Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 139 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips voor diervriendelijke feestmalen!

 
Profiel   

Ik moet op kerstavond en eerste kerstdag een gerechtje meenemen (zodat we een complete maaltijd hebben als iedereen dat doet) en zat aan dit te denken: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... e-groenten. Vorig jaar heb ik dit (ongeveer) gemaakt, wat een groot succes was.
Echter lijkt het me niet zo tof om twee dagen na elkaar hetzelfde te maken. Ik ben dus benieuwd of iemand een hele goede tip heeft voor nog iets :)
Vegan heeft voorkeur, maar vegetarisch is al goed als het een heel goed recept is :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 19:00 



 
Profiel   

Wij gaan uiteindelijk ook allemaal iets maken 2e kerstdag, waarvan iedereen minimaal 1 gerecht vegan. Ik ga voor tomatensoep met kaasstengels, stoofperen en appel crumble, allemaal vegan :D

Ik houd ook bij van de rest wie wat maakt en ik krijg er echt honger van :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 23:37 



 
Profiel   

Kastanje risotto! Ik ben er verzot op. :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 23:52 



 
Profiel   

Hier moet ik me buigen over twee plantaardige feestmaaltijden dus ik kom gezellig mee kletsen :D , het een voor bij mijn moeder thuis met een meerderheid vega's en bij de ouders van mijn vriend ga ik het vega(n) gerecht regelen voor zijn zusje, mijn vriend en mezelf.

Voor bij mijn moeder thuis doen we meestal aan allerlei hapjes. Het gerecht wat ik bedacht heb voor bij mijn vriend zijn ouders is het volgende, het zusje maakt een vegan dessert.

- Gevulde portobello's met een tahin, basilicum en pijnboompitten sausje/pesto van http://www.degroenemeisjes.nl/recept-gevulde-portobellos-uit-de-oven/
Die heb ik afgelopen jaar met kerst gemaakt en waren echt heerlijk!
- Een dunne pompoentaart, hoe precies weet ik nog niet... de bodem van bladerdeeg. De vulling van een soort puree van pompoen, ui, knoflook en kruiden uit de oven. Deze puree wil ik laten opstijven met agar agar (denk ik) zodat het niet instort als je de taart aan snijdt. Mocht iemand hier tips voor hebben dan hoor ik het graag! Met verkruimelde pecannoten on top.
- Hierbij een kruiden risotto met kort gebakken hele cherry tomaatjes.

Vond het lastig om het niet te heftig/zwaar te maken... maar ik denk dat ik hier wel tevreden over ben, beetje heftig mag op zich wel toch? :)

@Foundtheone, heb je een recept van de kastanje risotto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-17 22:42 



 
Profiel   

Misschien kun je het een beetje tompouce-achtig maken, dus met verschillende laagjes bladerdeeg met de puree ertussen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-17 22:45 



 
Profiel   

Hmm geen gek idee... alleen ben ik bang dat het dan te dik wordt. Ik wil de pompoentaart graag laag houden (max 5 cm hoog) zodat het niet te machtig wordt. :P
Maar misschien is opstijven niet eens nodig als het zo laag is, als de puree dik genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-17 22:49 



 
Profiel   

Ja okee, dan wordt het lastig. Ik denk dat het nog wel lastig kan worden hoor... Heb je nog tijd om het tussendoor een keertje uit te testen? Misschien in een kleiner vormpje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-17 22:58 



 
Profiel   

Ik denk inderdaad dat ik het even uit moet proberen en dan kijken of agar agar of maizena werkt. Het zou suf zijn als de vulling zo van mijn taartbodem afloopt als ik het aan snijdt. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 11:57 



 
Profiel   

Maizena werkt niet, uit eigen ervaring :Y) Of je moet er echt heel veel in doen en dan smaakt het te melig.
Agar agar lijkt me een betere keus, maar geen idee of het goed werkt.
Die moet wel eerst even koken voordat ie goed werkt, en bij opwarmen wordt het weer vloeibaar. Eigenlijk vooral handig voor koude toetjes/snoepjes/vla enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 12:19 



 
Profiel   

Oh ja verdorie... agar agar moet je laten afkoelen.
Nu is het wel zo dat ik wel eens groentetaarten heb gemaakt met een puree achtige vulling wat ook uit zichzelf rechtop bleef staan bij aansnijden, simpelweg omdat het stevig/dik genoeg was van zichzelf. Maar dat is altijd een gok en dat vind ik wel spannend, want mijn groentetaarten vallen ook wel eens uit elkaar en meestal vind ik dat niet zo erg onder het mom 'gaat toch niet heel je mond in zolang het maar lekker is' :+
Maar voor een kerstdiner is het toch wel leuk als het er goed uitziet. :o

Edit: ik ga de vulling op maandag maken, het etentje is dinsdag. Vaak dikt puree al van zichzelf in als je het laat staan en dinsdag doe ik het in de taartvorm en ga ik het bakken. Waarbij er dus ook nog vocht uit onttrokken wordt. Denk eigenlijk dat het dan wel goed komt. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 12:26 



 
Profiel   

Ik bedenk me nu ook ineens dat ik zondag pompoenpuree heb gegeten waar vanalles op lag gestapeld, dat werkte op zich :j Het bleef best stevig. Het hangt helemaal af van wat je allemaal in de puree mikt denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 12:34 



 
Profiel   

Niet zo veel, vooral pompoen, misschien een zoete aardappel erdoor, en verder ui, knoflook en kruiden.

Als mensen puree willen maken voor kerstmis kan ik echt aanraden om pastinaak en wortelpeterselie puree te maken met knoflook en verse peterselie erdoor. :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 12:43 



 
Profiel   

Arrowroot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 13:51 



 
Profiel   

Ik ga toevallig ook een pompoentaart maken. In het recept staat dat er 3 blaadjes gelatine in moeten. Nu lees ik op internet dat agar sterker bindt dan gelatine en je er dus minder van nodig hebt? Maar hoeveel zou ik dan ongeveer moeten toevoegen want ik heb dit nog nooit gemaakt, laat staan met een voor mij onbekend product _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 19:04 



 
Profiel   

Pfoe.. in mijn kaasjes van 500 gram doe ik 3 theelepels agar agar, dat is precies genoeg om het te laten opstijven. Je kan er altijd iets meer bij doen.
Wel even opletten of je pure agar agar hebt, en niet die met vanille erin, dan heb je meer nodig, maar dat lijkt me sowieso niet zo lekker in de pompoentaart.

De agar agar moet eerst even gekookt hebben voordat hij echt goed opstijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 19:21 



 
Profiel   

Bedankt, ik zal eens kijken of het wat wordt. Kan het nadat de taart is gemaakt wel gewoon een nacht in de koelkast? Dat het niet uit elkaar gaat als ik dat doe :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 20:05 



 
Profiel   

Gebruik ongeveer 4 a 5 gram agar per liter vloeistof (of puree, ik zou niet minder doen), dat staat gelijk aan zo'n 12 gelatineblaadjes.

Maar als je de pompoen niet pureert, maar in dunne plakjes snijdt en opstapelt, wordt het minder vochtig en heb je waarschijnlijk helemaal geen bindmiddel nodig.

En nog een andere variant (overigens een aanrader, zoals bijna alles van Ottolenghi): https://www.littlespoon.nl/2016/11/pomp ... eitenkaas/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-17 20:31 



 
Profiel   

Ik ben intussen wel benieuwd wat er bij jullie op het menu zal staan :)

Wij hadden trouwens vorige week een kookworkshop waar we dit hebben gemaakt:
http://squatcilla.nl/kerstrecept-bonenb ... sabi-saus/
Zooo lekker! En de wasabisaus is ook echt het proberen waard, ook als je niet van pittig houdt kun je er een mini beetje wasabipasta bij doen zodat je de smaak wel proeft maar niet de pittigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-17 15:17 



 
Profiel   

Bij ons op menu:

Voor:
- Tomatensoep (V)

Hoofd:
- zwarte bonenburgers (V)
- aardappelpuree (V)
- gevulde champignons (V)
- Guacamole (V)
- quiche (V)
- pastasalade
- gevulde eieren
- rosbief
- stoofpeertjes (V)
- burrito’s (V)
- Gevulde Paprika (V)

Na:
- applecrumble (V)
- crème bruleé (V)
- Chocoladetaart (V)
- Aardbeien met slagroom (V)

Overgrote deel vegan :) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-17 15:46 



 
Profiel   

Wij hebben een kerst brunch. Nu eten we vooral broodjes met beleg maar wil er graag wat speciaals bij serveren. Hebben jullie ideeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-17 16:15 



 
Profiel   

Makkelijke manier: kaneelbroodjes uit de oven? Die van de AH zijn veganistisch :j
En anders weet ik nog wel een paar heerlijke spreads :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-17 17:56 



 
Profiel   

Ik wil jullie nog even bedanken voor het weglaten van dieren uit je feestmaal *\o/*
Vandaag kwam ik op Facebook deze oproep tegen: https://www.facebook.com/rtlnieuws/phot ... on_generic (RTL wil je vega kerstmaal zien!) en ik word toch wel een beetje ongelukkig van het percentage mensen dat het dan nodig vindt om te gaan roepen dat ze heel veel vlees gaan eten want al dat vega gedoe is maar onzin en bla bla bla...
Dan doet het me goed om te weten dat jullie er iig bewust voor gekozen hebben om het te laten :) :)

Gisteren heb ik trouwens een stoofje gegeten met vegakip van de Vegetarische Slager dat een nacht had gemarineerd in bouillon en rode wijn, en het was gebakken met pure chocolade. Was echt super lekker! (Ik zat met schoonzusje samen lekker te smullen terwijl de rest heel voorzichtig op de haas zat te kauwen omdat er botsplinters of kogels in konden zitten. Ik weet wel wat ik liever eet dan := )

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-17 12:37 



 
Profiel   

Helaas ben ik de enige in mijn familie die vegetarisch/veganistisch eet. Maar hier eet iedereen vandaag ook voor het grote deel vegetarisch *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-17 13:19 



 
Profiel   

Magrathea heb je een recept?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-17 13:29 



 
Profiel   

Niet nu. Maar ik kan het wel vragen? :) Zal mijn schoonmoeder zo even een appje sturen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-17 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 139 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen