Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

proteïnepoeder verstoppen

 
Profiel   

Taucha schreef
Cocodox schreef

Is dit bewezen? Ben wel benieuwd naar een wetenschappelijk onderbouwd artikel. Tegenwoordig verwarmt iedereen het zo ongeveer wel tot op zekere hoogte. Als dat de werking daadwerkelijk teniet doet ben ik daar uiteraard benieuwd naar, want dan overweeg ik dit niet meer te doen..

Het is bij de meeste mensen die een basis vorm van natuurkunde gehad hebben wel bekend dat eiwitten denatureren ofwel vervormen bij temperaturen boven 65 graden Celsius. Soms is dat geen probleem, zoals met de eitwitten die in vlees zitten. Maar met eiwitpoeder dat al een vorm heeft die het lichaam goed kan opnemen wil je juist niet dat ze denatureren.

Het probleem met verwarmen is dat de meeste mensen makkelijk boven de 65 graden gaan. En een magnetron is helemaal funest voor eiwitten in poedervorm. Het is gewoon erg zonde als je duur eiwitpoeder hebt gekocht en je lichaam het niet meer kan opnemen omdat het ineens een andere structuur heeft gekregen na verwarmen boven 65 graden.

Wanneer je eiwitpoeder in een warme maaltijd wilt verwerken kun je het beste eerst de ingredienten helemaal klaar maken en wanneer alles van het vuur is of uit de magnetron is en het afgekoeld is tot eetbare temperatuur dan pas het poeder er door heen doen.


Als je het bij de basis natuurkunde houd trek je helaas echt een foute conclusie.

In je maag raken eiwitten direct gedenatureerd door de zure omgeving van je maag. Hierdoor gaat de vierdubbele opvouwing van eiwitten kapot en blijft er een soort kralenketting van aminozuren over, welke in je maag door pepsine wordt opengeknipt tot ketens van enkele aminozuren.

Het zou anders zo zijn, dat wanneer je de eiwitten uit een ei eet, dit geen calorieen bevat omdat de eiwitten niet meer op zouden kunnen worden genomen. Dit is dus niet zo (helaas? :P).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 07:43 



 
Profiel   

Elementaire biologie: de functie van het maagzuur is het mogelijk maken van eiwitvertering dmv 'opknippen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 10:23 



 
Profiel   

Lollieloes, betekent dit nou dat het dus niet uitmaakt of je het verwarmt of niet? :? Haha. Klinkt wel super interessant, zonder gein!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 11:48 



 
Profiel   

Cocodox schreef
Lollieloes, betekent dit nou dat het dus niet uitmaakt of je het verwarmt of niet? :? Haha. Klinkt wel super interessant, zonder gein!


Klopt, als je het zelf niet doet, doet je maag het alsnog. Je kunt ze dus gerust verwarmen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 12:24 



 
Profiel   

Wat vind je niet lekker aan een shake?

Is het de smaak.. of de structuur..??
Zelf heb ik hier wheypoeder in bananensmaak.. en die shake is toch wel érg lekker hoor..!! :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 12:28 



 
Profiel   

Daarom zei ik, maak je er niet te druk om. Denk aan al die bodybuilders die eiwit van gekookt ei eten, dat is ook opgewarmd. Gewoon lekker pannenkoeken mee maken of door de havermout of wat je ook maar wil. Ik denk wel dat het in de blender met bv amandelmelk en een beetje vanille al heel anders voor je is dan uit de shake beker. Gewoon gaan uitproberen wat voor jou werkt. Andere merken kan je ook proberen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 12:34 



 
Profiel   

Het is niet de smaak die mij tegensteekt, maar echt dat poederige wat je nog in je drankje proeft. Net alsof er stof in je drankje zit. Uiteraard ruikt het ook niet zo lekker, maar dat valt nog wel mee.

Ik ga zeker de komende dagen zeker en vast een aantal tips van hier uitproberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 14:46 



 
Profiel   

Ik herken je ervaring mbt het poederige.. had ik bij een eerder merk (wat goedkoper) ook wat last van.
Maar heb nu de Stacker 2 100% Whey.. die heeft dat niet.. en is net zo romig als een echte milkshake.. :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 15:00 



 
Profiel   

Ik heb het expres eenvoudig gehouden en behalve het maagzuur nog een aantal stappen niet vermeld die een eiwit ondergaat in het lichaam voor daadwerkelijk opname plaats vindt. Feit is dat de meeste commercieel verkrijgbare proteïnepoeders, waaronder wheypoeder, zo dusdanig van structuur zijn dat deze minder goed opgenomen worden door het lichaam na verwarmen boven 65°C. Er zijn -tig studies gedaan naar de biologische beschikbaarheid van diverse synthetische en natuurlijke proteïnen, maar om daar nu hier over te gaan blaten vind ik een beetje ver gaan.


Spoiler:
*Keep it simple for the average 'bokker' :D :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-17 19:09 



 
Profiel   

mijn eerste idee was door puree/stampot roeren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-17 10:30 



 
Profiel   

Zijn proteïne repen geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-17 10:36 



 
Profiel   

Verwerken in:
- zelfgemaakte wraps/pannenkoeken
- in zelfgemaakte muffins/worteltaart
- in een omelet
- in een zelfgemaakte pizzabodem
- in zelfgemaakt deeg voor quiche
- mengen met ricotta, bruikbaar als topping
- proteïne fluff

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-17 10:41 



 
Profiel   

Ik heb wel de erwtensmaak maar gebruik de poeder met een beetje water en speltbloem als basis voor hartige cakejes! Restjes groenten, oven in en klaar!
Ik ga ook over mijn nek bij van die korrels door iets vloeibaars :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-17 22:25 



 
Profiel   

Ik ben ook op zoek naar een eiwitpoeder om mijn tekort aan te vullen. Welke raden jullie aan? Heb er nu eentje van het Kruidvat om te proberen. Die smaakt best ok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-17 22:33 



 
Profiel   

ik weet dat we het voor mijn broertje verstopten in zelfgemaakte appelmoes (veel kaneel, weinig suiker). Of in een zelfgemaakte krab/zalm/surimi/kipsalade voor op brood. Daar kun je zoveel smaak en verschillende structuren aangeven dat het niet meer opvalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 23:23 



 
Profiel   

Op dit moment wissel ik het af tussen:
- halve tas magere melk + halve tas ongezoete, geroosterde amandelmelk, 1 schep cankao en dan proteinepoeder
- proteinepoeder verwerkt in saroma koude opklopbare pudding

Warme producten gebruik ik dus liever niet. Daarbuiten probeer ik koolhydraatbeperkt + vetarm te eten waardoor: geen brood, havermout, meel/deeg, mayo etc - waardoor voor mij persoonlijk de mogelijkheden niet zo uitgebreid zijn. Al heb ik hier heel veel tips zien voorbijkomen, waarvoor dank!

De appelmoes ga ik zeker proberen, alsook moet ik de appelsiensap nog proberen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 23:45 



 
Profiel   

Mij lijkt het makkelijker om het in ietwat dikkere structuren te verstoppen, want in erg vloeibare dingen haal je er natuurlijk sneller een ''afwijkende'' structuur uit.

Maar sidenote TS: waar haal jij je kcal dan vandaan? Want khd-arm, vet-arm, weinig vlees/vis/melk producten, dan blijft er vrij weinig over? Wat eet je zoal op een dag? Is het niet makkelijker om bijvoorbeeld een high-protein yoghurt te eten ipv eiwit te verstoppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-17 09:02 



 
Profiel   

Ondertussen is mijn protiïnepoeder van rijstkorrel op en heb ik uit ee winkel een plantaardig poeder van hennep meegebracht: een hele verbetering! Je proeft de korreltextuur niet in je chocomelk en hij heeft die specifieke proteïnepoedergeur die het rijstpoeder had ook niet! *\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-18 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen