Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 15:50

Een broodje van bladerdeeg gevuld met (vegan) champignonragout is echt lekker <3

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:06

Een (bladerdeeg)plaatpizza'tje met tomaat/groentes die hij lust?

Eelmo

Berichten: 2928
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:11

Of samosa's? Kun je alles inmikken wat je wilt. Eventueel iets met zoete aardappel ofzo?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:18

Bedankt allemaal! Jullie ideeën helpen me echt in andere richtingen te denken +:)+ .

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:33

ik volg!

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:37

Eelmo schreef:
Of samosa's? Kun je alles inmikken wat je wilt. Eventueel iets met zoete aardappel ofzo?


Oew lekker, goed idee! *pum*

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:54

Is een 1persoonsquiche gevuld met lekkere groente en kaas een optie? (Je zei dat zuivel en ei word gegeten)
Als je 'n ovenschaaltje voor 2 personen/1 persoon hebt, en een oven beschikbaar ...

Voorbeeld:

Broccoli-quiche (dit is voor 2 personen, misschien om te buigen naar voor 1 persoon - bladerdeeg is minder knapperig helaas nadat het opnieuw opgewarmd is )

Past in Ovenschaal van 1,0 - 1,2 liter

6 plakjes bladerdeeg
250 gram broccoli
100 gram kaas
1 of 2 uien
2 eieren
100 ml slagroom

- broccoli schoonmaken en 4-5 minuten in de magnetron of gebruik diepvries broccoli
- 2 uien fijnsnijden en fruiten
- de broccoli erdoor mengen en vervolgens de geraspte kaas
- ovenvaste schaal invetten met wat margarine
- 6 plakjes over bodem en wanden verdelen, overtollig bladerdeeg lang buitenkant randen laten hangen, deze klap je straks over de vulling heen
- 2 eetlepels bloem over de bodem strooien
- broccolivulling erover verdelen
- eieren loskloppen met slagroom en mengsel over vulling gieten
- ' overtollig' bladerdeeg over vulling leggen indien nodig

Bakken volgens instructies bladerdeeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:58

Leuk topic!
Suliko, als vulling voor bladerdeeghapjes als hoofdgerecht kan ik zo gauw niets bedenken, maar kleine bladerdeeghapjes zijn verrassend lekker met een mengsel van (dit klinkt echt heel vies maar het is echt lekkerder dan het klinkt :') ) goed uitge'wrongen' geprakte tofu, die dan even laten staan in een marinade met wat olijfolie, limoen/citroensap, peper/zout, edelgist en evt iets van gehakte peterselie. En dan dan weer mengen wat bijv wat spinazie (en genoeg zout), of met tomatenpuree + rode ui. En/of linzen. Daar kleine bladerdeeghapjes van maken!

En is misschien een quiche geen goed idee, als hij van broccoli en tomaat houdt? :)
Edit: Gaby was me precies voor :D Ik weet niet helemaal of je het nou vega of vegan wilde maken, maar als basis voor vegan quiche kun je tofu gebruiken (ik pak dat recept als basis maar vervang de groenten voor wat ik maar wil, en gebruik wat extra kala namak, zout dat naar ei smaakt) of kikkererwtenmeel.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:41

Een quiche is ook een idee inderdaad. Ziet er ook altijd wel leuk uit :j . Hij eet het liefst vegan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:37

Sharani schreef:
Een quiche is ook een idee inderdaad. Ziet er ook altijd wel leuk uit :j . Hij eet het liefst vegan.

Ik lees hier op de achtergrond mee maar gut wat zoet dat een 11-jarige jongen 'het liefst' vegan eet <3

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:58

Zou ik jullie hulp mogen inroepen? Ik krijg met de feestdagen eters waarvan één vegetarisch is, de rest vind het ook geen probleem om vegetarisch te eten gelukkig. :)

Ik wilde vegetarische Irish stew maken maar dan moeten de rundlappen vervangen worden natuurlijk. Diverse recepten en tips verder kwam ik https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... tukjes-des tegen.

Maar vanmiddag zag ik dit niet liggen bij de AH en ik vroeg mij af wie hier ervaring mee heeft als vervanger van stoofvlees? Of zijn er andere alternatieven?

Tofu werd ook genoemd maar dat is niet voor stoven toch? Tenminste toen ik dat laatst at leek mij die structuur niet handig.

Afhankelijk van jullie ervaringen zal ik van de week naar een andere AH gaan en even proefkoken. :j

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:30

Magda_90, wat een leuk idee om een vegetarische stoofpot te maken. Ik vind een vleesvervangers in een stoofpot eerlijk gezegd niet zo lekker maar je kunt je stoof natuurlijk wel vullen met van alles en nog wat. Zelf vind ik (zoete) aardappel, kastanjechampignons (gewoon in z’n geheel, niet snijden), winterpeen, pastinaak of andere harde groente erg lekker in een stoofpot. Natuurlijk niet zo lang laten sudderen als een stoofpot met vlees maar de basis is hetzelfde. Zachte groenten worden snel wat snotterig dus dat zou ik niet aanraden.

Ik heb van BOSH de vegan portabello wellington gemaakt. Die viel bij iedereen goed in de smaak. Ik had er spruitjes en aardappel/bloemkoolgratin bij. Dus deze is zeker een aanrader voor de kerst.

Heb laatst ook de shepards pie gemaakt van BOSH, die vond ik ook heel lekker. Had geen zwarte linzen in huis dus het zijn rode geworden, mocht in principe wel wat meer bite hebben dus zou volgende keer zeker de zwarte pakken. Ik zou de puree bovenop wat vetter/voller van smaak maken zodat deze ook wat sneller een krokant laagje krijgt. Nu moest ie wel erg lang in de oven.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:36

Bedankt Nelleke. Daar was ik al bang voor dat vleesvervangers wellicht minder goed smaken. Wat jij schrijft over de kastanjeshampions klinkt ook heerlijk :+:

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 15:52

Oesterzwammen zijn ook heerlijk om te stoven <3

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:54

Daar maak je mij dus absoluut niet blij mee. Of ik moet enorm veel appelmoes kopen. :+

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:55

Ik zou je stoof gewoon lekker vullen met meerdere dingen. Dus je basis is gewoon zoals die met vlees is, ui, bruin bier, kruidnagel, laurier, tomatenpuree of wat dan ook. Dan vul je hem lekker op met kriel (in schil),stukjes zoete aardappel, stukjes grof gesneden wortel, kastanjechampignons. Half uurtje/45 minuten laten sudderen en goed uitkijken dat je groenten niet overgaar en snotterig qua structuur raken. Ik vind (vastkokende) krieltjes in schil of aardappel (met of zonder schil) altijd erg lekker.

Zilveruitjes vind ik ook altijd erg lekker fris in een stoofpotje.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 02-12-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 15:56

Oh :') Nee dat is natuurlijk ook nog nodig.

Ik heb mij wel laten vertellen dat de kipstuckjes van de Vegetarische slager ook prima in de stoof zijn.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:59

Yes bedankt! Dan laat ik de vervangers achterwege. :)

Ik zal iig extra veel maken, kunnen de restjes mooi mee als lunch voor het werk. O:)


Magrathea schreef:
Oh :') Nee dat is natuurlijk ook nog nodig.

Ik heb mij wel laten vertellen dat de kipstuckjes van de Vegetarische slager ook prima in de stoof zijn.


Ik wil sowieso eens gaan kijken daar voor ideeën inderdaad. Voor nu doe ik hem zoals Nelleke zegt. :)

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:00

Sharani schreef:
Een quiche is ook een idee inderdaad. Ziet er ook altijd wel leuk uit :j . Hij eet het liefst vegan.


Mijn niet vega kinderen zijn dol op bladerdeeg met pesto, plakken tomaat en feta (daar kun je vast iets anders voor verzinnen) uit de oven, eventueel achteraf nog pijnboompitjes voor wie dat wil.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 12:37

Hoe ver zijn jullie inmiddels? :) Voor zij die tussen de 14 en 28 jaar zijn heb ik een toffe mededeling: wij organiseren komende zondag met PINK! (jongerenafdeling partij voor de dieren) een vegan kerstkookworkshop gegeven door vegan vloggers Cilla (van Squatcilla) en Tom Zwarts (van VeganAnimal).
Inschrijven kan hier: https://www.facebook.com/events/145683982870291/
Het is trouwens in Den Haag, 's avonds. Het gemaakte eten eten we natuurlijk ook op :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:20

Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor de vegetarische Irish stew. Alleen een hele stomme fout gemaakt. _O- Ik deels volgens het recept werken, kom ik runderbouillon tegen... Oeps, dus snel naar de AH gefietst voor groentebouillon. Ik ben zo niet gewend om vegetarisch te koken. :o Daardoor extra benieuwd hoe dit smaakt omdat ik de stew altijd gewend ben met vlees. :j

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:06

Wat een leuk topic! Ga zeker inspiratie op doen voor volgend jaar :j Zo'n vega stew wil ik sowieso nog een keer proberen :9

Ik heb mijn vegetarische (niet vegan) menu klaar :D

Voorgerecht: zoete aardappelsoep (gebaseerd op dat verspakket van AH: góddelijk lekker)
Hoofdgerecht: risotto met pompoen en geitenkaas
Nagerecht: bosbessentrifle
En daarna koffie met Baileys Chocolat Luxe :9

Soep kan ik van tevoren (de dag ervoor of eerder op de dag zelf) maken en voor de pompoen haal ik heel lui blokjes pompoen := Momenteel is mijn lijf dusdanig gammel dat het hakken van een pompoen me even niet lukt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 12:11

Leuk allemaal :)
Het lijkt erop dat ik niets hoef te maken, maar een vriendengroep wil graag nog een kerstdiner doen in februari ofzo (voor de niet-studenten: het is gebruikelijk onder studenten om een kerstdiner in de maanden na kerst te doen: dan heeft niemand echt andere verplichtingen en het is leuk om nog een keer je mooie kleren aan te doen en het gezellig te maken :j ) , misschien dat ik me dan eens ga wagen aan een seitan wellington bijvoorbeeld

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:34

Afbeelding
Rijkelijk gevuld met aardappelen, winterpenen, kastanjechampignons, prei, ui, pastinaak en witlof. :+:
Smaakte ontzettend lekker. Bedankt voor jullie hulp!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tips voor diervriendelijke feestmalen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:39

Ziet er heerlijk uit Magda!