Hoeveel groenten en fruit eten jullie per dag?
0 porties 7%  7%  [ 11 ]
1 portie 21%  21%  [ 31 ]
2 porties 25%  25%  [ 37 ]
3 porties 19%  19%  [ 29 ]
4 porties 12%  12%  [ 19 ]
>4 porties 13%  13%  [ 20 ]
Totaal aantal stemmen : 147

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 66 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel groenten en fruit eten jullie?

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Er is gebleken dat Nederlanders relatief weinig groenten en fruit eten, in vergelijking met de rest van Europa.
https://www.foodholland.nl/nieuws/artik ... ?id=196180
http://ec.europa.eu/eurostat/cache/info ... ml?lang=nl -> hier is een mooie diagram te vinden :j

Ik heb altijd eigenlijk het idee dat Nederland geen ongezond land is, dus ik ben best wel geschrokken van deze uitkomst.
Ook omdat ik zelf veel bezig ben met gezond eten en ook veel mensen ken die dat ook zijn, zal mijn beeld blijkbaar verdraaid zijn (is natuurlijk altijd mogelijk)

Hierdoor was ik eigenlijk benieuwd hoe het op Bokt zit :)

Verder vond ik vooral die tweede link heel interessant om te bekijken.. het laat op allerlei gebieden zien hoe Nederland ervoor staat. Bijvoorbeeld ook dat NL het land is met het laagste percentage overgewicht onder mannen. Het percentage bij vrouwen ligt echter wel weer hoger. En ook over dingen die verder niets met voeding te maken hebben. (Dus als je dit soort dingen interessant vindt, is het een leuk iets om naar te kijken!)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 19:54 



 
Profiel   

Voorheen niet zo veel.

Maar nu ik in Denemarken werk en de werkgever voorziet in de lunch (heel veel salades, vis, brood, groenten en warme maaltijd) en mij gratis fruit aanbiedt, eet ik elke dag wel 3 stuks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 19:58 



 
Profiel   

Hier eten we elke dag 2 stuks fruit. Elke woensdag avond komt er een meneer aan de deur met een kar vol vers fruit. Daar kiezen we dan voor een week aan fruit uit. En elke woensdag ochtend is het op. En in de avond komt er dan weer nieuwe.

Ook groente eten we eigenlijk dagelijks. En vaak wel meer dan de aanbevolen 200 gram

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:21 



 
Profiel   

ben niet zo'n groente eter maar fruit eet ik toch wel elke dag 2 of 3 stuks van

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:26 



 
Profiel   

Wat versta je onder porties. Ik knaag aardig wat groente per dag weg. Fruit wisselt wat per dag. Maar vaak wel sap of smoothie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:28 



 
Profiel   

1 stuk fruit als ik dat haal en minimaal 200g groente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:29 



 
Profiel   

200 gram groente haal ik makkelijk. Vaak ook 1 of 2 stuks fruit! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:32 



 
Profiel   

Geen fruit, daar ga ik van over mijn nek (als baby al).
Groente eet ik wel veel. Minstens 200 gr per dag, vaak meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:32 



 
Profiel   

karuna schreef
Wat versta je onder porties. Ik knaag aardig wat groente per dag weg. Fruit wisselt wat per dag. Maar vaak wel sap of smoothie.

Volgens mij verstaan ze onder een portie 100 gram :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:33 



 
Profiel   

Mandarijnen appels en banaan eet ik als snoep..hele netjes vreet ik weg zoals een ander chips eet... De inhoud hè van de netjes

Groente zou meer moeten sommige dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:35 



 

Twee stuks fruit per dag en we slaan hier ook nooit groente over, doordeweeks eet ik 200-400 gram groente, en in het weekend eet ik tussen de middag en in de avond warm, totaal dan zo'n 500-800 gram per dag, heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:36 



 
Profiel   

Er is ook gebleken dat mensen hun eetgedrag meestal gezonder ervaren/rapporteren dan dat het daadwerkelijk is. Ga je daar nog voor corrigeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:37 



 
Profiel   

Als Vegan eet ik niets anders := Ik kom wel aan mijn benodigde porties :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:38 



 
Profiel   

Vaak wel 1 banaan (plus soms een appel of mandarijn) per dag en vaak wel aan de 200gram groenten per dag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:38 



 
Profiel   

Ik eet niet altijd genoeg fruit. Probeer wel regelmatig een smoothie te maken met diepvriesfruit met eventueel avocado erbij.
Groente eet ik denk wel dagelijks minimaal 1 portie bij het avondeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:43 



 
Profiel   

"In de Europese Unie at 49% van de mannen in 2014 dagelijks één tot vier porties fruit en groenten en dat gold voor 54% van de vrouwen. De percentages variëren voor mannen van 26% in Nederland tot 70% in België en voor vrouwen van 32% in Nederland tot 73% in België."

Wat een vaag omschreven resultaten zo, of ligt dat aan mij?
1 tot 4 is nou niet echt specifiek en wat deed de rest dan? 0? of juist vaak meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:43 



 
Profiel   

Pff hoe doen jullie dat? -O-

Ik eet door de weeks elke ochtend een appel op mijn werk en in principe pers ik elke avond 2 sinaasappels. Maar groente :o ik eet wel een paar keer per week een beetje groente maar die 200 gram per dag haal ik bij lange na niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:46 



 
Profiel   

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de mensen die '0 porties' stemmen. Wat is de reden dat jullie geen groente/fruit eten? Bedoel dit niet om te zeggen dat het beter moet, ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:48 



 
Profiel   

Ik eet wel aardig wat groenten en fruit.
Sowieso elke dag een banaan en een appel. Daarnaast nog fruit wat in het seizoen is, afgelopen tijd nam ik elke dag druiven mee naar het werk. Nu heb ik gedroogde vijgen klaar staan voor morgen. Soms haal ik verse ananas, avocado, of mango's als ze in de aanbieding zijn. Dan maak ik in het weekend een smoothie met mango/banaan/framboos en kokosmelk. Komende tijd zijn er weer goede mandarijnen. Heerlijk.
Qua groenten neem ik regelmatig worteltjes of snacktomaatjes mee naar het werk. Bij het avondeten eet ik er bijna altijd wel groenten bij, probeer 200 gram aan te houden. Dit lukt niet altijd. Vandaag had ik zelf mini pizza's gemaakt. Daar zit dan wel groente op, maar ik haal dan de 200 gram niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 20:51 



 
Profiel   

Ik zelf ook maar dan: ik eet veel groenten, maar ben wat betreft fruit een wat moeilijkere eter. Ik eet gemiddeld zo'n 3 porties per dag :j meestal 1 stuk fruit en veel groenten bij avondeten. Ook wel eens groenten mee naar school als tussendoortje, fruit minder snel.

oomens schreef
Er is ook gebleken dat mensen hun eetgedrag meestal gezonder ervaren/rapporteren dan dat het daadwerkelijk is. Ga je daar nog voor corrigeren?

Aangezien dit meer nieuwsgierigheid is ga ik er zelf niet voor corrigeren, maar natuurlijk kan het altijd zo zijn dat mensen het antwoord geven waarvan zij denken dat het "gewenst" is.
Ook is de definitie niet echt uitgelegd in de mooie eurostat publicatie, bijvoorbeeld tel je dingen als bruine bonen en linzen ook bij groenten?
En zoals xAlice zegt is de enige gegeven statistiek voor 1-4 porties - hoe zit het met 0 porties of meer dan 4?
Ik heb me er niet zo in verdiept dat ik het antwoord weet (heb wel even rondgekeken op de site van eurostat maar kon het niet 123 vinden).


Selka schreef
Als Vegan eet ik niets anders := Ik kom wel aan mijn benodigde porties :)

Ik doe dus een poging tot vegan zijn (is niet waar, maar ik eet thuis eigenlijk alleen plantaardig. Ik denk dat ik 80-90% plantaardig eet)
Toch heb ik dagen waarop ik bijna geen groenten eet (komt niet vaak voor, omdat ik echt van groenten hou haha), daarover kan ik me wel verbazen soms :'). In eerste instantie dacht ik, nou wat voor andere opties heb je nog naast groenten en fruit, maar dan blijkt dat de plantaardige opties nog behoorlijk ver rijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 21:10 



 
Profiel   

Elke dag 2-4 stuks fruit (op kantoordagen meer dan in het weekend) en minimaal 300gr groente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 21:15 



 
Profiel   

Fruit eet ik 1 à 2 stuks van per dag. Groente haal ik die 200 gram meestal niet denk ik. Hoe doen jullie dat dan? Als ik macaroni eet bijv. gaat daar wel een groentepakket door, maar zodra je het totaal aan saus dan deelt door de porties zit daar echt geen 100/200 gram groente door. Of eten jullie naast het avondeten dan nog groenten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 21:16 



 
Profiel   

Sourire schreef
Fruit eet ik 1 à 2 stuks van per dag. Groente haal ik die 200 gram meestal niet denk ik. Hoe doen jullie dat dan? Als ik macaroni eet bijv. gaat daar wel een groentepakket door, maar zodra je het totaal aan saus dan deelt door de porties zit daar echt geen 100/200 gram groente door. Of eten jullie naast het avondeten dan nog groenten?

Ik eet vaak alleen of met zijn twee. Dan doe ik een groentepakket van 400 gram, en bewust wat minder pasta er doorheen. Als ik dan alleen eet, is het eten voor 2 dagen.
Ik vind doordat ik veel groenten toevoeg ook, als ik een gerecht maak, de aanbevolen hoeveelheid pasta vaak te veel. Ik heb zo'n mooie maatbeker waar je ook pasta per persoon mee kan meten en eet dan ook vaak met z'n tweeën van de hoeveelheid voor 1 persoon volgens die maatbeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 21:21 



 
Profiel   

Tja.. als ik het geld zou hebben zou ik iedere dag minstens 2 stuk fruit en 200g groente eten.
Helaas moet ik realistisch zijn en is fruit/groente hier (voornamelijk in de winter) erg duur. Ik eet zo ongeveer om de dag een banaan en ik koop appels/mandarijnen/aardbeien/druiven als ze in de aanbieding zijn.
Groente zal ik gemiddeld zo'n 100g per dag eten. Als ik fulltime werk eet ik meer, maar als student moet ik vaak al mijn eten (ontbijt/lunch/dinner) in mijn rugzak meenemen en dan red ik de 200g echt niet.

Ik vind groente en fruit echt ontzettend lekker, maar totdat ik afgestudeerd ben moet ik het maar van de multivitaminen redden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 21:22 



 
Profiel   

Groente 200g per dag, fruit eet ik amper (problemen met structuren). Maar de keren dat ik het eet (Framboos, blauwe bes, pink lady) eet ik wel meteen een hele bak leeg
Soms pak ik 's avonds nog 1/3e komkommer en een paprika of 200g cherrytomaten erbij, maar dat is niet regelmatig

Bij pasta doe ik er 2 groentepakketten in ipv 1, nasi hetzelfde :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-17 21:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 66 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen