tips rosbief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

tips rosbief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 13:51

Ik zou graag wat tips willen hoe ik lekkerste rosbief uit de oven kan bereiden :)

ik moet last minute kerstmenu in elkaar flansen _O- en stress hem dood hahaha

melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:53

Wat voor rosbief wil je? Runder bavette, rundermuis, kalfsmuis, hert?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: tips rosbief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 13:55

ohja daar is ook nog verschil tussen! word gewoon rund! :D

melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:58

Tja heel veel mogelijkheden! Je kan het beste denk iets van bavette pakken heerlijk mals vlees! Goed kruiden in touw binden, grootste plakken vet eraf halen Goed aanbakken en dan op 110 in de over en kijken of je een thermometer kan vinden en dan de kerntemperatuur van 53 graden aanhouden. En je kan natuurlijk alle kruiden gebruiken die je lekker vind!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: tips rosbief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 14:02

top thx! hoop dat ik nog thermometer kan vinden. wat voor kruiden raad jij aan?

melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: tips rosbief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:04

Met rund gaat knoflook tijm en rozemarijn altijd goed!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:05

Koop een mooi stuk rosbeef aan één stuk bij een echte slager. Die kan je ook adviseren over de juiste bereiding. Ik doe het altijd in een overn met hetelucht circulatie. Een prikthermometer is inderdaad erg handig. Mijn slager in Voorburg (maar helaas zit die er niet meer) sneed, nadat ik de rosbeef zelf klaargemaakt had, 'm altijd voor mij op de machine in van die hele dunne plakken en legde ze netje op mijn vleesschall. ;-) ;-)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:07

Rosbief waar je vet van af moet halen en touwtje? Mm ander soort rosbief als ik altijd heb. Normaal is het eigenlijk een groot stuk biefstuk. Rollade ja die heeft een touwtje veel kruiden en vet,

Ik schuif de boel altijd in de oven op ongeveer 170 graden en op gevoel kwa tijd, tip die ik altijd heb gehad is testen hoe ver het gebakken is werkt bij biefstuk maar ook bij rosbief. Duim wijsvinger, duim middelvinger of duim pink. Het kussentje bij je duim geeft ongeveer de garingsgraad aan. Ik houd voor rosbief middelvinger aan. Je rosbief moet kwa stevigheid net zo aanvoelen, hoe zachter hoe roder.

Verder doe ik niets aan kruidering, komt achteraf wel. Wat zout en peper dat is het. Een goed stuk vlees is al lekker van zichzelf. Enige dat ik wel doe is 10 minuten of 15 minuten voor afloop abrikozen uit blik in de ovenschaal erbij.

Simpel gemakkelijk en lekker,

melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: tips rosbief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:11

Zo zie je maar net eindeloze variaties ieder zn eigen manieren en recepten! Wij gebruiken meestal zo iets op het werk maar het ligt er natuurlijk aan wat je wilt en hoeveel tijd je erin wilt steken!

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: tips rosbief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:37

Moet het per se rosbief zijn? Want beenham uit de oven is bijvoorbeeld ook lekker en poepsimpel, net als porcetta. Allebei nu leuk geprijsd bij de Lidl en heerlijk!

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:40

Zie dat ik er een in de vriezer heb liggen, dus ik lees even mee voor tips.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:52

Ik haal altijd rosbief van de dunne lende bij de keurslager :j

Even goed heet dichtschroeien in de pan in de roomboter ook de zijkanten), peper en zout erover en dan in de oven nagaren. (110 elektrisch en 100 hetelucht), vocht wat eruit komt soms even over het vlees heen scheppen.
Ik vind hem altijd perfect als de binnentemperatuur rond de 55 graden is.

Een echt goed stuk rosbief heeft in principe geen kruiden nodig, die heeft al zat smaak van zichzelf.
Maar tijm en marjolein (en knoflook) passen er wel goed bij.
Dat kan je bijvoorbeeld ook door de aardappeltjes heen doen die er lekker bij zijn.
En niet vergeten rode wijnsaus natuurlijk <<)

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:08

Wat eekhoorntjesbrood weken. Rosbief zouten en peperen en even aanbakken in een pan. Daarna wat boter in die pan en een paar sjalotjes erbij. Even fruiten en dan afblussen met een kwart liter bouillon (bij voorkeur kalfs, anders kip) en het eekhoorntjesbrood, wat zout en peper en een scheutje room erbij doen. Dan het vlees erop leggen en in een op 160 graden voorverwarmde oven schuiven tot de kerntemperatuur op 52-53 graden zit. Vlees uit de pan en laten rusten, en de saus inkoken tot gewenste dikte en op smaak brengen met zout/peper indien nodig. Dan het vuur uit, klontje koude boter erbij en er doorheen roeren. Als de boter gesmolten is, nog wat fijngesneden dragon er doorheen roeren en klaar ben je. :)