Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verstandskiezen getrokken: Welk eten?

 
Profiel   

Hoihoi,

Ik vroeg me af of jullie misschien tips hadden voor welk eten fijn is als je verstandskiezen getrokken zijn. Dacht zelf bijv. aan soep, banaan, pannenkoeken en ei, maar daar houdt mijn inspiratie wel een beetje op.

Lucky me had natuurlijk weer driedubbele gecompliceerde kiezen dus ben een beetje bang voor hoe pijnlijk ze gaan zijn (had een soort tand-tumor bovenop een kies en daarbij ook nog nog eens hele diep liggende verstandskiezen waardoor het heel gevaarlijk is voor de zenuw als die in 1 keer eruit worden gehaald).
Nu is linksboven eruit, is de 'tumor' van linksonder ook. 27e een afspraak voor rechtsonder de kroon eraf te laten halen/breken (rechtsboven heb ik niks) en dan over een half jaar kijken of de wortel van rechtsonder en de kies van linksonder wat naar boven zijn gekomen en dan die 'delen' er ook weer uit halen.

Heb dus nog wel een paar afspraken voor de boeg, dus lekker, makkelijk en voedzaam eten is dan wel handig om te weten haha.

Alvast bedankt +:)+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 21:31 



 
Profiel   

Lijkt mij dat voedsel waar je niet teveel op hoeft te kauwen het beste is. Denk aan:

* Soep
* Stamppot/ puree
* Pap/ yoghurt/ kwark/ vla

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 21:44 



 
Profiel   

Ik was helemaal fan van Alpro Soja toetjes toen de mijne waren getrokken. Van melkproducten ga je enorm slijmen en geeft ook een heel vies gevoel. Ik had dit gevoel totaal niet bij soyatoetjes. Ook alle voedselsoorten wat normaal irriteert zoals sinaasappelsap of ananas even niet doen. Alles wat glad is (dus smoothies met stukjes,vlokjes of kleine stukjes spinazie/bladgroente echt even laten staan totdat je jou kaak weer kunt bewegen) en je niet hoeft te kauwen is heel wenselijk de eerste paar dagen. Voornamelijk wanneer ze onder en boven tegelijk doen aan een kant óf alleen onder kun je je kaak nauwelijks bewegen. ik vond aardbeien dan wel weer prima, net zoals banaan/geraspte appel. Eigenlijk al het eten wat een baby zonder tandjes krijgt wanneer het moet wennen aan 'vaster' voedsel. Dus vooral glad voedsel zonder klontjes, stukjes of structuur. Slurpbaar..... :Y) -O-

En zakken met bevroren erwtjes in de vriezer en gelijk zodra je thuiskomt die er tegenaan houden, dat helpt significant met de zwelling maar ook met de pijn!

Oh, en geen verse kokos gaan eten wanneer de verdoving nog volledig werkzaam is en je nog niets voelt. Ik kon alle kokosvezels uit het gat gaan plukken en daarbij hopende dat ik het stolsel wat er gaat zitten (en ook echt moet blijven zitten) niet zou beschadigen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 21:44 



 
Profiel   

Je kan gewoon alles eten, gewoon kauwen aan de andere kant. Maar als jij je daar niet fijn bij voelt kun je gerust wat zachtere dingen eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 21:49 



 
Profiel   

Herfstdraad schreef
Ik was helemaal fan van Alpro Soja toetjes toen de mijne waren getrokken. Van melkproducten ga je enorm slijmen en geeft ook een heel vies gevoel. Ik had dit gevoel totaal niet bij soyatoetjes. Ook alle voedselsoorten wat normaal irriteert zoals sinaasappelsap of ananas even niet doen. Alles wat glad is (dus smoothies met stukjes,vlokjes of kleine stukjes spinazie/bladgroente echt even laten staan totdat je jou kaak weer kunt bewegen) en je niet hoeft te kauwen is heel wenselijk de eerste paar dagen. Voornamelijk wanneer ze onder en boven tegelijk doen aan een kant óf alleen onder kun je je kaak nauwelijks bewegen. ik vond aardbeien dan wel weer prima, net zoals banaan/geraspte appel. Eigenlijk al het eten wat een baby zonder tandjes krijgt wanneer het moet wennen aan 'vaster' voedsel. Dus vooral glad voedsel zonder klontjes, stukjes of structuur. Slurpbaar..... :Y) -O-

En zakken met bevroren erwtjes in de vriezer en gelijk zodra je thuiskomt die er tegenaan houden, dat helpt significant met de zwelling maar ook met de pijn!

Oh, en geen verse kokos gaan eten wanneer de verdoving nog volledig werkzaam is en je nog niets voelt. Ik kon alle kokosvezels uit het gat gaan plukken en daarbij hopende dat ik het stolsel wat er gaat zitten (en ook echt moet blijven zitten) niet zou beschadigen. :+


Oh die alpro soya is wel een aanrader dan! Werd bij mij ook idd afgeraden om zuivelproducten te eten, ivm dat slijm. Verdoving begint nu langzaam uit te werken en ga zo naar bed, dus geen eten vandaag ('gelukkig'). Dus dat stolsel moet goed komen denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 22:03 



 
Profiel   

Pasta :9

Geen rijst, been there done that, dat gaat gegarandeerd vast zitten in je gat als je niet gehecht word :Y)

Rijstepap ging dan weer wel prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-18 22:07 



 
Profiel   

Ik heb toen ik uit het ziekenhuis kwam Chinees gegeten ging eig wel prima :’)

Wel bami geen rijst

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 00:41 



 
Profiel   

Gazpacho :Y)
Da's koude tomatensoep. Beste van twee werelden.

Vooral geen rijst inderdaad, en dingen die erop lijken, dat gaat vast zitten in het litteken en dat is echt goor. Soepjes zijn goed (en lekker!), verder gewoon waar je trek in hebt.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 00:53 



 
Profiel   

Misschien brood? Dan niet de korstjes maar de rest ervan? Is ook lekker zacht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 00:57 



 
Profiel   

Tumor? :?

En hier werkte alles met de staafmixer prima, of yoghurt met Brinta.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 03:52 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Gazpacho :Y)
Da's koude tomatensoep. Beste van twee werelden.

Vooral geen rijst inderdaad, en dingen die erop lijken, dat gaat vast zitten in het litteken en dat is echt goor. Soepjes zijn goed (en lekker!), verder gewoon waar je trek in hebt.

Succes!


Thanks! Morgen eens flink wat soep inslaan haha. Brood zonder korst is ook een goede. Kan ik mooi soppen :)). Volgens mij zijn beide plekken gehecht, althans ik voelde hem twee keer met draad bezig zijn haha. Maar zal rijst-achtige dingen voor de zekerheid vermijden!

@chayenne: ja een soort goedaardige tumor, zo legde de kaakchirurg het uit. Hoopje cellen wat er niet hoort te zitten, in dit geval cellen die zich als ‘tandcellen’ hebben ontwikkeld. In principe had zich een kroon ontwikkeld (dat deel van je tand wat normaal gesproken boven je tandvlees zit zegmaar) zonder wortel, al was die ‘kroon’ mislukt (heel ruw en niet glad zoals tanden normaal zijn). Daaronder zat nog een hele verstandskies.

Nu ga ik weer slapen, doet helaas flink pijn op het moment :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 04:50 



 
Profiel   

Wat vervelend dat je zoveel pijn hebt. Heb je geen receptje voor pijnstilling mee gekregen?
Hier hielp Ibuprofen 600 bruis erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 04:54 



 
Profiel   

Werd ook afgeraden om warme dingen te eten/drinken de eerste paar/aantal dagen.

En wat vele al zeggen geen dingen nemen zoals rijst wat in je gat kan gaan zitten,
je bent dan echt uren bezig om die ene k#t korrel uit de wond te halen..

Ik kreeg bij de 2 keren dat ik mijn verstandskiezen liet verwijderden 20 zakjes
(wel om moeten zeuren, kreeg eigenlijk pillen) 600mg Ibuprofen mee...

Zalig waren die dingen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 05:34 



 
Profiel   

Ibuprofen bruis is idd een aanrader!

Als je wat verkoeling zoekt en wilt dat het goed op de plaats blijft zitten kun je altijd een zakje bevroren erwten in een panty doen en die om je hoofd heen binden. Het is erg modebewust, maar werkt wel :D

Ik vond appelmoes (zonder stukjes) altijd lekker en verfrissend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 05:35 



 
Profiel   

Haha, ja dat was voor mij ook echt geweldig spul!
Ik ben best een pieperd, maar heb geen centje pijn gehad. Wel liep ik de hele dag door te huppelen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 06:27 



 
Profiel   

Ja heb idd die iboprofin bruis mee maar mag die eigenlijk maar 3x per dag (7, 15 & 23u) maar ik ben vannacht toch gezwicht. Kon echt niet slapen! Nu is het veel minder gelukkig.

@snowwhite: thanks! Die onthoud ik haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 07:06 



 
Profiel   

Ik volg maar vast, ben komende maanden ook aan de beurt voor alle verstandskiezen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 07:08 



 
Profiel   

Goof schreef
Je kan gewoon alles eten, gewoon kauwen aan de andere kant. Maar als jij je daar niet fijn bij voelt kun je gerust wat zachtere dingen eten.


Dit. Ik had ook 2 gecompliceerde kiezen (en bij mij hebben ze de zenuw geraakt en heb daardoor ook nog n jaar een dove lip/kaak gehad) maar ben gewoon normaal gaan eten door enkel de andere kant te gebruiken met kauwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 08:27 



 
Profiel   

IMANDRA schreef
Ja heb idd die iboprofin bruis mee maar mag die eigenlijk maar 3x per dag (7, 15 & 23u) maar ik ben vannacht toch gezwicht. Kon echt niet slapen! Nu is het veel minder gelukkig.

@snowwhite: thanks! Die onthoud ik haha.

Slik je er ook paracetamol bij? Dat zou ik dan doen op standaard tijden. Is veel beter voor je dan ibuprofen overdoseren.

Ik heb veel gekoeld met ijszakken en verder gewoon alles voorzichtig gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 08:32 



 
Profiel   

Heb net gebeld en werd idd gezegd dat paracetamol slikken tussendoor mag, dus dat ga ik zeker doen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 13:17 



 
Profiel   

soep, ijsjes, zacht eten en desnoods de staafmixer erdoorheen.
Je kan heerlijke gezonde smoothies maken.
Altijd na het eten even water drinken
succes en beterschap

Ow en geen rijst, die kleine rot korrels gaan overal in zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-18 13:20 



 
Profiel   

Cake :P Dat heb ik veel gegeten toen ik aan mijn kaken geopereerd werd. Met roomboter omdat ik nogal afviel anders.

Maar verder alles wat zacht is. Pannenkoeken kun je natuurlijk ook bijv. met kaas of fijngesneden groente maken. Pasta gaat ook goed. Wentelteefjes (in diverse variaties, zoek vooraf even wat recepten) zijn ook lekker.

Eiergerechten zijn ook goed te doen. Iets met zoete aardappelen uit de oven, of met pompoen. Dat wordt allemaal lekker zacht en is ook nog voedzaam.

Smoothies met fruit en/of groente en/of yoghurt kan natuurlijk ook altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 16:46 



 
Profiel   

Ik lees even mee, ik moet maandag ook :')
Fijn om te lezen dat rijst niet aan te raden is..
Dat eet ik regelmatig, laat ik maar even staan dus :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 17:19 



 
Profiel   

Ik kon direct alles eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 17:37 



 
Profiel   

De eerste dag had ik soep, de volgende dag en erna gewoon weer alles eten. Dat raadde mijn chirurg ook aan, ook om aan beide kanten te kauwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 17:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen