat dit dan eigenlijk voor middel is.


Want een pluimveehouder is per definitie ook een wetenschapper?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:22 



 
Profiel   

Ersina schreef
Cer schreef
Alleen in dit geval was het volgens mij niet de fout van de boeren? Toch?

Heb ik al een keer op geantwoord.

Je hebt het een keer ontkracht, maar nu zeg je het gewoon nog een keer. Dat was inderdaad in het zelfde bericht dat 'boeren' geen gevoel hebben voor het feit dat ze mensen vergiftigd hebben, dat de eieren in de omloop zijn gebracht etc en nog zo wat..
Ik had dat bericht inderdaad ver weg in een zwart gat gestopt.. maar nu weer gelezen en weer kromme tenen idd..

maar een idee zou dus zijn dat men gewoon stopt met grootschalig produceren?
Nederland schijnt het grootste exportland te zijn (of dat zo is, kan ik niet vinden), wel dat het meeste naar Zuid-Afrika gaat...
Nou, dan stoppen we hier met produceren.. hebben ze daar ook niks. Of ze gaan het zelf maar kweken.. oh.. wacht.. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:23 



 
Profiel   

Overigens misschien interessant om te volgen: https://twitter.com/Boerburgertweet

Laat een kijkje zien in het leven op de pluimveehouderij. Is inmiddels wel vrijgegeven, maar interessant om terug te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:26 



 
Profiel   

Ersina schreef
bruintje123 schreef
"De getroffen mensen"
Er is geen atoombom gevallen.
..

Welnee , ook hier komen we wel overheen, maar nu wordt heel erg de nadruk gelegd op de boeren. Ik kijk bijvoorbeeld naar België die OOK een hulplijn voor de ongeruste slachtoffers heeft geopend. Dat oogt veel sympathieker. Natuurlijk kan altijd iets altijd erger, Maar het topic gaat nu over giftige eieren en wat men ervan vind. Je kunt alles wel wegwuiven, met ergere zaken.
Daar komt bij als iemand de getroffen mensen helemaal niet zo erg vind, zijn er altijd mensen zoals ik die het helemaal niet zo erg vinden dat de getroffen boeren geraakt worden. Ook daar komen ze wel overheen, want het betreft geld! Bovendien is dit een gouden kans om zich af te vragen, of het hebben van duizenden kippen en het exporteren naar landen die veel meer ruimte hebben de kippen een goed onderdak te geven, wel zo sociaal is. Ik kocht biologische eieren , maar om te lezen dat ook deze kippen veelal in een hok zitten, schrik ik van . Dat het aantal pluimveeboeren is afgenomen , maar dat wij meer pluimvee hebben, ook. Dat veel boeren de kippen niet de tijd gunnen, dat het gif uit hun lichaam is, maar het geld weer op de 1e plaats zetten en de kippen vergassen, zodat ze zo snel mogelijk weer door kunnen gaan, helpt niet mee, om sympathie te kweken bij mij. Men spreekt over kippen, als zijnde hun geld en niet over het feit dat ze het erg vinden voor de kippen. Een greintje begrip voor de mensen die ongerust zijn, een greintje begrip voor de mensen die er moeite mee hebben dat kippen vroegtijdig vergast worden, had misschien een greintje begrip bij mij teweeggebracht voor de industriële boeren met 40.000 kippen op een te kleine plek. Dat meerdere landen in rep en roer zijn, wil toch wel zeggen dat ik niet de enige ben die het schandalig vindt dat de giftige eieren in omloop zijn gebracht. Indien Nederland in de toekomst gewoon wat minder gaat produceren (ja de boeren moeten boeren worden in plaats van manager op een pluimveefabriek ) is de ramp ook niet zo groot, bij een ongeluk.



Nou de optie om het uit de kippen te krijgen vind ik niet humaner dan het vergassen.
De fipronil word opgeslagen in het buikvet dus mogen ze niet eten en niet drinken tot ze het buikvet hebben verloren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:35 



 
Profiel   

....kippen 6 weken niet laten eten en drinken?

Lijkt me sterk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:51 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
....kippen 6 weken niet laten eten en drinken?

Lijkt me sterk.

Iets met een klok en een klepel.


De rui kan kunstmatig worden ingezet door middel van een dieet (geen legkorrel) en het aantal lichturen in een stal. Maar: De rui vraagt ontzettend veel van een kip, het kost energie, ze zijn enorm gevoelig voor tocht en de stal moet indien mogelijk worden bijverwarmd. Dus risicoloos? Zeker niet. Met geluk red 75%/80% van de hennen het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:55 



 
Profiel   

Accoord: maar om zoals Beretto deed ruien even (in)humaan te zien als vergassen: nee.

Het woord (in)humaan is nadrukkelijk van mij - de dierwaardigheod is ver te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:06 



 
Profiel   

Ruien is een natuurlijk proces. Heeft ook voor velen de voorkeur, indien mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:07 



 
Profiel   

De kritiek op de NVWA heft ook een keerzijde:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218744 ... -nvwa.html

Net als de boeren wordt er weer lekker op gemopperd vanachter de schermen. Het ligt wel iets genuanceerder dan te roepen dat ze het allemaal fout daar doen en alleen maar leuk vinden om boetes uit te delen.

Het kwaliteitsaspect bij keuringsinstanties moet m.i. naar een hoger plan getrokken worden. Niet alleen voor NVWA, maar bijvoorbeeld ook voor een AFM.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:12 



 
Profiel   

Sakura789 schreef
De kritiek op de NVWA heft ook een keerzijde:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218744 ... -nvwa.html

Net als de boeren wordt er weer lekker op gemopperd vanachter de schermen. Het ligt wel iets genuanceerder dan te roepen dat ze het allemaal fout daar doen en alleen maar leuk vinden om boetes uit te delen.

Het kwaliteitsaspect bij keuringsinstanties moet m.i. naar een hoger plan getrokken worden. Niet alleen voor NVWA, maar bijvoorbeeld ook voor een AFM.


De werkwijze van de NVWA heeft niets met geld te maken,en gaven ze maar eens boetes dan zouden ze iig eens optreden tegen dierenleed.
Van dichtbij meegemaakt Hoe ze kunnen verzaken.(sorry beetje off-topic )

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:28 



 
Profiel   

https://www.ftm.nl/artikelen/wat-is-er- ... ign=buffer

dit is ook een interessant artikel met iets meer achtergrond over het hoe en waarom.

@ Beretto, zou je iets meer kunnen specificeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:31 



 
Profiel   

NenaC schreef
https://www.ftm.nl/artikelen/wat-is-er- ... ign=buffer

dit is ook een interessant artikel met iets meer achtergrond over het hoe en waarom.

@ Beretto, zou je iets meer kunnen specificeren?


Dat kan via pb want dit specifieke geval heeft niets met eieren of gif te maken. Maar mijn vertrouwen in de NVWA is volkomen weg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:34 



 
Profiel   

Beretto schreef
De werkwijze van de NVWA heeft niets met geld te maken,en gaven ze maar eens boetes dan zouden ze iig eens optreden tegen dierenleed.
Van dichtbij meegemaakt Hoe ze kunnen verzaken.(sorry beetje off-topic )


Juist wel, gedegen onderzoek kost geld. Met boetes lopen strooien, kun je niet zomaar doen. Waarom lopen sommige strafzaken jaren? Waarom duurt het lang om medicijnen op de markt te brengen? Dit alles om kwalitatief goed onderzoek te kunnen doen en dit kan lang duren en gaat dus veel geld kosten. Is er geen geld? Dan zullen ze hun prio's moeten stellen en wellicht niet de tijd/ruimte hebben om met een goede besetting te onderzoeken en ook dit correct naar buiten te kunnen brengen.

Los van het feit wat een persoonlijke ervaring is met dit orgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 11:53 



 
Profiel   

Ik weet niet hoor, het gaat hier over een gif schandaal, maar ik lees steeds maar hoe zielig de boeren zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:07 



 
Profiel   

Tja, de boeren zijn bedonderd.
Houd je je netjes aan de regels, fraudeert het bedrijf dat je inhuurt.

En uiteraard hoort het spul niet in de voedselketen, maar voor wie geen kilo's eieren eet valt het wel mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:12 



 
Profiel   

Steeph schreef
Dus volgens jou moet elke boer met 40.000 kippen maar stoppen met boeren en een kantoorbaan gaan nemen?

Een boer met 40.000 kippen is in mijn ogen helemaal geen boer, maar een industriële pluimveehouder. Een boer met hart voor zijn dieren en zoveel dat hij een ramp kan overzien, juich ik toe. De boeren die hun dieren de tijd gunnen op op te knappen, vind ik geweldig. Je bent een slechte bedrijfsleider/eigenaar als je bedrijf kapot gaat van 1 incident en je dan ook nog beweerd dat je helemaal niet zoveel winst maakt.
Je hebt geen hart voor mens en dier als je geen woord uit je mond laat komen , over hoe erg je het vind dat er gif in de eieren zit en rustig 40.000 kippen vergast en mensen die de giftige eieren hebben gegeten geen uitlaatklep geeft, maar toespreek dat het helemaal niet zo erg is dat ons voedsel vergiftigd is.

Dit is overigens de laatste keer dat ik nog reageer, want de discussie gaat amper over het vergif, maar meer over de financiën van de boeren.


Laatst bijgewerkt door Ersina op 11-08-17 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:20 



 
Profiel   

Ersina schreef
Een boer met 40.000 kippen is in mijn ogen helemaal geen boer, maar een industriële pluimveehouder. Een boer met hart voor zijn dieren en zoveel dat hij een ramp kan overzien, juich ik toe. De boeren die hun dieren de tijd gunnen op op te knappen, vind ik geweldig. Je bent een slechte bedrijfsleider als je bedrijf kapot gaat van 1 incident en je dan ook nog beweerd dat je helemaal niet zoveel winst maakt.
Je hebt een hart voor mens en dier als je geen woord uit je mond laat komen , over hoe erg je het vind dat er gif in de eieren zit en rustig 40.000 kippen vergast en mensen die de giftige eieren hebben gegeten geen uitlaatklep geeft, maar toespreek dat het helemaal niet zo erg is dat ons voedsel vergiftigd is.

Dit is overigens de laatste keer dat ik nog reageer, want de discussie gaat amper over het vergif, maar meer over de financiën van de boeren.


Zelfs een industriële pluimvee houder hoort niet failliet te gaan vanwege de fraude van iemand anders.

En wie nu overstuur is vanwege een beetje gif (wat niet hoort, maar roken, uitlaatgassen, spuitbussen, alcohol, zoetstoffen, kleurstoffen - zullen we dat eerlijkheidshalve ook taboe verklaren...?)
...moet die per se bij de getroffen boer uithuilen?

Dat een klein, overbevolkt land ook nog eens voedsel exporteert vind ik niet verstandig, maar dat is een stap verder.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-08-17 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:31 



 
Profiel   

Cer schreef
Deze viel me ook nog op:
Citaat
Mensen die het eens zijn dat "boeren" 40.000 kippen mogen houden, niet mogen aangesproken worden op een fout die ten kostte gaat van de volksgezondheid?

Alleen in dit geval was het volgens mij niet de fout van de boeren? Toch?


En bovendien, deze eieren zijn helemaal geen gevaar voor de volksgezondheid, dus kap met die onzin argumenten van je.

En bovendien, kunnen boeren niet zomaar switchen van baan. Ze hebben onwijs grote leningen, een duur huis, dure grond.. Dat kun je niet 1,2,3 aan de kant zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:31 



 
Profiel   

@Steeph, niemand zegt dat ze van baan moeten veranderen, het gaat om het feit dat iemand die een mega stal heeft, niet echt overkomt als een boer met sympathie voor dieren.
Natuurlijk wil elke boer winst maken met wat hij doet, maar als je een mega stal hebt en er gebeurt iets, is de klap natuurlijk ook gewoon gigantisch. Natuurlijk hebben mensen daar wat over te zeggen als er weer eens een schandaal naar boven komt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 18 [ 433 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen