Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Groente deels vervangen door fruit? Gevolgen?

 
Profiel   

Hallo!
Zonet een leuk gesprek gehad met mijn vriend en we kwamen op het verschil tussen groente en fruit.
We zijn allebei niet zulke goede groente eters en het wordt al snel eentonig.
Maar toen vroegen we ons dus af of je nou echt essentiele dingen gaat missen als je meer fruit eet dan groente.
Zijn er voedingsstoffen die alleen in bepaalde groentes te vinden zijn en niet in fruit?

(de suiker discussie wil ik hier niet voeren, is niet van toepassing)


Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 05-09-17 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 18:02 



 
Profiel   

Het probleem is dat fruit veel meer kcal bevat als dat groente doet. Om dus al je vitamines, mineralen en vezels binnen te krijgen heb je veel meer kcal nodig als met groente erbij.
Bovendien is de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt teveel.

Dus ja, je zou al je voedingsstoffen binnen kunnen krijgen zonder groente en alleen fruit (en verder een gevarieerde bewuste voeding) maar je he daar zoveel fruit voor nodig dat je waarschijnlijk de advieshoeveelheden voor kcal en suikers overschrijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 18:07 



 
Profiel   

Andersom was volgens mijn dietiste geen probleem, ljjkt me dat als je voldoende soorten pakt het op zich wel moet kunnen. Of toch op zijn minst grotendeels :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 18:08 



 
Profiel   

secricible schreef
Het probleem is dat fruit veel meer kcal bevat als dat groente doet. Om dus al je vitamines, mineralen en vezels binnen te krijgen heb je veel meer kcal nodig als met groente erbij.
Bovendien is de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt teveel.

Dus ja, je zou al je voedingsstoffen binnen kunnen krijgen zonder groente en alleen fruit (en verder een gevarieerde bewuste voeding) maar je he daar zoveel fruit voor nodig dat je waarschijnlijk de advieshoeveelheden voor kcal en suikers overschrijdt.

Ik bedoelde ook eigenlijk de groente deels vervangen door fruit. Niet volledig.
Ik zal de titel even aanpassem voor meer duidelijkheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 18:15 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
secricible schreef
Het probleem is dat fruit veel meer kcal bevat als dat groente doet. Om dus al je vitamines, mineralen en vezels binnen te krijgen heb je veel meer kcal nodig als met groente erbij.
Bovendien is de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt teveel.

Dus ja, je zou al je voedingsstoffen binnen kunnen krijgen zonder groente en alleen fruit (en verder een gevarieerde bewuste voeding) maar je he daar zoveel fruit voor nodig dat je waarschijnlijk de advieshoeveelheden voor kcal en suikers overschrijdt.

Ik bedoelde ook eigenlijk de groente deels vervangen door fruit. Niet volledig.
Ik zal de titel even aanpassem voor meer duidelijkheid


Als het je puur gaat om de vitamines en mineralen: daarvoor heb je niet per sé groentes nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:21 



 
Profiel   

T gaat me niet alleen om de vitamines en mineralen maar ook om andere voedingstoffen zoals vezels enzo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:25 



 
Profiel   

Groente en fruit is eigenlijk hartstikke vaag gedefinieerd.
Waarom is een tomaat of een courgette groente en een peer fruit :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:26 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
T gaat me niet alleen om de vitamines en mineralen maar ook om andere voedingstoffen zoals vezels enzo :)

Zoals ik hierboven noemde: daarvoor moet je zonder groente kunnen, mits je voldoende gevarieerd eet (voldoende volkorenproducten e.d.) en je kan accepteren dat je waarschijnlijk te hoog eindigt in kcal en suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:28 



 
Profiel   

Technisch gezien is tomaat en vrucht :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:28 



 
Profiel   

En een komkommer ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:31 



 
Profiel   

Dus waarom eten de meeste mensen het als groente? :P
Is het misschien het suikergehalte waardoor we sommige dingen als fruit eten en andere vruchten als groente?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:33 



 
Profiel   

Als je genoeg verschillende soorten fruit eet dan is dat geen probleem lijkt me. Je moet erg veel fruit eten wil je er te veel van binnen krijgen.
Wist je dat watermeloen ook eigenlijk groente is?
En peulvruchten, eten jullie die ook weinig? Als jullie peulvruchten bij het avondeten niet zo lekker vinden dan zou je bv wel peulvruchten in andere vormen kunnen eten, zoals hummus op brood, of een broodje falafel als lunch, of een hand pinda's of boterham met pindakaas tussendoor.. Allemaal peulvruchten die niet echt doen denken aan groente, maar erg lekker zijn.
Je kan ook proberen om groentes op andere manieren klaar te maken. Pompoensoep bv, of groente- of tomatensoep. Bomvol groente, maar geen echte groentesmaak. Of smoothies. Spinazie en boerenkool proef je totaal niet in een smoothie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:35 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
T gaat me niet alleen om de vitamines en mineralen maar ook om andere voedingstoffen zoals vezels enzo :)

Er zijn genoeg landen waar mensen zeer weinig groente (of fruit) eten en toch gezond zijn. Je zult de vezels, vitamines en mineralen uit andere voedingsstoffen moeten halen. Denk bij voorbeeld aan zuivel, vlees, bonen en peulvruchten.

Ik denk dat je best gezond kan eten met minder groentes. Maar dat je je dan wel wat moet gaan verdiepen in wat je dan eventueel nog moet toevoegen aan je eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-17 19:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen