voeding(spatroon) om warm te blijven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 13:18

De dagen worden korter, de temperatuur stort in, de zon verdwijnt en het waait....
Kortom, rillen maar...

De motivatie verdwijnt om gezond te eten, aangezien ik met deze temperaturen echt geen zin
heb in sla met tomaat. Ik wil warm :Y)

Er bestaat een theorie over dingen die je juist wel en niet moet eten om het gevecht met de
kou aan te gaan. Beter eten, minder koud. Dat spreekt mij aan, en wellicht meer bokkers?

Wie doet er mee aan de zoektocht naar een "eet je warm patroon"

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:26

ik volg even mee :)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:29

Ik heb jaren op de markt gestaan en mijn ervaring is dat je vooral MEER moet eten om warm te blijven, en dat grazen door de dag heen daar goed bij helpt.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:42

Ik werk in een gekoeld magazijn en ik eet graag warm (pasta's, rijst, couscous, veel groenten erbij). Soep is ook altijd fijn en warme dranken, thee enzo..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:44

Pantykous schreef:
Ik heb jaren op de markt gestaan en mijn ervaring is dat je vooral MEER moet eten om warm te blijven, en dat grazen door de dag heen daar goed bij helpt.


:') grazen door de dag heen..I like..

Ik ken het probleem ts en kom dan snel uit bij pasta's. Maar elke dag pasta is ook weer niet je van het.
Dus ook ik lees mee voor tips.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:57

Ik lees ook ff mee. Ik heb jaren geleden wel eens een poging gedaan om volgens een bepaalde Chinese voedingswijzer te eten. Het hielp wel wat, maar echt warm heb ik het nooit gehad. Die theorie was dat je lokale producten moet eten, omdat die zijn "ingesteld" om te doen wat je nodig hebt in die regio. Bijv. tropische vruchten zijn bedoeld om het lichaam af te koelen, dus deze moet je zoveel mogelijk mijden. Oerhollandse groenten, vooral waar de vorst overheen geweest is, zijn juist weer goed om het lichaam op te warmen. Daarnaast zijn pepers en knoflook volgens mij ook goed en wil je zuivel ook zoveel mogelijk links laten liggen.

Hier vind je er wat meer over:
http://www.innerned.org/chinesevoedingsleer4.html

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:30

Heb je toevallig een lage bloeddruk?
Ik heb hier nl last van en dus ook van de kou. Wat ik merk is dat zout mij goed doet.
Soep, bouillion maar ook warm eten en juist koolydraten eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:39

Als ik thuis studeer maar ik tussen de middag graag een lange wandeling met mijn honden, als het koud is vind ik het heerlijk om dan een warme lunch te maken. Bijvoorbeeld een lekker roerei met veel groenten, warme havermout (liefst met appel en kaneel) uit de oven, een stevige soep, warme rijst/couscous salade of iets dergelijks.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:44

Minder heet douchen helpt ook goed.

Hilarisch, pasta enzo, dat is toch juist van de zuiderse, warmere landen, afkomstig :P

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:46

Pasta bevat veel koolhydraten, dat brandt lekker.

Het is niet voor niks dat in NL stamppotten en stoofvlees in het najaar en winter op tafel komen. Ook houden het interne vuurtje aan en de ingrediƫnten zijn in deze tijd van het jaar goed verkrijgbaar.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 15:43

Pantykous schreef:
Ik heb jaren op de markt gestaan en mijn ervaring is dat je vooral MEER moet eten om warm te blijven, en dat grazen door de dag heen daar goed bij helpt.


Ja, meer eten vind ik niet bezwaarlijk. Maar als dat uitdraait op 2 pakken stroopwafels per dag,
dan ben ik binnenkort een michelinmannetje. Ik ben dus opzoek naar 'goede' producten.
Yoghurt is bijvoorbeeld een prima product (voor de meeste dieeten dan) maar werkt koelend, dus dat schiet niet op voor de wintermaanden.

higgins schreef:
Heb je toevallig een lage bloeddruk?
Ik heb hier nl last van en dus ook van de kou. Wat ik merk is dat zout mij goed doet.
Soep, bouillion maar ook warm eten en juist koolydraten eten

Heb ik inderdaad en voeg weinig zout toe aan m'n eten. Pas als ik iets mis zegmaar.
Ooit mee begonnen omdat je veel meer proeft als je zonder zout eet. Maar hou het in gedachten. Dankje.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:19

Herkenbaar! Die salades staan mij in de winter ook wat meer tegen, al kan je er natuurlijk warmere versies van maken en dan bevalt het eigenlijk wel. En misschien kijken of je tussen de middag gewoon een avond maaltijd kan eten? (left over van de dag ervoor?) De havermout tip kan ook heel erg fijn zijn, toch iets anders dan je avondeten maar een heerlijk warm gevoel krijg ik daarvan.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 02:58

Als het je aanstaat kun je kijken bij de macrobiotische en vooral ayeurvedische keuken. Zij zijn met zo een dingen bezig.

Ik ben in elk geval fan van verse sterke gemberthee.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 03:37

Vet houdt je goed warm, handje noten bv en drink genoeg, vocht tekort is bijna gevaarlijker bij kou dan bij hitte.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:32

Ik eet het liefst altijd alleen maar warm, ontbijt, lunch en avond eten. Dan liefst tussendoor nog bouillon of iets, warm dus. :))

Maar ik lees even mee, heb t altijd koud. Of het nu 30 graden is of -35, altijd koud en vooral enorm koude handen en voeten (Raynaud, zomer en winter := ). Woon in Zweden, dus sowieso lekker koud.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:36

Snert <3

Ik vind warm eten ook echt een must met dit weer. Warme groentes en dan bv een soort chili is heel lekker. Of lasagne ofzo.
En idd goed blijven drinken. Thee is ideaal wanneer het kouder wordt (vind ik dan, ben geen koffie drinker)

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:39

Winterse kost inderdaad. Stamppot, hutspot, zuurkool met spek.

En geen citrusvruchten. Die koelen je lijf van binnenuit. Als je vitamine C wil pak dan iets van cranberries ofzo. Maar geen sinaasappels of mandarijnen.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 21:01

TurdusMerula schreef:
Als het je aanstaat kun je kijken bij de macrobiotische en vooral ayeurvedische keuken. Zij zijn met zo een dingen bezig.

Ik ben in elk geval fan van verse sterke gemberthee.

Ik ga me even inlezen!

Alle anderen ook bedankt voor de reacties!

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:36

Gemberthee is inderdaad fijn. En dan niet uit een zakje.

Gember kun je ook door het voer van je paard mikken in de winter. Je merkt vanzelf of ze het lusten/nodig hebben.

Marcella

Berichten: 36716
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:42

Ouderwetse stampot en snert is ook heerlijk. :9 :9 :9 :9 :Y)

Baal ook dat de witte vlieg mijn boerenkool planten gemold hebben. -O- Gelukkig nog wel aardig wat koolraap staan. *\o/*

Ellentjuh12
Berichten: 248
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:54

Gember! Gember werd vroeger al gebruikt als geneesmiddel wanneer mensen het koud hadden. Het kan wel rauw gekauwd worden voor het hele dag grazen effect maar ik raad het niet aan haha!

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: voeding(spatroon) om warm te blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 22:08

Ik eet ook Hollandse pot - met tropische specerijen ;).
Linzensoep met bataat; borsj = rode bieten plus restjes groenten met dille; broccoli met witte bonen (in tomatensaus :o ); zuurkool met geprakte witte bonen die je fruit in ui met knoflook.
Aanguld met komijn, gember, sambal, geelwotel, zwarte peper ketoembar etc.