De makkelijke moestuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:41

Misschien hebben jullie er meer verstand van... ik heb zaadjes van MM, vorig jaar gekocht, waren toen voor de helft omdat ze tegen de datum aan zaten. Jan 2018 exp. date. Eind april begin mei heb ik het eea gezaaid. Inmiddels al meerdere vakken opnieuw gezaaid/bijgezaaid.
Want dit is de huidige stand van zaken

Afbeelding

Vorig jaar de zaadjes van AH gebruikt en die leken het echt veel beter te doen :(
Zoals jullie zien staat de bak achter glas, de afrastering van ons balkon, maar glas laat toch ook zon door? (Ik denk maar steeds aan de kassen) We hebben boven ons een balkon dus de zon schijnt er niet recht op. We hebben wel de hele dag zon.

What happend? (Of ben ik gewoon mega ongeduldig?)

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:46

Ik denk toch dat d3 zaadjes hun kiemkracht kwijt zijn, want jouw opbrengst is wel heel karig. Heb je wel aangevuld met compost?

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:53

Nieuw zaadjes kopen.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:32

Ceetje_bokt schreef:
Ik denk toch dat d3 zaadjes hun kiemkracht kwijt zijn, want jouw opbrengst is wel heel karig. Heb je wel aangevuld met compost?


Ja. Alles leeggehaald, omgewoeld en compost van mm doorheen gemixt. Daarna gezaaid. :(

@ henst, denk dat ik dat maar ga doen. Heb nog Ah zaadjes dus ga die in de tussentijd in de lege vakken zaaien.

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:59

Suc6

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:12

Ah balen, zaadjes die niet kiemen...je kan ze altijd even testen? Gewoon een bakje pakken en daar een nat keukenrolletje in leggen. wat zaadjes er op strooien en bakje wegzetten met deksel of strak huishoudfolie er op. Na een paar dagen moet je dan wat leven in de brouwerij zien :)

Hier van het weekend tussen andere klussen door nog een deel van de betonnen moestuinbakken opgebouwd zodat we naast de gemetselde diepe bakken ook nog een moestuin-tafel-bak hebben nu van 1 bij 4 meter. Deze is dan voor het kleine spul (sla, peentjes, andijvie, spinazie enzo) en de grote bak voor de aardappels, bonen, erwten, broccoli enzo en andere klimmers.

Deze bak kan dan meteen mooi als afdakje dienen voor het rijdend speel-materieel van die kleine :P
Op de kopse kant ben ik nog een werktafeltje / speelkeukentje aan het maken tussen de bedrijven door.

Om de betonnen rand heen ga ik nog hout doen voor de afwerking denk ik. Die planken hebben we toch nog liggen. Maar eerst wat belangrijkere klussen te doen nog :)


Afbeelding


Afbeelding

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:20

Wat leuk en functioneel zo! :D

Mijn kropsla kan geoogst worden. Hoe lang kan je het bewaren als je geoogst hebt? Of moet je het dan dezelfde dag opeten.
Kan het pas woensdag eten maar ben bang dat het doorschiet.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:06

Ja doorschieten doet het snel nu. Bewaartips zou ik even online voor zoeken, ik eet het altijd direct op hier :D

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:03

Ik wacht op de aardbeien.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:16

Dan oogst ik er morgen gewoon een. Mocht die woensdag niet meer te eten zijn, kan ik er dan weer een oogsten. En als die dan al is door geschoten, weet ik dat voor de volgende keer. :+

Aardbeien heb ik toevallig vandaag weer een paar plantjes van geplant in een vierkant bloempot. Volgend jaar zal ik dan wel een lekkere opbrengst hebben. :)

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:33

Bij mij staan ze ook in poten.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:54

Hoeveel water geven jullie je bakken ongeveer?
Ik heb een bak van ong 1 bij 1 meter en geef dagelijks een gieter van 5L.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:04

Ik zet elke avond de spuit erop als de mix droog is. Geen idee hoeveel water precies.

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:12

Het ziet er niet uit, maar ik heb een aantal stevige flessen ondersteboven in de bakken gezet (met een gaatje in de dop). Aangezien ik niet zo veel bakken heb, vond ik dit wel een uitkomst. Zo is de grond altijd vochtig, ook als ik eens niet kan gieten. Zeker met deze hitte is dat echt een uitkomst (ik weet namelijk ook nooit hoe veel of weinig ik moet gieten).

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:17

_Christina schreef:
Het ziet er niet uit, maar ik heb een aantal stevige flessen ondersteboven in de bakken gezet (met een gaatje in de dop). Aangezien ik niet zo veel bakken heb, vond ik dit wel een uitkomst. Zo is de grond altijd vochtig, ook als ik eens niet kan gieten. Zeker met deze hitte is dat echt een uitkomst (ik weet namelijk ook nooit hoe veel of weinig ik moet gieten).


Ja die tip zag ik volgens mij in de nieuwsbrief van Jelle voorbij komen! Leek me ook wel handig!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:45

Dat is wel een super tip. Die ga ik onthouden voor als ik op vakantie ben. Mijn ouders vonden het al niet zo tof dat ze elke dag naar mijn huis moesten om de moestuin water te geven. Kan ik ergens ook wel begrijpen... :')

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:01

Begin er dan wel al een paar dagen eerder mee, althans ik had bij twee bakken dat de fles 'meteen' leeg was en een bak zelfs lekte. Maar dat was blijkbaar nodig 8)7 de flessen daarna liepen niet meteen weer leeg en die ene bak stopte ook met lekken. Misschien is zelfs een week, of meer, van tevoren wel aan te raden. Dan kun je een beetje inschatten hoe vaak je ouders die flessen zouden moeten vullen!

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:45

Nog zo'n goede tip. Ga er morgen gelijk mee aan de slag :D

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:44

Goeie tip.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:30

Ik heb de flessen nu een paar dagen in gebruik. Soms gaat ie heel snel leeg en soms gaat er niets uit. Dan staat ie niet helemaal goed denk ik.
Ik heb gelukkig nog even voordat ik op vakantie ga.

Gister de eerste sla gegeten. Was lekker!

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:06

Dat snel leeglopen is denk ik inderdaad dat de fles dan niet helemaal lekker staat, dan komt er waarschijnlijk te makkelijk lucht bij. Maar ik zou mij niet te veel zorgen maken over langzaam leeglopen. Althans ik had in het begin dat na de tweede of derde keer vullen, de flessen soms even een dagje vol leken te blijven. Zo had ik ook een slappe fles die helemaal "vacuüm" trok, desondanks zakte het water nog steeds geleidelijk. Ik denk ook dat de eerste paar flessen sneller leeg gaan, zeker als de grond vrij droog was ;)

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:20

Zou dit ook gaan in potten?

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:22

Hij trok inderdaad ook vacuüm.

Denk het wel hoor Henst. Mijn mm is toch ook een soort van (grote) pot/bak.

Ga het zeker ook in mijn potten doen voor de vakantie. Scheelt mijn ouders een hoop werk.

De kropsla die er nog stond is verwoest door het weer van gister en vanochtend. Beetje jammer.

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:32

henst schreef:
Zou dit ook gaan in potten?

Jazeker! Ik heb het hier in de bakken. Ik weet eigenlijk niet of het wel werkt in de volle grond. Ik stel mij dan voor dat een fles "meteen" leegloopt, aangezien 't water zo weg kan vloeien. De aarde in een bak daarentegen, is op een gegeven moment 'verzadigd'.

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: De makkelijke moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:35

Ja eens proberen.