Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

 
Profiel   

Fira schreef
Ik wil als hoofdgerecht eendenborstfilet maken met cranberrysaus en pastinaakpurree. :Y)
Maar wat is een lekker voorgerecht!? Ik hou zelf enorm van pompoensoep, maar weet niet of dat er echt bij past ...
Iemand ideeën?


Ik denk dat dat al snel veel is, pompoensoep is enorm machtig.

Als je eend met cranberry en pastinaak maakt, zou je kunnen kijken naar een wat lichter voorgerecht. Bouillon bijvoorbeeld, eventueel met groente en waterkers. Of iets met een andere soort wild of gevogelte, zoals een kipcocktail of een kippenkluifje.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 15:39 



 
Profiel   

Fira schreef
Ik wil als hoofdgerecht eendenborstfilet maken met cranberrysaus en pastinaakpurree. :Y)
Maar wat is een lekker voorgerecht!? Ik hou zelf enorm van pompoensoep, maar weet niet of dat er echt bij past ...
Iemand ideeën?

Ik zou zelf gaan voor een (wild) ragout met mini pasteitjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 15:40 



 
Profiel   

Ik vond dit recept nog: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... e-groenten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 15:42 



 
Profiel   

Ik kom ook even ideeën opdoen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 15:43 



 

Het is officieel:

Vooraf: Paddenstoelen-gruyerebruschetta
Soepje: Courgette-munt soep van Jamie Oliver
Hoofd: Eland met cranberrysaus, knolselderijpuree en haricots-verts
Toe: Citroen-mascarponesorbet
Koffie: Chocoladefudgetaart en bonbons

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 18:19 



 
Profiel   

Chocoladefudgetaart :9 , heb je daar een recept van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-17 21:03 



 
Profiel   

Kan ik aanschuiven Resistance? Klinkt heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-17 21:51 



 
Profiel   

Ik laat me ook graag inspireren dus ik lees even mee *D
Voor de vriendengroep dit jaar heb ik het hoofdgerecht op me genomen.

Nu hebben we 2 vega's en 1 die een diehard vlees liefhebber is. Die laatste lust ook zeer weinig groente, maar dat heb ik al een beetje los gelaten. En dan heb ik nog 1 persoon die geen enkele vorm van kaas lust :P

Het idee was eigenlijk om aardappelgratin en geroosterde groente te maken voor iedereen.

Dan daarnaast een vleesgerecht een een vega onderdeel. Voor het vlees had ik al wel wat ideeen maar vooral het vega-stuk laat me nog eat in de steek.

Voorgerecht worden gevulde portobello's met in ieder geval geitenkaas.

Zitten er vega's hier? Of mensen die regelmatig vega koken en een goed idee hebben?

M'n idee compleet omgooien kan ook nog, ik heb 2 ruime ovens dus er is veel mogelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 13:14 



 

Nadir schreef
Chocoladefudgetaart :9 , heb je daar een recept van?



Tuurlijk! :) Het is echt zo ongelofelijk makkelijk! Mislukt nooit, is echt belachelijk lekker.

Overigens staat niet in het recept om er nog wat zeezout overheen te strooien, maar ik doe dat altijd wel.

http://www.ohmyfoodness.nl/omf-kookt/sn ... fudgetaart

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 14:05 



 
Profiel   

Ik heb een beetje een dilemma, dus misschien dat jullie mij uit de brand kunnen helpen!

Ik heb dit als menu opgesteld, alleen mijn moeder is vegatarisch dus als tussengerecht moet ik nog een vegatarisch gerecht erbij verzinnen.
Ook twijfel ik over de samenstelling van het menu. Dit omdat er naar mijn zin teveel zalm in zit en teveel gerechten bestaan uit oa deeg.

Iemand ideeen voor een vervangend gerecht of andere lekkere gerechten? We vinden eigenlijk alles lekker en mijn vader en ik zien er graag vlees in terug maar mijn moeder ook vegatarisch.

1. Soep
Paddenstoelensoep
2. Voorgerecht
Filodeegcupjes met luchtige limoenroomkaas en zalm
3. Tussengerecht
Beef Wellington met prosciutto
4. Hoofdgerecht
Zalmkerstboom
5. Dessert
Warme Apfelstrudel met Vanillesaus

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-17 14:21 



 
Profiel   

Ik loop echt vast, heb tot nu toe elk jaar iets anders gemaakt, maar ik ben inspiratieloos.

Wij vieren kerst samen met beste vriend, wat een enorme vlees liefhebben is, maar vis ook erg lekker vindt. Ik houd eigenlijk niet van vlees, wel van vis en garnalen. We eten het hele jaar 1 dag in de week samen, mijn man, beste vriend en ik. Ze krijgen dus ook niet vaak vlees. :') Tot nu toe maak ik elk jaar een vis en vlees gerecht per gang. Dus twee voorgerechten en twee hoofdgerechten, daarnaast altijd een amuse (of meer), een soep, verschillende bijgerechten en verzameling van verschillende desserts.

Hebben jullie nog een vlees of vis gerecht wat jullie echt aanraden? Bijgerechten is toch vaak hetzelfde, dus iets wat jullie altijd bij het vlees of vis gerecht maken is ook welkom.

Enige wat elk jaar terugkomt is de sjalottenjus. Eigenlijk heel simpel, sjalotjes met appelstroop. :+ Hoorde ooit bij de hertenbiefstuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-17 21:33 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik loop echt vast, heb tot nu toe elk jaar iets anders gemaakt, maar ik ben inspiratieloos.

Wij vieren kerst samen met beste vriend, wat een enorme vlees liefhebben is, maar vis ook erg lekker vindt. Ik houd eigenlijk niet van vlees, wel van vis en garnalen. We eten het hele jaar 1 dag in de week samen, mijn man, beste vriend en ik. Ze krijgen dus ook niet vaak vlees. :') Tot nu toe maak ik elk jaar een vis en vlees gerecht per gang. Dus twee voorgerechten en twee hoofdgerechten, daarnaast altijd een amuse (of meer), een soep, verschillende bijgerechten en verzameling van verschillende desserts.

Hebben jullie nog een vlees of vis gerecht wat jullie echt aanraden? Bijgerechten is toch vaak hetzelfde, dus iets wat jullie altijd bij het vlees of vis gerecht maken is ook welkom.

Enige wat elk jaar terugkomt is de sjalottenjus. Eigenlijk heel simpel, sjalotjes met appelstroop. :+ Hoorde ooit bij de hertenbiefstuk.

Waar wij hier echt helemaal gek op zijn en wat ieder jaar terug komt is Beenham met sinaasappel tijm ''saus''.
http://www.fingerlickingfood.nl/beenham ... -tijmsaus/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-17 21:36 



 
Profiel   

Oh, beenham heb ik nog nooit gemaakt! Dat is een goede, dank je wel!

Wel hertenbiefstuk, struisvogel, rosbief en nog wat dingen die ik na zou moeten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-17 22:23 



 
Profiel   

Een dag gourmet
Andere dag een kalkoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-17 22:38 



 
Profiel   

Volgens mij ben ik er ook redelijk uit. We zijn met 13 mensen dus het is een beetje zoeken naar mogelijkheden en het mezelf niet te ingewikkeld moeten maken. Daarnaast wil ik het hoofdgerecht bereiden op open vuur buiten dus wil het voorgerecht makkelijk houden.

Voorgerecht, geserveerd op een plank, buiten
3 bereidingen van varken
- bitterbal van pulled pork en honing/mosterdsaus
- buikspek met appelsaus
- moinkball
Aangevuld met broodstengels, snackgroentes en wellicht wat kleine dingetjes

Hoofdgerecht, waarbij men zelf buiten het vlees mag komen opscheppen
Stoofvlees met heel bijzonder bier (http://www.barbecuemeneer.nl/2017/12/09 ... nder-bier/)
Met frietjes en aardappelpuree
Stoofpeertjes, spruitjes (?)
Zelfgemaakte mayonaise

nagerecht
Chocolademeringuetaart v donna hay (https://www.donnahay.com.au/recipes/cho ... ingue-cake)
Met bolletje vanille-ijs en bosvruchtensaus



Ik twijfel nog over de spruitjes, hou er zelf niet zo van maar vind het moeilijk bepalen welke groente bij stoofvlees goed passen....
En nagerecht kan ook zomaar nog wijzigen als ik iets beters bedenk

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:00 



 
Profiel   

secricible... mag ik komen eten? :oo
Het klinkt allemaal heeeeeerlijk! (Op de spruitjes na)

Die bitterbal in je voorgerecht, heb je daar een recept van? Klinkt heel goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:02 



 
Profiel   

Kerstavond vieren wij met zijn tweeën, ik denk dat ik dan een spinazie-zalmrol in bladerdeeg met roomkaas maak. :9
1e kerstdag bij schoonfamilie (6 pers), wij zijn verantwoordelijk voor het voorgerecht. Nog geen idee wat.
2e kerstdag gourmetten bij mijn familie. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:29 



 
Profiel   

Oeh ik lees ook even mee! Afgelopen weekend bedacht dat we een kerstdiner in de vorm van verschillende "planken" gaan doen. Ik ben vooral dus op zoek naar inspiratie voor kleine hapjes / gerechtjes.

Secricible, die bitterbal in je voorgerecht klink echt fantastisch maar.... wat is een moinkbal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:33 



 
Profiel   

xSannee schreef
secricible... mag ik komen eten? :oo
Het klinkt allemaal heeeeeerlijk! (Op de spruitjes na)

Die bitterbal in je voorgerecht, heb je daar een recept van? Klinkt heel goed!


Recept komt ook op de barbecuemeneer destijds, moet even zoeken en het uitschrijven.
Ondertussen redelijk wat ervaring met draaien van kroketten en bitterballen, vorig jaar heb ik voor 40man 10 soorten kroketten met de hand gedraaid :')

Wat je doet is eerst pulled pork maken. Dan een ragout maken met de pulled pork er in waar je nog extra eierdooiers en room bij doet en gelatine (dit heet een salpicon).
Dit laat je een nachtje afkoelen zodat het goed stijf is en dan draai je er kroketjes of bitterballen van. Die met 2 lagen paneren en dan minstens 48uur de vriezer in en voila.

Het is eigenlijk niet moeilijk, als je het basisprincipe door hebt kun je overal kroketten van draaien. Extra dikke ragout maken met extra gelatine, op laten stijven, portioneren en paneren.

Plan is om volgende week de boel al klaar te makne dus laat het wel weten als het recept online staat!

@prinero: MOINKball is een klassiek barbecuerecept http://www.barbecuemeneer.nl/2017/08/12/moink-balls/
Vorig jaar had ik ook een plankje als voorgerecht met daarop
- kaasjes en hammetjes
- kleine stukjes gegrilde groentes
- zelfgemaakte smeersels, o.a. Uienmarmalade en kruidenboter
- zelfgebakken brood
- nachocips met kaas en chilisaus
- gekochte tapashapjes vd super

Edit: typos


Laatst bijgewerkt door secricible op 11-12-17 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:36 



 
Profiel   

secricible schreef
Volgens mij ben ik er ook redelijk uit. We zijn met 13 mensen dus het is een beetje zoeken naar mogelijkheden en het mezelf niet te ingewikkeld moeten maken. Daarnaast wil ik het hoofdgerecht bereiden op open vuur buiten dus wil het voorgerecht makkelijk houden.

Voorgerecht, geserveerd op een plank, buiten
3 bereidingen van varken
- bitterbal van pulled pork en honing/mosterdsaus
- buikspek met appelsaus
- moinkball
Aangevuld met broodstengels, snackgroentes en wellicht wat kleine dingetjes

Hoofdgerecht, waarbij men zelf buiten het vlees mag komen opscheppen
Stoofvlees met heel bijzonder bier (http://www.barbecuemeneer.nl/2017/12/09 ... nder-bier/)
Met frietjes en aardappelpuree
Stoofpeertjes, spruitjes (?)
Zelfgemaakte mayonaise

nagerecht
Chocolademeringuetaart v donna hay (https://www.donnahay.com.au/recipes/cho ... ingue-cake)
Met bolletje vanille-ijs en bosvruchtensaus



Ik twijfel nog over de spruitjes, hou er zelf niet zo van maar vind het moeilijk bepalen welke groente bij stoofvlees goed passen....
En nagerecht kan ook zomaar nog wijzigen als ik iets beters bedenk

Woah, dat stoofvlees klinkt echt heel goed! Heb het recept opgeslagen :D. Qua bijgerecht misschien rode kool ipv spruitjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:38 



 
Profiel   

Ik ga Grieks koken. Heb er nu al zin in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:40 



 
Profiel   

Ahaa weer wat geleerd :)*
Klinkt heel lekker, ga het recept zeker een keer uitproberen op de BBQ!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:43 



 
Profiel   

Kerstavond weet ik nog niet wat we doen.
1ste kerstdag zijn we bij mijn ouders en 2de kerstdag komt mijn schoonfamilie bij ons.

Dit keer heb ik ze helemaal buiten het menu gehouden want ik was wel een beetje klaar met al de verschillende gerechten omdat niemand lust wat de ander lust :+

Dit is het menu geworden:
amuse
Bonbon van carpaccio met kruidensalade

tussengerecht
Gazpacho van appel

voorgerecht
Cocktail van gerookte kio met mango

hoofdgerecht
Gemarineerde varkensribstuk met appel en rode ui
bijgerechten
Haricoverts met spek
Friet

Nagerecht
Appelgebakje met witte chocoladeslagroom

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:53 



 
Profiel   

Ik heb het stoofrecept ook opgeslagen, klinkt top.

Hier twee dagen een kerstlunch, eerste wordt een ploughmans lunch, en tweede dag zorg ik voor een gingerbread House toetje. En wsl op kerstavond doe ik nog wel wat lekkers voor ons tweeen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 21:59 



 
Profiel   

Lielle schreef
Ik heb het stoofrecept ook opgeslagen, klinkt top.

Hier twee dagen een kerstlunch, eerste wordt een ploughmans lunch, en tweede dag zorg ik voor een gingerbread House toetje. En wsl op kerstavond doe ik nog wel wat lekkers voor ons tweeen.


Dat klinkt wel tof! Wat ga je allemaal maken voor die eerste?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-17 22:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen