Amuse, glutenvrij en zwanger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 10:31

Hoi! :)

Ik ben voor kerst, waarbij wij een amuse mogen maken, alvast aan het rondkijken wat er allemaal mogelijk is.

Google laat mij heel veel zien, alleen het is heel lastig om te zoeken op én glutenvrij én geschikt voor zwangere vrouwen.

Een 'saai' caprese spiesje zie ik niet echt zitten, ik wil er best wel wat speciaals van maken.
Ik weet bijvoorbeeld niet zeker of een gebakken scampi zou kunnen voor iemand die zwanger is, want ik lees ook ergens dat schaal- en schelpdieren voor zwangere vrouwen niet geschikt zijn. Terwijl ik elders weer lees dat gekookte/gebakken vis wel mag..

Als ik op glutenvrij zoek, kom ik vaak uit op parmaham en gerookte zalm.. Ook niet erg geschikt voor een zwangere vrouw :+

Kortom... Wie kan mij helpen aan een enigszins speciaal amuse die zowel geschikt is als een zwangere vrouw als iemand met een glutenallergie.

Eventueel de mogelijkheid om twee verschillende hapjes te maken is er natuurlijk, maar liever dat iedereen hetzelfde krijgt.

Wie of wie.... :)

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:36

Gevulde champignons?
Komkommer uithollen en vullen?
Gevulde eieren?


Ik eet echt nooit glutenvrij...kook het ook niet. Maar ik denk dat als je even goed kijkt naar de vulling, dat deze drie dingen sowieso wel moeten kunnen. Ook voor zwangere vrouwen

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:39

Glutenbrood stokbrood met bruchetta

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:42

Diegene wat zwanger is en glutenvrij niet uitnodigen. :+

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 10:50

Kim, dan mag ik mijn beide zussen niet uitnodigen en de vriendin van mijn neef in het huis van zijn ouders?? :') Ja dat kan ik vast wel verkopen.. :')


Champignons is iets waar ik zelf echt een hekel aan heb :')
Gevulde eieren, gevulde komkommer en de stokbrood met bruchetta ga ik even naar kijken.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:51

Gerookte zalm is geen probleem. Gewoon kopen bij de visspeciaalzaak en niet uit zo'n klef pakje van de supermarkt. Garnalen mogen ook gewoon.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:52

Tip: Google even op amuse kip in glaasje ;)

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:53

Wat zijn de andere gerechten die geserveerd gaan worden? Het is wel leuk als de smaken enigzins passen

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:56

Gebakken scampi's mag een zwangere hebben.. zolang ze maar niet rauw zijn

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 11:02

Yellowleaf, geen idee.. Ik weet dat er een tomatensoep komt, maar verder niks.
Het hoeft ook niet perse bij elkaar te passen bij ons :)

Ik zoek nu op smulweg en dan met name op glutenvrij, dat vind ik het moeilijkst namelijk.
Dus dit zou eventueel ook mogen voor een zwangere vrouw?
http://www.smulweb.nl/recepten/1149357/ ... e-scampies

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:06

Ik at gewoon gerookte zalm, maar weet dat niet iedere zwanger dit doet. Dus zou het voor de zekerheid niet doen. Bij de visboer komt de gerookte zalm namelijk ook uit een vacuümverpakking ;-)

Glutenvrij is makkelijk als je zonder pakjes en zakjes kan koken.
paneermeel kan je bijvoorbeeld prima glutenvrij kopen.
Het gaat mis bij sausjes die kant en klaar zijn, hier zit vrijwel altijd tarwezetmeel in.

Gazpacho is makkelijk en voor iedereen te eten. Leuk in een klein borrelglaasje als amuse en een gamba gebakken met een prikkertje erin zetten maakt het feestelijk (niet koppie onder he haha).

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:08

Ik zou niet zo snel aan vis denken bij zwangeren omdat sommige er heel voorzichtig mee zijn. En dan eten ze het alsnog niet.

Ik zou eerder aan groente hapjes denken.. let ook op de kaassoorten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:21

Iets met heerlijke zongedroogde tomaat in de juiste olie. Met bv gerookte kip en wat rucola en reepjes komkommer kun je daar een lekker hapje van maken.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:22

Als je die gerookte kip, rucola en zongedroogde tomaat in een lange reep komkommer rolt, heb je volgens mij een handig, leuk hapje.

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:30

Wat betreft glutenvrij

Zoek een recept op wat een zwangere vrouw mag en vervang de eventuele glutenbevattende producten voor een glutenvrij product.

Heb zelf geen ervaring met zwangere vrouwen maar ik eet zelf geen gluten en dit werk voor mij vaak heel goed. Haal soms een product weg of ik vervang bloem bijvoorbeeld door glutenvrij bloem enz

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:32

Wat zou je willen maken als je alleen rekening hoefde te houden met de zwangere vrouwen? Dan wil ik wel even meedenken of/hoe dat glutenvrij is/kan. Er kan veel meer gv dan je op receptensites vindt.

edit: zie een vergelijkbare reactie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:35

Ik hou van koken, dus hier een paar volgens mij prima geschikte, lekkere suggesties :D

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... unterwtjes
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ante-salie (sojasaus is glutenvrij te koop)

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... inokoekjes (Pecorino is niet rauwmelks, dus die mag)

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... codressing (ipv Grada Padano of Parmezaan kun je dan Pecorino pakken)

Deze is wat uitgebreider: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... entegehakt en omdat je het eigenlijk helemaal zelf maakt ook eenvoudig aan te passen, door bijv glutenvrij meel te pakken. En glutenvrije soja.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... gorgonzola hier bloem vervangen doro rijstbloem bijvoorbeeld. Gorgonzola is niet rauwmelks dus dat mag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-17 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 11:40

Vis is misschien inderdaad geen goede optie in dit geval, ik zou zelf ook niet het risico willen lopen en het zou zonde zijn als ze het laten staan.. Dus op zoek naar wat anders.


Ik dacht eventueel aan een amuse met brie en appel:
http://www.mysimplyspecial.com/makkelij ... -en-appel/

Een glaasje met kip is inderdaad ook erg leuk.
Daar zijn 1001 varianten van met opvulling en dressing ed.


Mag beenham?
Kwam op pinterest een leuke tegen met beenham, komkommer en roomkaas.


Edit;
Jans, de bietjespuree en de vijgen zien er ook zeer smakelijk uit!

Anoniem

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:42

:D ik vind dit soort dingen echt leuk om uit te zoeken :j

Brie is te riskant, is 9 van de 10 keer rauwmelks.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 11:45

Goeie ja, ik was op glutenvrij aan het zoeken en kwam die tegen.
Nu je het zegt, klinkt dat ook behoorlijk logisch dat het niet kan voor een zwangere vrouw :')

Anoniem

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:49

Als je een lekkere kaas wil voor een zwangere vrouw (heb ik ontdekt toe nik zwanger was, ik blijf hem kopen _O- ) moet je Epoisses halen. Maar ook die zijn weer niet allemaal geschikt :+ (want sommige makers pasteuriseren andere laten het rauwmelks). Maar zo lekker :D

Ik zou sowieso wel iets met een kaas kiezen qua amuse, en dan een goede kaaswinkel je een geschikte kaas voor zwangeren laten adviseren.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 11:52

Het zijn gelukkig wat dat betreft allemaal wel goede eters, er zijn 2 kinderen. Die krijgen uiteraard wat anders.

Kaas is leuk, maar ik ben zelf weinig creatief met kaas en lust ook niet alle kazen.
Er is een goede kaaswinkel in de buurt waar ik vast heel veel soorten kazen kan kopen.
Maar met wat erbij dan?

Het komkommer rolletje met gerookte kip, rucola en zongedroogde tomaat klinkt ook lekker.

Ik denk dat ik zelf maar ook flink moet uit proberen als ik niet kan kiezen :9 Heel vervelend! :')

Anoniem

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:55

Je zou kleine paprikaatjes kunnne vullen met een witte kaas en dan lekker met olijfolie. Is ook altijd lekker :j
Maar bivjoorbeeld die vijgen met balsamico, daar een geschikte kaas bij vragen :j

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:00

Ik heb de laatste keer een miniwrapje (prima glutenvrij te koop) gemaakt met gerookte kip, ananas, roomkaas, peper, zout en wat rucola. Heerlijk!

Edit: kan ook prima in een ijsbergslablaadje rollen of gewoon los in een mooi amuseglaasje.

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Amuse, glutenvrij en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 12:03