De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:53

Heermoes is werkelijk kl*te onkruid (ik ‘geniet’ van heermoes, brandnetel, riet én zevenblad -O- )

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:04

Ceetje_bokt schreef:
Bedankt voor de tip van het boek voor €5 bij de AH!


Is dat nu te koop in de Appie?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:52

Ja, ik had bij ons de laatste.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:52

MarijeR schreef:
Ik lees even mee...
Vroeger wel een gewone moestuin gehad maar fysiek is dat niet meer te doen maar ieder voorjaar begint het toch weer te kriebelen.
Wil nu eens gaan kijken naar dit soort bakken maar dan op een hoogte dat je kan blijven staan of juist met een stoel erbij kan zitten.
Het liefst zelf iets in elkaar zetten.



In het andere moestuin topic is ook iemand die mooie bakken op hoogte heeft gemaakt. Volgens mij van stenen/beton oid :)

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:45

Hebben vorig jaar het 30 jaar oude terras wat hier lag opnieuw aangelegd. Er waren nogal wat tuintegels kapot en er bleven ook nogal wat tegels over. Deze tegels zijn toen doormidden gezaagd en plat op elkaar gelegd een muurtje van gemaakt langs een lage wal, aan een kant van de tuin. Het plan is om hier mijn eigen groenten in te planten.
Had ook al een kweekkastje gekocht bij de Action. Zo'n rekje van 1,50m hoog, met een doorzichtige hoes er omheen. Helaas is deze met de Oostenwind van een paar dagen geleden, helemaal kapot gewaaid ^) was er net zo trots op.
Het boekje van AH had ik vorig jaar al gescoord, dat dan weer wel.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:22

Ceetje_bokt schreef:
Heermoes is werkelijk kl*te onkruid (ik ‘geniet’ van heermoes, brandnetel, riet én zevenblad -O- )


Heermoes, brandnetel en zevenblad zijn heel goed als groente te eten of te drogen voor thee ;)

Ik heb zelfs bewust zevenblad tussen de kruisbessen en framboos staan. Wil beter groeien dan spinazie. :')
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/na ... rmoes.html
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... netel.html
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... nblad.html
Eigenlijk gratis gezonde groente :D

Ik heb speciekuipen als makkelijke moestuintjes. Werk heel goed. Mooie werkhoogte. :j
Per kuip een fruitboompje, wat vaste kruiden/groente en wat seizoen groente. Voor de wortelgewassen heb ik een aparte kuip zonder fruitboompje. En een aantal oude kookketels waar bessenstruiken in staan met knoflook, later ook radijs en pluksla. Eigenlijk een voedselbos op heel kleine schaal. :D

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:27

Zouden de zelf knutselaars een foto kunnen plaatsen? Kan ik ideeen opdoen :))

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:32

Afbeelding
Twee bakken van douglashout, onbehandeld van 120 bij 150 met een tussenlanding voor de extra stevigheid. Ik kreeg de tip van iemand dat de ‘cirkels’ van het naar binnen moeten wijzen, zodat ze, als het hout gaat werken niet naar buiten gaan wijzen. Snap je het nog?
Heb de onderkant met antiwortel doek bekleed. Komende weekend hopelijk het hek maken, zodat de honden er niet bij kunnen.
En ik ga nog twee klimrekken maken aan de achterkant bij het beukenhegje.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:39

Dat is een mooi formaat keetje. Wanneer begin je met planten?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:10

Zodra het hekje staat en ik de bakken kan vullen met de mm mix (de zakken liggen achter het hegje) onze hondenmonsters vreten compost en koemestkorrels -O- ik hoop dit weekend, want de hekken hebben we al, alleen nog de hardhouten palen door midden zagen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:42

Jennyxx schreef:
MarijeR schreef:
Ik lees even mee...
Vroeger wel een gewone moestuin gehad maar fysiek is dat niet meer te doen maar ieder voorjaar begint het toch weer te kriebelen.
Wil nu eens gaan kijken naar dit soort bakken maar dan op een hoogte dat je kan blijven staan of juist met een stoel erbij kan zitten.
Het liefst zelf iets in elkaar zetten.



In het andere moestuin topic is ook iemand die mooie bakken op hoogte heeft gemaakt. Volgens mij van stenen/beton oid :)

Dank je, ik ga zoeken!

Met dit weer krijg je echt de neiging om al met vanalles te beginnen.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:34

Begon mijn vriend heel hard te lachen toen ik vertelde over mijn moestuinidee, op dit moment is hij toch maar even een bak voor me aan het maken. Hij wordt 90 bij 90, dus genoeg ruimte voor 9 vakken. Komend weekend een plan maken en mix en zaden halen. Dan even kijken of het stopt met vriezen zodat ik kan beginnen *\o/*
Dochtertje is nu 4 maanden, hoe cool als ze van de zomer hapjes uit de eigen moestuin kan eten!

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:39

Had hem hier nog niet gepost... de bakken zijn veilig tegen hondenpoten!Afbeelding

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:40

Netjes hoor, Ceetje

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:47

Strak hoor, top!

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:16

Ziet er heel strak uit!

Wanneer beginnen jullie eigenlijk met het zaaien in de bakken?
Nog voorkeursgroente voor wat er gezaaid wordt?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 07:28

Ik ga volgende week beginnen, na de kou met de groenten die ‘mogen’ van de app.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:24

Bjarni schreef:
Begon mijn vriend heel hard te lachen toen ik vertelde over mijn moestuinidee, op dit moment is hij toch maar even een bak voor me aan het maken. Hij wordt 90 bij 90, dus genoeg ruimte voor 9 vakken. Komend weekend een plan maken en mix en zaden halen. Dan even kijken of het stopt met vriezen zodat ik kan beginnen *\o/*
Dochtertje is nu 4 maanden, hoe cool als ze van de zomer hapjes uit de eigen moestuin kan eten!


Je kan al beginnen met zaaien, gewoon een glasplaat er op leggen, krijg je een koude kweekbak. Zodra er plantjes boven komen plaat er af. Of voor zaaien in de vensterbank.

Iets van aardbei plantjes erin is ook heerlijk. Maar hoeveel je er op 30 cm2 kan houden :?

Je kan ook de hoogte in gaan door middel van een regenpijp met gaten in de zijkant. Daar kruiden, groente in zetten en je vergroot je moestuintjes oppervlakte ;) Of tegen de noordkant een klimrek voor boontjes/ oostindische kers/ kiwi/ druif....

Hier moet ik de bakken bij vullen. Vorig jaar kuipen van 90 liter gevuld met 3 zakken grond van 40 liter :o? En er mag inmiddels wel weer een zak vol per bak bij. Of de zakken zijn geen 40 liter inhoud of de kuip is groter dan 90 liter. Grond is flink ingeklonken.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:23

Afbeelding

Hier heb ik gisteren mijn bak geknutseld :D 150 x 60, dus 10 vakken.
Nu nog even ietsje extra uitgraven, dan is het 35-40 cm diep, worteldoek erin en dan mm storten.
Daar wacht ik mee tot na de vorst van dit weekend.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:44

Leuk hoor! Wat ga je er in zaaien? :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:15

Knap gedaan Nachtlampje. Hoe diep heb je tegels in de grond gedaan?

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 10:45

Ik heb vooral tegels van 40x60 gebruikt. Aan de korte kanten en de voorkanten zijn de tegels in de lengte gelegd en 10 cm in de grond gezet. De middelste aan de lange kant is 30 cm de grond in gezet voor de stevigheid. De achterwand zijn gewoon 30x30 tegels die ik tegen het hek heb aangelegd, aangezien het hekwerk dus de druk van de aarde die erin komt tegenhoudt.

@pmarena, ik wil graag wat courgette, komkommer, tomaat, misschien in het najaar nog pompoen. Daarnaast wortel, en voor de rest moet ik het nog zien. Ik wil dit jaar niet te moeilijk gaan, dit is voor het eerst dat ik echt een bak heb en ik wil graag een positieve ervaring opdoen :+

Ik heb hiernaast nog frambozenstruiken, aalbessen, een appelboom en Japanse wijnbes. En nog een pruim en peer, maar die dragen nog niet gok ik, die zijn nog klein.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:14

Ook kleine boompjes dragen vlot. :j
Heb hier fruitboompjes van 1 tot 1,5 m. hoog. Nu al weer vol knopjes, straks veel vruchtjes en dan maar hopen dat er een aantal echt fruit word. -O- Vorig jaar zowel de dwergpeer als de wilde gieseman vol bloesem, uiteindelijk de dwerg 1 peertje en de gieseman 3 :x
De pruim deed het beter, wel 6 heerlijke pruimen :') Zelfs de perzik en kers hadden weer vruchten.
Al deze boompjes vorig jaar voor jaar gekocht.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:31

aikon schreef:
Bjarni schreef:
Begon mijn vriend heel hard te lachen toen ik vertelde over mijn moestuinidee, op dit moment is hij toch maar even een bak voor me aan het maken. Hij wordt 90 bij 90, dus genoeg ruimte voor 9 vakken. Komend weekend een plan maken en mix en zaden halen. Dan even kijken of het stopt met vriezen zodat ik kan beginnen *\o/*
Dochtertje is nu 4 maanden, hoe cool als ze van de zomer hapjes uit de eigen moestuin kan eten!


Je kan al beginnen met zaaien, gewoon een glasplaat er op leggen, krijg je een koude kweekbak. Zodra er plantjes boven komen plaat er af. Of voor zaaien in de vensterbank.

Iets van aardbei plantjes erin is ook heerlijk. Maar hoeveel je er op 30 cm2 kan houden :?

Je kan ook de hoogte in gaan door middel van een regenpijp met gaten in de zijkant. Daar kruiden, groente in zetten en je vergroot je moestuintjes oppervlakte ;) Of tegen de noordkant een klimrek voor boontjes/ oostindische kers/ kiwi/ druif....

Hier moet ik de bakken bij vullen. Vorig jaar kuipen van 90 liter gevuld met 3 zakken grond van 40 liter :o? En er mag inmiddels wel weer een zak vol per bak bij. Of de zakken zijn geen 40 liter inhoud of de kuip is groter dan 90 liter. Grond is flink ingeklonken.

Goede compost toevoegen?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 13:08

Komt weer goede compost bij. ;) Al geloof ik de zak inhoud niet zo met wat er werkelijk aan hoeveelheid in zit.