Na 16 jaar geen vlees ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:08

Zou ik dan raar zijn???
Ik eet al 30 jaar geen vlees, bijna geen groente en eigenlijk leef ik op bruin brood met kaas...
Als ik hoor hoe gezond jullie eten (terwijl jullie toch tekorten schijnen te hebben) wat moet ik dan wel niet te kort komen? Zou mijn lijf daaraan gewent zijn dan? En zou ik mij bv nog beter kunnen voelen als ik vit B12 en ijzer bij ga slikken??
Ik heb nu niet het idee dat ik me niet goed voel, maar ga gewoon twijfelen aan mezelf.. Ben ook nooit ziek.
Zou het een optie zijn om te proberen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:15

olijf schreef:
Zou ik dan raar zijn???
Ik eet al 30 jaar geen vlees, bijna geen groente en eigenlijk leef ik op bruin brood met kaas...
Als ik hoor hoe gezond jullie eten (terwijl jullie toch tekorten schijnen te hebben) wat moet ik dan wel niet te kort komen? Zou mijn lijf daaraan gewent zijn dan? En zou ik mij bv nog beter kunnen voelen als ik vit B12 en ijzer bij ga slikken??
Ik heb nu niet het idee dat ik me niet goed voel, maar ga gewoon twijfelen aan mezelf.. Ben ook nooit ziek.
Zou het een optie zijn om te proberen??

if it aint broke dont fix it.


Fijn dat het stukje hamburger goed ging. Ik ben benieuwd hoe je de kip gaat vinden.
Over die biefstuk, ik vind de structuur daarvan fijner dan van hamburger eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-17 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:18

Nee hoor olijf, ik eet al 20 jaar vegetarisch en heb ook nergens last van zonder dat ik ooit iets heb geslikt.
Er zijn heel veel mensen die juist voor hun gezondheid veganistisch gaan eten. Zelfs atleten, mensen die dagelijks zware trainingen volgen, zonder dat ze tekorten oplopen.
Als je echt vlees nodig hebt om je beter te voelen dan zit het óf tussen je oren, het placebo effect.. óf je hebt een bepaald opname probleem, zoals je bv wel eens ziet bij mensen die veel antibiotica slikken, maar die mensen zullen ook tekorten houden als ze wel vlees eten.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:25

Anoniem schreef:
olijf schreef:
Zou ik dan raar zijn???
Ik eet al 30 jaar geen vlees, bijna geen groente en eigenlijk leef ik op bruin brood met kaas...
Als ik hoor hoe gezond jullie eten (terwijl jullie toch tekorten schijnen te hebben) wat moet ik dan wel niet te kort komen? Zou mijn lijf daaraan gewent zijn dan? En zou ik mij bv nog beter kunnen voelen als ik vit B12 en ijzer bij ga slikken??
Ik heb nu niet het idee dat ik me niet goed voel, maar ga gewoon twijfelen aan mezelf.. Ben ook nooit ziek.
Zou het een optie zijn om te proberen??

if it aint broke dont fix it.


Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je kan je best "goed" voelen, maar er is niet voor niets een schijf van vijf in het leven geroepen. En als je al zo lang een eenzijdig dieet volgt, kan ik me voorstellen dat je lichaam eraan went, en je ook niet meer weet hoe je je "anders" kan voelen. Maar ik denk dat je het echt kan zien aan je bloedwaardes/cholesterol. Ik zou ook niet zomaar supplementen gaan slikken, maar misschien toch eens langs de HA voor een apk en dan je dieet aanpassen.

Maar dit is off-topic... :o

TS, lijkt me best een stap! Ik denk inderdaad dat vleeswaren een goed begin zijn. Vis is best heftig van smaak, en het klinkt misschien cliché, maar gegrilde kip is neutraler.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:34

:o Sorry, excuses aan TS...

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:38

Ik ben naar 25 jaar weer vlees gaan eten. Ik was de vervangers zat en idd omdat er zoveel 'beter leven' vlees te koop is ben ik weer vlees gaan eten. Ik was altijd lang ziek, had iemand 3 dagen last van verkoudheid; ik 10 dagen. Ook had ik last van veel tekorten en vage klachten...

Ik ben begonnen met een stukje gehakt, dit uitgebouwd. Ik lust geen biefstuk, een halve haan oid zie je mij ook niet eten. Ziet er teveel uit als een dier. Wij eten zoveel mogelijke biologisch of met een beter leven keurmerk of scharrelproducten. Wij eten eigenlijk alleen kip of rundvlees. Lust alleen kibbeling, van andere soorten vis word ik misselijk...

Wij eten zowel vegetarisch als met vlees, een mengelmoes zeg maar.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:43

8nnemiek schreef:
Nee hoor olijf, ik eet al 20 jaar vegetarisch en heb ook nergens last van zonder dat ik ooit iets heb geslikt.
Er zijn heel veel mensen die juist voor hun gezondheid veganistisch gaan eten. Zelfs atleten, mensen die dagelijks zware trainingen volgen, zonder dat ze tekorten oplopen.
Als je echt vlees nodig hebt om je beter te voelen dan zit het óf tussen je oren, het placebo effect.. óf je hebt een bepaald opname probleem, zoals je bv wel eens ziet bij mensen die veel antibiotica slikken, maar die mensen zullen ook tekorten houden als ze wel vlees eten.



Dat is onzin. Dat er atleten zijn die er goed op functioneren is waar, maar dat betekend niet "dat dan iedereen er maar goed op zou kunnen functioneren".
Alleen al omdat dierlijke voedingsstoffen beter op te nemen zijn als plantaardige (ik noem ijzer, eiwitten, enz.) kan het prima zijn dat het voor sommige mensen beter voelt om wel dierlijke producten te blijven eten. En dan is het heus wel mogelijk meestal om dat met plantaardige producten (bijvoorbeeld in sommige gevallen een eiwitshake of een supplement) aan te vullen, maar effectiever om gewoon af en toe een stukje vlees te eten. En TS heeft voor zichzelf de keuze gemaakt (iig op dit moment) dat die oplossing voor haar beter voelt, wat vind je dan dat jou post daar aan toe moet voegen?

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:49

Geen vegetariër, wel geprobeerd, maar mijn lijf trekt dat niet. Nu moet ik vanwege een stofwisselingsstoornis een dieet houden. De optelsom heeft ertoe geleid dat ik (maar) 3x in de week vlees eet ’s avonds. Overdag nooit, of het moet al een keer vis of (gerookte) kip zijn in een salade. Wat ik hiermee bedoel te zeggen: je hebt echt niet alle dagen, en ook niet alle maaltijden, vlees nodig om aan je benodigde voedingsstoffen/vitamines te komen. Je kunt dus goeddeels vegetarisch blijven eten zonder tekorten krijgen.

En ik kan me voorstellen dat “een stuk van een dood dier” op je bord nu (en wellicht blijvend) toch een beetje te gek is. Mocht je dat nu niet gebruiken, dan zou je eens kunnen proberen om tofu producten in een gerecht te verwerken. Bijv. tofu-reepjes in een roerbakschotel, of tofu-gehakt in de pastasaus. Evt. doe je er ook wat vleeskruiden over. Dat je eerst went aan de aanblik van “stukjes” in het gerecht, maar wel in de wetenschap dat het vegetarisch is. En dan gefaseerd vervangen, bijv. eerst 75/25 tofu/vlees, dan 50/50 en kijken hoever je komt.

Succes en sterkte met je dieetverandering.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:55

Ik ben al jaren vegetariër met af en toe een 'vlees-dag'.
Dit omdat ik merk dat mijn lichaam daar behoefte aan heeft. Om gezond vegetarisch te eten is het belangrijk om noten, etc. te eten. Daar ben ik niet zo'n liefhebber van (heb ook lichte intolerantie) en vergeet dat wel eens. Af en toe (iedere 2 of 3 maanden) krijg ik echt trek in vlees.
Dus dan ga ik naar de biologische winkel voor een stukje kip of rund. Het zogenaamde biologische vlees uit de winkel laat ik liggen. Dat is qua dierenwelzijn niet zoveel beter als het andere vlees.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:17

Als je gewoon dierlijke producten at (kaas en zuivel) zou je gewoon voldoende B12 binnen moeten krijgen hoor. Idem voor ijzer, als je voldoende (blad)groenten en fruit eet zou dat geen probleem moeten vormen. Een veganist moet B12 wel bijslikken.

Een opnameprobleem los je niet op door extra in te nemen. Ik zou met terugkerende tekorten wel gewoon langs de huisarts gaan om te kijken of er een oorzaak aan te wijzen is. Dan kun je ook tijdig effectief ingrijpen mocht je tekort bijvoorbeeld door ziekte plotseling verergeren.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:56

secricible schreef:
Alleen al omdat dierlijke voedingsstoffen beter op te nemen zijn als plantaardige (ik noem ijzer, eiwitten, enz.) kan het prima zijn dat het voor sommige mensen beter voelt om wel dierlijke producten te blijven eten.

Sommige voedingsstoffen zijn inderdaad beter op te nemen uit dierlijke voeding, maar dat is niet zo dramatisch als het klinkt. Je moet ongeveer 20% meer plantaardig eiwit eten dan dierlijk eiwit om aan je behoefte te voldoen. Maar in Nederland wordt al gemiddeld 35% te veel eiwit gegeten. Een eiwittekort komt hier bijna niet voor.
En noten en peulvruchten bevatten zelfs meer ijzer dan vlees, tot wel twee keer zoveel. En als je daar ook nog wat vitamine C bij eet, wat vegetariërs meestal (onbewust) ruim voldoende binnen krijgen, dan komt dat ook helemaal goed met je ijzerinname.
Het gaat pas mis als je niet gevarieerd genoeg eet, geen granen en zaden en noten en peulvruchten bovenop je fruit en groente. En dat geldt toch echt voor iedereen, tenzij je een opnameprobleem hebt, en in dat geval zou ik eerder de oorzaak proberen te vinden dan de symptomen te bestrijden door vlees te gaan eten.
Natuurlijk kun je prima tijdelijk vlees proberen om er achter te komen waar het probleem ligt, en vervolgens alsnog het opnameprobleem te vinden en eventueel op te lossen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:12

8nnemiek schreef:
secricible schreef:
Alleen al omdat dierlijke voedingsstoffen beter op te nemen zijn als plantaardige (ik noem ijzer, eiwitten, enz.) kan het prima zijn dat het voor sommige mensen beter voelt om wel dierlijke producten te blijven eten.

Sommige voedingsstoffen zijn inderdaad beter op te nemen uit dierlijke voeding, maar dat is niet zo dramatisch als het klinkt. Je moet ongeveer 20% meer plantaardig eiwit eten dan dierlijk eiwit om aan je behoefte te voldoen. Maar in Nederland wordt al gemiddeld 35% te veel eiwit gegeten. Een eiwittekort komt hier bijna niet voor.
En noten en peulvruchten bevatten zelfs meer ijzer dan vlees, tot wel twee keer zoveel. En als je daar ook nog wat vitamine C bij eet, wat vegetariërs meestal (onbewust) ruim voldoende binnen krijgen, dan komt dat ook helemaal goed met je ijzerinname.
Het gaat pas mis als je niet gevarieerd genoeg eet, geen granen en zaden en noten en peulvruchten bovenop je fruit en groente. En dat geldt toch echt voor iedereen, tenzij je een opnameprobleem hebt, en in dat geval zou ik eerder de oorzaak proberen te vinden dan de symptomen te bestrijden door vlees te gaan eten.
Natuurlijk kun je prima tijdelijk vlees proberen om er achter te komen waar het probleem ligt, en vervolgens alsnog het opnameprobleem te vinden en eventueel op te lossen.


Je draait het om, ik zeg niet dat vleeseters eiwittekorten hebben, ik zeg dat vegetariers minder goed opneembare eiwitten tot zich nemen. Idem voor ijzers.
Bovendien benoem ik toch ook dat het prima kan met een vegetarisch/veganistisch eetpatroon? Alleen moet je er dan soms een stuk meer moeite voor doen en meer nadenken in wat je eet, en voor sommige is het dan toch echt moeilijk of zelfs niet haalbaar, waardoor soms een stukje vlees in hun voordele werkt.
Waarom moet er 1 gouden standaard zijn, laat iedereen toch zelf kijken waar ze zich goed bij voelen.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:30

secricible schreef:
8nnemiek schreef:
Sommige voedingsstoffen zijn inderdaad beter op te nemen uit dierlijke voeding, maar dat is niet zo dramatisch als het klinkt. Je moet ongeveer 20% meer plantaardig eiwit eten dan dierlijk eiwit om aan je behoefte te voldoen. Maar in Nederland wordt al gemiddeld 35% te veel eiwit gegeten. Een eiwittekort komt hier bijna niet voor.
En noten en peulvruchten bevatten zelfs meer ijzer dan vlees, tot wel twee keer zoveel. En als je daar ook nog wat vitamine C bij eet, wat vegetariërs meestal (onbewust) ruim voldoende binnen krijgen, dan komt dat ook helemaal goed met je ijzerinname.
Het gaat pas mis als je niet gevarieerd genoeg eet, geen granen en zaden en noten en peulvruchten bovenop je fruit en groente. En dat geldt toch echt voor iedereen, tenzij je een opnameprobleem hebt, en in dat geval zou ik eerder de oorzaak proberen te vinden dan de symptomen te bestrijden door vlees te gaan eten.
Natuurlijk kun je prima tijdelijk vlees proberen om er achter te komen waar het probleem ligt, en vervolgens alsnog het opnameprobleem te vinden en eventueel op te lossen.


Je draait het om, ik zeg niet dat vleeseters eiwittekorten hebben, ik zeg dat vegetariers minder goed opneembare eiwitten tot zich nemen. Idem voor ijzers.
Bovendien benoem ik toch ook dat het prima kan met een vegetarisch/veganistisch eetpatroon? Alleen moet je er dan soms een stuk meer moeite voor doen en meer nadenken in wat je eet, en voor sommige is het dan toch echt moeilijk of zelfs niet haalbaar, waardoor soms een stukje vlees in hun voordele werkt.
Waarom moet er 1 gouden standaard zijn, laat iedereen toch zelf kijken waar ze zich goed bij voelen.


Uiteraard is het individueel wat goed passend/wenselijk/prettig is qua dieet. Alleen als er mogelijk een andere oorzaak van je tekorten dan zou ik toch aanraden daar ook eens naar te kijken.

Prima als TS ondertussen vlees gaat eten hoor, maar het is enkel een waarschuwing dat daarmee niet per se de kous af is. Want zoals ik het lees zijn haar terugkerende tekorten de voornaamste motivatie om opnieuw vlees te gaan eten.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:34

Kahawa schreef:
Als je gewoon dierlijke producten at (kaas en zuivel) zou je gewoon voldoende B12 binnen moeten krijgen hoor. Idem voor ijzer, als je voldoende (blad)groenten en fruit eet zou dat geen probleem moeten vormen. Een veganist moet B12 wel bijslikken.

Een opnameprobleem los je niet op door extra in te nemen. Ik zou met terugkerende tekorten wel gewoon langs de huisarts gaan om te kijken of er een oorzaak aan te wijzen is. Dan kun je ook tijdig effectief ingrijpen mocht je tekort bijvoorbeeld door ziekte plotseling verergeren.


Dat ligt er maar net aan wat je genoeg noemt ;-). Mijn bloed wordt regelmatig getest op Hb (donor) en ik zat met een gevarieerd vegetarisch dieet vaak maar net boven de bloedarmoedegrens (net te laag om te mogen geven). Daar merk je in het dagelijks leven vrij weinig van. Maar zoals hierboven al genoemd: als je een verkoudheid of griepje oploopt herstel je niet zo snel als wanneer je een hoger Hb hebt. Nu ik wel extra vitB12 en ijzer neem, is mn Hb veel hoger, lijk ik minder vatbaar voor virusjes en heb ik geen nachtelijke kuitkrampen meer. Voor mij zijn die pilletjes het wel waard :j

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:02

JorineV schreef:
Kahawa schreef:
Als je gewoon dierlijke producten at (kaas en zuivel) zou je gewoon voldoende B12 binnen moeten krijgen hoor. Idem voor ijzer, als je voldoende (blad)groenten en fruit eet zou dat geen probleem moeten vormen. Een veganist moet B12 wel bijslikken.

Een opnameprobleem los je niet op door extra in te nemen. Ik zou met terugkerende tekorten wel gewoon langs de huisarts gaan om te kijken of er een oorzaak aan te wijzen is. Dan kun je ook tijdig effectief ingrijpen mocht je tekort bijvoorbeeld door ziekte plotseling verergeren.


Dat ligt er maar net aan wat je genoeg noemt ;-). Mijn bloed wordt regelmatig getest op Hb (donor) en ik zat met een gevarieerd vegetarisch dieet vaak maar net boven de bloedarmoedegrens (net te laag om te mogen geven). Daar merk je in het dagelijks leven vrij weinig van. Maar zoals hierboven al genoemd: als je een verkoudheid of griepje oploopt herstel je niet zo snel als wanneer je een hoger Hb hebt. Nu ik wel extra vitB12 en ijzer neem, is mn Hb veel hoger, lijk ik minder vatbaar voor virusjes en heb ik geen nachtelijke kuitkrampen meer. Voor mij zijn die pilletjes het wel waard :j


Je punt? Ja met bloed doneren zal het krap zijn, maar dat is natuurlijk iets wat je niet hoeft te doen. De combinatie van een ijzerdipje na je donatie en een trager herstel van het ijzergehalte in je bloed kunnen je inderdaad kwetsbaarder maken.

Als je zonder bloed doneren ook niet op een stabiele contante gezonde Hb-waarde zit zonder pillen te slikken zou ik dat ook een keer bij de huisarts aangeven.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:14

Mijn punt was: ook al was het officieel goed genoeg, ik voel me nu beter. Het is niet altijd zwart/wit. Andersom kan blijkbaar ook, zoals de persoon hierboven die tekorten zou moeten hebben en nergens last van heeft.

Edit: in periodes dat m’n Hb (ongemerkt) vrij laag was, mocht ik uiteraard geen bloed geven... dat was dus niet de oorzaak.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:19

JorineV schreef:
Mijn punt was: ook al was het officieel goed genoeg, ik voel me nu beter. Het is niet altijd zwart/wit. Andersom kan blijkbaar ook, zoals de persoon hierboven die tekorten zou moeten hebben en nergens last van heeft.


Duh. Het is sowieso heel individueel, sommige mensen hebben zulke tekorten heel gauw, ook bij een op papier nagenoeg perfect dieet.

Sluit niet uit dat het altijd goed is om het aan te geven bij de huisarts als het een terugkerend fenomeen is.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:43

Hoe gaat het nu TS? Merk je al verschil in hoe je je voelt? :)

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 10:39

Ja moet zeggen op de een of andere manier wel. Heb een beetje meer energie en ben niet meer continu moe. En het enige wat ik gedaan heb is tot nu toe af en toe een stukje rundvlees

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:29

Wat fijn! Ik hoop voor je dat je een mooie balans kunt vinden als semi-vegetariër, zodat je je er zelf goed bij voelt! :)

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 12:38

Ja dankjewel ! Ga het gewoon afwisselen inderdaad.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:34

Ik heb 7 jaar geen vlees gegeten en ben daarna weer vlees gaan eten. Selectief want ik lust heel veel niet.
Mijn tip? Hou het in hele hele hele kleine porties. Je lichaam kan vlees slecht verwerken. Ik heb nog lang echt last van mijn buik gehad na het eten van vlees.
Eet wat je lekker vond (vind) en leg jezelf niks op.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:03

Fijn dat je verschil merkt.

Ik had je anders willen aanraden om zelf bouillon te trekken van kip of rund, dan heb je wel al een deel voedingsstoffen uit vlees, zonder onmiddelljk vlees zelf te moeten eten. Maar het gaat zo te lezen al goed :)

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 14:05

Oeh dat is een goede petit ! Ben gek op soepen en bouillon !

Anoniem

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:34

En heb je inmiddels al meer vlees geprobeerd?