Na 16 jaar geen vlees ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 18:51

Ik slik al flink vitamines en allerlei dingen bij toch blijf ik het laatste half jaar slap .

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:54

Als het je puur gaat om je gevoel dan zou ik inderdaad ook gaan zoeken naar lokale initiatieven. Kijk of je kan zien hoe de leefomstandigheden zijn geweest voor het dier. Biologisch betekend lang niet altijd diervriendelijker.
Zelf krijgen we af en toe wat lamsvlees van een bekende die zelf schapen fokt en niet alle rammen kan houden ivm inteelt. Ook hebben we op die manier wat varkensvlees gehad. Er zijn best veel van dat soort initiatieven te vinden.
Je kan bijvoorbeeld ook denken aan vlees van wild rund dat in natuurgebieden heeft gelopen. Los van of hun voer nou wel of niet biologisch is geweest is dat wel diervriendelijk

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:04

Ik heb respect voor je keuze, kan je helaas geen tips geven wbt de omschakeling.

Het is niet mijn bedoeling om je van je plan af te halen, maar wat betreft de vitamines ben ik wel even benieuwd: wat slik je precies, en wanneer heb je voor het laatst bloed laten prikken? Als je bijvoorbeeld al een hoge dosis B12 slikt en het wordt niet goed opgenomen, dan gaat vlees daar helaas geen verandering in brengen. Ik denk dat je er in dit stadium meer aan hebt om even bloed te laten prikken en dan verder te kijken.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:26

Ik zou juist blij zijn dat ik zonder vlees zou kunnen leven en nooit meer overgaan op vlees eten! ;)

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:29

Is het dan niet makkelijk om een stamppot te maken met een beetje vlees? Dan "zie" je het niet zo voor je, zou dat het makkelijker maken?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:30

Ben je wel al eens bij de huisarts geweest voor onderzoek? Normaal zou je eigenlijk genoeg moeten hebben aan B12 tabletten, en eventueel extra ijzer. Krijg je de waardes niet goed met tabletten, dan is de kans groot dat vlees ook niet gaat helpen, en er een andere reden is waardoor bepaalde vitamines niet kunnen worden opgenomen. Er zijn ook veel vleeseters met bv B12 tekort.
Proberen kan natuurlijk nooit kwaad, maar het zou wel jammer zijn als je echt tegen je zin en met een rot gevoel vlees gaat eten en het vervolgens niet blijkt te werken en ‘voor niets’ is geweest.
Kip eten is voor je lichaam waarschijnlijk het makkelijkst om te wennen, maar vleeskippen (en ook oude legkippen) zijn zo ver doorgefokt en worden zo slecht gevoerd dat ze zelf bijna altijd al flinke tekorten hebben als ze geslacht worden. Daardoor zal het vlees niet heel erg veel toevoegen voor je tekorten.
Rundvlees bevat wat meer vitamines. Al hebben ook runderen regelmatig tekorten door de hoge melkproductie en het eenzijdige voer, maar ze krijgen vaak B12 supplementen door het voer, waardoor je toch genoeg vitamines in het vlees hebt zitten. Vleesrunderen die buiten hebben gelopen zijn dan waarschijnlijk nog de beste keus, qua voedingswaarde maar ook qua dierenwelzijn natuurlijk.

horlynnses
Berichten: 642
Geregistreerd: 24-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:34

Wat mij enorm geholpen heeft om weer te beginnen met vlees/ vis eten is het volgende geweest. Ben begonnen met het eten van vleesvervangers, denk hierbij aan ´vegatarisch gehakt, hamburgers etc' dit om weer aan de structuur te wennen. Hierna ben ik langzaam overgestapt naar vlees begonnen met kleine stukjes vlees. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat ik grote stukken vlees lekker vond om weer te eten.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:39

Ik denk eerlijk gezegd dat je met vlees eten niet je gezondheidsprobleem gaat oplossen. Heb je je B12 kort geleden laten testen bij de huisarts? Vaak is een aaneengesloten periode van B12 spuiten (in je spier) nodig, en als het dan in orde is kun je weer normale tabletten nemen, of eventueel vlees(vervangers).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:43

http://www.koopeenkip.nl

Misschien is dit een mooi begin?

Kip uit de bio industrie eet ik al jaren niet meer.
Rundvlees koop ik bij een boer op de hoek. Daarvan weet ik exact wat hij/zij heeft gegeten en hoe hij/zij heeft geleefd (de koe en niet de boer bedoel ik dan :D )

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 20:49

B12 is laatst geprikt en zat toen gelukkig op een normale waarde .

