Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:21

Zonnetje81 schreef:
Ik snap niet dat eten zo'n issue is. Mensen met rare tics en weet ik het veel moet je nemen zoals ze zijn en mensen met eet tics moeten maar normaal doen. En dat een ander vindt dat.....als iemand zn vriend eist dat....dan is het debiel en moet ze hem dumpen.


Geen groente eten lijkt me niet echt gezond. Vaak wordt je maaltijd alleen maar ongezonder en bestaat het uiteindelijk alleen nog maar uit friet/aardappel en vlees. Of ze rennen daarna gewoon naar de Mac of snackbar...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:23

Nou na een paar weken gaat de snackbar ook wel vervelen hoor. :’)

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:24

wemkelover schreef:
Maar het gaat om een partner en niet om een kind.
Ik hoef dus met bovenstaande niet bij mijn partner aan te komen, want die zegt rustig ik ga wel naar de snackbar doei.

Nou hebben we wel afgesproken dat als ik iets maak (waarbij ik wel wat rekening hou met hem) dat hij ook even proeft. Soms is dat goed uitgepakt en soms zegt hij sorry maar dit vind ik niet lekker.


Dan is mijn antwoord "Prima! Eetsmakelijk" Kom op zeg wat een kinderachtig gedoe, van een zes jarige zou ik dat niet eens pikken maar bij een volwassen man...

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:26

Tazzey schreef:
wemkelover schreef:
Maar het gaat om een partner en niet om een kind.
Ik hoef dus met bovenstaande niet bij mijn partner aan te komen, want die zegt rustig ik ga wel naar de snackbar doei.

Nou hebben we wel afgesproken dat als ik iets maak (waarbij ik wel wat rekening hou met hem) dat hij ook even proeft. Soms is dat goed uitgepakt en soms zegt hij sorry maar dit vind ik niet lekker.


Dan is mijn antwoord "Prima! Eetsmakelijk" Kom op zeg wat een kinderachtig gedoe, van een zes jarige zou ik dat niet eens pikken maar bij een volwassen man...


En dat is het hem juist, hij is volwassen maakt zijn eigen keuzes. Je kan hem niet dwingen. Een zesjarige trouwens ook niet echt. Sommige kun je nog omkopen met toetjes of die dan wel of niet krijgt.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:46

Een zesjarige maakt de dienst niet uit, die eet wat de pot schaft. Niets omkopen met toetjes, als je dat soort dingen moet aangrijpen om je kind aan het eten te krijgen gaat er iets mis.
Maar "lussiknie" praktijken passen niet bij een volwassen man, sorry.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:48

Ik denk dat je het soms echt moet leren eten ook, dus meerdere keren (iemand noemde het al, 10x), ook de manier van klaarmaken doet al veel. Een simpele gekookte spruit of gestoofde spruitjes met een beetje boter en spekjes, of een gekookte wortel :r of wortel in kleine blokjes gestoofd met een uitje en tijm doorheen, wat peper en zout. Dat zijn toch hele verschillen. Ik maak wel eens cottage pie, laagje gehakt gekruid, dan tomaat en pompoen gestoofd (dus al een beetje smeuig geworden), en een laagje puree met kaas erbovenop (als je geen kaas wil gebruiken is wat kruiden en dan een laagje broodkruim erop en dan lekker korstje laten worden in de oven ook lekker). Mijn vriend was ook echt van de aardappels, vlees en groenten en dan in specifieke volgorde ook nog eens, maar ik maak echt alles klaar, moest ook even wennen, maar hij eet zo n beetje alles. Ik vind bv Jamie Oliver wel fijn koken met groenten, misschien eens het een en anders proberen?
Overigens vind ik bv vlees met vetrandjes nog steeds ontzettend :r :r :r dus kan me er ook wel iets bij voorstellen
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 17-10-17 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:48

Andere tics kan ik zelf misschien ook wel onzin vinden maar daar heb je mensen maar in te nemen of einde relatie. Maar je zin doordrammen omdat jij iets onzin vindt, vind ik nogal kort door de bocht. Als het zo'n grote irritatie bron is snap ik niet dat mensen gelukkig zijn in hun relatie. toeavllig is het nu eten maar het kunnen ook een hoop andere dingen zijn. Roken en zuipen zijn ook niet gezond dus een volwassenen bepaalt zelf wel wat hij eet lijkt me.

Ik ken zat mensen die nooit aardappelen eten en ik bijv wel altijd. Dus omdat de een dat niet eet dwing je de ander wel. Beetje vreemd.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:52

Ik ben er ook zo een die niets ‘lust’. Echter kan ik er totaal niks aan doen en heeft het niks met opvoeding oid te maken. Ik los het vaak op door waar dat kan de textuur te veranderen of voor mezelf wat anders te koken. Uit eten gaan doe ik eigenlijk nooit en als ik toch buitens huis ga eten informeer ik van tevoren wat er gegeten gaat worden en eventueel zorg ik dat ik al vol zit.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:54

Tazzey schreef:
Een zesjarige maakt de dienst niet uit, die eet wat de pot schaft. Niets omkopen met toetjes, als je dat soort dingen moet aangrijpen om je kind aan het eten te krijgen gaat er iets mis.
Maar "lussiknie" praktijken passen niet bij een volwassen man, sorry.


Je kan moeilijk zijn mond open breken en het er Door stampen toch? De dingen die bij mij gedwongen werden eet ik nog steeds niet. Dus geholpen heeft het ook niet.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:17

Petrichor schreef:
Oké ik weet het echt niet meer hoor..

Mijn vriend lust kwa groentes echt bijna niks, waardoor het voor mij echt onmogelijk is om elke dag wat anders te koken.
Wat betreft rauwkost lust hij echt helemaal niks.
Hij lust wel bloemkool, sperziebonen , doppertjes en stampot andijvie en boerenkool.
Kwa groente valt er dus bijna niets af te wisselen, dat vind ik dus lastig want ik wil wel gewoon dat hij van alles binnen krijgt.
Eerder kookte ik gewoon van alles hij schepte dan wel op, maar je ziet gewoon dat hij er echt misselijk van wordt.
Ovenschotels met groenten er inverwerkt wordt hem ook niet, daarnaast kan hij niet tegen kaas.
Ik heb zelfs al geprobeerd om de groente heel erg fijn te snijden en dan te wokken met bijvoorbeeld biefstukpuntjes. Maar ook dat was helaas geen succes.

Volgens mij bestaat er geen oplossing voor dit probleem, maar misschien heeft bokt toch nog wat tips....

Wauw. Dit had mijn bericht kunnen wezen. Ik ga de rest van het topic eens lezen. Misschien kan ik er zelf nog wat van opsteken.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:26

Ik ben ook een slechte eter en houd van veel dingen niet. Ik vind dat zelf geen probleem want ik verhonger niet. Maaltijden zijn geen feestje voor me, ik zie het als een noodzakelijk kwaad. Mijn partner is degene die meestal kookt en gelukkig houdt hij er rekening mee. Wat me opvalt is dat de meesten (niet iedereen gelukkig!) vinden dat de partner het maar moet leren eten, niet kinderachtig mag doen of zich aanstellen en zijn best moet doen. Waarom in vredesnaam? Hoe moeilijk is het om de ander te accepteren en respecteren in zijn of haar eigen keuzes of voorkeuren? Heel apart om te lezen. Als iemand zelf zijn voedeingsgewoonten wil veranderen, prima. Maar anders...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:56

Prima dat je keuzes zelf moet wil en godzijdank mag maken
Maar! Als ik mezelf als voorbeeld neem , ik vind koken leuk
Het is een beetje een hobbie
Ik hou van simpel tot ingewikkeld en zeer gevarieerd
Als je dan een partner hebt die erggebs verwacht dat ik dagelijks 1 van de vijf approved veggies op tafel zet en vooral niet uit de band spring dan ontneemt die persoon mij een hele hoop plezier
En ik verrek het om mijn best te doen als degene waarvoor ik dat doe het niet waardeert
Of erger nog
Niet eens probeerd te waarderen

Dan ga je idd maar lekker naar de snackbar
Pak je een boterham
Of kook je maar lekker zelf als het je niet aanstaat

(Nogmaals; eet issues zoals textuur overgevoeligheden of wat dan ook daargelaten ... maar puur heel kinderlijk lussiknie en niet eens willen proberen)

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:18

Sonja_vR schreef:
Mikkiej
Ik kook nogal wat gerechten waarbij de groente onmisbaar is in het geheel
Oosterse, Aziatische, Indische en ga zo maar door keuken
Maar ook Franse en Italiaanse gerechten
Daarbij is de groente niet weg te laten
Dan is het al gauw wel gewikkeld zeg maar
Daarnaast kook ik sowieso de helft van de tijd vegetarische of veganistische gerechten
Zie daar de groente maar eens weg te laten :+

Edit
Daarnaast zou ik dan voor twee personen anderhalf gasstel vol moeten hebben staan om naast een lekker gevarieerde maaltijd nog een maaltijd uit de "de vijf groente die ik wel lust" lijst klaar te maken

Klopt idd.

Maar mijn vriend vind enkel de saus dan lekker. Dan hebben we een extra pannetje waar ik dan de groentes in bak met het vlees.. :)
Idd, echt "ingewikkelde" gerechten gaan lastig, maar die bewaar ik dan voor als ik eens alleen eet :D

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:22

Blijheid schreef:
Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is voor je, je wil toch gezellig samen kunnen eten zonder dat er iemand misselijk aan tafel zit. Wel stoer dat hij steeds blijft proberen :jIk zou er eens samen voor gaan zitten om wat nieuwe recepten uit te proberen die kans van slagen hebben, en hem ook zelf laten koken.

Ik had zelf ook best veel groentes die ik vroeger niet lekker vond, omdat mijn moeder vooral houd van gekookte groentes zonder sausje of kruiden. Nu ik zelf kook lust ik veel meer, omdat ik het anders klaarmaak (wokken ipv koken, in ovenschotels), meer/andere kruiden gebruik etc. Ook gewoon de handeling van het zelf maken helpt voor mijn gevoel wel, omdat het gerecht precies de gaarheid/kruiden heeft die ik lekker vind.

Groenten verwerken in soep werkt voor mij ook goed. Ik vind paprika bijvoorbeeld nog steeds niet lekker, maar eet as we speak een kom tomaten/paprikasoep. Anderhalve kilo tomaten, lekkere kruiden en één paprika, samen tot 2 liter soep gemaakt. Ik proef wel dat er paprika in zit, maar omdat de smaak van de tomatensoep (die ik echt lekker vind) overheerst kan ik het er goed bij hebben. Zo wen ik langzaam aan de smaak en word het steeds minder vies :)
Ik breek even in, klinkt goed! Heb je, evt. via pb, een recept :)

Liannetje86
Berichten: 784
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:47

Het is wat anders als iemand misselijk wordt of het niet lust. Mijn zusje kan ook niet tegen alles. Waarom iemand dwingen iets te eten waar die ziek van wordt?! (bij haar was het de nachtschadefamilie)

Vindt bokt daarin nogal kort door de bocht. Als ik elke keer als ik bijvoorbeeld tomaat eet, misselijk wordt, dan eet ik dat niet meer. Lijkt me vrij logisch. Kan iemand hoog en laag springen, maar ik ga mezelf niet ziek maken omdat de ander zich niet aan een bepaald dieet houdt. Zelfde dat ik vegetariër ben, dan ga ik ook niet opeens vlees eten omdat de pot dat schaft. Maar dat wordt wel geaccepteerd. Waarom zoiets niet?! Vooral als je het weet.

Dan kun je gaan kijken waar het aan ligt en kijken wat wel kan. Ook wat buiten de standaarden kijken etc.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:53

Ik ben ook echt een viesneus en ik ben de laatste jaren echt mijn best aan het doen om dingen te leren eten. Vroeger dacht ik altijd "ik ga toch niet eten wat ik niet lust, eten moet fijn zijn." Maar daar ben ik nu mondjesmaat (haha) vanaf aan het stappen. Sommige groenten zijn nog steeds moeilijker dan anderen vb. paprika gaat maar van krakende selder moet ik letterlijk kokhalzen.
Het probleem bij veel groenten lag me in de textuur. Ik kook dus nu al mijn groenten heel plat en eet veel soep om zo toch alles binnen te krijgen. Zelf koken of meekoken helpt ook een stuk. Zo heeft een vriendin met mij spaghettisaus en chilisaus gemaakt en die lust ik nu wel en vroeger niet.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:25

Kan hij misschien niet zelf gaan koken?

(sorry als dit al genoemd is :) )

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:53

Misschien is bloemkoolrijst een idee aangezien hij bloemkool lust?

Proberen proberen en uitzoeken gok ik. Wel lastig.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:22

Zonnetje81 schreef:
Ik snap niet dat eten zo'n issue is. Mensen met rare tics en weet ik het veel moet je nemen zoals ze zijn en mensen met eet tics moeten maar normaal doen. En dat een ander vindt dat.....als iemand zn vriend eist dat....dan is het debiel en moet ze hem dumpen.


Maar dat probleem hoeft toch niet op iemand anders afgeschoven te worden? Als je hele specifieke eetwensen hebt kun je ook het initiatief nemen om zelf te koken/mee te helpen zodat iemand anders niet telkens voor jou heel veel moeite hoeft te gaan doen terwijl je zelf gewoon achterover leunt.

Ik zou iemand die als hobby koken heeft bijvoorbeeld niet het plezier willen ontnemen, zoals ik las bij Sonja. Als ik degene ben met hele specifieke eetwensen zou ik mijn partner ook gewoon aanbevelen regelmatig lekker onbevangen te koken voor zichzelf en/of anderen zonder specifieke wensen. En ik zoek dan zelf maar uit wat ik eet.

nova_zodiax schreef:
Misschien is bloemkoolrijst een idee aangezien hij bloemkool lust?

Proberen proberen en uitzoeken gok ik. Wel lastig.


Als je het vocht er goed uit wringt/kant en klare koopt is de structuur echt heel rijstachtig, dus lijkt dan juist minder op bloemkool imo. :D

Maar ook niet groenteachtig, dus wellicht wel een idee idd.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:49

Verbaas mij idd ook over hoe sommigen hier tegenover 'lustikniet' praktijken staan. En ben heel blij dat mijn omgeving wel altijd rekening met me heeft gehouden hierin.
Ik ben ook een beetje van: wat de boer niet kent dat vreet ie niet, al is het wel verbeterd en probeer ik zo nu en dan wel nieuwe dingen, maar alleen omdat ik dat zelf wil. Als andere mensen pushen werkt dat averechts.

Dat het kinderachtig zou zijn is onzin, vaak is er echt wel iets aan vooraf gegaan waardoor dat ontstaan is. Bijv idd als kind nee zegt t gewoon in de mond proppen van niet zeiken, opeten.

@TS wat misschien ook nog een idee is: hem een lijst laten maken wat hij allemaal wel eet, en dan met die ingrediënten wat maken.
Zo heeft mijn ex schoonzusje een keer een hele lekkere quiche gemaakt, terwijl ik dat die keer ervoor echt niet lekker vond.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:42

je spreekt jezelf wel tegen in mijn ogen darkadia. Je zegt zelf dat van 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet' bent en daarna is er meestal iets aan vooraf gegaan waarom iemand iets niet wil eten?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:54

Kinke schreef:
je spreekt jezelf wel tegen in mijn ogen darkadia. Je zegt zelf dat van 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet' bent en daarna is er meestal iets aan vooraf gegaan waarom iemand iets niet wil eten?


Ik zie niet in waarom ik mezelf tegen spreek? Het probleem dat ik dingen niet zomaar eet is ook iets aan vooraf gegaan waardoor dat ontstaan is. Wat precies, daar ga ik me hier verder niet over uitlaten. Maar het heeft er in ieder geval toe geleid dat ik nu een lastige eter ben, en ook niet zomaar dingen probeer.

Het punt wat ik wilde maken is dat het dus niet zo simpel is als sommigen het hier schetsen. Evenals andere eetproblemen als bijv. anorexia niet zomaar onwil zijn of zomaar ontstaan. Heeft ook niets met kinderachtig te maken. Wel met de psyche van de mens en de werking van ons brein.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:58

Maar dan is je omschrijving van 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet' niet juist. Dat betekent dat je niets wilt eten wat je nog nooit geprobeerd hebt, zonder reden dus, behalve dat je het niet kent.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:00

Darkadia, daarbij geef je gelijk aan dat aan dit eetprobleem (want iets wat negatief invloed heeft op je leven is een probleem mijnsinziens) zeker wel te werken valt (mogelijk met de hulp van therapie).
Wanneer mensen die eraan proberen te werken heb ik meer respect voor dan mensen die het als een feit zien.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:09

@Kinke Naar mijn weten is het enige wat het betekent dat je iets niet wilt eten wat je niet kent. Ongeacht of daar wel of niet een reden voor is. Als het in jouw begrip een andere betekenis heeft, dan snap ik je verwarring ja.

@cobiie Klopt, er is aan te werken met verschillende soorten therapie, maar niet iedereen staat daarvoor open.

Zelf heb ik ervoor gekozen er verder niets mee te doen, want het is niet zo erg dat het echt ongezond wordt. Ik krijg mijn benodigde voedingsstoffen binnen, heb alleen iets minder variatie, maar heb daar zelf absoluut geen probleem mee, dus voor mij geen reden er iets aan te gaan doen.

Maar ook hier weer: dit is met elke soort eigenaardigheden natuurlijk zo. De een is bang voor spinnen, de andere voor ratten/muizen, de ander voor kleine ruimtes etc. Blijft eigen keuze of iemand daar wel of niet iets aan wil doen, en dat je iemand niet moet forceren erin, omdat dit het probleem eigenlijk altijd verergert.

Vind het dan ook top van TS dat ze aangeeft echt wel rekening met haar vriend te willen houden, omdat ze ziet dat hij er echt beroerd van wordt. En tevens respect voor hem dat ie het toch probeert.