Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

originele hapjes voor de feestdagen?

 
Profiel   

de feestdagen komen eraan!

zelf hou ik enorm van koken en vooral de hapjes maken vind ik fantastisch!

alleen zie je vaak toch enorm stereotype dingen voorbij komen.

dus wie heeft originele inspiratie die je niet op elk feest voorbij ziet komen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 14:00 



 
Profiel   

Of het origineel is weet ik niet, maar ik vond deze komkommer kerstboom wel briljant :D Kan ook in andere combinaties uiteraard. https://nl.pinterest.com/pin/542613455094804909/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 14:34 



 
Profiel   

Zalmbonbons. 2 pakjes gerookte zalm. 1 pakje met een half pakje crème fraiche, een theelepel miriekswortel erdoor. ( zonder is ook lekker, en je kan er ook nog wat gesneden bieslook oid in doen. Of iets anders wat je lekker vind bij zalm. Plakje gerookte zalm in een bon bon vormpje. Vullen met het mengsel en dan weer zalm erover. Of een plakje komkommer. Uur in de koelkast en dan uit de vorm halen. Evt kan je er plastic onder doen om hem er makkelijker uit te krijgen. Als ik niet veel tijd heb maak ik er ook wel eens rolletjes van. Zie het hier nooit als hapjes voorbij komen op feestjes, maar als ik ze heb zijn ze altijd binnen no time op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 14:39 



 
Profiel   

Bolletje romige geitenkaas met spek eromheen gerold ff spek aanbakken en serveren met een beetje honing erover en walnoot stukjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 14:57 



 
Profiel   

Oh ik lees ook mee, moet een paar keer hapjes maken dus hou wel van iets anders dan anders.
Vorig jaar ook deze kerstboom gemaakt, was zo op!
http://leukemoeders.nl/lekker-zelf-make ... kerstboom/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 14:59 



 
Profiel   

zelf hier bv fan van wraps met kruidenkaas insmeren(goeie dikke laag),laagje gerookte zalm erop,blaadjes salade,oprollen en in schijfjes snijden.

ook zelfgemaakte ham-kaasbolletjes.
saus maken van boter,bloem,en melk,maar echte dikke saus.
fijngesnipperde ham er onder mengen,heel veel kaas(eigen smaak welke je kiest),tot je een dikke brij overhoudt.
met een lepel een bolletje maken,door een opgeklutst ei rollen en daarna door paneermeel.
daarna kunnen ze in de fituurpan,de gewone pan of in de oven(idealiter nog eerst goed laten afkoelen natuurlijk)

ook grote champignons uithollen en opvullen met een mengsel van kruidenkaas met gebakken spekblokjes en ff onder de grill is enorm lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 15:04 



 
Profiel   

Ik meld me ook!! ben dol op koken en eten, vind het leuk om inspiratie op te doen! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 15:06 



 
Profiel   

Voor mij moeten dingen wel van te voren te maken zijn, ik ga ergens anders heen, evt opwarmen in de oven kan, maar is niet heel handig. Ik maak dus het liefst alles van te voren.

Wraps zijn altijd lekker, maar ook "gewoon" bij ons, wat altijd binnen no time op is, is de combinatie komkommer kruidenkaas. Ik hol dan een halve komkommer uit en vul deze met kruidenkaas, goed strak oprollen en op laten stijven, ter plekke in halve maantjes snijden. Of ik scoor een witbrood, haal de korsten eraf en maak komkommer kruidenkaas sandwiches/broodrolletjes.

Normaal ben ik meer van de hartige taarten en dingen die ik wat groter opzet, omdat ik dan een man of 40 over de vloer heb. Zeker met kerst zijn we maar met zijn 8en dus dan is het leuker om iets bijzonders te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 15:13 



 
Profiel   

Ik (kerst)slinger dit topic naar [PF] Prettige Feestdagen :) eet smakelijk alvast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 15:14 



 
Profiel   

Vorig jaar heb ik een beenhammetje gebraden met honing mosterdsaus erbij, komkommerkruidenkaas dingen, een kaasuientaartje, tomaatmozzarella spiesjes en waar echt altijd om gevochten wordt, is de baconboter. Ontbijtspek goed hard uitbakken, dat het in stukjes breekt, af laten koelen en door roomboter heen prakken, in een gezellig bakje in de koelkast op laten stijven en oh zo zalig op een stuk stokbrood!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-17 15:16 



 

Ik ben dol op alles wat met kaas te maken heeft en vind een (klein) kaasplankje voor kerst dus ook echt bijna een must. Mijn favoriet op dit moment is manchego (of queso iberico als je dat kan vinden) met vijgenjam, die combinatie is echt heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-17 13:45 



 
Profiel   

Niet met de kerst maar met de jaarwisseling ga ik zeer wsl een schaal hapjes maken.
Voor nu denk ik aan:
augurk met boterhamworst
ham met roomkaas (zo'n pakje vd Aldi)
wraps met zalm, monchou, bieslook en evt (rucola)sla
kaasstengels van bladerdeeg (ter variatie kun je ook jam gebruiken ipv kaas)
kaaspaprikavlindertjes/rolletjes van bladerdeeg
gevulde eieren
kaasblokjes (oud, geit, truffel oid)
chorizo plakjes
schijfjes komkommer
reepjes paprika
en evt stokbrood/toastjes met heksenkaas, brie en tonijnsalade oid erbij. :)

Omdat ik alleen ben wordt het gewoon van alles een beetje, dus bijv 2 eieren koken ipv een doos/tray eieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 12:39 



 

Er werd gevraagd om originele dingen toch? Ik zie voornamelijk voorbij komen wat al jaren bij iedereen bij elke gelegenheid op tafel gezet wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 14:24 



 
Profiel   

Ik heb wel eens hapjes gemaakt met champignons in kleine stukjes gesneden met wat ui en knoflook (en wat kruiden) bakken en die in bladerdeeg stoppen en als kleine driehoekjes dichtmaken. Erg makkelijk en lekker. Verder maken we vaak iets van knakworsten met bladerdeeg (stukje spek om knakworst heen is ook lekker) Verder wrap gemaakt van geklutst ei (dun in de pan gooien en beide kanten bakken) die vullen met bijvoorbeeld zalm of carpaccio :) Veder dadels met spek of een amuze maken in een klein glaasje. Als je daarop googled vind je vanalles!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 14:32 



 
Profiel   

Mogen het ook zoete hapjes zijn?
Ik had vorig jaar bladerdeeg aardbeien hapjes gemaakt.

[ img ]

Benodigdheden:
Kleine taartvormpjes
Spuitzak
Uitstekers (ik had sterren gebruikt in 2 maten)


Ingrediënten:
Aardbeien
Smeltchocola
Suiker
Bladerdeeg

Rol het bladerdeeg dun uit en bekleed de taartvorm.
Steek de gekozen vorm uit en bekleed er een met suiker. Stop deze in de oven voor ong een kwartiertje op 180 graden. Haal de bakjes en de uitgestoken vormpjes uit de oven. Smelt de chocolade en dip hier de andere vorm in. Snij de aardbeien in 4 en stop deze in de bakjes. Doe chocola in de spuitzak en Swirll dit eroverheen. Leg hier de uitgekozen vorm op en maak af met poedersuiker.


Laatst bijgewerkt door Lau op 10-11-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 14:41 



 
Profiel   

Wil je het hartig of zoet? Heb hier een paar voorbeeldjes gevonden die ik graag zelf ook uit zoh willen proberen!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 14:47 



 
Profiel   

Als zoetigheidje kan je christmas bark maken :D chocolade smelten, in een dunne laag verdelen op bakpapier, bestrooien met allerlei kerstige eetbare versieringen en dan af laten koelen in de koelkast. In stukjes breken en op tafel zetten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 14:51 



 
Profiel   

Ik zou meer richting tapas gaan denk ik.
Of juist met vlees, vis kleine hapjes maken.
Gehaktballetjes Kippepootjes, vleugeltjes, tonijn hapjes, garnalen.
Zelf gemaakte dips er bij

Verder kun je vegetarisch hele lekkere dingen maken, zelf hummus maken, baba ganoush. ,guacamole
Allerlei soorten spreads met groentes
Zelf brood maken, vullen met allerlei zaken

Dan zou je nog richting sushi kunnen gaan,spring rolls, loempiatjes.
..
receptjes? -er staat zo ontzettend veel op google.
Maar hier staan ook hele leuke.
http://allrecipes.com/recipes/17484/eve ... ppetizers/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 14:54 



 

Ik heb vorige week gemaakt:

-een geitenkaas-cranberrysaus hapje
-een paddenstoelen gruyere bruschetta
-mozzarellamousse met twee tomberries op een crostini
-tomaten-parmezan chips (letterlijk tomaten met wat zeezout en parmezan erop, 5 uur lang op 90 graden gedroogd in de oven; ongelofelijk lekker!)

Allemaal heel lekker en feestelijk! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 15:02 



 
Profiel   

Wat het hier altijd goed doet:

Witlof (rauw) verdelen in losse blaadjes.
In een bakje maak je een sausje/vulling met:

Gerookte zalm
Garnaaltjes
Tomaat in hele kleine stukjes of perzik in kleine stukjes
Kruiden
Zelf een cocktailsausje (incl een scheutje drank) en dat door elkaar mengen.
Je kan zelf kijken hoe dik je het wil hebben.

Als je dit een beetje op je witlof blaadje schept (of met de witlof dipt) heb je een gezond en heerlijk en makkelijk hapje voor tussendoor :)

Een bootje wordt het nu ook wel genoemd bij mij thuis ( thx sp _O-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-17 15:13 



 
Profiel   

De allerlekkerste combi met witlof is blauwschimmelkaas en een stuk walnoot, heerlijk.

Ik heb het recept van de kaasbroodtaart even opgesnord, die maak ik in ieder geval, heerlijk breekbrood voor op tafel en staat nog gezellig ook [ img ]

Linkje naar recept: http://www.madebymargreet.nl/?p=196 Echt supermakkelijk en zo onwijs lekker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 10:15 



 
Profiel   

vraag is inderdaag wat je origineel vind...

ikzelf doe er nooit moeilijk over en vind het al geweldig als ik alles zelf "vers" gemaakt heb, gaan de van de eenvoudige weinig werk zaken als:
- tomaat-mozarella stickjes
- meloen met parmaham
- bladerdeeg hapje met kaas, ham/kaas of gehakt
- gebakken scampi's in/met look
- toastjes met wildpaté en uienconfijt
- kruidige kipspiesjes of gehaktballetjes
- gevulde champignons
of wat meer werk (of veel meer :+ )
- wraps (zoveel keuze qua vulling)
- toastjes met zelf gemaakte salades: eier-, tonijn-, (gerookte)zalm-, vlees-...
- zelf gemaakte ham-kaas, kaas, garnaal of vleeskroketjes
- zelfgemaakte springrolls
- plukbrood
- samosas of dumplings

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 11:36 



 
Profiel   

Omdat het hier over voedsel gaat, verplaats ik dit topic, hoe kerstig ook :D , naar [VT]Voedertijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 13:20 



 
Profiel   

daffodil schreef
De allerlekkerste combi met witlof is blauwschimmelkaas en een stuk walnoot, heerlijk.

Ik heb het recept van de kaasbroodtaart even opgesnord, die maak ik in ieder geval, heerlijk breekbrood voor op tafel en staat nog gezellig ook [ [url=m/e8oTTc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Linkje naar recept: http://www.madebymargreet.nl/?p=196 Echt supermakkelijk en zo onwijs lekker!


Dat ziet er goed uit!! :D{ wat voor andere kazen zullen hierbij lekker zijn ipv de blauwschimmel? Of alles wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 14:33 



 
Profiel   

Ja hoor, maar het lekkerst is wel een kaas met wat sterke smaak. Zou je brie nemen, is het denk ik iets flauw, dan zou ik eerder een comte of een munster doen. Maar kwestie van proberen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-17 18:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen