Let op giftige eieren in omloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15470
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:13

Moderatoropmerking:
Hierbij nogmaals het uitdrukkelijke verzoek om in dit topic te schrijven over de eieren en de gifstoffen die gebruikt zijn. Het wel of geen vlees eten etc is een discussie waarvoor genoeg gelegenheid is elders op het forum. Berichten die hier niet aan voldoen zullen na deze hulk worden verwijderd.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 23:15

secricible schreef:
Volgens mij was er een paar berichten eerder verzocht deze discussie over vegetariers te kappen. Maak daar lekker een eigen topic over aan.

Vandaag deelde iemand die de huidige eigenaar van mijn vroegere verzorgpony een stuk over hun ervaringen nu. Zij hebben een groot pluimveebedrijf waarvan een deel ook door chickfriend schoon gemaakt is. Haar beschrijving hoe zij zich voelen hakte er bij mij wel in. Zij hebben er overigens nog voor gekozen niet te ruimen maar proberen met detox de boel weer zsm up en running te krijgen.

Als het artikel van ad klopt dat chickfriend op de hoogte was van deze zaken... het is niet te geloven hoe dit kan...

Zou je dit stuk kunnen/willen delen? Ik zou het graag lezen

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:06


Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:37

In Duitsland zijn ook door het hele land 'besmette' eieren uit NL gevonden en worden uit de schappen gehaald.
Ik blijf het erg overtrokken vinden zoals er reageerd wordt.
Vervuild drinkwater in Zuid-Holland wordt daarentegen afgewimpeld :?

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:49

Afschuwelijk voor de boeren die hierdoor getroffen zijn en ik ben bang dat de de dader Chickfriend zelf ook over de kop gaat waardoor er voor de boeren niets te halen valt.
Van een kale kip kan je niet plukken...

Triest! Maar ik blijf gewoon eieren eten, heb een doosje staan die op lijst 3 staat die maken we gewoon op.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:09

Sizzle schreef:
In Duitsland zijn ook door het hele land 'besmette' eieren uit NL gevonden en worden uit de schappen gehaald.
Ik blijf het erg overtrokken vinden zoals er reageerd wordt.
Vervuild drinkwater in Zuid-Holland wordt daarentegen afgewimpeld :?

Het is niet overtrokken dat ze eieren die met gif besmet zijn uit de schappen halen. Het is wel overtrokken dat ze dit ook doen met eieren die van een gifvrij boerderij komen. Ben blij dat je het drinkwater aanhaalt...ik woon dus waar dat goedje in het water zit, heb waarschijnlijk giftige eieren gegeten en maandelijks wordt er wel door een supermarkt vlees teruggeroepen omdat het besmet is. Het is niet alleen dat ene ei, maar het is de constante stroom van incidenten (waar de helft niet bekend van is als het niet in hun regio valt) Als ik lees dat 1 van de gedupeerde boerderijen 36.000 kippen heeft en de andere dieren weg heeft gedaan, omdat kippen en eieren het meest opleveren, dan denk ik, waar geen vraag is , is geen aanbod. Mede doordat ik eieren eet, is deze industriële veehouderij er gekomen. Door het gifincident, zal ik ook mijn eier/kip consumptie minderen, als straks zogenaamd niets meer aan de hand is.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:15

Dat ze ze terughalen is prima, maar de manier erop is overtrokken.
Er worden momenteel ook eieren teruggehaald ivm salmonella, dat is voor ouderen en kinderen eigenlijk veel gevaarlijker maar daar hoor je niets over.
Ook is er op dit moment een terugroep in de EU voor ham met listeria, hoor je ook niets over.
Een beetje Fipronil dat nog niet lang geleden sowieso nog standaard gebruikt werd in de landbouw en alles staat op zijn kop :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:16

Misschien een stomme vraag, sorry als ie al gesteld is en als ie hier niet thuis hoort, maar als dat spul in de eieren zit, kan het dan niet ook in het kippenvlees zitten? Weet iemand dat?

