De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:31

Zijn de makkelijke moestuintjes een beetje stilgevallen? :D

Ik denk er aan om er een te gaan beginnen als we in ons nieuwe huis zitten, dus was een beetje op zoek naar tips en trucs, maar het is hier al een tijdje angstvallig stil.....

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:31

Mijn moestuin groeit super!
Ik oogst veel en vaak, heerlijk.
De zaden die geen bonen zijn doen het allemaal super van de MM. Spekboom, stamboon wat minder.. Komt slecht op, verschimmelt etc.

Ik heb 1 vak met snijbiet en daar kan ik eigenlijk elke week 2 x voor 2 personen van oogsten!
Worteltjes zijn al klaar maar laat ik nog wat langer zitten, ik wil er carrotcake van maken als ik tijd heb.
Tomaten zijn echt in bulk aan het groeien, ik heb volgens mij wel 15 trosjes in allerlei stadia van ontwikkeling hangen, van 1 plant!

Ook de nz spinazie is echt ongelooflijk, wat groeit dat goed en veel.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:52

Bij mij gaat het ook goed, maar inderdaad mijn bonen gaan ook wat minder. Peultjes en spekbonen redelijk, sugarsnaps ietwat, kievitbonen veel blad maar nog geen een boon. Bij jou dus ookmatig Nachtlampje. Hoe bij de anderen? Ben erg benieuwd.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 05:25

Sugarsnap deden het bij mij wel goed volgens mij. Toch een paar keer van kunnen eten.

Hij is nu wel helemaal verdort, dus ik moet hem er uit halen.
Las dat 'ie snel lelijk werd, nou dat is gebeurd.

Mijn komkommer gaat als een speer, net als nz spinazie en bieten.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:36

He wat leuk, er groeit en bloeit dus nog het nodige. Houdt de app ook rekening met bv de bijzonder droge weersomstandigheden of is dat door de opbouw van de bak niet echt van invloed?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:40

Mijn peultjes deden het geweldig, sugersnaps wat minder. Doperwten blijven bloeien. Dit weekend snijbonen eten. Paar keer bietjes gegeten. Wortelen is nu tweede leg. Snijbiet doet het fantastisch, maar ik vind dat niet zo lekker. :D de palmkool ook geweldig.
Tegenvallers: courgette en komkommer, maar misschien komt dat nog goed.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:20

De mijne is een pietsie verwaarloosd, wel veel rucola kunnen eten! Radijsjes en kruiden deden het ook super.
Morgen even leeghalen/ oogsten en dan kijken wat er nu nog in kan.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:21

Hier heel veel doperwtjes kunnen eten, sla geoogst, radijzen en nu volop mini-komkommers.
De tomatenplanten hangen vol met mooie trossen, maar nog wel helemaal groen. Verder staat de tuin vol met (gouds)bloemen en verwacht ik binnen 1-2 weken mijn eerste courgettes te kunnen eten.
Ik heb me laten inspireren door de MM, maar daar niet de zaden van en ook een deel in de volle grond ipv in bakken.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:48

Hoi,
Ik heb een paar jaar met een simpele wilgentenen bak gedaan, met MM mix, totdat die half vergaan was. Dit jaar een echte MMbak gekocht met klimrek.
Ik las net een paar keer dat de snijbiet het zo goed doet. Bij mijn niet! Ik heb het gezaaid, het kwam op, nog een plekje bijgezaaid, en het verdween weer. Ik denk door een slak, maar verder wordt er in mijn bak niets aangevreten. Ik twijfel of ik nog een poging zal doen en dan op de één of ander manier afdekken totdat de zaailingen wat groter zijn?
Verder gaan de peultjes bij mij nog steeds goed. De sugarsnaps zijn intussen uitgebloeid, maar deden het ook goed. Vandaag de eerste courgette geoogst (plantje van de Welkoop, omdat mijn zaadjes het niet deden). De tomatenplant doet het super. Opgekweekt uit zaad uit een snoeptomaatje. De tomaatjes zijn nog groen. Mijn palmkool staat stil qua groei, lijkt het. Er staat nog één kropsla en drie pluksla, waarvan de app vindt dat ze allang weg zouden moeten...

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 07:33

Ik heb gisteren echt uit ‘pure wanhoop’ twee snijbietplanten verwijderd. Ik vind het niet zo lekker :n en ze werden zo groot. De kippen smullen ervan dus da’s dan weer prima. Als iemand lekkere recepten heeft met snijbiet, houd ik me aanbevolen.
Toch bijzonder hoe dan gaat in de moestuinbakken hè? Bij mij duurde het ook enorm lang voordat er bloesem in mijn snijbonen en sperbomen kwamen, maar vanavond gaan we ervan eten. Ook zag ik gisteren opeens een komkommer hangen.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:08

Ik had al voor ik een MM had snijbiet in mijn moestuin. Ik was er ook gauw op uitgekeken vond het ook niet geweldig lekker. Het groeide ook heel hard en dan werd het te groot en nog minder lekker. Ik vind bietjes lekkerder en daar gebruik ik dan ook wat blad van, om te roerbakken met andere groenten, door de sla of wat blad naar de konijnen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:18

Hier nog iemand die snijbiet overrated vind. Ik heb wel verschillende soorten bietjes in de tuin, dus ook verschillende kleuren steel, dan heb je hetzelfde effect als met snijbiet.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:36

Mijn palmkool doet het ook zo matig. Vraag me af waarom dat ding niet groeit ik heb er nog niks van kunnen oogsten. Het leeft (in de zin van dat ie niet dood gaat) maar daar is ook alles mee gezegd.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:46

Ik dacht dat palmkool in het najaar moet. Ik ga ff checken.

Gecheckt: het is een wintergroente, heeft vorst nodig en wordt bitter in de zon.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 20:58

MarcoBorsato schreef:
Ik dacht dat palmkool in het najaar moet. Ik ga ff checken.

Gecheckt: het is een wintergroente, heeft vorst nodig en wordt bitter in de zon.

.
Klopt, dank voor de info lieveli! Maar ik heb vroeg gezaaid, volgens de MM kalender/app, voor half mei en dat was nog goed. Denk dat ik pech had met hier in de polder een wat trage start. Denk dat ik hem er maar uithaal en het vak even voor wat anders gebruik... vanaf half aug kun je hem weer zaaien. Wel fijn dit topic . Ik las dat MM ook een gebruikersforum in de maak heeft..

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:34

Je behandelt palmkool als boerenkool, dus oogst is vooral het vroege voorjaar of najaar. Ik zaai beiden zelf het liefst al heel vroeg zodat de planten groot zijn als de vlinders (en dus rupsen) langs komen, dan heb ik in het najaar namelijk weer nieuw blad wat ik kan oogsten en een stevige plant. Maar zaaien in juli/augustus is gebruikelijker. Hier staat de palmkool inmiddels een meter hoog (maar alles is bij mij enorm, geen idee wat er in de mest zat die ik dit jaar aan de grond toegevoegd heb).

Overigens geen MMer, wel ooit mee begonnen, maar dat is een beetje uit de klauwen gelopen :j

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:20

Zijn jullie al klaar voor het nieuwe seizoen? Al zaden gekocht? Ik twijfel of ik dit jaar weer de zaden van MM koop of ze elders ga halen. Wat doen jullie?

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:23

Ik heb nog heel veel zaden van vorig jaar, dus die gebruik ik weer.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:42

Ik heb 2 bakken, de ene gebruik ik een restant MM zaadjes, de andere bak mijn eigen zaden. We zullen over een half jaar het verschil vast zien, of niet..

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:18

Ik heb mijn mm zaden aangevuld met zaden van vreeken. Is toch wat goedkoper in verhouding, die van de mm zit vaak wel erg weinig in een zakje...

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:33

Achterom schreef:
Ik heb mijn mm zaden aangevuld met zaden van vreeken. Is toch wat goedkoper in verhouding, die van de mm zit vaak wel erg weinig in een zakje...

Ik vind dat juist een voordeel. Ik heb twee bakken en gebruik dus niet zo heel veel. De gewone pakjes zitten vaak enorm veel. Dus als ik 8 snijbonen plant heb ik genoeg.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:05

De veldsla, spinazie en eerste boontjes zijn vandaag de grond in gegaan

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:08

Ik wil er dit jaar wat actiever mee bezig gaan. Vorig jaar was niet alles goed opgekomen en zijn er wat dingen door slakken opgegeten. Uiteindelijk vooral kruiden en rucola uit mijn moestuin gegeten.
Wil eigenlijk dit weekend de bak in orde maken en vast wat dingen zaaien.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:35

Er is vanuit de Makkelijke Moestuin het initiatief om op 1 maart (dus aanstaande vrijdag) te beginnen met een groep. Ik ga meedoen, lijkt me wel leuk om in de verschillende tuintjes te zien wat de vorderingen zijn.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:45

Ik ga ook meedoen, heb al wel een klein voorschotje genomen in de actionminikas
Afbeelding

Moet ook mijn bakken nog klaar maken voor de start