stevige lunch recepten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:52

Mijn zoon van bijna 20 jaar doet lichamelijk best zwaar werk en neemt nu 12 boterhammen mee voor in de pauzes maar zegt dat hij daar niet echt een voldaan gevoel van heeft. Ook heeft hij moeite om op gewicht te blijven.

Wat zou ik hem mee kunnen geven zodat hij wat steviger eten bij heeft en is makkelijk mee te nemen naar werk. Er is een magnetron aanwezig. Hij houdt niet echt van groenten, dus een salade hoef ik niet mee aan te komen.
Alvast bedankt voor het mee denken.

Abiola

Berichten: 3734
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:54

Pannenkoeken, erwtensoep, chili con carne, broodjes rookworst?

Eloya

Berichten: 5189
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:55

sowieso volkoren producten of meer vullende producten, dus geen wit brood of mager beleg denk ik. maar misschien krijg je hier meer tips

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:03

volle kwark

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:05

Goed belegd half stokbrood, ik neem ook weleens brinta mee en verwarm op 't werk wat melk. Soep.

Sanne_com

Berichten: 2486
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:07

Is er een mogelijkheid om vaker over de dag verdeeld te eten?
Dus niet alleen lunch, maar bijvoorbeeld 2 of 3 keer? Dit word mij altijd aangeraden en werkt enorm goed als we weer eens een hele intensieve sport week hebben (mijn energie level is enorm wisselend).

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:08

Ligt er ook aan wat voor een brood. Je kan van die dunne plakjes fabrieksbrood eten, maar in verhouding tot bv. zuurdezem vult dat een stuk minder.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:10

Wat voor beleg?

Boterhammen bevatten vooral koolhydraten (suikers), het komt vaker voor dat dat minder vult. Ik zou vooral aanraden meer eiwit en vet te eten. Geef hem wat hard gekookte eieren mee, wat noten, kaas, vlees. Eventueel naast zijn boterhammen als hij meer volume nodig heeft. Op brood liefst geen zoetigheid maar bijv (pinda)kaas en vlees.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:12

Eieren, altijd goed. Wat voor beleg eet hij op brood? Je kan iets van johma salades erop doen ofzo, vult ook wat meer.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:16

Mijn vader doet ook lichamelijk zwaar werk en eet ook 12 boterhammen.
Hij neemt altijd echt donkerbruin brood met bijv kaas, pindakaas, ham, ei, hagelslag, pasta, gehaktbal met saté saus

Of als we bijv stamppot over hadden of iets nam hij dat incl wat brood mee. Pasta doet het ook altijd goed als lunch.
Hij nam verder ook bijv drinkyoghurt mee of kwark als tussendoortje.

Wat ontbijt je zoon? Legt hij een goede bodem?

Lukasje
Berichten: 11235
Geregistreerd: 06-01-15

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:29

Volkorenbrood met daartussen gebakken eieren (ommelette dus)? Een maaltijdsoep? Volkorenpasta met groenten en kip? Volkorenpannenkoek met ham ...
Als toetje volle kwark met muesli?

AylaB

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:30

noten, pindakaas, kaas, kwark, yoghurt, vis, vlees, ei, crusli?

Evelyne79

Berichten: 4000
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:44

haal je het brood bij de bakker of bij de supermarkt?

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:58

Ik heb het liefste pastas met iets erbij. Ik doe ook intensief werk en met boterhammen heb ik vaak ook na een uur of 2 week honger.. Met pastas al vele minder. Kun je nog groenten door de saus doen ook, maakt het ineens extra vullender en gezonder.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:20

mijn man doet ook zwaar werk, heeft hij een magnetron op het werk?

Hij eet altijd warm tussen de middag, dus bv aardappels met worst of gehaktballen en dan groente. Pasta's maak ik ook vaak voor hem :j

edit: ik maak bv boxes voor 2 weken met verschillend voedsel en stop dat in de vriezer. Hij haalt het eruit waar hij zin in heeft :j.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:26

Mijn vriend heeft ook zwaar werk en neemt ook 12 boterhammen mee. Nooit wit brood. Ik haal verschillende salades voor op zijn brood (eier, vlees, kip sate enz) en kaas, verschillende soorten vlees beleg. Hij doet nog geregeld een sausje en peper erop.
Als ik pasta, nasi of pizza oid maak, maak ik altijd wat meer en dat neemt hij dan de volgende dag mee naar het werk. En nog wat boterhammen.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:27

Bananenpannenkoeken vullen altijd best flink. Of een goed gevulde pastasalade (dus met bv kip en pesto of tonijn). Ei is ook een aanrader. En anders iets van ewrtensoep of pompoensoep, dat vult ook altijd wel goed.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:52

Hij houdt dus niet van groente, maar ook niet van peulvruchten? Die vullen érg goed en zetten ook goed aan.
Denk aan erwtensoep/ linzensoep, falafel, burrito met kidneybonen, macaronisalade met witte bonen, en ook pindakaas of hummus op brood is gemaakt van peulvruchten. Als ik echt honger heb eet ik zelf een blikje tuinbonen zonder iets er bij :+

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 12:14

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Hij ontbijt ook met een aantal boterhammen en chocolademelk.
Brood is van de bakker en in ieder geval volkoren, ik wissel vaak van zuurdesem en gewoon volkoren en dubbeldonker of iets met zaadjes en pitjes.

Eieren zou een goede aanvulling zijn, dan moet ik daar wel in de avond mee aan de slag want hij vertrekt al voor 7 uur 's ochtends en extra pasta koken en meegeven is ook een goed idee.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:36

Ik heb geen tip voor je die al niet genoemd is , maar....
Je zoon is twintig en JIJ moet ‘ in de avond aan de slag’ met zijn lunch?
Je bent wel een hele lieve moeder :)

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:54

Qua ei koken gewoon doosje vol koken en gekookt in koelkast zetten blijf prima

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:00

Nancy96 schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Hij ontbijt ook met een aantal boterhammen en chocolademelk.
Brood is van de bakker en in ieder geval volkoren, ik wissel vaak van zuurdesem en gewoon volkoren en dubbeldonker of iets met zaadjes en pitjes.

Eieren zou een goede aanvulling zijn, dan moet ik daar wel in de avond mee aan de slag want hij vertrekt al voor 7 uur 's ochtends en extra pasta koken en meegeven is ook een goed idee.


Wat ik zou doen qua ontbijt, havermout met fruit en een paar boterhammen.
Mijn vader nam ook wel eens een boerenomelet mee. Gevuld met paprika, prei, kaas, ham, kruiden en deze doet hij dan op brood.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:04

Nancy96 schreef:
Eieren zou een goede aanvulling zijn, dan moet ik daar wel in de avond mee aan de slag want hij vertrekt al voor 7 uur 's ochtends en extra pasta koken en meegeven is ook een goed idee.

Kan je zoon zelf geen ei koken? :o?
of brood smeren/iets anders klaarmaken...

Ik nam inderdaad altijd of iets warms mee of pastasalade bijvoorbeeld, vooral met zalm of ham/spekjes aangevuld met quinoa en dergelijke was vullend genoeg. Couscous is ook erg lekker. Noten doen het goed. Restjes eten van voorgaande dagen zijn ook ideaal, ook prima als je dat in de vriezer bewaard zoals hierboven ook al een paar keer genoemd.

Daarnaast nam ik altijd flesjes water met poeder voor intensieve sporters mee, anders was ik helemaal een gratenpakhuis. Niet die kant en klare sportdranktroep trouwens.

Verder vrat ik alle snoep die los en vast zat, dat werkte ook goed _O-

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:06

Gekookt ei ruikt vrij sterk als je dat meeneemt en is ook niet zo handig op brood. Dus ik zou gebakken ei doen. Kan je ook wel de avond ervoor bakken en dan in de koelkast doen.

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: stevige lunch recepten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 16:32

Boterhammen smeert hij zelf hoor.
Dat heb ik maar heel kort gedaan toen ze brood naar de middelbare school moesten gaan meenemen. Het was nooit goed wat ik erop deed dus dat mochten ze al heel snel zelf doen.

Ik moet er niet aan denken dat het in de keuken 's morgens vroeg al naar gebakken eieren ruikt.
Dus dan lijkt het me beter om dat tijdens het eten koken de avond ervoor te doen. Kan ik er ook wat groenten bij gooien, wat hij zelf niet zal doen