Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 165 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

No meat week

 
Profiel   

@Poes: die maaltjes zien er echt karig uit :P . Ik krijg er trek van :9 .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 18:38 



 
Profiel   

Ik heb vandaag zalm gegeten en ik voel me er heel erg rot over... Ik zal blij zijn als ik op kamers woon en al mijn maaltijden zelf kan beslissen ( mam vindt het moeilijk om ook nog zonder vis te koken voor mij, en ik ga niet over de boodschappen.) Ik heb haar al verteld dat ik geen vis wil eten en het is ook al minder maar het is gewoon te moeilijk als gezin.
Vegan gaan vindt ik een mooi idee maar qua vervangers is hier nog bijna niks vega, omdat ik best wel achteraf woon qua de vegan- vegetarische ontwikkeling en je bijvoorbeeld hier als je in een restaurant gaat eten het zeer lastig om iets vegetarisch te vinden en dan is het vaak brie :o Dus dit maakt het voor mij als middelbare scholier veel te lastig om vegan te gaan.

Ik vind dat jullie allemaal heel lekkere gerechten hebben gegeten, goed bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 18:51 



 
Profiel   

Brainless schreef
Citaat
Gehakt of gehackt, wie proeft het verschil in de pasta?

Ik en 2 van mijn kinderen proeven al het verschil tussen half om half- en rundergehakt.
Zelfs in een pasta of gehaktballetjes.


Nou en of je dat proeft. :j

Wij eten in dit huis al een paar jaar bewust minder vlees. Niet meer dan 2 keer per week.

Aan dit weekje doen we ook mee en dat heb ik niet eens gemeld hier in huis. Het is ook nog niet opgevallen :')

In het begin vond ik het wel lastig om goede vegetarische recepten te vinden. Met vlees is het toch vrij makkelijk om even snel wat in elkaar te flansen wat toch nog smakelijk is.
Maar nu een paar jaar later heb ik echt een aantal lekkere mooi makkelijk vegetarische recepten gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 19:02 



 
Profiel   

Ik ben nu het recept van de bloemkoolrijst aan het eten (zie hiervoor). Binnen een kwartier klaar en enorm lekker!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 19:35 



 
Profiel   

Ik eet al jaren vega. Omdat ik nooit met vlees gekookt heb gebruik ik weinig vleesvervangers. De meeste vind ik niet lekker omdat ze te vlezig qua structuur zijn. Ben sinds een tijd bezig met de switch naar vegan maar dat vind ik dus knap lastig. Zo ben ik echt een tijdje bezig geweest om te ontdekken wat ik nu ipv koffiemelk in de koffie kan doen. Het duurde ook even voor ik de vegan variant van kookroom ontdekt had die ik eetbaar vind. En wat gebruik je voor product gebruik je ipv yoghurt als je raita maakt? Ik heb nog geen alternatief gevonden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, als je al een tijd een bepaalde eetstijl hebt dan is het moeilijk voor te stellen dat een ander dat lastig vindt. Nu ik bewust switch merk ik ineens dat je eetpatroon omgooien soms niet zo eenvoudig is. Respect dus voor alle vleeseters die deze week vega eten, top! Alle kleine beetjes helpen en wie weet zijn er mensen geïnspireerd om voorgoed hun eetstijl om te gooien. Dat zou helemaal mooi zijn. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 21:21 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Ik eet al jaren vega. Omdat ik nooit met vlees gekookt heb gebruik ik weinig vleesvervangers. De meeste vind ik niet lekker omdat ze te vlezig qua structuur zijn. Ben sinds een tijd bezig met de switch naar vegan maar dat vind ik dus knap lastig. Zo ben ik echt een tijdje bezig geweest om te ontdekken wat ik nu ipv koffiemelk in de koffie kan doen. Het duurde ook even voor ik de vegan variant van kookroom ontdekt had die ik eetbaar vind. En wat gebruik je voor product gebruik je ipv yoghurt als je raita maakt? Ik heb nog geen alternatief gevonden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, als je al een tijd een bepaalde eetstijl hebt dan is het moeilijk voor te stellen dat een ander dat lastig vindt. Nu ik bewust switch merk ik ineens dat je eetpatroon omgooien soms niet zo eenvoudig is. Respect dus voor alle vleeseters die deze week vega eten, top! Alle kleine beetjes helpen en wie weet zijn er mensen geïnspireerd om voorgoed hun eetstijl om te gooien. Dat zou helemaal mooi zijn. :)


Voorgoed volledig zonder vlees zou ik niet kunnen, zet mij 's ochtends om half 8 bij de slager neer en ik vind alles er lekker uit zien. Maar ik ben dan ook echt gek op vlees...

Ik wil alleen wel kijken of ik ervoor kan zorgen dat ik elke week iets zonder vlees kan maken en elke week een maaltijd met een vleesvervanger. Ik ben maar alleen, dus heel veel zal het niet toevoegen. Maar het is in ieder geval een stukje afwisseling voor mij. En wie weet kan ik dat doorgeven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 21:28 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Ik wil alleen wel kijken of ik ervoor kan zorgen dat ik elke week iets zonder vlees kan maken en elke week een maaltijd met een vleesvervanger. Ik ben maar alleen, dus heel veel zal het niet toevoegen. Maar het is in ieder geval een stukje afwisseling voor mij. En wie weet kan ik dat doorgeven :)
Volgens mij voegt het meer toe dan we denken. Poes(?) schreef op de 1e pagina van dit topic dat het niet alleen gaat om wat je zelf doet maar ook het signaal dat je er mee afgeeft. Als jij hier over verteld aan vrienden zet je ze misschien wel aan het denken en nemen zij ook de stap om minder vlees te eten.

En wie weet bevalt het je zo goed dat je over 2 jaar besluit nog minder vlees te eten. Elke reis begint met een eerste stap. Succes! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 21:30 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Janine1990 schreef
Ik wil alleen wel kijken of ik ervoor kan zorgen dat ik elke week iets zonder vlees kan maken en elke week een maaltijd met een vleesvervanger. Ik ben maar alleen, dus heel veel zal het niet toevoegen. Maar het is in ieder geval een stukje afwisseling voor mij. En wie weet kan ik dat doorgeven :)
Volgens mij voegt het meer toe dan we denken. Poes(?) schreef op de 1e pagina van dit topic dat het niet alleen gaat om wat je zelf doet maar ook het signaal dat je er mee afgeeft. Als jij hier over verteld aan vrienden zet je ze misschien wel aan het denken en nemen zij ook de stap om minder vlees te eten.

En wie weet bevalt het je zo goed dat je over 2 jaar besluit nog minder vlees te eten. Elke reis begint met een eerste stap. Succes! :)


Ik zeg nooit nooit!

Tenslotte was ik ooit ook een enorme liefhebber van varkensvlees, spek vooral... :~
Sinds ik daarmee gestopt ben, is mijn huid zoveel verbeterd, dat ik, hoe lekker het ook ruikt als het wordt gebakken, het gewoon echt niet meer wil eten :n Dat kwartiertje genieten, weegt niet op tegen de 2 weken ellende van cystes in de huid... :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 21:35 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Ik eet al jaren vega. Omdat ik nooit met vlees gekookt heb gebruik ik weinig vleesvervangers. De meeste vind ik niet lekker omdat ze te vlezig qua structuur zijn. Ben sinds een tijd bezig met de switch naar vegan maar dat vind ik dus knap lastig. Zo ben ik echt een tijdje bezig geweest om te ontdekken wat ik nu ipv koffiemelk in de koffie kan doen. Het duurde ook even voor ik de vegan variant van kookroom ontdekt had die ik eetbaar vind. En wat gebruik je voor product gebruik je ipv yoghurt als je raita maakt? Ik heb nog geen alternatief gevonden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, als je al een tijd een bepaalde eetstijl hebt dan is het moeilijk voor te stellen dat een ander dat lastig vindt. Nu ik bewust switch merk ik ineens dat je eetpatroon omgooien soms niet zo eenvoudig is. Respect dus voor alle vleeseters die deze week vega eten, top! Alle kleine beetjes helpen en wie weet zijn er mensen geïnspireerd om voorgoed hun eetstijl om te gooien. Dat zou helemaal mooi zijn. :)


Wat goed dat je aan het overstappen bent op vegan! Heb je al een koffiemelk gevonden? Ik hoor van velen dat oatly barista (op basis van havermelk) echt heel lekker is. En ipv yoghurt van koemelk zou je soja yoghurt of yoghurt van kokosmelk kunnen proberen. :) zijn zoveel alternatieven tegenwoordig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 21:38 



 
Profiel   

Dank je voor de tips! Ik gebruik in de koffie soya almond. Die kun je in kleine verpakking kopen zodat ik niet de helft weg hoef te gooien. De smaak is even wennen maar wel écht lekker.

Soja yoghurt of kokosyoghurt vind ik an sich wel lekker maar niet voor het gerecht dat ik er mee wil maken. De raita die ik graag maak is met courgette, knoflook, chilli en wat andere hartige kruiden. De zurige yoghurt smaakt past daar perfect bij. Soja yoghurt is ronduit vies in dit gerecht vind ik, de kokosvariant doet het hem ook niet. Heb jij nog een ander (zuriger) alternatief Just-Bo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 21:47 



 

Met deze week ga ik ook proberen de stap te maken naar vegetarisch! Vis at ik sowieso al niet, dus dat scheelt. Eerlijk gezegd denk ik ook dat ik, net zoals Janine, niet kan zeggen dat ik nooit meer vlees zal eten. Daarvoor vind ik carpaccio/varkenshaas etc. op zijn tijd te lekker voor, maar ook met de "sociale verplichtingen".

Toch denk ik dat het nuttig en goed is om alsnog 90% van de tijd minder vlees te eten, dus ik hoop dat dat door mijn omgeving ook begrepen wordt. :j

Vegan vind ik ook een hele interessante stap, wel nog iets te ver en voor nu toch ook te lastig. Ir111, mag ik vragen hoe jij dan aan voldoende voedingsstoffen komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 21:55 



 
Profiel   

Ik heb zojuist met vriendlief overlegd over deze week.
Ook hij is positief en mist het vlees niet.
Wel ben ik persoonlijk van mening dat een mens een alleseter is van origine, dus ik wil het bij 1 stukje scharrelvlees houden in de week.
Maar de andere 6 dagen houden we vegetarisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 22:12 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Dank je voor de tips! Ik gebruik in de koffie soya almond. Die kun je in kleine verpakking kopen zodat ik niet de helft weg hoef te gooien. De smaak is even wennen maar wel écht lekker.

Soja yoghurt of kokosyoghurt vind ik an sich wel lekker maar niet voor het gerecht dat ik er mee wil maken. De raita die ik graag maak is met courgette, knoflook, chilli en wat andere hartige kruiden. De zurige yoghurt smaakt past daar perfect bij. Soja yoghurt is ronduit vies in dit gerecht vind ik, de kokosvariant doet het hem ook niet. Heb jij nog een ander (zuriger) alternatief Just-Bo?


Hmm lastig! Gebruik je nu gezoete soja yoghurt? Dan zou je nog de ongezoete kunnen proberen. Als ik iets anders tegenkom laat ik het je weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 22:16 



 
Profiel   

Deetjeeuh schreef
Met deze week ga ik ook proberen de stap te maken naar vegetarisch! Vis at ik sowieso al niet, dus dat scheelt. Eerlijk gezegd denk ik ook dat ik, net zoals Janine, niet kan zeggen dat ik nooit meer vlees zal eten. Daarvoor vind ik carpaccio/varkenshaas etc. op zijn tijd te lekker voor, maar ook met de "sociale verplichtingen".

Toch denk ik dat het nuttig en goed is om alsnog 90% van de tijd minder vlees te eten, dus ik hoop dat dat door mijn omgeving ook begrepen wordt. :j

Vegan vind ik ook een hele interessante stap, wel nog iets te ver en voor nu toch ook te lastig. Ir111, mag ik vragen hoe jij dan aan voldoende voedingsstoffen komt?


Het is een (hele hardnekkige) mythe dat het als veganist heel lastig is om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. De enige vitamine die uitsluitend in dierlijke producten zit is B12. B12 wordt gemaakt door bacteriën en zit dus in slootwater, de grond etc. Aangezien we tegenwoordig zo hygiënisch leven krijgen we dat dus niet meer via plantaardige voeding binnen. Overigens krijgen dieren ook vaak niet genoeg binnen (uitgeputte grond, komen weinig buiten etc) en krijgen supplementen toegediend zodat het uiteindelijke product meer B12 bevat. Dus je kan net zo goed zelf een supplement nemen, beter voor het milieu, dierenwelzijn én je gezondheid! :)

Twee hele interessante documentaires zijn What the Health (soms beetje over de top maar wel heel informatief) en Forks over Knives. Kost je een uurtje tijd maar veranderd echt je hele kijk op gezonde voeding! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 22:23 



 
Profiel   

Ik eet van mezelf al weinig vlees en al helemaal geen vis. Ik mis vlees absoluut niet, heel soms eet ik wel eens carpaccio, maar 9/10 keer eet ik of geen vlees of een vleesvervanger!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-18 22:25 



 
Profiel   

Wij hebben vandaag geen vlees gegeten. Had een beetje lopen experimenteren en aardappel voorgekookt. Rode, gele, groen paprika, ui en courgette in olie met zout, peper en knoflook gedan en dit met de aardappels in ene schaal in de oven met grill erbij aan. Was best lekker, maar vond het wel weinig en had niet zo een voldaan gevoel daarna.

Ik ben heel veel leuke recepten tegengekomen al, dus ga het vaker proberen tussendoor. Wij zijn geen grote vleeseters, dus het moet prima te doen zijn. Is meer mijn fantasie en de smaak ergens aan maken, nieuwe dingen proberen etc.

Zuivel laten staan, wordt nog wel moeilijk. En buiten dat vind ik de andere producten best duur voor een gezin met grote eters. Uiteraard is goed vlees ook duur en moet je het daarvoor in de plaats zien. Maar zoals de extraatjes als een koekje of toetje vind ik best nog een groot verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 00:03 



 
Profiel   

Deetjeeuh schreef
Vegan vind ik ook een hele interessante stap, wel nog iets te ver en voor nu toch ook te lastig. Ir111, mag ik vragen hoe jij dan aan voldoende voedingsstoffen komt?

Ik dus al jaren vega en daar heb ik nooit opgelet of ik wel voldoende voedingsstoffen binnen krijg. Omdat ik nu in de omschakelfase zit heb ik er eerlijk gezegd nog niet zo heel diep over nagedacht. Ik let voor nu op dat ik wat meer noten en peulvruchten eet maar meer niet.

Ik eet bv wel eieren als ik deze bij een hobby boer kan krijgen, dus kippen die met een klein clubje buiten lopen en voor eigen gebruik eitjes leggen zeg maar.

Ik heb geen probleem met het eten van dierlijke producten (anders dan vlees en vis) an sich, ik heb er een probleem mee hoe dieren worden uitgebuit en worden gezien als productiemiddel. Dieren die dus op een fijne manier gehouden worden (zonder ze uit te buiten) en waar wij bv af een toe eitje van eten vind ik prima (voor nu :D ).

Just_bo schreef
Hmm lastig! Gebruik je nu gezoete soja yoghurt? Dan zou je nog de ongezoete kunnen proberen. Als ik iets anders tegenkom laat ik het je weten!
Ik gebruik de ongezoete maar die smaakt ook te afwijkend helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 08:47 



 
Profiel   

Ik vind veel vervangers (en dan niet voor vlees, maar wel voor kaas, (koffie)melk, yoghurt, room, ei, boter enzvoorts) ook heel erg duur. Op brood eet ik graag houmous, dat valt nog mee, maar als je dan bedenkt dat een pakje grilworst van de Lidl (die echt heel lekker is) € 0,89 kost, vind ik een andere levensstijl soms gewoon te duur. Sojayoghurt die qua smaak te doen is, kost bijna 2 euro voor een halve liter, terwijl ik voor minder dan de helft gewone vruchtenyoghurt koop... en die afweging is voor mij persoonlijk ook belangrijk. Ik wil en kan niet zo veel geld uitgeven aan dagelijkse boodschappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 08:49 



 
Profiel   

Ik eet al jaren vegetarisch dus deze week is voor mij niet anders. :D Merk wel dat veel vleeseters het vaak lastig vinden om vegetarisch te koken. Mijn vriend vindt het ook altijd lastig, maar tegenwoordig is er zoveel keus dat hij wat hij voor zichzelf koopt voor mij in de vegetarische versie kan kopen. Jaren terug was dat wel anders, maar vind het super fijn dat er steeds meer keus komt.

Mijn vriend eet af en toe ook vegetarisch mee en komt eigenlijk iedere keer tot de conclusie dat hij weinig verschil proeft. Dat maakt het ook een stuk makkelijker om samen vegetarisch te eten want hij is wel gek op vlees.
Veganistisch lijkt me wel heel lastig, het is bizar in hoeveel producten dierlijke delen (of hoe je het noemen wilt) verwerkt zitten. Ik let er wel altijd of de producten een 'weidemelk' of beter leven/biologisch keurmerk hebben. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 09:06 



 
Profiel   

Mijn vriendin (die er sterk van overtuigd is dat ALLE vleesvervangers heeel erg vies zijn omdat ze een keer iets van vervanger heeft gegeten) vindt het goed als wij haar een keer wat dingen laten proeven ( een andere vriendin van mij is ook vegetarisch) dus dat wordt leuk :')
Ik denk dat ze positief verrast wordt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 09:10 



 
Profiel   

@Pleun
Ik als vleeseter vind vleesvervangers ook "vies".
Dit omdat de structuur/smaak heel anders is dan vlees.

Ik eet prima een groenteburger/champignon- of kaaskroket hoor, maar zodra iets namaak is (zoals gehackt) wat dus de smaak/structuur van vlees moet vervangen zijn niet lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 10:00 



 
Profiel   

Ik vind in bepaalde gerechte vegagehakt echt wel lekker. Maar je moet het niet als vervanger van echt gehakt zien vind ik. Het smaakt en voelt gewoon niet hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 10:05 



 
Profiel   

Brainless schreef
@Pleun
Ik als vleeseter vind vleesvervangers ook "vies".
Dit omdat de structuur/smaak heel anders is dan vlees.

Ik eet prima een groenteburger/champignon- of kaaskroket hoor, maar zodra iets namaak is (zoals gehackt) wat dus de smaak/structuur van vlees moet vervangen zijn niet lekker.


Oh, maar ja is ook prima zo toch? Nou ben ik al helemaal benieuwd wat ze denkt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 11:03 



 
Profiel   

Tot nu toe mis ik vlees absoluut niet. Vanavond kip tandoori denk ik met dus ipv kip de vega”kip”. Ben benieuwd of het heel anders smaakt.

Voor de toekomt zie ik dit experiment niet om te stoppen met vlees eten, maar ik kan me best voorstellen dat we hierna 1x per week of 2 weken bewust geen vlees eten. Mijn doel deze week is om eens kennis te maken met de vleesvervangers en wat nieuwe recepten/gerechten te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 16:43 



 
Profiel   

Nu eten wij sowieso maar 2x per week vlees of vis, dus de hele week vlees/visloos was niet zo'n grote overgang. Maar wel fijn dat alle vleesvervangers in de aanbieding zijn, mooi even groot ingeslagen, vriezer zit weer vol :Y)

Ter inspiratie, ons weekmenu:
ma: bloemkoolpizza met vegashoarma en salade van gerapste wortel
di: nasi met witte kool, Foe yong hai en pinda's
wo: andijviestamppot met blokjes witte kaas
do: pompoensoep met notenbroodje humus en gegrilde paprika
vrij: gnocchi met home made tomatensaus en gegrilde courgette
zat: grote rosti met gekookte worteltjes en doperwtjes en een home made bietenburger
zon: pasta pesto met gewokte broccoli en een salade
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-18 16:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 165 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen