Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Goede afloop na bedorven voedsel eten?

 
Profiel   

Goedenavond!

Ik heb net gekookt. Alleen stond de verpakking van het gehakt iets bol en toen ik het opende ontsnapte er ook een pufje lucht.
TGT is tot 24-10 dus ik dacht, ik kan dit makkelijk nog eten. Goed gebakken en opgegeten dus. Alleen bedacht ik me dat ik gister een warme pan soep onbewust naast het gehakt in de koelkast heb gezet.
Nu heb ik het gehakt helaas dus al op. Zou dit gehakt inderdaad bedorven kunnen zijn geweest? Ik word na een rondje googlen niet heel blij van de terror voedselvergiftigingverhalen.

Zijn hier mensen die soortgelijke dingen met een goede afloop hebben gegeten? Heb nogal emetofobie en ik vraag me af of ik me mentaal moet gaan voorbereiden op aankomende nacht, en mijn vriend die nog ervan moet eten maar beter iets anders kan voorschotelen :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:13 



 
Profiel   

Een warme pan soep in de koelkast zetten is sowieso niet handig.
Denk niet dat je er wat van over houd, goed voor je gestel

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:15 



 
Profiel   

Dat luchtje kan ook komen door het luchtdicht verpakt geweest zijn, als het niet vreemd proefde zal het weinig kwaad kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:15 



 
Profiel   

Ik zou me niet te druk maken, ik heb wel eens ergere dingen gehad en ik leef nog steeds :')
Jouw voordeel is dat het gisteren pas "mis" gegaan is waarschijnlijk, ik zou het ook gewoon gegeten hebben :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:15 



 
Profiel   

De verpakking hoort bol te staan. Gehakt wordt onder stikstof onder druk verpakt, zodat er geen lucht bij kan. En een pan soep kan moeilijk door een dichte verpakking heen je gehakt 'aansteken' lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:16 



 
Profiel   

Heb weleens een beschimmeld broodje gegeten.. nergens last van. Hoe meer ik eraan dacht, hoe misselijker ik werd maar met afleiding had ik nergens last van. Volgens mij merk je het heel snel als je voedselvergiftiging hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:17 



 
Profiel   

Ik heb al zoveel gegeten wat niet meer goed was :')
Ik trek me over het algemeen ook niet veel aan van die THT datums... :') Ik leef nog *\o/*

Vorig jaar wilde ik bewijzen dat er zout uitslag op een oude leren singel zat, was geen zout uitslag :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:18 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Ik heb al zoveel gegeten wat niet meer goed was :')
Ik trek me over het algemeen ook niet veel aan van die THT datums... :') Ik leef nog *\o/*

Vorig jaar wilde ik bewijzen dat er zout uitslag op een oude leren singel zat, was geen zout uitslag :')


:oo _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:19 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Ik heb al zoveel gegeten wat niet meer goed was :')
Ik trek me over het algemeen ook niet veel aan van die THT datums... :') Ik leef nog *\o/*

Vorig jaar wilde ik bewijzen dat er zout uitslag op een oude leren singel zat, was geen zout uitslag :')

:') :') :') :') :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:20 



 
Profiel   

Thanks, jullie verhalen stellen me wat gerust := Normaal zit er altijd een pufje inderdaad, maar dit keer viel het me op dat de verpakking boller was.

@Napie klopt, had de soep al een paar uur laten afkoelen maar de pan was nog warm toen ik hem 's avonds voor het slapen in de koelkast zette.

Goed voor de weerstand inderdaad. We wachten af, al zijn er dus ergere dingen door jullie succesvol opgegeten!

Doet me trouwens ook weer denken aan de keer dat ik een plak schimmel in mijn mond via de chocoladevla. Ook niet ziek van geweest, maar dat had ik gelukkig ook niet doorgeslikt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:24 



 
Profiel   

Niet googelen in dit soort gevallen := ik ben echt een rampgeval wat houdbaarheidsdata betreft (alleen met producten als filet americain etc. ben ik er strict op) en 'mwah, kan nog prima' is mijn standaard zin :') nog nooit in m'n hele leven een voedselvergiftiging of iets wat er maar enigszins op lijkt gehad. En laten we het maar niet heb over wat (en in wat voor toestand) voor dingen ik allemaal naar binnen heb gewerkt :')

Gewoon rustig blijven, meestal is de angst voor de misselijkheid of het idee dat je wat ranzigs hebt gegeten veeeeeeele malen erger dan wat voor 'schade' een al dan niet bedorven hapje werkelijk oplevert :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:25 



 
Profiel   

Als je het goed hebt doorgebakken zou ik me niet zo'n zorgen maken. Wat heb je er van gemaakt? Rul gebakken is makkelijker om eventuele bacteriƫn te doden als grote gehaktbal bijvoorbeeld (maar ook goed te doen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:26 



 
Profiel   

Als het niet gek smaakt zal het allemaal wel meevallen. Ik let nooit op THT datums eigenlijk, je ziet zelf wel of iets goed is of niet. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:27 



 
Profiel   

Ik doe het altijd op gevoel. Ruikt het normaal en ziet het er normaal uit eet ik het gewoon nog :j En heb nog nooit voedselvergiftiging gehad! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:29 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Ik heb al zoveel gegeten wat niet meer goed was :')
Ik trek me over het algemeen ook niet veel aan van die THT datums... :') Ik leef nog *\o/*

Vorig jaar wilde ik bewijzen dat er zout uitslag op een oude leren singel zat, was geen zout uitslag :')

Ik snap hem niet?
Als het echt niet goed geweest zou zijn had je het geroken.. en als het bedorven zou zijn had je nu de wc geknuffeld :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:30 



 
Profiel   

Als er de verpakking bol stond betekend dat dat er gas is gevormd, dat wordt meestal veroorzaakt door melkzuurbacterien of gisten en niet door pathogenen. De smaak kan veranderen maar ziek word je er niet van, niet te veel zorgen maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:32 



 
Profiel   

purny schreef
Janine1990 schreef
Ik heb al zoveel gegeten wat niet meer goed was :')
Ik trek me over het algemeen ook niet veel aan van die THT datums... :') Ik leef nog *\o/*

Vorig jaar wilde ik bewijzen dat er zout uitslag op een oude leren singel zat, was geen zout uitslag :')

Ik snap hem niet?
Als het echt niet goed geweest zou zijn had je het geroken.. en als het bedorven zou zijn had je nu de wc geknuffeld :+


Wat snap je niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:34 



 
Profiel   

Heb het inderdaad rul gebakken, voor in de saus.
Bedankt iedereen, denk dat ik nog maar een bord ga pakken dan!

Purny, soms komt er schimmelaanslag op oud leer. Hoewel ik sowieso eigenlijk nooit aan leer zou likken, ookal was het zout _O-

Kelum ik heb geen idee wat pathogenen zijn, maar je uitleg klinkt heel betrouwbaar! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:38 



 
Profiel   

Oedi schreef
Heb het inderdaad rul gebakken, voor in de saus.
Bedankt iedereen, denk dat ik nog maar een bord ga pakken dan!

Purny, soms komt er schimmelaanslag op oud leer. Hoewel ik sowieso eigenlijk nooit aan leer zou likken, ookal was het zout _O-

Kelum ik heb geen idee wat pathogenen zijn, maar je uitleg klinkt heel betrouwbaar! :D


Euh... je veegt het gewoon van de singel af en steekt je vinger in je mond om te proeven :')

Ik ga niet aan leer likken :') Zulke rare fratsen haal ik nu ook weer niet uit :')

Maar ik eet gerust een boterhammetje na mijn stalwerkzaamheden zonder m'n handen te wassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:42 



 
Profiel   

Oh sorry pathogenen zijn ziekmakende bacterien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:42 



 
Profiel   

Oedi schreef
Heb het inderdaad rul gebakken, voor in de saus.
Bedankt iedereen, denk dat ik nog maar een bord ga pakken dan!

Purny, soms komt er schimmelaanslag op oud leer. Hoewel ik sowieso eigenlijk nooit aan leer zou likken, ookal was het zout _O-

Kelum ik heb geen idee wat pathogenen zijn, maar je uitleg klinkt heel betrouwbaar! :D


Ziekteverwekkers

Maar over het algemeen gaat het hier in Nederland niet zo vaak fout dus zoveel pathogenen zullen er niet in je vlees zitten (hoewel, soms...). Mocht er salmonella oid in zitten en je bakt het dan niet goed dan wordt het geen leuke nacht. Sommige bacteriƫn zijn erg lastig dood te krijgen, maar gelukkig houden de meesten het niet uit als je het vlees goed bakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 19:43 



 
Profiel   

kelum schreef
Als er de verpakking bol stond betekend dat dat er gas is gevormd, dat wordt meestal veroorzaakt door melkzuurbacterien of gisten en niet door pathogenen. De smaak kan veranderen maar ziek word je er niet van, niet te veel zorgen maken!

Ik wil niet heel l*llig doen, maar waar heb jij je opleiding gevolgd?

Escherichia coli en de hele groep Entero's (darmbacterie, pathogeen) produceert zeker wel gas. Ook de hele Clostridia groep is zeer pathogeen, groeit anaeroob (dus wanneer er geen zuurstof aanwezig is), produceert gas en zorgt onderandere voor tetanus (wanneer in diepe wonden). Clostridia kunnen ook toxinen (gifstoffen) produceren die actief blijven na verhitting.

TS: wanneer vlees bedorven is en je opent de verpakking dan is dat goed te ruiken, die geur is niet te missen. Niet te veel zorgen maken dus.
Mocht je je misselijk gaan voelen of andere symptomen die duiden op voedselvergiftiging of voedselinfectie (dit zijn twee verschillende dingen), ga dan naar de spoedeisende hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 20:00 



 
Profiel   

Waarom voor voedselvergiftiging naar de spoed... dat vind ik echt belachelijk... Avondje of dagje overgeven en diarree en je bent het kwijt.. Hoogstens als je na een dag of 4 nog ziek bent zou ik wel een belletje naar de HAP geven.
Gewoon zorgen dat je zoutniveau op peil blijft door bouillon te nemen. Enkelt als je oud bent of een zwakke weerstand hebt zou ik wel eerder gaan, maar dan eerst bellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 20:05 



 
Profiel   

Steeph schreef
kelum schreef
Als er de verpakking bol stond betekend dat dat er gas is gevormd, dat wordt meestal veroorzaakt door melkzuurbacterien of gisten en niet door pathogenen. De smaak kan veranderen maar ziek word je er niet van, niet te veel zorgen maken!

Ik wil niet heel l*llig doen, maar waar heb jij je opleiding gevolgd?

Escherichia coli en de hele groep Entero's (darmbacterie, pathogeen) produceert zeker wel gas. Ook de hele Clostridia groep is zeer pathogeen, groeit anaeroob (dus wanneer er geen zuurstof aanwezig is), produceert gas en zorgt onderandere voor tetanus (wanneer in diepe wonden). Clostridia kunnen ook toxinen (gifstoffen) produceren die actief blijven na verhitting.

TS: wanneer vlees bedorven is en je opent de verpakking dan is dat goed te ruiken, die geur is niet te missen. Niet te veel zorgen maken dus.
Mocht je je misselijk gaan voelen of andere symptomen die duiden op voedselvergiftiging of voedselinfectie (dit zijn twee verschillende dingen), ga dan naar de spoedeisende hulp.


Klopt die produceren gas maar aangezien het hier om gehakt gaat uit de koelkast is het veel waarschijnlijker dat het om melkzuurbacterien gaat. Goed bezig om ts bang te maken om niks. En naar de spoedeisende hulp is helemaal overdreven tenzij je echt helemaal uidroogt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-17 20:17 



 
Profiel   

Ik ben de nacht goed doorgekomen! +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 06:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen