Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Appel- en peren allergie

 
Profiel   

Hoi iedereen!

Ik heb altijd al een milde appel- en peren allergie gehad. Ik kan dan wel weer appelmoes eten zonder jeuk te krijgen, maar op stoofpeertjes reageer ik dan wel weer.

De laatste tijd weet ik van gekkigheid niet meer wat voor fruit ik moet eten. Die bananen komen mij uit de neus. Van niet helemaal rijpe kiwi's krijg ik ook jeuk in mijn mond. Zo kan ik wel doorgaan.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik erg veel trek heb in rauwe appels de laatste tijd. Ik krijg er nog steeds jeuk van als ik een stukje eet.

Mijn vraag is dan ook: zijn hier meer mensen met deze allergie? Gaat de allergie weg/verminderen de klachten naar mate je veel appels of peren eet? Of worden de klachten alleen maar erger?

Vroeger kon ik bananen ook niet goed verdragen, maar ik heb er zoveel van gegeten inmiddels dat ik er geen klachten meer van krijg. Ik weet niet of dit een ding is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 17:59 



 
Profiel   

Een collega van mij heeft dit ook bij heel veel soorten fruit. Bij haar is het nooit minder geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 18:07 



 
Profiel   

Gewoon bij een goede dermatoloog een allergie test laten doen. Dus zowel bloed als inspuiten.

Bij mij is destijds voor een kou intolerantie aangeraden om veel van een koud zwembad naar een sauna en weer terug te gaan. Duitsland hebben ze laatst weer een koude test gedaan en daar is uitgekomen dat de blootstelling er alleen maar toe heeft geleidt dat het erger is geworden. Ik moet nu dus voor alles onder de 14 graden uitkijken en heb minimaal 1 epipen mee en nog andere noodmedicatie in mijn tas.

Zou dus zeker oppassen met zomaar veel blootstellen aan een allergie. Daarnaast is er nog veel meer fruit dan appel/peer/banaan en kiwi. Denk aan mango, passievrucht, avocado, bessen, meloen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 18:08 



 
Profiel   

Er bestaan ook hypoallergene appels (de soort heten Elise en Santana, zo uit mijn hoofd), mijn vriend heeft hier ook een allergie voor en merkt wel echt een heel groot verschil. Misschien waard om te proberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 18:20 



 
Profiel   

x


Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 22:56 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook een milde appel-allergie, maar ik vermijd appels gewoon. Eet er hooguit 2 per jaar, als ik heel erg veel trek heb. Zelfs als ik wekelijks gebak met appel eet krijg ik al last, en dat terwijl ik gek ben op zelfgemaakte appeltaart :o

Nu ben ik al geen grote fruiteter, tomaat is de uitzondering, maar in overleg met een diëtiste eet ik zoveel groente dat ik ook aan de vitaminen en mineralen kom.
Dus vooral creatief worden in de afwisseling, dat is hier de oplossing gebleken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 23:11 



 
Profiel   

Hier ook een allergie voor appels maar ook perzikken, nectarines, kersen, pruimen en soms peer. Ik zou zeggen neem een trosje druiven ipv een banaan of mandarijnen ofzo. Anders word het zoeken welke appelsoort het minste last geeft bij mij is dat elstar maar ook pas nadat ik jaaaaaaren geen appel had gegeten. Dus ik zou zeggen het gaat niet weg van het wel eten allergieën gaan meestal niet door blootstelling weg. Onderschat het ook niet ik ken iemand die zo heftig reageerde dat hij echt medicatie nodig had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 23:17 



 
Profiel   

Jep. Wel gelukkig als kruisallergie. Dus vanaf de bomen beginnen te bloeien tot de herfst, kan ik geen appels en peren eten. Of ik krijg zoveel jeuk in mijn mond en keel dat ik het zou openkrabben.
Bewerkte appels en peren (appelmoes, appeltaart...) kan ik wel zonder problemen eten.
Ik los het gewoon op door andere soorten fruit te eten. Heb soms ook heel veel trek in een appel, maar laat het maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 23:21 



 
Profiel   

Hou op, schei uit. Ik ben allergisch voor zo ongeveer alle fruitsoorten, muv banaan (al heb ik de exotischere soorten nog niet geprobeerd). Kersen, appels, peren, perziken, pruimen, kiwi's, frambozen, druiven, rode en blauwe bessen, braambessen, aardbeien, ik reageer op alles met vreselijke jeuk in mond en keel. Maar dat vind ik niet eens erg, het opzwellen van mijn keel waardoor ik benauwd word wel :') om nog maar niet te spreken van het feest dat volgt wanneer mijn maag de boel probeert te verteren (spoiler: dat kan ie niet).