Nogmaals, sorry als die vraag al gesteld is maar er is zóveel tekst voorbij gekomen de voorgaande pagina's dat ik over twee weken nog niet ben bijgelezen :')

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:40

Kan, maar de leg-kippen worden niet opgegeten als kipfiletjes. Hoogstens als kippensoep uit blik ofzo. Maar dat zullen ze ook wel gaan checken denk ik.

Weet niet of de kipfiletkippenstallen ook zijn gedaan door chickfriend.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:50

Is het met vleeskippen misschien dat ze de stal kunnen schoonmaken als alle kippen naar de slacht zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:54

Vleeskippen leven maar kort in de stal. De bloedluis krijgt geen kans om zich ergens te nestelen.

Anoniem

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:56

Gewoon een domme vraag dus :') nouja, weet ik dat ook weer, thanks :)

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 11:01

Anoniem schreef:
Gewoon een domme vraag dus :') nouja, weet ik dat ook weer, thanks :)


haha ik heb er ook over na zitten denken hoor :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 13:26

Bij de deka geweest. De eieren staan daar in het schap met grote waarschuwingsborden dat kopen op eigen risico is. Nette oplossing om weggooien te voorkomen, alleen ik laat het wel staan even. Langzaam aan komt er een steeds grotere beerput die opengaat.

Chickfriend heeft niet de juiste papieren zowiezo al. Wisten van het spul af enz. Dan ben je toch een viexe vuile rat als je bewust de boel bekloot met eten.

Petrichor, jij dus ook ivm sporten toch veel eieren eten? Ik heb nu heel toevalling tijdje minder tot geen eieren op en ook hier lijken aantal vage klachten minder te worden. Ik ben niet allergisch voor ei weet ik. Maar ja wel slechte schildklier, lever niet optimaal enz. Moet er normaal ook veel wegknagen per weer ok voldoende eiwit binnen te krijgen.

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 15:56

Steeph schreef:
secricible schreef:
Volgens mij was er een paar berichten eerder verzocht deze discussie over vegetariers te kappen. Maak daar lekker een eigen topic over aan.

Vandaag deelde iemand die de huidige eigenaar van mijn vroegere verzorgpony een stuk over hun ervaringen nu. Zij hebben een groot pluimveebedrijf waarvan een deel ook door chickfriend schoon gemaakt is. Haar beschrijving hoe zij zich voelen hakte er bij mij wel in. Zij hebben er overigens nog voor gekozen niet te ruimen maar proberen met detox de boel weer zsm up en running te krijgen.

Als het artikel van ad klopt dat chickfriend op de hoogte was van deze zaken... het is niet te geloven hoe dit kan...

Zou je dit stuk kunnen/willen delen? Ik zou het graag lezen


Ik wilde het niet doen omdat ik het persoonlijk vond. Maar ondertussen is ze 1000x gedeeld dus lijkt me dat het wel kon ;)

Citaat:
De hel heet Fipronil

Nog geen 2 weken geleden stond ik in mijn knalroze (weliswaar iets te strakke) blouse van de mmmEggies eieren uit te delen aan de duizenden deelnemers van de Nijmeegse Wandelvierdaagse. De mmmEggies is een groep enthousiaste kippenboerinnen, zoals ik, die zonder onderscheid te maken tussen type pluimveehouderijen, overal in Nederland het Nederlandse ei promoten. Twee weken geleden nog maar. De zon scheen, iedereen was blij. En wij trots dat we 21.600 eieren hebben kunnen uitdelen tijdens dit wandelfeest. Wandelaars bedankten ons voor een heerlijk eitje. Wandelaars herkenden ons zelfs van het jaar ervoor. Ik voelde mij in de hemel en dacht nog: “Zo'n dag gun je elke Nederlandse boer of boerin.”

Twee weken geleden nog in de hemel. En nu beland in de hel. En die hel heet: Fipronil.

We zitten in een hel en gaan letterlijk door een hel op dit moment. Het is de zwartste periode van ons leven. De zon schijnt niet meer, niemand is vrolijk. Integendeel. Ik zit in een nachtmerrie, mijn boer zit in een nachtmerrie, mijn kinderen zitten in een nachtmerrie en vele collega-boeren en boerinnen zitten in dezelfde nachtmerrie.

En dat allemaal door toedoen van een ander….

Al meer dan 32 jaar run ik samen met mijn man John ons pluimveebedrijf. Die hebben wij destijds overgenomen van mijn ouders, die net als wij trotse en hardwerkende kippenboeren waren. Hard werken en trots om de mensen van goed, eerlijk en heerlijk voedsel te voorzien: eieren. Natuurlijk zat het in al die jaren ondernemen niet altijd alleen maar mee, zo zit het leven nu eenmaal ook niet in elkaar. Dat kunnen wij accepteren en daarmee hebben wij altijd goed kunnen dealen. Vallen en opstaan. Het hoort erbij. Want opgeven is geen optie voor ons!

Maar wat er nu gebeurt is van een heel andere orde. Wij zijn niet in een hel gekomen omdat wij zelf doelbewust een fout hebben gemaakt of hebben gesjoemeld. Dit zou niet eens in ons opkomen om te doen. Wij zijn naar de hel gestuurd door toedoen van anderen.

Het bedrijf Chickfriend had ook bij ons een gedeelte van onze stallen behandeld tegen bloedluizen. Bloedluizen zijn vreselijke beestjes voor je honden of katten maar ook voor je kippen. Die beestjes wil je niet in je stal hebben. De stal rook na de behandeling met het toegestane middel Dega 16 naar eucalyptus. Het middel bestond nl. uit etherische oliën. So far so good. Maar wat wij niet wisten en met ons alle andere pluimveehouders niet wisten, was dat aan het middel Fipronil was toegevoegd. Daar kwamen wij twee weken geleden pas achter toen uit testen bleek dat een gedeelte van ook onze eieren besmet waren.

Wat er dan gebeurt, is met geen pen te beschrijven. Ons complete bedrijf werd geblokkeerd. Geen ei mocht nog worden uitgeleverd. Zelfs onze eierautomaat waar vele mensen uit de omgeving dagelijks hun verse eitjes kwamen halen, moest op slot. Terwijl hier op dat moment eieren in zaten van een van onze andere locaties, waar Chickfriend niet was geweest.

En ja dat snappen we, we produceren immers voedsel en dat MOET vrij zijn van stoffen die verboden zijn. Voedselveiligheid heeft bij ons altijd voorop gestaan. Samen met dierenwelzijn en diergezondheid. Daarom willen we ook zo graag van die nare bloedluis af. Daarom worden de stallen gereinigd.

Nergens is voedsel zo veilig als in Nederland. Hier worden onderzoeken verricht tot ver achter de komma. Als boeren hebben we te maken met talloze controles en inspecties. Meer dan waar ook ter wereld. Wij slapen niet voordat wij weten dat alles picobello is. En dan is het verschrikkelijk om te constateren dat ergens anders in de voedselketen er mensen zijn die alles, maar dan ook alles op het spel zetten. Wij vinden het verschrikkelijk dat mensen hierdoor het vertrouwen kwijtraken in de boer, in ons als familiebedrijf. Alles waar wij voor staan, voor werken en voor vechten wordt door toedoen van iemand anders kapot gemaakt.

Hoe nu verder? Er zijn overal monsters genomen. In al onze stallen. Ook in stallen waar Chickfriend niet is geweest. We hebben gesproken met deskundigen, met politici. Hoe kunnen we onze dieren vrij krijgen van het foute stofje Fipronil? Wij willen onze dieren niet zomaar ruimen. Wij hebben geen kippen om ze zomaar op te geven, maar hebben we straks een keuze? Die keuze zullen mijn man en ik samen moeten maken in overleg met deskundigen. Als je niet om dieren geeft, kún je geen boer(in) zijn, zeg ik altijd.

Dus wij hebben ervoor gekozen om onze kippen te ontgiften/detoxen met een speciaal samengesteld menu/rantsoen. Onze kippen zijn op dieet zeg maar. Daardoor verliezen ze op dit moment buikvet ( ik inmiddels ook) Dit is van belang want de kip slaat dit foute stofje op in haar buikvet.

Ook hebben we met onze kinderen en weekendhulpen (en met heel veel dank aan 2 reinigingsbedrijven) de stallen opnieuw gereinigd. Met zeep. Je kunt het vergelijken met een douche voor de kippen en voor de stal. Maar pas over enkele weken zal blijken of onze inzet beloond gaat worden.

Ik hoop intussen zo dat de mensen in Nederland de kippenboeren blijven steunen. We hebben al veel mooie reacties gelezen, en veel steunbetuigingen gehad. Maar de beste steun die u ons kunt geven is dat u het Nederlandse ei blijft eten. De eieren die in de winkels liggen zijn veilig.

Vandaag hebben we weer licht mogen zien in deze donkere tunnel, een gedeelte van ons bedrijf is vrijgegeven, En onze eierautomaat is daardoor weer gevuld met kakelverse eieren van onze kippen.

John en ik hebben vier prachtige kinderen. Onze dieren en ons bedrijf is ons ‘vijfde kind’. En als iemand aan je kinderen komt, voelt dat als in een hel belanden. Dat die hel Fipronil zou heten, hebben wij nooit kunnen bedenken.

Samen met de overheid, sector, belangenbehartigers (mensen die zich dag & nacht voor ons inzetten) knokken we ons samen met vele andere gedupeerde Pluimveehouders door deze zware tijd.We zullen dit SAMEN op moeten lossen ,anders durft er straks geen boer in Nederland nog voedsel te produceren en komt ook uw eten enkel en alleen nog uit het buitenland waar voedsel niet tig X achter de komma wordt gecontroleerd en waar dierenwelzijn niet zo hoog in het vaandel staat als bij ons in Nederland.

Geniet van uw weekend, uw vakantie en van wellicht een eitje morgen bij uw ontbijtje!

Groetjes Marian

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 16:03

Dit stuk raakt me. Waarom. Omdat deze mevrouw het belang inziet van de controles en ook het niet meer eten van de eieren daarom en behandelen van de dieren en hok zodat de boel weer schoon en vrij is. Wat gelukkig ook het geval is deels al. Als alle dierenhouders en voedselproducenten er zo zouden over denken. Komt het wel goed met nederland

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:29

Bedankt voor het delen secricible!

Ik vind het een helder geschreven en aangrijpend stuk. Knap dat ze de kippen willen detoxen en er niet vpor kiezen om te ruimen! Respect daar voor.

Ik hoop dat de Nederlandse consument het vertrouwen terug vind of niet laat beschadigen zodat we straks allemaal van Nederlandse eitjes kunnem blijven genieten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:38

Mooi stuk.

Iedereen ziet het nut van controle.
Maar niet het nut van overdrijven.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:13

verootjoo schreef:
Petrichor schreef:
Ja klopt, ze hadden een soort hokje in het bedrijf waar je je eitjes kon pakken en dan het geld in een kistje kon doen. Altijd haalde ik daar mijn eitjes, de boer ging fijn om met zijn kippen en ze liepen ook altijd buiten. Denk je iets goed te doen.

Het maakt mij wel bang, want wat is er met mijn lichaam aan de hand? Kan ik nog meer schade verwachten of gebeurd er niks op lange termijn?


Hoe weet je dan dat elk ei wat je hebt gegeten besmet was? Er wordt toch pas nu getest?

Verder is het nog overtrokken.... Je moet echt duizenden eieren binnen een bepaalde periode eten wil het schadelijk zijn en dan nog ga je niet dood. (Ja, dood wel, maar niet door die eieren)

Zeer triest voor de boeren... Dit gaat weer een paar boerenbedrijven kosten vrees ik. Wat een strop. En het is al zo kl*te op dit moment in boerenland.


Dat zul je nooit 100% weten, maar de boerderij is nu gesloten wegens Fipronil. Gezien ik 5 jaar lang elke dag eieren van daar eet ga ik er vanuit dat ik toch heel wat besmette eieren heb gegeten.

gerlindie

Berichten: 4653
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:22

Maar er is onderzoek naar gedaan dat je zo'n 1600 eieren per dag moet opeten voordat het schadelijk is.
Ik denk niet dat je er zo veel op hebt :=

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:33

Petrichor schreef:
verootjoo schreef:

Hoe weet je dan dat elk ei wat je hebt gegeten besmet was? Er wordt toch pas nu getest?

Verder is het nog overtrokken.... Je moet echt duizenden eieren binnen een bepaalde periode eten wil het schadelijk zijn en dan nog ga je niet dood. (Ja, dood wel, maar niet door die eieren)

Zeer triest voor de boeren... Dit gaat weer een paar boerenbedrijven kosten vrees ik. Wat een strop. En het is al zo kl*te op dit moment in boerenland.


Dat zul je nooit 100% weten, maar de boerderij is nu gesloten wegens Fipronil. Gezien ik 5 jaar lang elke dag eieren van daar eet ga ik er vanuit dat ik toch heel wat besmette eieren heb gegeten.

1600 per dag? Of tien miljoen in je hele leven? :wow:

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:18

Nou 1 per dag is wel voldoende en tegenwoordig ben ik wel even klaar met de eitjes! :')

Dus 1825 eieren heb ik wel gegeten van die boer, hoeveel er besmet waren geen idee.. Wat ik wel weet is dat al zijn kippen geruimd worden.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:19

Petrichor schreef:
Petrichor schreef:
Ja klopt, ze hadden een soort hokje in het bedrijf waar je je eitjes kon pakken en dan het geld in een kistje kon doen. Altijd haalde ik daar mijn eitjes, de boer ging fijn om met zijn kippen en ze liepen ook altijd buiten. Denk je iets goed te doen.

Het maakt mij wel bang, want wat is er met mijn lichaam aan de hand? Kan ik nog meer schade verwachten of gebeurd er niks op lange termijn?


Dat zul je nooit 100% weten, maar de boerderij is nu gesloten wegens Fipronil. Gezien ik 5 jaar lang elke dag eieren van daar eet ga ik er vanuit dat ik toch heel wat besmette eieren heb gegeten.


Fipronil is pas sinds kort verboden in Nederland (januari dacht ik) en de norm voor eieren is ook pas nog aangescherpt. Als je denkt dat je lichaam van slag is door de fipronil uit je dagelijkste eitje kun je beter naar je (behandelend) arts stappen. Die vent (of dame) heeft er voor geleerd en zal je een hoop verder kunnen brengen dan Bokt.



Gelukkig is het kortgeding over het ruimen van de kippen besmet met fipronil verloren door de dieren organisaties...

Je zal maar als boer "opgescheept" zitten met twintigduizend kippen die wel moeten eten maar waarvan je geen eieren mag verkopen, ze niet mag slachten en geen idee hebt wanneer dat wel weer mag...

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2017/ ... -ruimingen

annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:35

Tja ik heb vandaag gewoon lekker pannekoeken gebakken met eitjes. Ik ben van goede gezondheid en niet zo bang dat dat ini mini beetje Fipronil mijn gezondheid zal schaden. Ik denk dat de mensen die hun dieren met frontline, beaphar, exil e.d. ontvlooiien meer Fipronil binnen krijgen dan die paar eitjes.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:40

Nog niet lang geleden werd het ook rijkelijk over groente gesproeid als insecticide en had ook niet 1:10 mensen accute nierschade.
Dus een beetje in perspectief houden kan geen kwaad.

Er worden ook nog steeds zaden gecoat met Fipronil (Mundial, nog tot 2022 vrijgegeven).