Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bulk paardenvoer ook voor mens?

 
Profiel   

Een wat rare vraag..

Kan (paarden)voer welke in bulk (20-30kg) wordt verkocht, ook gebruikt worden voor mensen?
Dan heb ik het over wortelen en eenvoudige granen zoals haver, gerst en spelt.
Mijn vraag komt vooral omdat ik sommige hiervan al heb staan voor mijn paard maar ze zelf ook vaak gebruik. De kiloprijs is er dan ook nog veel lager van. Maar kunnen deze dus voor menselijke consumptie gebruikt worden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:07 



 
Profiel   

Nee dit zijn vaak goederen die afgekeurd zijn voor menselijke consumptie.

Wil goedkoop eten zou ik zeggen neem een moestuin. Goedkoop en lekker vers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:11 



 
Profiel   

De wortels eten wij hier wel altijd, die worden vaak gewoon afgekeurd op vorm :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:13 



 
Profiel   

Wortels kan je echt nog wel eten hoor. Gewoon zorgen dat je ze goed afwast, ze zitten natuurlijk in zo'n net dus kan makkelijk vuil enzo bij, maar je zal er echt niet dood van gaan. Hoe het met de rest zit weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:21 



 
Profiel   

Moest je van het eten van paarden-, katten-, of hondenvoer ziek worden, ocharme ik dan :#

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:30 



 
Profiel   

De 10 kg zakken met voerpeen smaken prima in de hutspot. Deze worden inderdaad afgekeurd ivm de vorm. Net als de kromkommers in de prefab salades gaan en niet in het schap komen. Als ik geen biologische in huis heb, dan pak ik de mooisten eruit en schil ze. We leven nog steeds... :P
Overigens komt winterpeen wel in het lijstje met meest bespoten groentes voor, dus biologisch is uiteraard beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:30 



 
Profiel   

Winterwortels in zak zijn hier ook wel eens gebruikt. :j

Lukasje schreef
Moest je van het eten van paarden-, katten-, of hondenvoer ziek worden, ocharme ik dan :#

En heb niet gezegd dat je er ziek van kan worden is alleen vaak niet aan te raden. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:43 



 
Profiel   

Die wortels zijn prima ja :) Hebben meestal gewoon de verkeerde vorm voor in de winkel :=

Granen zijn vaak genetisch gemanipuleerd en/of gespoten met te veel onkruidverdelgers/insecticide om goedgekeurd te worden voor menselijke comsumptie. Maar om het zeker te weten zou je de importeur of groothandel een mailtje moeten sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 20:58 



 
Profiel   

Winterpenen kan je prima zelf gewoon eten. Als dierenvoer zijn ze idd afgekeurd. Maar dat meer omdat mensen/winkels alleen mooie rechte winterpenen willen hebben. Ook degene met de groeischeuren erin kan je prima zelf eten.
Een grootdeel gaat weg voor snijlingen (denk bv aan de gesneden wortel reepjes etc).


Haver en dat soort dingen zijn meestal niet voedsel geschikt, dit omdat ze niet de garantie kunnen geven dat het vrij is van spoorelementen (als bv schimmels) etc.

Maar bv de Psylliumvezels van bv Pfiff, deze zijn gewoon geschikt voor menselijke consumptie.

Mocht je het per artikel willen weten is het soms gewoon raadzaam om eens de betreffende leverancier te bellen voor meer informatie erover

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 21:04 



 
Profiel   

Marcella schreef
Winterwortels in zak zijn hier ook wel eens gebruikt. :j

Lukasje schreef
Moest je van het eten van paarden-, katten-, of hondenvoer ziek worden, ocharme ik dan :#

En heb niet gezegd dat je er ziek van kan worden is alleen vaak niet aan te raden. ;)


Oh maar ik reageerde niet op jou hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 21:25 



 
Profiel   

Ik ga het zeker eens navragen. Prijs verschil is zo groot en ik heb het al dus zonde om er niet van te genieten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:19 



 
Profiel   

Die wortels van 3 euro voor een hele zak vind ik ook lekker. Knabbelen paard en ik samen een worteltje op :) lekker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:22 



 
Profiel   

Met wortels maak ik me ook minder zorgen omdat het grotendeel ervan wordt gekookt vooraleer ik het eet. Is ook niet dagelijks. Echter de granen worden dagelijks en rauw gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:25 



 
Profiel   

crazygirl1 schreef
Met wortels maak ik me ook minder zorgen omdat het grotendeel ervan wordt gekookt vooraleer ik het eet. Is ook niet dagelijks. Echter de granen worden dagelijks en rauw gegeten.

:wow: Ehh... hoe dan? Bedoel je soms geplette granen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:26 



 
Profiel   

Euh gewoon dat ik de wortels vaak in soep maak. De granen niet, die gaan gewoon meteen in mijn muesli. Leg ik dat zo raar uit hihi

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:31 



 
Profiel   

Ik vraag me af of je hele granen in je muesli wil gooien, of dat je het over geplette granen hebt.

In het geval van hele granen vraag ik me namelijk af hoe je het in de muesli wil gebruiken. Dat kan een mens niet eten denk ik? In het geval van geplette granen zou ik het gewoon eens proberen. Kan best dat 't een beetje anders smaakt maar ik snap helemaal dat je het wil proberen als het zo veel scheelt in prijs. Vorige maand heb ik havervlokken gevonden (in de supermarkt dan wel) die de helft kosten van de vlokken die ik eerst had. Nou heb ik voor mijn paarden geen granen -en al helemaal geen spelt, dat vind ik niet geschikt voor paarden- maar wat let je? In het verleden heb ik mijn paarden wel haver gevoerd, gewoon gele gepunte haver, maar dat zou ik denk ik niet goed kunnen eten. Veel te hard.

De wortels uit die grote zakken van bij de voerboer zijn trouwens veel lekkerder dan de wortels uit de winkel met eten voor mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:35 



 
Profiel   

Ja ok ik begrijp de verwarring. Het gaat inderdaad over geplette granen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:39 



 
Profiel   

Je zou kunnen beginnen met 1 eetlepel per keer? En de rest wat je door je muesli mikt daar gebruik je dan de granen voor die je al daarvoor had. Ik zeg maar wat hoor. Eigenlijk zou ik niet weten waarom het niet goed zou kunnen gaan. Ergens is het heel logisch dat een klein volume (pakje havermout van een pond bij voorbeeld) per kilo meer kost dan vlokken in een grote zak. Echt heel veel verschil zal er niet tussen zitten lijkt me. Voedsel voor mensen wordt ook gewoon bespoten.

Ik kan me wel voorstellen dat het even goed uitkijken is als je allergisch bent voor bij voorbeeld pinda's dat je dan zeker wil weten dat die niet ook worden verwerkt in de fabriek waar je graantjes vandaan komen, en dat dat met granen uit de mensenvoedselwinkel gemakkelijker is na te gaan (volgens mij moet het dan zelfs op de verpakking staan?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 20:52 



 
Profiel   

De granen voor veevoer hebben hele andere (en minder nauwkeurige) kwaliteitscontrole. De grenswaardes voor giftige stoffen (pesticiden e.d.) liggen een stuk hoger bijvoorbeeld, ze zijn niet behandeld voor bepaalde ziektes, schimmels en bacterien e.d. Dat soort dingen.
Juist doordat er geen controles plaatsvinden voor menselijke consumptie zal geen enkele leverancier je bevestigen dat het gezond is voor menselijke consumptie. Gewoon omdat ze dat niet kunnen weten.

Als jij die gok voor jezelf wilt wagen kan dat. Maar de kans bestaat dus dat je er ziek van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-18 11:32 



 
Profiel   

secricible schreef
De granen voor veevoer hebben hele andere (en minder nauwkeurige) kwaliteitscontrole. De grenswaardes voor giftige stoffen (pesticiden e.d.) liggen een stuk hoger bijvoorbeeld, ze zijn niet behandeld voor bepaalde ziektes, schimmels en bacterien e.d. Dat soort dingen.
Juist doordat er geen controles plaatsvinden voor menselijke consumptie zal geen enkele leverancier je bevestigen dat het gezond is voor menselijke consumptie. Gewoon omdat ze dat niet kunnen weten.

Als jij die gok voor jezelf wilt wagen kan dat. Maar de kans bestaat dus dat je er ziek van wordt.

En dat niet persee morgen ziek, maar kan ook pas later komen.
Nee mijn keus zou het niet zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-18 11:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen