Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:42

Cowgirl schreef:
Het word komende week 20 graden...ik ga mij eerst maar 'druk' maken over wat er op de BBQ komt te liggen.


Dat scheelt, wij bereiden ons kerstdiner vaak ook iig voor een deel op de bbq.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:49

Denken aan de kerst kan mij niet vroeg genoeg gebeuren!

Voor ons zal het dit jaar vrij simpel worden.
Kerstavond hier thuis fonduen met mijn kant vd familie, een andere dag steengrillen bij schoonfamilie, afhankelijk van de dienst van mn schoonvader.

En verder wsl vooral heel moe zijn... Ik ben over 5 weken uitgerekend, dus we hebben dan een heel klein meisje om heel veel tijd aan te besteden, dat ik nog niet weet hoe de dagen verder lopen.

Alhoewel...

ROOD vlees RIBEYE vd bbq en carpaccio op 10 manieren zou best een idee kunnen zijn...

Suggesties welkom :D

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:53

Oh heerlijk! Je zal wel vermoeid zijn maar dat vergeet je weer als je die kleine meid ziet. Je mag in elk geval alles dan weer eten met de feestdagen, hier is de kleine 1 januari verwacht dus ik vis achter het net :Y)

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:18

Leuk, ik lees ook mee! 2e kerstdag wordt gourmetten met de schoonfamilie maar 1e kerstdag hoop ik te mogen koken!

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:21

Volgens mij hoef ik 2 dagen niet te koken :').
Bij mam thuis is het vaak pizza's maken of gourmetten en bij mijn schoonouders nog geen idee haha.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:08

Kerstavond valt op een zondag, ik werk in de zorg en met kerst en werken op een zondagavond krijg je lekker veel ort. Dus ik werk, 1e kerstdag werk ik ook de avond. 2e kerstavond eet ik bij mijn ouders.

Dan vieren mijn beste vriend en ik 3e kerstdag En gaan we gourmetten! Dit doen wij op een "aparte" manier.

Op fb heb je een kliekjeshoek uit de regio. Met kerstdagen kun je restjes of overgebleven eten ophalen. Dit doen we regelmatig om voedselverspilling te voorkomen, ik soms geen zin hem om te koken. Of soms omdat we financieel onwijs krap zitten. Kortom 3e kerstdag gourmetten wij "gratis"

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:18

Ik eet tijdens de kerstdagen bij de MacDonalds :') ik heb 3 dagen middag/avonddienst in de thuiszorg

Shenavallie
Berichten: 11557
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:39

valine schreef:
Ik eet tijdens de kerstdagen bij de MacDonalds :') ik heb 3 dagen middag/avonddienst in de thuiszorg

Dit deed ik ook elk jaar toen ik nog in Amsterdam werkte (ik wilde altijd met de kerst werken). Was nog druk daar ook! :D

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:57

Ik lees ook even mee. Dit jaar zijn wij weer aan de beurt.
Mijn man wil graag een soort winterbbq houden, maar dat zie ik niet zo zitten. Hebben er wel de ruimte voor en kunnen droog en warm (houtkachel buiten) zitten, maar met een klein kind ook niet echt handig.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 14:59

Depende schreef:
Oh yellowleaf klinkt goed, zijn alle dagen vega? :~


Veganistisch :D

m9ara

Berichten: 936
Geregistreerd: 19-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:57

al meer mensen ideeën voor het kerstmenu? :D

Ik vind het lastig dit jaar haha, al wel wat vage ideetjes maar nog geen concrete plannen. Mijn indeling zal ongeveer als volgt zijn:

soep
voorgerecht
amuse
tussengerecht
amuse
hoofdgerecht
nagerecht

Als hoofdgerecht wil ik denk ik een stuk vlees doen met rode wijnsaus en hasselback aardappel of iets in die richting. Het lastige vind ik dan dat de rest van de gerechten daar wel een beetje mee moeten matchen, niet dat een voorgerecht opeens oosters is en de volgende amuse juist weer italiaans als jullie begrijpen wat ik bedoel haha.

tips zijn welkom :D

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:16

Er lopen hier een paar mooie jonge hanen te scharrelen, dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 21:25

Eerste kerstdag komt er een Eland op tafel (geen hele :+ ), en tweede kerstdag organiseren we bij ons thuis altijd een heel groot diner voor zo'n 40 vrienden, en maakt iedereen wat. Het is dan nog een verrassing wat iedereen meebrengt (al wordt er van tevoren altijd wel georganiseerd wie er een hoofdgerecht, voorgerecht, etc... maakt, zodat niet iedereen met een toetje aankomt :+ )

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:29

Oooh lekker! Eland :):)

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 22:36

Wij verdelen ook de verschillende gangen, dat werkt prima. Ik heb nu in mijn hoofd om iets van pasteitjes met kip of champignon ragout te maken, maar kleine soufflés lijkt me ook wel leuk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:46

Flauw hoor, ik zou voor de hele eland gaan. Zeker met veertig personen de dag erna :-)

Ik begin de eerste ideeen te krijgen, heeft er iemand tips voor een hartige pannacotta?

