Let op giftige eieren in omloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:37

Kim_W schreef:
En bovendien, deze eieren zijn helemaal geen gevaar voor de volksgezondheid, dus kap met die onzin argumenten van je.

En bovendien, kunnen boeren niet zomaar switchen van baan. Ze hebben onwijs grote leningen, een duur huis, dure grond.. Dat kun je niet 1,2,3 aan de kant zetten.


Het is tegen de regels, het zijn niet toegestane hoeveelheden, dus zijn ze gewoon fout bezig, punt.
Grote leningen etc zijn hun eigen keuzes geweest. Iedereen moet leven met de consequenties van hun keuzes, ook boeren.

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:39

Sakura789 schreef:
De kritiek op de NVWA heft ook een keerzijde:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218744 ... -nvwa.html

Net als de boeren wordt er weer lekker op gemopperd vanachter de schermen. Het ligt wel iets genuanceerder dan te roepen dat ze het allemaal fout daar doen en alleen maar leuk vinden om boetes uit te delen.

Het kwaliteitsaspect bij keuringsinstanties moet m.i. naar een hoger plan getrokken worden. Niet alleen voor NVWA, maar bijvoorbeeld ook voor een AFM.


Tja - twee voormalige ministers van landbouw aan het woord.
Dat de dienst is uitgekleed en dat er minder "algemeen managers" (wat zijn dat eigenlijk?- vraag ik me na jaren werken in het bedrijfsleven vaak af) en meer toxicologen.

(Hoe denk je toxicologen "aan te sturen" als je geen benul van het vak hebt?)

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:43

Ja het is tegen de regels en het is absoluut ook niet goed te praten, maar het is géén gevaar voor de volksgezondheid.

Ja dat is inderdaad hun eigen keus. Maar het feit is gewoon dat een boer veel minder makkelijk kan switchen van baan. Dat is het enige wat ik duidelijk probeer te maken ;)

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:44

Citaat:
Het is tegen de regels, het zijn niet toegestane hoeveelheden, dus zijn ze gewoon fout bezig, punt.
Grote leningen etc zijn hun eigen keuzes geweest. Iedereen moet leven met de consequenties van hun keuzes, ook boeren.


Voor alle duidelijkheid: de boeren zijn bedonderd.
Rond Hollands voor: de dupe worden van een frauderend ingehuurd bedrijf.

Als jij of ik een erkend loodgieter inhuren en er gaan dingen mis - "dat vechten de verzekeringsboys maar uit".
Jij of ik hebben ons best gedaan en je hoeft niet altijd alles te kunnen.

Verder zijn die forse hypotheken die vele boerenbedrijven hebben GEEN eigen keuze. (De enige keuze is: boer worden of kappen. Wie boer wordt, wat een eerlijk beroep is, zit vast aan een giga hypotheek.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-08-17 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:45

En vette winst? Gewoon een normaal inkomen zul je bedoelen met veel meer werkuren dan menig "gewoon werkende"

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:55

Lusitana schreef:
@Steeph, niemand zegt dat ze van baan moeten veranderen, het gaat om het feit dat iemand die een mega stal heeft, niet echt overkomt als een boer met sympathie voor dieren.

Waardeoordeel. In dat geval zou je een manegehouder bijvoorbeeld ook als person met minder sympathie voor dieren bestempelen. Of wat dacht je van een opfokker?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:02

Winged schreef:
NenaC schreef:
Bloedluis is een groot probleem binnen de sector, en er zijn (eigenlijk) geen toegelaten middelen die werken. Als er dan geruchten rondgaan over een middel dat wonderwel bijzonder goed werkt, moet men zich 2x achter de oren krabben, wat dit dan eigenlijk voor middel is.


Want een pluimveehouder is per definitie ook een wetenschapper?

Dat hebben de boeren ook gecontroleerd, want met de strenge eisen laat je niet zomaar je stal bespuiten.
In de ingredientenlijst stond echter geen fipronil genoemd... De jerrycans waren verzegeld en alle papieren waren in orde.
Hoe hadden ze moeten weten dat er met fipronil gespoten werd?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:04

Het zijn niet toegestane hoeveelheden omdat Nederland het braafste jongetje van Europa is.
Hadden deze kippenhouders in Belgie gewoond was er niets aan de hand geweest en had ook iedereen de eitjes gegeten zonder te denken aan slachtoffers.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:16

Janneke2 schreef:
(Hoe denk je toxicologen "aan te sturen" als je geen benul van het vak hebt?)

Daarvoor hoef je alleen maar verstand te hebben van financiën. Wat kost geld, wat levert op korte termijn wat op, wat is gunstig voor de best betalende belanghebbenden en wat past het beste in de agenda van de verantwoordelijke ministers?
Kleine hint, die toxicologen en andere deskundigen kosten in zo'n visie alleen maar geld en leveren weinig directe inkomsten op.

Sowieso deugt het niet dat de toezichthouder direct valt onder het ministerie dat vooral de belangen van de gecontroleerde partijen voorop stelt. Iets met slagers die vrij letterlijk hun eigen vlees keuren.
Als de NVWA ergens thuishoort, dan is dat zeker niet onder Economische Zaken maar onder Volksgezondheid of eventueel Milieu, maar ja... dat laatste is (onder dezelfde Bleker die nu zo hard roept) ook onder EZ komen te vallen.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:53


Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:20

Even offtopic. Grappig dat vele voor biologisch kiezen omdat er geen dingen toegevoegd zijn. Helaas zijn deze eieren wel van kippen die vaak medicatie etc. Krijgen. Daarom eet ik altijd scharrel :D

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:26

Er zijn een stuk of 12 categorieën- het enige waar ik vertrouwen in heb (dwz: waar ik er op vertrouw dat ik krijg wat ik hebben wil)
is dat vierkante zwarte merkje 'eco'.

And please, biologisch betekent WEL dat zieke dieren medicijnen krijgen en uiteraard blijven de med's buiten de voedselketen.

De status van 'scharrel' zegt mij niets. :o

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:28

amado7 schreef:
Even offtopic. Grappig dat vele voor biologisch kiezen omdat er geen dingen toegevoegd zijn. Helaas zijn deze eieren wel van kippen die vaak medicatie etc. Krijgen. Daarom eet ik altijd scharrel :D


Wat is er mis mee dat kippen medicatie krijgen? Scharrelkippen krijgen ook medicatie?

En scharrelkippen zitten alleen in de stal en gaan niet naar buiten...

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:31

Janneke2 schreef:
Er zijn een stuk of 12 categorieën- het enige waar ik vertrouwen in heb (dwz: waar ik er op vertrouw dat ik krijg wat ik hebben wil)
is dat vierkante zwarte merkje 'eco'.

And please, biologisch betekent WEL dat zieke dieren medicijnen krijgen en uiteraard blijven de med's buiten de voedselketen.

De status van 'scharrel' zegt mij niets. :o



Nou inderdaad zeg, dieren die medicijnen hebben gehad moeten clean zijn een bepaalde tijd voor het slachten.

Hier een stukje over de biologische sector en fipronil en dat boeren het dus echt niet hebben geweten omdat het niet op het etiket stond.

http://www.biojournaal.nl/artikel/26553 ... -biosector

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:06

Ik heb niet alles doorgelezen, mijn excusses.

Maar qua product, in ontvlooi middelen voor honden en katten zit hetzelfde.
Hebben alle eigenaren er al over nagedacht dat ze dit ook gewoon binnen krijgen als ze hun dier aaien? (En waarschijnlijk meer dan via een ei)

Een client van mijn man kwam laatst weer naar de kliniek, die wilde weer dat ontvlooi middel hebben wat je in de mond kon doen :?
Bleek een pipetje wat in de nek moet in de kat zijn bek te hebben gedaan, beest is geen dag ziek geweest.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:12

Jes schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen, mijn excusses.

Maar qua product, in ontvlooi middelen voor honden en katten zit hetzelfde.
Hebben alle eigenaren er al over nagedacht dat ze dit ook gewoon binnen krijgen als ze hun dier aaien? (En waarschijnlijk meer dan via een ei)

Een client van mijn man kwam laatst weer naar de kliniek, die wilde weer dat ontvlooi middel hebben wat je in de mond kon doen :?
Bleek een pipetje wat in de nek moet in de kat zijn bek te hebben gedaan, beest is geen dag ziek geweest.


_O- die kat zal vast gedacht hebben vieze meuk

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:13

amado7 schreef:
Even offtopic. Grappig dat vele voor biologisch kiezen omdat er geen dingen toegevoegd zijn. Helaas zijn deze eieren wel van kippen die vaak medicatie etc. Krijgen. Daarom eet ik altijd scharrel :D

Lees dit eerst maar even voordat je blij wordt.

http://nieuws.tpo.nl/2017/08/03/eiermaf ... -probleem/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:22

bruintje123 schreef:
Het zijn niet toegestane hoeveelheden omdat Nederland het braafste jongetje van Europa is.
Hadden deze kippenhouders in Belgie gewoond was er niets aan de hand geweest en had ook iedereen de eitjes gegeten zonder te denken aan slachtoffers.


Oh echt? Denk het niet want hier worden ook gewoon eieren uit de handel gehaald en is het ondertussen ook al een schandaal aan het worden hoor.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:30

DeMolenhoek schreef:
bruintje123 schreef:
Het zijn niet toegestane hoeveelheden omdat Nederland het braafste jongetje van Europa is.
Hadden deze kippenhouders in Belgie gewoond was er niets aan de hand geweest en had ook iedereen de eitjes gegeten zonder te denken aan slachtoffers.


Oh echt? Denk het niet want hier worden ook gewoon eieren uit de handel gehaald en is het ondertussen ook al een schandaal aan het worden hoor.

Helaas wel.

Citaat:
In Belgische eieren mag 140 keer zoveel fipronil zitten als in Nederlandse, blijkt uit documenten van de voedselwaakhonden in beide landen.


Citaat:
Als Nederland de Belgische norm had gehanteerd, zouden maar van één boerderij de eieren zijn teruggeroepen:


http://www.dvhn.nl/binnenland/‘Nederland-overdreven-streng-eiercrisis-is-puinhoop’-22414767.html

Anoniem

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:41

:r |o Wat een sukkels weer in België...

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:50

verootjoo schreef:
[naam] schreef:
Even offtopic. Grappig dat vele voor biologisch kiezen omdat er geen dingen toegevoegd zijn. Helaas zijn deze eieren wel van kippen die vaak medicatie etc. Krijgen. Daarom eet ik altijd scharrel :D


Wat is er mis mee dat kippen medicatie krijgen? Scharrelkippen krijgen ook medicatie?

En scharrelkippen zitten alleen in de stal en gaan niet naar buiten...

Scharrelkippen lopen binnen ja, en krijgen over het algemeen minder medicijnen. Buiten heersen veel meer ziektes, zitten ze in de aarde te pikken en lopen ze veel sneller een ziekte op waardoor er medicatie moet worden toegediend. En ik vind dat een kip niet buiten hoeft te lopen. We hadden eerst onze kippen buiten, drama. Sinds ze binnen liepen met genoeg ruimte waren er veel minder problemen en dan proefde je aan de eieren. Ik zeg niet dat dit altijd zo is, maar dit kom je op de veluwe hier vaak tegen.

Gelukkig zelf geen kippen meer nu :D

plu74
Berichten: 31
Geregistreerd: 05-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:05

Jes schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen, mijn excusses.

Maar qua product, in ontvlooi middelen voor honden en katten zit hetzelfde.
Hebben alle eigenaren er al over nagedacht dat ze dit ook gewoon binnen krijgen als ze hun dier aaien? (En waarschijnlijk meer dan via een ei)

Een client van mijn man kwam laatst weer naar de kliniek, die wilde weer dat ontvlooi middel hebben wat je in de mond kon doen :?
Bleek een pipetje wat in de nek moet in de kat zijn bek te hebben gedaan, beest is geen dag ziek geweest.


Precies!

De pipetten voor katten waren ook eerst gemaakt voor in de bek, maar omdat ze er van gaan kwijlen is het aangepast. Het is echt flauwekul dat je van de kleine hoeveelheden in eieren ziek wordt. Maar inderdaad, Nederland wil weer de braafste zijn.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:12

Voorlopig blijkt maar weer dat ze bij de NVWA ook heel goed kunnen liegen. Er werd gesteld dat er een anonieme tip binnen is gekomen in okotber vorig jaar en dat ze daar niks mee konden omdat het niet volledig was. Die anonieme tipgever heeft zich maar even gemeld bij Een Vandaag. De anonieme tipgever was de voormalig compagnon van de leverancier aan CF, die heeft met naam, toenaam, wanneer, hoeveel en precies wat alles verteld aan de NVWA, de NVWA heeft er niks mee gedaan.

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/758 ... hickfriend

http://www.ad.nl/binnenland/derde-verda ... ~a50c5757/

smerig spelletje wordt hier gespeeld

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:56

danzzz schreef:
Voorlopig blijkt maar weer dat ze bij de NVWA ook heel goed kunnen liegen. Er werd gesteld dat er een anonieme tip binnen is gekomen in okotber vorig jaar en dat ze daar niks mee konden omdat het niet volledig was. Die anonieme tipgever heeft zich maar even gemeld bij Een Vandaag. De anonieme tipgever was de voormalig compagnon van de leverancier aan CF, die heeft met naam, toenaam, wanneer, hoeveel en precies wat alles verteld aan de NVWA, de NVWA heeft er niks mee gedaan.

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/758 ... hickfriend

http://www.ad.nl/binnenland/derde-verda ... ~a50c5757/

smerig spelletje wordt hier gespeeld


Een crimineel spelletje gewoon :n

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 18:00

NenaC schreef:
de eerste steken heeft het IKB laten vallen, en dat is een branche eigen controle orgaan....

Misschien moet de overheid eens fatsoenlijk geld in een handhavingsorgaan stoppen, zodat deze ook kan functioneren. Nu lopen ze altijd achter de feiten aan, omdat er simpelweg geen uren en geld is.

Daarnaast is de pluimveehouderij een van de best onderlezen sectoren in Nederland, met hoog opgeleide ondernemers. Tal van deze ondernemers hebben een niet gecertificeerd bedrijf in de arm genomen om de stallen te ontsmetten. Bloedluis is een groot probleem binnen de sector, en er zijn (eigenlijk) geen toegelaten middelen die werken. Als er dan geruchten rondgaan over een middel dat wonderwel bijzonder goed werkt, moet men zich 2x achter de oren krabben, wat dit dan eigenlijk voor middel is.



Wede, ik ben echt van mening dat de boeren het grote slachtoffer zijn, maar ik ben het hier toch mee eens. Paar paginas geleden iets over geschreven. Niet wat de boeren op zichzelf, maar dit soort dingen maken wel duidelijk dat de boeren zich gezamelijk hard moeten gaan maken voor controle. Om dit in het vervolg voor zichzelf te voorkomen.
Als er zo lang geruchten rond gaan over een wondermiddel en er ook al geruchten zijn dat het mogelijk verboden stoffen zijn, zou er een mogelijkheid moeten zijn dat een centraal orgaan zo'n vaatje open trekt.
Je kan niet van iedere boer verwachten dat hij dat regelt, je moet ook ergens vertrouwen kunnen hebben in bedrijf dat je inhuurt.