Ik heb de indruk dat het alleen erger wordt, en het ook uitbreidt. Toen ik 20 was begon het met een heftige reactie op kersen, maar bv aardbeien waren nog geen probleem. Inmiddels is banaan het enige wat ik nog ongestraft kan eten.

Appelmoes kan ik overigens wel eten in kleine porties, net als goed doorbakken appelgebakjes. Oh, en van die kersenvlaai met niet-verse kersen (gekookt? Geconserveerd? Geen idee wat ze ermee doen) kan ik ook wel een stukje eten met alleen wat jeuk als gevolg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 23:23 



 
Profiel   

Mijn moeder is allergisch voor al het verse fruit, appelmoes of iets uit blik oid gaat wel goed.. voor zover ik weet heeft ze dit altijd al gehad, dus ik ben bang voor je dat je je er bij neer moet leggen dat je geen fruit kan eten, of moet accepteren dat het gaat jeuken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 23:23 



 
Profiel   

Bewerkte appels enzo kan ik ook zonder moeite eten! Zelfs als ik de appels alleen even kort verwarm in de magnetron met mijn havermout heb ik nergens last van. Dus als je vooral de smaakt zoekt even in de magnetron is het proberen waard ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-17 23:24 



 
Profiel   

Drunksheep schreef
Er bestaan ook hypoallergene appels (de soort heten Elise en Santana, zo uit mijn hoofd), mijn vriend heeft hier ook een allergie voor en merkt wel echt een heel groot verschil. Misschien waard om te proberen?


Waar koop je die dan? Wil ook wel weer eens in een appel kunnen bijten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-17 19:45 



 
Profiel   

Je hebt ook de wellant appel. Veel mensen met appelallergie kunnen deze wel eten.
Deze appel is te koop op de fruitbedrijven zelf en komt eigenlijk niet in de supermarkt terecht.

Fruitbedrijf Hoekstra heeft bijv deze appel. www.fruitbedrijfhoekstra.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-17 19:51 



 
Profiel   

furious schreef
Drunksheep schreef
Er bestaan ook hypoallergene appels (de soort heten Elise en Santana, zo uit mijn hoofd), mijn vriend heeft hier ook een allergie voor en merkt wel echt een heel groot verschil. Misschien waard om te proberen?


Waar koop je die dan? Wil ook wel weer eens in een appel kunnen bijten..


Hier gewoon bij de groenteboer :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-17 19:53 



 
Profiel   

Op de markt is die appel ook vaak wel te vinden bij een groenteboer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-17 20:02 



 
Profiel   

furious schreef
Drunksheep schreef
Er bestaan ook hypoallergene appels (de soort heten Elise en Santana, zo uit mijn hoofd), mijn vriend heeft hier ook een allergie voor en merkt wel echt een heel groot verschil. Misschien waard om te proberen?


Waar koop je die dan? Wil ook wel weer eens in een appel kunnen bijten..



appie heeft ze ook! je kan ook proberen om appeltje in magnetron te verhitten. Bij sommige helpt dat ook.

Hier helaas allergie voor noten, fruit en rauwe groent :'(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 13:46 



 
Profiel   

Mango al geprobeert (lekker met chocolade) annanas, passievrucht, dadels en vijgen?

Maar allergien worden zelden minder eerder meer. Helaas zelf na soja allergie gekregen door melk te vervangen door soyamelk helaas fruit afgevallen, geen yananas, kiwi of passievrucht helaas meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 18:55 



 
Profiel   

Ik ben allergisch voor alle soorten fruit en appel is het ergste. Ben ook allergisch voor rauwe groenten zoals peentjes etc. Die moeten echt heel zacht en ver gekookt worden voor ik ze zonder problemen kan hebben. Krijg kriebel in Mn keel en Mn lippen en tandvlees gaan kloppen etc. Is gewoon een allergie! Bloedprikken kan altijd als je twijfelt en daarbij konden ze gewoon zien in mijn geval dat ik allergisch was. Ja sommige hebben het en sommige niet. Appels stoom ik wel tot ze helemaal zacht zijn en dan rozijntjes en kaneel erbij smaakt net naar appeltaart. Ik kan dus oook gewoon appelmoes etc eten terwijl ik als een malle allergisch ben voor appels.
Oh en tomaat is ook heel erg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 19:00 



 
Profiel   

karuna schreef
Mango al geprobeert (lekker met chocolade) annanas, passievrucht, dadels en vijgen?

Maar allergien worden zelden minder eerder meer. Helaas zelf na soja allergie gekregen door melk te vervangen door soyamelk helaas fruit afgevallen, geen yananas, kiwi of passievrucht helaas meer


Van mango krijg ik ook jeuk geloof ik. Ananas kan ik wel verdragen inderdaad. Maar die andere drie durf ik niet te eten to be honest..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 06:52 



 
Profiel   

Hoe reageer jij op mandarijntjes en druiven? Of iets van aardbeien of frambozen?

Ik ben zelf allergisch voor citrusvruchten en dan voornamelijk de citroen. Dat gaat zelfs zo ver dat als ik in de buurt van een citronella plant of citroengras kom, dat ik al vol uitslag sta. Kleine hoeveelheden citroenzuur verwerkt in eten/drinken gaat redelijk. Uitslag heb ik altijd wel, soms veel, soms weinig. Helaas wordt het alleen maar erger.
Schoonmaak producten met citroen kan ik ook niet tegen. De koelkast is een ramp, daar liggen citroenen in helaas.

Ik heb al een aantal keer geprobeerd om te kijken hoe ver ik kan gaan. Mandarijnen en sinaasappelen gaan tegenwoordig redelijk goed, in beperkte mate. Maar de citroen zelf wordt alleen erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-17 07:24 



 
Profiel   

Ik heb die allergie ook. Het wordt bij mij steeds erger. Vroeger at ik dagelijks een appel, nu reageer ik daar het heftigst op. Ook hypo allergene appel gaat niet. Peer kwam bij mij als 2e. Inmiddels kan ik ook niet meer tegen perzik, pruim, abrikoos, kersen, amandel en hazelnoot.
Ik heb het idee dat hoe vaker ik iets binnenkrijg, hoe erger het wordt.

Warm gaat wel (appeltaart ofzo), maar ik eet het liever toch niet meer. Als ik per ongeluk toch appel binnenkrijg zwellen mijn lippen zo erg op. Ook krijg ik pijn in mijn slokdarm, moet dan echt even gaan liggen. Beter voorkomen dan genezen dus. Op werk als iemand jarig is en taart heeft neem ik meestal niets ivm dat er eventueel amandel of hazelnoot in zit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-17 19:46 



 
Profiel   

Ik ‘open’ dit topic weer even in de hoop nieuwe mensen te trekken met hetzelfde probleem.

Ik ben voor 90% van al het fruit allergisch. En voor 80% van alle rauwe groentes (denk aan kleine peentjes).
Maar appel is qua fruit het ergste, normaal gaat Mn keel jeuken en Mn lippen gaan kloppen, maar gister kreeg ik het benauwd, hoesten, zelfs Mn ogen werden dik, uitslag....

Nog nooit zo erg gehad dus.
Iemand dezelfde klachten? Of meer de klachten zoals jeuk in je keel en dikke lippen?

Edit: ik kan gestoomde appelpartjes wel eten, en ook appeltaart etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 08:13 



 
Profiel   

Ik ben helaas ook allergisch voor alle soorten fruit (afgezien van mangosteen), rauwe groenten en noten. Daarnaast ben ik eigenwijs en eet ik gewoon fruit, rauwe groenten en noten :') Soms neem ik allergie medicatie als het ook hooikoorts seizoen is en heb ik nergens last van, want ik heb geen probleem met het verteren ervan. Alleen van nectarines en soortgelijken zwellen mijn lippen en tong wat op, van de rest krijg ik jeuk in keel en oren.

Inmiddels, doordat ik zoveel fruit gewoon maar eet, heb ik een tolerantie opgebouwd voor appel, banaan, mandarijn en druiven. Totdat ik er teveel van eet, dan kan ik weer van voor af aan beginnen :')

Edit: Ohja! Dingen verwarmen of pureren werkt inderdaad erg goed! Van fruit/groente sappen en smoothies nergens last van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 08:43 



 
Profiel   

Heb je toevallig ook hooikoorts Trui?
Ik heb het paraberksyndroom. Kruisallergie op berkenbomen. Rauw fruit eet ik helemaal niet meer, van groenten gaan bladgroenten, komkommer, uit ed wel goed rauw, de rest kan alleen door en door verhit.
De laatste keer dat ik rauwe appel attracties was ik 16 uur van de kaart en kon ik daarna ook een tijd niet goed slikkende. Heel fijn.

Bij mij helpen allergiemedicijnen hier amper voor. Moet het gewoon vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 09:06 



 
Profiel   

Ja ik heb hooikoorts in een lichte vorm. Die medicatie helpt niet. Al geprobeerd
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 09:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen