Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 13 [ 306 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De makkelijke moestuin

 
Profiel   

[ img ]

Zoek je deze bak?
Gekocht bij de plaatselijke Welkoop. Ergens tussen de 10 en 15 euro geloof ik.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-18 20:49 



 
Profiel   

Bij de action hebben ze precies dezelfde (voor de helft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-18 20:51 



 
Profiel   

Wel even de raampjes open zetten! Ik had ze dicht gedaan en zoonlief had iets teveel water gegeven, toen gingen de bakjes schimmelen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-18 21:00 



 
Profiel   

Ja zo'n bak heb ik nu. Alleen geven ze aan dat je de zaadjes moet laten ontkiemen in een doorzichtig plastic bakje met deksel met vermiculiet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-18 21:30 



 
Profiel   

Ik zaai vaak in doorzichtige drinkbekers en daaroverheen gewoon plastic folie! Goedkoop, de bekers zijn herbruikbaar en bij mij werkt het goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-18 23:12 



 
Profiel   

Sjofel schreef
Ik zaai vaak in doorzichtige drinkbekers en daaroverheen gewoon plastic folie! Goedkoop, de bekers zijn herbruikbaar en bij mij werkt het goed!

Slim!! Die ga ik eens halen dan. Goede tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 06:56 



 
Profiel   

Fee, die bakjes die jij bedoelt kan je op de site bij de vermiciliet erbij bestellen. Los zijn ze blijkbaar niet te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 09:17 



 
Profiel   

Hé jammer. Ik heb al een zak vermiculiet, beetje zonde als ik er nog een koop, haha.
Ik kijk vandaag wel even of ik bekers kan vinden, dan doe ik het gewoon met folie er op. Goede tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 09:45 



 
Profiel   

Fee_ schreef
Ja zo'n bak heb ik nu. Alleen geven ze aan dat je de zaadjes moet laten ontkiemen in een doorzichtig plastic bakje met deksel met vermiculiet.


Gewoon van die hersluitbare zakjes bij de supermarkt!
Kun je ze prima in laten ontkiemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 09:50 



 
Profiel   

Of je doet het gewoon in een plastic boterham zak :')
Dit is het tweede jaar dat het zo groeit, zat/zit alleen paardenmest in en doet het super. :Y)
Helaas net wel boven op een stukje afgescheurd om hem wat meer in het licht te zetten. Plastic is een beetje bros geworden :\ Denk dat het nu einde toevallig projectje is.
[ img ]

Volgende test: Moestuintje in augurken pot :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 10:38 



 
Profiel   

aikon schreef
Of je doet het gewoon in een plastic boterham zak :')
Dit is het tweede jaar dat het zo groeit, zat/zit alleen paardenmest in en doet het super. :Y)
Helaas net wel boven op een stukje afgescheurd om hem wat meer in het licht te zetten. Plastic is een beetje bros geworden :\ Denk dat het nu einde toevallig projectje is.
[ Afbeelding ]

Volgende test: Moestuintje in augurken pot :+


Wat is dit voor plant? Ideaal voor caviavoer lijkt me namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 19:02 



 
Profiel   

Ik heb vanmiddag een soort plastic wijnglaasjes gekocht bij de Blokker en dan gewoon met huishoud folie als dekseltje. Daarover heen een zwarte sok, zodat het donker is. Ik vind het top! :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-18 19:37 



 
Profiel   

Mizora gras en boterbloem volgens mij. Maar het moet lukken met elk soort plantspul en aarde, compost of mest.

Er komt in een van de kuipen plantjes op waarvan ik niet weet wat het is :oo Laat het nog even gaan om te zijn wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 12:56 



 
Profiel   

Aikon ik moest lachen om jouw "wilde gieseman" boompje. Het is "gieser wildeman".
Die MM mix, is die biologisch en volledig verantwoord? En is dat eenmalig aanschaffen en eeuwig lekker luchtige grond hebben of wordt het uiteindelijk zwaarder en toe aan vervanging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:07 



 
Profiel   

Voor details over de MM-mix moet je even op de website kijken :)

Als het goed is dan is het behoorlijk bio en het is een derde turf, een derde vermiculiet en een derde compost. Als je niet al teveel grond uit de bak laat vallen of weghaalt bij het oogsten, dan gebeurt er niks met de turf of vermiculiet.

Alleen de compost wordt opgebruikt door de plantjes. Die moet je dus af en toe aanvullen en dan kan je de mix blijven gebruiken :) De grond is lekker licht en luchtig maar je moet natuurlijk wel zorgen dat overtollig water een beetje weg kan want anders slaat het alsnog dicht :)

Heb je na een aantal jaren toch steeds een beetje grond uit de bak verloren door het oogsten bvb, dan kan je er natuurlijk een zak turf of vermiculiet bij doen om dat ook weer aan te vullen. Maar in principe is dat dus niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:21 



 
Profiel   

Klinkt goed. Als de boomgaard aangeplant is gaan we de moestuin aanleggen. Die zal bestaan uit een aantal lage bakken denk ik, een paar op pootjes, iets voor de aardbeien en wat ruimte voor klimmers. En een kas natuurlijk. Heb er zo zin in maar ik moet niet alles tegelijk doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-18 21:26 



 
Profiel   

*\o/* in elk vak is ondertussen al wat groens te zien, de ene nog heel voorzichtig, de andere al wat groter en uitgedund.
Heb alleen een ander probleem. Een afgesloten tuin, dus geen laat van buurkatten, gaat onze eigen mafketel de radijsjes uitgraven :+ |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 09:09 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Aikon ik moest lachen om jouw "wilde gieseman" boompje. Het is "gieser wildeman".


Als jij snapt wat ik begrijp komen we een heel eind.
Maar zoals ik het schreef staat het op het label.
Daarbij kan het mij niet schelen of het een gieseman of wildeman is, peertje is gewoon lekker :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 11:43 



 
Profiel   

Nou ja, die wilde giesebras :P is niet echt een handpeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 14:06 



 
Profiel   

Wat een creatieve dingen zeg! die planten in zak, hoe kom je erop :D echt super slim!

Hier vandaag de eerste 4 bakken gehaald, 1 bij 1 meter bij de intratuin. Wilde eerst de trapsgewijze van de praxis maar hadden ze niet bij ons. Van de week even kijken of ze nog ergens anders zijn :)

wil denk ik in totaal 6 bakken :j hebben ontzettend veel compost dus dat komt onderin, en dan gewoon aarde erover/ door denk ik

[ img ]

Dit was de MM bak van de intratuin, wij hebben de iets kleinere genomen. Dat komt precies goed uit met de tuin.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 18:15 



 
Profiel   

Volgens mij kun je bij de Praxis ook online bestellen en dan af laten leveren bij je lokale winkel. Ik heb dat toentertijd tenminste zo gedaan :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 19:06 



 
Profiel   

klopt ja! maar die bakken waren op de site 32 en in de winkel toen 10. maar ga deze week wel kijken of er nog een aantal zijn. Eerst morgen deze 4 in elkaar zetten, heb nog wel plek over voor 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-18 19:19 



 
Profiel   

Kaka als je ze laat liggen tot ze wat zacht zijn, zijn het erg lekker handperen :j

Nynkster hoe je er op komt? Nou gewoon. Men neme een boterhamzak vullen die met wat paarden vijgen, knopen zak dicht gooien die aan de kant en vergeten die :o Om het later weer eens te vinden en te ontdekken dat er gras en plantjes in groeien en zo een eigen ecosysteempje heeft ontwikkeld. Lang leven moedertje natuur _/-\o_

Heel veel info over kleine moestuintjes!!! *\%/*
https://www.youtube.com/results?search_ ... ble+garden

Leuke tips voor klein moestuinieren.
https://www.youtube.com/watch?v=Bc4ecvD_rMM

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-18 12:53 



 
Profiel   

mijn moestuinbakken worden voller en voller. Ik heb ook wintererwten en sugarsnaps in de ‘week’ liggen. Alleen nog twee klimrekken maken. Mijn vogelafweersysteem werkt tot nu toe heel erg goed. Vogelverjaagtape van AliExpress op een bamboerstok en een mini potje erop tegen oogongelukken.
[ img ]
Mijn kruiden heb ik op een andere plaats en wat sla en aardbeiplantjes die over waren ook her en der.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 12:06 



 
Profiel   

Het lekkere weer van de afgelopen tijd heeft hier de boel ook aan het groeien gekregen :)

Met wat versiering van bloesem blaadjes...

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Aardappels in de emmers komen ook al op.

In huis staan nog pompoen en komkommerplantjes en wat kruiden. Durf ze nog niet naar buiten te doen omdat de temperatuur nu weer zo is gezakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-18 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 13 [ 306 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen