Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dé aardappel

 
Profiel   

Ik ben geen fijnproever, neem zelf altijd gewoon de goedkope iets kruimige aardappel van de supermarkt. Maar de lekkerste die ik ooit proefde was bij mijn oma, de Opperdoes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 21:53 



 
Profiel   

Ohhh interressant! Ik weet heel weinig van aardappelen, van huis uit heb ik overgenomen iets kruimige aardappelen te kopen bij de supermarkt, geen idee van het ras :o sinds kort hebben we steeds vaker vastkokende aardappelen, keer per ongeluk meegenomen en ik vond het lekkerder. Maar ook daar van het ras geen idee.
Ken uit de tijd dat ik bij een groenteboer werkte nog wel wat namen, maar omdat we dat nooit aten ken ik niet de smaak erbij.
Alleen 1x per jaar aten we nieuwe aardappelen opperdoezer ronde (?), heerlijk vond ik dat altijd :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 21:55 



 
Profiel   

Opperdoes nooit gehad.

Mocht iemand in de buurt van oostelijk Flevoland wonen of komen. Je mag hier altijd s aardappels komen halen om te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 21:57 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook het liefste iets kruimige aardappelen. Maar welke soort dat is geen idee op de zak staat iets kruimig dus die neem ik mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-17 22:01 



 
Profiel   

thuis aten we altijd kruimige aardappels, die lust ik dus niet meer :D
Roseval uit de oven vind ik erg lekker, en met kerst maak ik daar de hasselback versie van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-17 22:33 



 
Profiel   

Bij voorkeur willem van oranje of truffelaardappelen, de eerste is lekker en eigenljk geschikt voor alles zowel koken bakken en frituren, alleen moet ik daarvoor naar de boer zelf. Lukt dat niet dan roseval of nicola.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-17 22:37 



 
Profiel   

Wij eten amper aardappels. Indien toch, dan koop ik ze bij de supermarkt en kies ik meestal nicola.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-17 22:49 



 
Profiel   

Leuk topic, moet eens op gaan letten wat ik koop :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-17 23:04 



 
Profiel   

Wij hadden gister een ras wat nog geen naam heeft, maar letters van de kweker en een nummer erbij. Deze is nog in onderzoek en dus nog naamloos.
Van de week heb ik m gekookt en dat smaakte prima. Gister uit de oven vond ik n m dan weer niet veel smaak hebben, issie ook te vast voor denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 08:21 



 
Profiel   

Wel interessant, om zoveel verschillende soorten te proberen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-17 18:57 



 
Profiel   

Over ongeveer 3 maanden is het weer zover. *\o/*

Het word hier 1 kilo Nicola (late) en een 0,5 kilo Victora (vroege). De laatste is om te proberen iemand die deze al een keer gehad heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-17 19:34 



 
Profiel   

Ik ga volgen!
Ben gek op aardappelen maar bij de supermarkt vandaag vallen ze vaak wel erg tegen.
Ik haalde ze eerst altijd op stal, meestal Nicolaas. de staleigenaar daar is een aardappel en spruiten teler. Maar na 25 jaar ben ik van stal verhuist en toen haalde ik ze een tijd bij de supermarkt. Maar dat is dus geen succes.
Nu een molen gevonden waar ik voor mijn werk kom, die echt super lekkere aardappel verkoopt. Weet spelen niet hoe ze heten. Daar moet ik even achter zien te komen want dan kan ik ze elders ook halen ipv 80km van mijn huis vandaan :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-17 19:57 



 
Profiel   

Hier ook iemand die niet zo nauw kijkt. Zal nooit vergeten dat ons oma vroeger altijd bintjes wilde hebben. Wij eten niet veel aardappels, dus hebben maar een kilo zakje en kan goed de ene week het ene ras zijn en de week erop een ander ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-17 20:54 



 
Profiel   

Ik haal meestal frieslanders bij een teler een dorp verder op, met wat variatie als er bepaalde rassen nieuw zijn(opperdoezer etc)
Maar ook zelf kleinschalig wat in de moestuin, dat zijn dat wel minder reguliere soorten.
Rood,blauw of zwartvlezige rassen zoals red kardinal, shetland black, blauwe congo
En kleine soorten zoals pink fir, ratte de ardeche , belle de fontenay, schwarze teufel, vitelotte noir,

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 13:10 



 
Profiel   

Sowieso niet veel aardappels hier, maar als we ze eten, dan is het altijd (iets) kruimig voor stamppot of puree, of om soep mee te binden, of vastkokend voor door een curry of uit de oven. Geen idee van het ras eigenlijk.
Alleen in het voorjaar bij de asperges maakt dat uit. Dat moet nieuwe oogst zijn (meestal Malta geloof ik) en is ongeveer de enige keer dat we gekookte aardappels zo eten. Asperges, ei, peterselie en gesmolten boter erbij :9 :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 13:19 



 
Profiel   

Ben een groot aardappel fan. :9 :9

Hou ook niet van pasta.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 13:29 



 
Profiel   

Ik haal ook altijd de aardappelen bij onze plaatselijke boerderijwinkel. Meestal Amora of Annabel en anders Frieslanders. Heerlijke aardappels!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 13:43 



 
Profiel   

Hier vooral liefhebbers van vastkokend tot iets kruimig, laatst hadden we Challengers, erg lekker.
En afhankelijk van de kwaliteit komen ze van de locale boer of de supermarkt.

En sinds we een moestuin hebben wordt er ieder jaar een bed vol gezet met aardappels. Niet genoeg voor jaarrond, maar wel genieten als het eenmaal rooitijd is.
We begonnen met Frieslanders en Doré's, maar die bleken het hier niet helemaal ziektevrij te houden. Daarna Nicola's gehad, vooral omdat we die al kenden en erg lekker is. Maar ook dat was het voor hier niet helemaal.
Uiteindelijk kregen we een keer Prior's omdat onze eerste keus al uitverkocht was. Heerlijke aardappel die hier goed groeide en niet ziek werd. Maar die wordt hier locaal zeer weinig verhandeld en zo aan de Obama's gekomen. Die doen het hier uitstekend, weinig ziektegevoelig en een goede productie voor zo weinig planten :j

Sindsdien zijn wij verslingerd aan de Obama's :D

Erg leuk om zo eens te lezen wat anderen een lekkere aardappel vinden, of wat de favoriete aardappelgerechten zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 14:17 



 
Profiel   

Een van mijn skills is dat ik heel goed aardappelen uit elkaar kan houden qua smaak. Ik weet nog niet hoe ik dat ga gebruiken om geld mee te verdienen, maar toch, het is een skill.

Ik vind Roseval erg lekkere aardappelen.

Ik heb ooit in de moestuin oer-aardappeltjes gehad. Geen opbrengst bij te halen en de smaak was ook 'mwa', maar wel heel lief en klein en vooral voor de liefhebber van veel schillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 14:33 



 
Profiel   

Van rassen niet veel verstand, ik koop het liefst iets kruimige aardappels, in 3 of 5 kg verpakking van de supermarkt. Als ik de keus heb ga ik voor grote, met zo weinig mogelijk kuilen of bulten zodat ik snel klaar ben met schillen.
Voor speciale maaltijden haal ik die hele kleintjes bij de Lidl, met rode schil. Door de helft, even voorkoken en dan husselen met olie/tijm/rozemarijn/knoflook en kerrie en in de oven bakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 14:48 



 
Profiel   

Oohh wijsje, dat laatste klinkt lekker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 16:19 



 
Profiel   

CarinaR schreef
Oohh wijsje, dat laatste klinkt lekker!

Is het ook, het huis ruikt dan als een bistro ofzo .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 23:14 



 
Profiel   

Vraag me niet welke het zijn, maar het zijn rode :) haal ze altijd bij de boer. En vraag dan gewoon om de rode aardappelen. Dat zijn vastkokers. Heel lekker :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 23:20 



 
Profiel   

Fontane eten we hier het meest.
Ook hebben we ivory-Russet maar die gebruiken we niet. Die zijn meer voor de friet.
Vriendlief heeft het liefste elke dag aardappel. Probeer dan ook verschillende dingen mee te doen. Ene keer schijfjes andere keer puree. Maar meestal is het stamppot.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-17 23:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen