Let op giftige eieren in omloop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:54

karuna schreef:
Dit stuk raakt me. Waarom. Omdat deze mevrouw het belang inziet van de controles en ook het niet meer eten van de eieren daarom en behandelen van de dieren en hok zodat de boel weer schoon en vrij is. Wat gelukkig ook het geval is deels al. Als alle dierenhouders en voedselproducenten er zo zouden over denken. Komt het wel goed met nederland


Zo'n verhaal zit achter veel boerenbedrijven. Alleen kent men weinig boeren meer tegenwoordig en worden ze op grote fora en de media neergezet als subsidieslurpers zonder enig hart voor hun dieren. Kwalijk. Jammer dat men zomaar vanalles achter een pc roept en bij één fout ergens in het proces zo zonder pardon de hele keten aan de schandpaal nagelt.

De eieren gaan hier ook gewoon opgemaakt worden en ik hoop van harte dat het dieet voor de kippen gaat lukken bij de bedrijven waar men niet voor ruimen gaat.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:30

Sakura789 schreef:
Zo'n verhaal zit achter veel boerenbedrijven. Alleen kent men weinig boeren meer tegenwoordig en worden ze op grote fora en de media neergezet als subsidieslurpers zonder enig hart voor hun dieren. Kwalijk. Jammer dat men zomaar vanalles achter een pc roept en bij één fout ergens in het proces zo zonder pardon de hele keten aan de schandpaal nagelt.

De eieren gaan hier ook gewoon opgemaakt worden en ik hoop van harte dat het dieet voor de kippen gaat lukken bij de bedrijven waar men niet voor ruimen gaat.

Het gaat niet om 1 fout, maar dit terzijde. Deze topic is gestart en gaat over de giftige eieren. De verontwaardiging erover wordt hier gespuid. Dit topic gaat NIET over de boeren en al helemaal niet over de boeren die het goed doen. Dat je het zijdelings toch over boeren moet schrijven is, omdat zij nu eenmaal die eieren in de handel hebben gebracht. Persoonlijk (maar ik denk dat er meer mensen zijn) hang ik de mensen die met dit "ongelukje"te maken hebben aan de schandpaal. Dat is niet het hele keten. Daar komt bij, dat volgende maand wel een ander aan die schandpaal hangt, want er gebeurt genoeg om wat over te vinden. Jij vind het kwalijk als mensen zich uiten, ik vind het kwalijk dat je je niet in kunt leven dat er mensen zijn die ongerust zijn. Wat had je verwacht, ja ik vind het goed hoor, dat er vergif in de eieren zit? Nou ik niet! Ik vind het knap waardeloos dat er gif in de eieren zit .

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:35

De boeren hebben niet bewust giftige eieren in de handel gebracht hoor :?

Die hebben te goeder trouw een bedrijf mét de juiste papieren etc ingeschakeld om de stallen te reinigen. En toen bleek pas achteraf dat daardoor de fipronil in de eieren is gekomen...
Buiten dus het weten van de boeren om, die hebben gedaan wat het beste voor de consument en de kippen was. Op papier. Wie bedenkt dan dat dat bedrijf toch met teveel fipronil aan de slag gaat.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-08-17 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:39


Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:45

Ik blijf gewoon mijn eitjes eten. Ik vind het zwaar overtrokken allemaal. Schijnt zelfs dat ze in januari de normen hebben aangepast zodat deze eieren nu boven de norm zitten. Maar voor 1 januari hebben we die eieren ook massaal gegeten.
Het is elke keer weer iets, dan is melk weer kankerverwekkend en is vlees ongezond. Nu de eitjes. Nou prima hoor, ik blijf ze lekker eten.

Ik heb echt ongelooflijk medelijden met de getroffen boeren. Ik lees echt hartverscheurende verhalen. Vooral dat verhaal van die mensen uit Drenthe die zelfs speeltjes hadden voor de kippen en er echt gek op waren. Al die kipjes moeten nu geruimd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:49

Dat heb ik precies zo Suzanne.
En de mensen laten zich ook zo lekker opfokken.
Ik heb vanmorgen boodschappen gedaan en gelukkig stonden er nog eieren in het rek en die heb ik ook gewoon gekocht.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 15:47

Ja daar heeft een kip ook echt behoefte aan, een speeltje ;)

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:44

Ersina schreef:
Het gaat niet om 1 fout, maar dit terzijde. Deze topic is gestart en gaat over de giftige eieren. De verontwaardiging erover wordt hier gespuid. Dit topic gaat NIET over de boeren en al helemaal niet over de boeren die het goed doen. Dat je het zijdelings toch over boeren moet schrijven is, omdat zij nu eenmaal die eieren in de handel hebben gebracht. Persoonlijk (maar ik denk dat er meer mensen zijn) hang ik de mensen die met dit "ongelukje"te maken hebben aan de schandpaal. Dat is niet het hele keten. Daar komt bij, dat volgende maand wel een ander aan die schandpaal hangt, want er gebeurt genoeg om wat over te vinden. Jij vind het kwalijk als mensen zich uiten, ik vind het kwalijk dat je je niet in kunt leven dat er mensen zijn die ongerust zijn. Wat had je verwacht, ja ik vind het goed hoor, dat er vergif in de eieren zit? Nou ik niet! Ik vind het knap waardeloos dat er gif in de eieren zit .


Ik vermoed zomaar dat die boeren daar nog zieker van zijn als jij. Het probleem is dat die boeren ter goeder trouw waren. Als jou kinderen ziek worden omdat de schilder willens en wetens giftige verf heeft gebruikt om jou huis te schilderen ben jij daar toch ook niet verantwoordelijk voor maar die schilder.

Dat gezegd hebbende hoop ik wel dat de boeren, buiten signalen hoeveel medelijden we moeten hebben (wat grotendeels terecht is natuurlijk), ook samen gaan kijken hoe dit in de toekomst tr voorkomen. Als ik zo lees was er al langere tijd een stroom geruchten omdat geen enkel bedrijf de stallen zo lang beestvrij kon houden als chickfriend. Hopelijk gaan boeren hier de vorige keer actie op ondernemen en bijvoorbeeld in zo'n geval kiezen om zulk spul te controleren.

Verder blijf ik het moeilijk vinden hoe dit opgelost had moeten worden. Chickfriend gaat dit niet oplossen. Moeten boeren ondersteund worden door het ministerie voor de kosten dan? Ik weet het niet, zou dat in een andere beroepsgroep met grootschalige fraude gedaan zijn? Als bleek dat histor morgen giftige stoffen in zijn verf had en schilders al jarenlang huizen verven met die verf en verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de claims die mensen in gaan dienen? Bij het zoeken naar een voorbeeld merk ik al dat ik eigenlijk niks kan bedenken dat op dezelfde manier in elkaar zit als dit... ik weet het niet, ik ben blij dat ik er niet middenin sta.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:29

verootjoo schreef:
De boeren hebben niet bewust giftige eieren in de handel gebracht hoor :?

.

Dat zeg ik ook niet, maar het maakt het feit dat er giftige eieren in omloop waren, niet minder erg.
Sorry, maar ik denk niet milder, omdat ze het niet bewust hebben gedaan. Al heb ik heus wel in mijn achterhoofd, dat ze niet expres de mensen wilden vergiftigen. Wat mij heel erg verbaasd is dat men verwacht dat ik(wij) sympathie moet hebben voor de boeren . En dat er weinig sympathie lijkt te zijn voor de getroffen mensen. De omgekeerde wereld in mijn ogen. Terwijl die boeren huilen over hun geldverlies, denken ze niet een seconde aan de vele mensen die hun eieren hebben gegeten. Hun gezondheid is in gevaar gebracht. Gezondheid is niet te koop.
@ secrible... Gelukkig zijn de boeren hier ziek van, anders zouden het gewetenloze mensen zijn. Maar hun ziek zijn gaat over. Als je daadwerkelijk vergiftigd bent, is er een langere weg te gaan.
Het geeft niets als je in het leven soms zegt waar het op staat. Jij vind mijn post niet begrijpend naar de boeren toe, ik vind jou post zonder empathie naar de getroffen mensen toe. Even goede vrienden, maar ik wil wel even duidelijk zijn hoe ik over dit gifschandaal denk.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:50

Ik snap best dat het ernstig is dat er zoiets kan gebeuren.. of althans, dat sommige mensen het ernstig vinden.. en die mensen doen er natuurlijk alles aan om verder zo gezond mogelijk te leven.. hebben geen auto, komen niet in de buurt van uitlaatgassen, uitstoot, rokende mensen, schoonmaakmiddelen, deodorant etc...

Misschien is het appels met peren, maar zelf denk ik dat die zooi ook in de eieren zat voordat ze normen bedachten, en dat de mensheid er nog steeds is.. Uitstoot van uitlaatgassen is een veel duidelijkere doodsoorzaak, maar ik zie geen auto's uit de schappen gehaald worden dus het zal allemaal wel mee vallen denk?

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:53

Ersina schreef:
Wat mij heel erg verbaasd is dat men verwacht dat ik(wij) sympathie moet hebben voor de boeren . En dat er weinig sympathie lijkt te zijn voor de getroffen mensen.


Boeren zijn in dit geval slachtoffer nummer 1. Zij schakelen een bedrijf ter goeder trouw in. De verwachting dat het ontsmettingsbedrijf de zaken goed op orde heeft.

En getroffen mensen? Zo schadelijk is het goedje niet voor de Eigen gezondheid. Je moet er zo ontzettend veel van eten in korte tijd.... Er is nog niemand aan dood gegaan, zijn zelfmoordpogingen mee gedaan en die hebben het glansrijk overleefd. Dus ja, ik vind het nogal overtrokken om medelijden te hebben 'met de getroffen mensen'.

Overigens, de norm is dit jaar aangescherpt. Er zijn nog duizenden andere producten die schadelijk zijn. Denk aan een brood in de appie waar te veel suiker in zit (boven de aanbevolen hoeveelheid). Suiker is ook gif namelijk, hoewel je dat niet zo herkent omdat het alom geaccepteerd is.
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-08-17 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:54

"De getroffen mensen"
Er is geen atoombom gevallen.
Daarnaast de enige die echt getroffen zijn zijn de boeren in dit geval.

Storm in een glas water, dat is het.
1 keer lucht happen in de stad en je hebt meer giftige stoffen binnen dan van zo'n ei.

De mensheid groeit nog steeds en word nog steeds ouder, dus ik begrijp al die bombarie niet.
En voor de mensen die echt zo bang zijn, word zelfvoorzienend. Probleem opgelost hoef je ook niet meer te klagen tegen boeren die zo enorm de best doen.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:57

Ooit was er de Keuringsdienst van Waren, de keuringsdienst van de overheid... helaas besloot de overheid dat er bezuinigd moest worden en daarmee kwam een eind aan de Keuringsdienst, die werd overgenomen door de NWA... men kwam overeen dat goed presterende bedrijven minder gecontroleerd hoefden te worden.. ziehier het resultaat. Met een regelmatige keuring was de vergiftiging veel eerder opgemerkt.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:00

Zoolgangster schreef:
ziehier het resultaat. Met een regelmatige keuring was de vergiftiging veel eerder opgemerkt.

Of men gooide de norm omhoog... dat kan natuurlijk ook.. voorheen werd dit niet als vergiftiging gezien..

ik zou liever zien dat ze dit geld en deze moeite in echt belangrijke zaken steken...

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:13

Zoolgangster schreef:
Ooit was er de Keuringsdienst van Waren, de keuringsdienst van de overheid... helaas besloot de overheid dat er bezuinigd moest worden en daarmee kwam een eind aan de Keuringsdienst, die werd overgenomen door de NWA... men kwam overeen dat goed presterende bedrijven minder gecontroleerd hoefden te worden.. ziehier het resultaat. Met een regelmatige keuring was de vergiftiging veel eerder opgemerkt.


Nee, het is andersom. De norm is omhoog gegaan. Er wordt al jaren en jaren met fipronil schoongemaakt. Het enige spul dat werkt tegen bloedluis.
Chickfriend maakt ook al jaren de stallen schoon met fipronil. Nu is er in een paar van die stallen een te hoge waarde in de eieren gevonden, niet eens op alle stallen, terwijl chickfriend daar ook komt. Het is al jaren een goedwerkende bedrijf die altijd netjes voldoet aan alle normen en keurmerken.

Ersina: getroffen mensen?? De boeren zijn de getroffen mensen. Voor eieretende mensen zijn de eieren niet schadelijk. Je gezondheid wordt niet in gevaar gebracht met deze hoeveelheden. Dus hoezo getroffen?
De boeren die nu kunnen opdoeken voor iets wat buiten hun schuld gebeurt, díe zijn ernstig getroffen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:17

Interessant toch... de mensen die zeggen dat fipronil schadelijk is zullen dat dus wel voor de grap zeggen :o?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:18

fipronil is schadelijk, zonder twijfel...





...als je 10.000 eitjes op een dag eet.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:21

Magrathea schreef:
Interessant toch... de mensen die zeggen dat fipronil schadelijk is zullen dat dus wel voor de grap zeggen :o?

Interessant toch, dat er blijkbaar zelfmoordpogingen met dit gif zijn gedaan en dat die personen het in goede gezondheid overleven?

'Voor de grap.' Dit is geen grap.... verdomme.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Let op giftige eieren in omloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:31

Het gevaar zit 'm in inname over langdurige periodes, dat is hier ook al gezegd. Ik snap dat dit geen grap is, maar er wordt echt niet zomaar gezegd dat het giftig is

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:32

Het hoort er niet in, maar de bijbehorende paniek reacties zijn ruim overtrokken. Voor volwassenen is er sowieso gewoon gezondheidsrisico bij deze hoeveelheden.

Bewerkt vleesbeleg is daarentegen bewezen kankerbevorderend en dat ligt gewoon vrij in de schappen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 08-08-17 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:34

Magrathea, van leven ga je dood. En dat is zeker.

We hebben het blijkbaar al jaren gegeten zonder paniek want de waardes waren nog niet verscherpt.
Nu zijn de waardes verscherpt en is een half jaartje langer dezelfde eitjes eten ineens paniek.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:34

Sizzle schreef:
Het hoort er niet in, maar de bijbehorende paniek reacties zijn ruim overtrokken.

Als iedereen bij sigaretten net zo in paniek schoot dan lag de hele tabakindustrie op zijn gat.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:39

Mensen mensen, kom op...

Voor de mensen die alles natuurlijk willen zien en niets wilen weten van syntetische stoffe maar even een vergelijking... Blijkbaar gebruiken jullie ook geen penicilline? Zo synthetisch als het maar zijn kan. Arsenicum zal in jullie ogen misschien dan wel een betere stof zijn? Is volledig natuurlijk. Beetje jammer dat je van de natuurlijke stof dood gaat en van de syntethische mensenleven redt.

En ja, Fipronil is giftig en schadelijk. Maar niet in de hoeveelheden waar we hier over praten. Aspertaam is ook niet gezond in grote hoeveelheden en zit in veel producten verwerkt. Geraffineerde suiker is ook schadelijk in grote hoeveelheden en zout ook. Alleen heb je zout ook nodig om te kunnen leven.

Laten we alles gewoon even in perspectief blijven zien....

@ Kim_W, goed geschreven post en ben het helemaal met je eens. Bedankt daar voor, kunnen veel mensen nog wat van leren.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:48

Winged schreef:
Sizzle schreef:
Het hoort er niet in, maar de bijbehorende paniek reacties zijn ruim overtrokken.

Als iedereen bij sigaretten net zo in paniek schoot dan lag de hele tabakindustrie op zijn gat.


Amen to that.



Ersina schreef:
secrible... Gelukkig zijn de boeren hier ziek van, anders zouden het gewetenloze mensen zijn. Maar hun ziek zijn gaat over. Als je daadwerkelijk vergiftigd bent, is er een langere weg te gaan.
Het geeft niets als je in het leven soms zegt waar het op staat. Jij vind mijn post niet begrijpend naar de boeren toe, ik vind jou post zonder empathie naar de getroffen mensen toe. Even goede vrienden, maar ik wil wel even duidelijk zijn hoe ik over dit gifschandaal denk.

ALS je daadwerkelijk vergiftigd bent, dat lijkt me precies de juiste omschrijving. ALS. Tot april mocht dit spul gewoon gebruikt worden. Daarna is besloten dat het niet meer gebruikt mocht worden. En waarom niet? Niet vanwege vergiftiging van mensen. De grootste drama's rondom dit middel zitten niet bij mensen, want mensen kunnen flink wat antipesticiden verdragen zonder daar schade van te hebben. Er zijn mensen wat ziek geworden van het eten van een mierenblokje (wat zo'n miljoen keer de hoeveelheid is van een paar eitjes eten).
De echte reden dat fipronil verboden werd zit in het milieu: bijen, planten, enz. enz. Dus niet zo dramatisch over ALS je vergiftigd wordt, dat wordt je niet van deze hoeveelheden. Er is geen direct gevaar voor de volksgezondheid met deze hoeveelheden. Dat is er pas als dit jarenlang had gespeeld.


Magrathea schreef:
Interessant toch... de mensen die zeggen dat fipronil schadelijk is zullen dat dus wel voor de grap zeggen :o?


Normen worden bedacht voor de veiligheid, niet omdat eenmalig daar boven zitten je vermoord. Die laatste 4 eitjes die iedereen nu niet meer heeft gegeten omdat het uit de schappen is gehaald maken niet het verschil tussen gezond en ongezond en daarvoor heeft er nooit een haan naar gekraaid. Het hoort er niet in te zitten, klaar. Dus maar goed dat ze uit de schappen zijn gehaald. Maar niet zo dramatisch dat we ineens allemaal stelselmatig vergiftigd zouden zijn. Er ZIJN geen slachtoffers in Nederland in de vorm van "vergiftigde mensen". Een peer bevat formaldehyde, maar in een hoeveelheid die niet zodanig is dat het slecht is. Er zullen af en toe heus wel peertjes zijn die daar eenmalig boven zitten. Zou je jarenlang die peren eten dan ga je er dood aan. Dus wordt de hoeveelheid in de gaten gehouden.
Idem voor pesticiden. Dat betekend niet dat een paar eitjes/peertjes/stukken fruit daar boven je de das om doet. Men moet gewoon ergens de norm leggen en daar op handhaven, VOOR je er doodziek van wordt. Het zou niet goed zijn als de norm daar lag waar je er bij enkele dosis al doodziek van werd.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 10:50

Volledig offtopic, maar ik moest aan een stuk geschreven door Kluun denken toen ik dit topic doorlas.... Geen idee waarom.

Roken is niet dodelijk, roken kan dodelijk zijn. Autorijden is pas dodelijk. En vliegen. En zwemmen. En zonnen. En patatjes oorlog. En parachutespringen. En neuken. Levensgevaarlijk dat neuken. Meteen verbieden. Of hooguit buiten of in aparte ruimten achter glas.
Alles wat leuk is in het leven is g*dverd*mme dodelijk. En weet je wat het allergevaarlijkst is? Leven. Van leven ga je dood. 100% zeker. Dat moeten ze verplicht op kraamkamers laten kledderen: van leven ga je dood. Dan heb je als baby tenminste nog een keus.


Geniet gewoon van de mooie dingen uit het leven en stop met elkaar afbranden.