Wel al 2 keer eerder een ernstig tekort gehad het schommelt een beetje .

Kan zomaar over een half jaar weer ernstig tekort schieten.

Slik maximale dosis b12 per dag bij

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:56

Na een aantal jaar vegetarisch eten, kon ik de bitterballen niet weerstaan :o
Ik heb geen idee wat nou de beste aanpak is om weer vlees en vis te gaan eten, maar bitterballen zijn in elk geval niet aan te raden :=

Ik denk licht verteerbare vlees/vissoorten.. Kip, witvis etc.
Laatst bijgewerkt door amy_leftover op 12-10-17 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 20:56

Ik heb 10 jaar geen vlees gegeten en heb eigenlijk geen last gehad toen ik daarna weer begon. (behalve soms van mijn geweten) Volgens mij begon ik met vleeswaren en eens een saté of gehakt. Of vlees verwerkt in een gerecht. Echt een lapje vond ik in het begin wel lastiger.. Biefstuk heb ik nog steeds moeite mee terwijl ik dat vroeger elke week at.

Maar lichamelijk heb ik nergens last van gehad.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:06

little_birdy schreef:
B12 is laatst geprikt en zat toen gelukkig op een normale waarde .

Wel al 2 keer eerder een ernstig tekort gehad het schommelt een beetje .

Kan zomaar over een half jaar weer ernstig tekort schieten.

Slik maximale dosis b12 per dag bij

Ben je toen wel bij geprikt? Want die waarde kan volgens mij nietszeggend zijn, omdat je wel b12 bijslikt. De enige manier om dat te doorbreken is door een bepaald ritme te volgen met spuiten via de huisarts.

Je moet natuurlijk zelf weten of je vegetariër wil blijven, maar ik denk dat her voor je gezondheid niet het gewenste effect gaat hebben.

Lenora_C

Berichten: 107
Geregistreerd: 28-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:16

Ik ben ruim 8 jaar vegetarisch geweest. Maar was ook vaak moe, slap en futloos.
Dus een paar jaar geleden was ik het zat. Ik ben naar de supermarkt gegaan en heb een blik knakworsten, leverpate en kipfilet gehaald. Aangezien ik daar allemaal trek in had gek genoeg. Ik voelde me mega slecht en schuldig maar heb door gezet.
Ik ben begonnen met de knakworst want dat leek mij makkelijk klaar te maken. Dat smaakte naar meer dus die zelfde dag de leverpate en kipfilet opgegeten. Behalve wat schuld gevoel nergens last van gehad.
In mijn eerste week vlees ook nog twee BBQs gehad en nooit ergens last van gehad.

Binnen een aantal weken was de vermoeidheid weg en nog steeds voel ik mij beter dan ooit.

Ik zou zeggen probeer het, laat het idee los dat het niet oké zou zijn. Denk dat de meeste mensen ziek worden omdat ze voor hun gevoel iets doen wat niet "mag".
Heeft het niet het gewenste effect kan je altijd weer terug naar een vegetarisch dieet.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:33

Mawrr schreef:
Ik zou juist blij zijn dat ik zonder vlees zou kunnen leven en nooit meer overgaan op vlees eten! ;)


Misschien kun je lezen, TS is een weloverwogen keuze aan het maken voor haar eigen gezondheid. Zonder vlees eten gaat haar niet goed af, dus zo'n opmerking is niet erg aardig van je :o . Sterkte TS

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:57

Ik ben denk ik 1,5 jaar vegetariër geweest en toen weer begonnen met vis. Daar geen last van gehad, maar van het vlees wat daarna kwam wel. Een paar dagen buikpijn, is vrij normaal.

Ik raad je aan om naar een boer zelf te gaan voor vlees of het anders te bestellen op koopeenkoe (kip/varken/geit zijn er ook). Voor ander rundvlees is er schotsehooglanders.nl of zelfs buffelvlees van de Stoerderij. Ik eet nog steeds geen vlees uit de supermarkt, dat wil je de dieren en jezelf niet aan doen. Pas at ik ergens iets waar blijkbaar wel vlees doorheen zat, leek alsof ik op een stuk rubber aan het kauwen was maar dat moest dus kip zijn. Ik weet niet wat ze daar mee hebben gedaan, maar dat zou je de kat nog niet geven...

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:02

Moeilijke kwestie.
Zelf vegetarisch en ( denk dat ik) ga nooit meer vlees eten.
Maar man en kids eten wel vlees.
Ik serveer dan alleen biologisch scharrelvlees, ook onze honden krijgen dat plus vis.

Zelf eet ik wel vis, wel verantwoord gevangen, voor wat dat waard is.

Denk altijd, maar dat is mijn mening, dat die goed en vrij leven hadden.

Zonder vlees maar met vis voldoe je aan al je vitaminen behoeften, tenminste dat is bij mij zo.

Succes met je keuze!!

Het feit dat je verantwoord bezig bent met je keuze siert je
Laatst bijgewerkt door Stripe000 op 12-10-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:03

Succes LB! Het hoeft maar 1-2 portie per week te zijn voor de benodigde missende nutrienten. scheelt dat voor je?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 22:05


JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:38

Ts wat neem je dan precies aan B12? 100% ADH lijkt misschien de maximale dosis maar omdat slechts een klein deel wordt opgenomen mag je véél meer nemen. Ik heb tabletjes met 1000 mcg (= 40.000% van de referentie inname). Je neemt het ook beter op door de tablet onder je tong te laten smelten, dan als je hem gewoon doorslikt (wat met ijzer en andere vitaminen wel kan).

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:42

Ik zou het ook niet kunnen. Biologisch of niet, die dieren worden geslacht om ze op te kunnen eten.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:48

TS, ik ben eet zelf al 16 jaar geen vlees meer maar ben zo'n 3 jaar geleden begonnen met heel af en toe toch vis te eten. Dit om meerdere redenen.
Ik ben toen een tijdje ziek geweest en was na een paar maanden vrij wanhopig en toch bang dat ik door mijn vegetarisme toch iets tekort kwam en dat dat de reden was dat ik niet beter werd.
Toen dat achter de rug was bleek het toch wel handiger om af en toe vis te eten: een familieverjaardag waar voor vegetariers vis was geregeld (duh), 3 weken werken op een paardenfokkerij in Denemarken waar ik intern zat en men voor mij apart moest koken tenzij we vis aten etc.
Ik haal het nog steeds niet zelf in huis maar om het ''handige'' eet ik het nu zo'n 1 keer per maand ofzo.

Ik ben overigens begonnen met kibbeling omdat me dat heel lekker leek en heb inmiddels ook zalm en tonijn gegeten, maar ik vind het nog steeds lastig. Ik denk niet dat ik ooit over mijn aversie tegen garnaaltjes en aanverwanten heen kom -O-

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:52

TS misschien lees ik erover heen, maar eet jij wel vleesvervangers? Ik ben nu ongeveer 12 jaar vegetariër en heb meerdere malen bloed laten prikken en dat was altijd goed.
Mijn broer is wel vleeseter maar hij kampt regelmatig met zijn B12, zijn lichaam neemt het niet goed op.
Ik zou daarom eens goed kijken naar je totale voedingsstoffen evt met een goede voedingsdeskundige (orthomoleculair bv). Ik denk nl. niet dat de oplossing ligt in enkel weer vlees gaan eten en als je er ook zo'n moeite mee hebt...

Sterkte in elk geval! Valt niet mee, ik heb ook eens op dit punt gestaan maar kon het niet...

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Na 16 jaar geen vlees ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 10:34

Kijk meer mensen die dus weer begonnen zijn fijn om te lezen !!!
Ik ga komende week een recept met gekruide kip proberen en een stukje witvis.
En ook goed om te lezen dat meer mensen zich na een hele tijd slecht voelden en dat dit toch helpt.

Ik slik indd de tabletten van 1000 mcg
Ook eet ik vleesvervangers regelmatig soja en kaas en noten veel groente en gevarieerd .

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:53

amy_leftover schreef:
Na een aantal jaar vegetarisch eten, kon ik de bitterballen niet weerstaan :o
Ik heb geen idee wat nou de beste aanpak is om weer vlees en vis te gaan eten, maar bitterballen zijn in elk geval niet aan te raden :=

Ik denk licht verteerbare vlees/vissoorten.. Kip, witvis etc.


Ik begon met spareribs, ook niet de beste keuze :')

Niet zo lang vegetariër geweest als ts en andere hier. Ongeveer drie jaar.
Was toen een gigantische vleesliefhebber op dat moment, dus het was moeilijk. Het drie jaar volgehouden en toen ineens toen we uit eten waren dacht ik ja ik doe gewoon spareribs.

Nu niet meer zon vleesliefhebber(smaakpapillen veranderd)? En eet ik dus ook regelmatig geen vlees. En halen paar keer in het jaar wagyu vlees bij de wagyu boer op.

Maaar, ik heb toen die avond wel wat last gehad van mij buik. Maar die dagen daarna eigenlijk totaal niet.. maar goed, 3 jaar is ook wel heel wat anders dan 16 jaar.