Drankjes zonder aspartaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:22

Bij mijn weten is er weinig mis met aspartaam. Geen wetenschappelijk onderzoek dat uitwijst dat t schadelijk is en de aangeraden limiet bereik je echt niet snel. Dit is echt zo'n discussie die al jaaaaren loopt dat ik mijn ogen onderhand erbij begin te rollen.

Desondanks alleen maar goed om minder cola te drinken. Ikzelf drink altijd spa rood :).

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:26

Aspartaam is een beetje een hype, is niks mis mee zolang je geen 50lt (ofzo) cola per dag drinkt (anders kan je wat diarree krijgen omdat het iets laxerend is).

Als je wel zoet wilt maar geen suiker wilt en geen kunstmatige suiker dan blijft er niet zoveel over natuurlijk...

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:29

Nouja hype ... discussie loopt al minstens tien jaar en tis nog steeds gewoon door zowat alle instanties veilig verklaard. :') weer zo'n heerlijke eindeloze "discussie" _-:( .

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:30

Ierpier schreef:
Nouja hype ... discussie loopt al minstens tien jaar en tis nog steeds gewoon door zowat alle instanties veilig verklaard. :')



Een verdraaid taaie hype dan 8-)

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:30

troi schreef:
Ierpier schreef:
Nouja hype ... discussie loopt al minstens tien jaar en tis nog steeds gewoon door zowat alle instanties veilig verklaard. :')



Een verdraaid taaie hype dan 8-)

Die kennen we wel meer in de gezondheidssfeer geloof ik :+

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:38

Water! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Het is even een gewoonte kweken, maar daarna smaakt eens een glas appelsap of cola drinken nóg lekkerder!
Het is het gezondste dat je kan hebben: goede dorstlesser zonder suiker, zonder calorieën en zonder caffeïne! En echt, het went en dan wordt het ook gewoon lekker!

Blijkbaar ben ik een van de enigen op bokt die 99% van de tijd gewoon simpel water drinken.... :+

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 15:42

Ik heb jarenlang alleen maar water gedronken komt echt mijn neus uit haha.

Jullie beweren dus dat aspartaam niet schadelijk is? Is inderdaad een lastige ik weet dat het een omstreden onderdeel onderwerp is. Geen idee

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:47


8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:54

Ik drink ook vooral bubbelwater met een smaakje (vooral heel klein beetje siroop, soms met gewone suiker maar je hebt ook siroop met andere zoetstoffen..
en waterkefir, die is erg lekker en gezond maar ook daar zit wat echte suiker in..

Maar het lekkerst vind ik het zelfgemaakte fruitwater. Gewoon in een kan, lekker vers water met een smaakje, en in het begin is het even wennen omdat je zo’n zoet drinken gewend bent, maar na een paar dagen tot een week smaakt die cola ineens gruwelijk zoet en heb je daar geen behoefte meer aan.
Hier staan een aantal lekkere recepten en tips: http://www.abcreatief.com/LEKKER/fruitw ... n-en-tips/

xReetch

Berichten: 349
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:55

Slimpie! Is een aanmaak limonade waarvan ik vooral de framboos en perzik echt aan te raden vind!
Zitten wel zoetstoffen in die hier ook al genoemd zijn, maar geen aspartaam of suiker.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:57

Damned schreef:
Water! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Het is even een gewoonte kweken, maar daarna smaakt eens een glas appelsap of cola drinken nóg lekkerder!
Het is het gezondste dat je kan hebben: goede dorstlesser zonder suiker, zonder calorieën en zonder caffeïne! En echt, het went en dan wordt het ook gewoon lekker!

Blijkbaar ben ik een van de enigen op bokt die 99% van de tijd gewoon simpel water drinken.... :+


Dat vind ik dus niet kloppen hahaha.
Ik drink ook voornamelijk water, mijn laatste glas cola was 31/12/2014 en als ik nu nog maar een druppel cola of ice tea of zulke zoetigheid proef spuug ik het uit :P
En ik dronk écht veel cola (en ice tea), heb het geprobeerd na 4 maanden niks meer en ik vond het echt verschrikkelijk vies. Alsof je tanden aan elkaar gaan plakken blehhh :P

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:05

Wij zijn vanauit het werk eens bij een fabriek geweest waar aspertaam gemaakt wordt... DSM en Akzo Nobel deden er weinig aan onder... Het was gewoon een chemische fabriek.

Maar ik dronk toch al geen aspetaam. Maak zelf altijd limonade (water of spa rood met een halve vers geperste citroen/ sinaasappel/ grapefruit/ kiwi of aardbei. Met afwisselend een stukje gember erin of een blaadje munt.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:15

IngridM schreef:
Jullie beweren dus dat aspartaam niet schadelijk is? Is inderdaad een lastige ik weet dat het een omstreden onderdeel onderwerp is. Geen idee

Weet je, aspartaam zou echt álles veroorzaken, van kanker tot spieruitval tot verlamming tot depressies én nog 40 andere aandoeningen. Zonder een flinter hard bewijs. Terwijl het echt veel onderzocht is, juist vanwege al die discussie. :j Dan gok ik eerder op mensen die een 'oorzaak' zoeken voor hun klachten en dat toeschrijven aan aspartaam. En er zijn vast mensen die echt last hebben van aspartaam, je kunt voor vrijwel alles wel gevoelig of allergisch zijn dus ongetwijfeld ook hiervoor. Maar als jij er nooit klachten van hebt gehad, en je drinkt geen 50 liter cola light, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. :)

En chemisch, ja dat zal wel. :D Maar niet al het natuurlijke is gezond, niet al het fabrieksproduct is slecht.

Maar iedereen moet doen waar 'ie zich goed bij voelt hè, waar jij tevreden mee bent heeft ook weer invloed op hoe het fysiek met je gaat. :j

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:35

02 life dan? Heb ik eens gehad en het smaakt verassend lekker! Ik hou helemaal niet van water met een smaakje maar dit is echt lekker.(1 keer de appel smaak van gehad)

Normaal drink ik eigenlijk veel water, in het weekend wil ik nog wel eens wat anders drinken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 16:42

Interessante links bedankt.
Ik dénk dát het ook maar net is hoe je het opzoekt op internet en dan krijg je bevestigende verhalen.

Ik héb geen idee of het slecht is maar dat krijg ik van iedereen te horen. Misschien dan maar niet rigoreus stoppen met mijn cafeïne vrije cola maar gewoon wat minderen en wat meer spa rood dan toch maar.

Dani; jij hebt ook een goed punt. Was ook tijdje een hype he 'aspartaam is ongezond '
Ondertussen zin er wel wat drankjes gezoet met stevia.

Iedereen bedankt voor de drink -tips!

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:55

Smaak is gewenning. Toen ik besloot te stoppen met de licht dranken moest ik ook even wennen aan de spa rood met weinig smaak, maar nu ik er een paar maanden aan vast heb gehouden geniet ik van een glas spa rood!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 16:57

Dorus: dat drink ik ook al veel hoor maar het is het net niet voor me haha

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:08

@ Dani, je zult mij niet horen zeggen dat alles uit de fabriek schadelijk is en al het natuurlijke gezond. Arsenicum is zo natuurlijk als het maar zijn kan, maar echt heel gezond is het niet ;-) en ik denk dat heel veel mensen blij zijn met het niet-natuurlijke peniciline....

Maar ik ben absoluut geen voorstander van het gebruik van aspertaam, niet zozeer omdat het kankerverwekkend oid moet zijn, maar zoetstoffen hebben wel veel invloed op de insulinespiegel (soms nog wel meer als suiker)
Daarbij eet ik zo wie zo niet uit pakjes en zakjes en maak alles zelf :)

En cola heb ik nooit gelust, heb het in huis om beugels en bitten te ontroesten :D

Dani schreef:
IngridM schreef:
Jullie beweren dus dat aspartaam niet schadelijk is? Is inderdaad een lastige ik weet dat het een omstreden onderdeel onderwerp is. Geen idee

Weet je, aspartaam zou echt álles veroorzaken, van kanker tot spieruitval tot verlamming tot depressies én nog 40 andere aandoeningen. Zonder een flinter hard bewijs. Terwijl het echt veel onderzocht is, juist vanwege al die discussie. :j Dan gok ik eerder op mensen die een 'oorzaak' zoeken voor hun klachten en dat toeschrijven aan aspartaam. En er zijn vast mensen die echt last hebben van aspartaam, je kunt voor vrijwel alles wel gevoelig of allergisch zijn dus ongetwijfeld ook hiervoor. Maar als jij er nooit klachten van hebt gehad, en je drinkt geen 50 liter cola light, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. :)

En chemisch, ja dat zal wel. :D Maar niet al het natuurlijke is gezond, niet al het fabrieksproduct is slecht.

Maar iedereen moet doen waar 'ie zich goed bij voelt hè, waar jij tevreden mee bent heeft ook weer invloed op hoe het fysiek met je gaat. :j

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:07

Hier iemand die aspartaam acesulfaam k en sucralose mijdt als de pest. Ik kots het namelijk sneller uit dan ik het opdrink :+

Ice tea green is met stevia en spa met fruit is sinds een jaar of 2 ook met stevia gezoet!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 20:10

Spa met fruit met stevia echt waar? *Rent naar winkel* :D

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:19

IngridM schreef:
Spa met fruit met stevia echt waar? *Rent naar winkel* :D


Ja hebben ze een jaar of 2 geleden omgegooid, ik mocht toen nog een heel pakket testen via een of andere site. Alleen ik kreeg er een droge mond van daarom drink ik het niet graag, maar heeft zeker niet iedereen. Zit ook nog wel suiker in maar beduidend minder kcal dan bv gewone cola.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:23

SusanH schreef:
Holy Soda was ideaal, maar vrumona is gestopt om het te maken -O-

Holy shi... soda, wat jammer :(.

Water en daar een Citroen, komkommer of iets anders in doen?

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Drankjes zonder aspartaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:35

Ik drink ook geen frisdrank, met uitzondering op een zomerse dag voor de suikers die dan juist nodig zijn.
Ik maak icetea zelf, heel simpel je thee vergeten.
Dat is bij theezakjesthee vaak bitter. Maar bij losse thee ontzettend lekker.

Mijn vriend maakte laatst een drankje van water, limoen en een mini drupje whisky. Zooo lekker!!
Met gember kan je ook veel doen.

Ik heb ook een ritmestoornis en reageer achterlijk op suikers := en of dat nou suikerklontjes, stevia of aspartaam is... dat maakt niet uit.

Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:37

Vind frisdrank heerlijk maar wissel af met roosvicee fruitwater. Niet perse de beste keuze al weet ik niet uit mijn hoofd wat er in zit. Maar voor mij wel een mooi alternatief om iets zoetigs te drinken zonder dat het zo mierzoet is als bv cola.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 21:16

Alwiene schreef:
IngridM schreef:
Spa met fruit met stevia echt waar? *Rent naar winkel* :D


Ja hebben ze een jaar of 2 geleden omgegooid, ik mocht toen nog een heel pakket testen via een of andere site. Alleen ik kreeg er een droge mond van daarom drink ik het niet graag, maar heeft zeker niet iedereen. Zit ook nog wel suiker in maar beduidend minder kcal dan bv gewone cola.



Hmmm 70 calorieën voor 250 ml. Zonde zeg!