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 01:35

Wij hebben kerstavond 7 extra eters en zijn daardoor met zn 9en.

Carpaccio als voorgerecht.
Ik ga zelf soep maken (waarschijnlijk tomaat) als tussengerecht.
Hoofdgerecht nog geen idee.
Als toetje maak ik zelf cheesecake!

Iemand nog ideeen wat je makkelijk kan maken maar wat wel luxe/uitgebreider is voor het hoofdgerecht? Mogen ook meerdere dingen zijn. Bv vlees en vis, of juist vegetarisch (heb 2 personen erbij die proberen wat minder vlees te eten).

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:44

Als vegetarisch onderdeel iets van een hartige taart misschien, met blauwe kaas er in en groente die je niet zo vaak eet?
Het makkelijke daarvan is dat je het van te voren klaar kan maken en ‘s avonds zo in de oven schuift.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:49

Eland klinkt goed! Kan mij niet herinneren dat ik dat ooit op heb.. word er wel nieuwsgierig van.

1e kerstdag mag ik 'los' gaan.
Voorgerecht: devilled kidneys on toast van ons eigen varken
Tussengerecht: zelfgemaakte soep (weet nog niet welke)
Hoofdgerecht: gevulde kalkoen (ook van ons eigen, ben nog op zoek naar een leuk recept)
Nagerecht: iets met peer.

Heb er zin in *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:12

xXLiekeXx schreef:
Eland klinkt goed! Kan mij niet herinneren dat ik dat ooit op heb.. word er wel nieuwsgierig van.

1e kerstdag mag ik 'los' gaan.
Voorgerecht: devilled kidneys on toast van ons eigen varken
Tussengerecht: zelfgemaakte soep (weet nog niet welke)
Hoofdgerecht: gevulde kalkoen (ook van ons eigen, ben nog op zoek naar een leuk recept)
Nagerecht: iets met peer.

Heb er zin in *\o/*



Moet je zeker een keertje doen! Het is echt ongelofelijk lekker... rund maar dan nog veel smaakvoller en veel malser. :j

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:47

1ste kerstdag gourmetten met wildvlees (hert/zwijn/struisvogel ect) 2de kerstdag vis gourmet met overig wild.
Dessert ben ik nog over aan het nadenken
Er komen als tussen soortjes Arabische hapjes op tafel (hebben lang in Bahrein gewoond)

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:12

Ik ga zeker even meelezen hier!
Ik ben zelf eerste kerstdag jarig dus dan is de hele familie er, 16 man totaal en 2e kerstdag komen altijd alle vrienden en kennissen dan is het vaak restjes van de vorige dag eten.

Wat het dit jaar gaat worden is nog niet echt bekend. We hebben in elk geval elk jaar;
- koffie met lekkers
- voorgerecht
- tussengerecht
- spoen
- hoofdgerecht
- nagerecht
- koffie met lekkers
We beginnen vaak rond 4 uur en zijn rond 11 uur klaar.
Ik weet in elk geval wel wat het niet wordt dit jaar!
Ik had namelijk de wens om ooit een echt Amerikaans kalkoen te hebben op een zilverenblad. Zon echte grote! Dat is vorig jaar gelukt!!
Ontmoet henkie, de 18 kg zware kalkoen!;
Afbeelding

Daarbij hadden we nog een hele zalm, spruiten, rode kol, aardappelen en nog een paar dingen!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:58

Wat een leuk topic, wij zijn op eerste kerstdag met 16 tot 20 man. Dat wordt gourmetten/kaasfonduen. Ik heb een paar standaard dingen die ik dan op tafel zet. Maar wij hebben een supermarkt dus ik doe op 24 december de boodschappen door te kijken waar we nog veel van hebben of waarvan de THT kort is. En zo maak ik ook de maaltijd voor 2de kerstdag als we met zijn 2-en zijn.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:06

Ik houd het simpel.

Op Kerstavond een soepje en dan naar de kerk.
1e kerstdag hebben we vaak vrienden over de vloer: maaltijdsalade.
Vorig jaar iets met boerenkool, noten, zoetzure appel, kleine bloemkoolroosjes, wat granaatappel 'voor de luxe' en wat yoghurt of zure room voor de luxe en de smeuïgheid.
Boxingday meestal linzensoep met bataat en sambal, plus de traditionele grapjes over 'geef mij van dat rode daar!' en 'ik ben toch de eerste niet'.

(Voor wie niet thuis is in bijbelverhalen: typ google linzensoep bijbel en cultuur. Het recept dat er bij wordt geleverd is zonder vlees ook erg lekker kan ik zeggen. )

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Kerst 2017 Wat zetten jullie op tafel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:11

Ik wil als hoofdgerecht eendenborstfilet maken met cranberrysaus en pastinaakpurree. :Y)
Maar wat is een lekker voorgerecht!? Ik hou zelf enorm van pompoensoep, maar weet niet of dat er echt bij past ...
Iemand ideeën?