No meat week

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:18

Bij het vegabroodbeleg, vaak naast het gewone broodbeleg (vlees).

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:22

Tink89 schreef:
Bij het vegabroodbeleg, vaak naast het gewone broodbeleg (vlees).


In de koeling dus?
Thanks, ga ik kijken! *\o/*

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:40

Marije_jiplover schreef:
eilleen333 schreef:
En dan zie je op het nieuws iemand vlees weggooien in het kader van no meat week... lekker de plank misgeslagen...

Ja dat schiet idd niet op.
Vandaar dat wij dus een dag later starten, kliekje hachee moest toch eerst op.

@pleun: ik ben het niet met je eens, ik vind de meeste vleesvervangers echt niet zo lekker.
Maar daarom kook ik dus met enige regelmaat vegetarisch op een manier dat je het vlees gewoon niet mist, dan hoef je het ook niet te vervangen.



Jammer, maar zolang je er maar plezier van hebt! Ik vind zelf ook gewoon zonder vleesvervangers ook lekker hoor, maar zou niet helemaal zonder kunnen.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:41

Janine1990 schreef:
Tink89 schreef:
Bij het vegabroodbeleg, vaak naast het gewone broodbeleg (vlees).


In de koeling dus?
Thanks, ga ik kijken! *\o/*


De vegetarische fillet americain is ook super lekker!

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:51

Ik vind vlees gewoon oprecht niet heel erg lekker. Ik eet het wel als ik bij een ander ben, maar thuis eet ik maar bepaalde dingen. Vorig jaar woonde ik op mezelf en het enige wat ik at qua vlees was chorizoworst en af en toe een cheeseburger of frikandel (guilty pleasure). Vis ging wat moeilijk aangezien ik 3 avonden per week werkte bij een sushitentje en de verleiding echt veel te groot was om iets te laten liggen als er wat overbleef aan het einde van mijn dienst.
Helaas woon ik nu weer thuis en is mijn stiefvader erg moeilijk met eten, maar als het aan mij en mijn moeder lag aten we alleen op woensdag nog een frikandel bij de patat en af en toe vis. Ik mis vlees of vis niet eens in pasta's of rijstgerechten.

Deze week past mijn stiefvader zich aan en doet hij mee met ons met de no meat week. *\o/*

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:53

Overigens, ik krijg van Lassie een gratis pakket met Lassie burgers opgestuurd. Ik heb ze laatst gezien en kon ze niet meer vinden. Berichtje op hun Facebook gezet met de vraag waar nog te koop en ze boden aan op te sturen. Echt super aardig!! :D

Vanavond aan de falafel! :9

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:04

Vandaag onverwachts bij m’n ouders friet gegeten, Maarja, wat bestellen ipv een frikandel speciaal? Ik was eigenlijk nog best verrast met 4 vegetarische alternatieven bij de frietzaak en heb dus een Bonita (geloof ik) op. Lekker! Had wel wat weg van een kroket/nasi schrijf.
Zo ontdek je ook de menukaart bij de frietzaak nog eens haha

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:19

Vleesvervangers op basis van zuivel zijn net zo milieubelastend als vlees zelf. Daarnaast zijn vleesvervangers op basis van soya ook weer mileubelastend: er moeten hele stukken bos voor neergehaald worden. Hoewel ik vleesvervangers op z'n tijd erg lekker vind, eet ik ook dat niet te vaak. Puur om die reden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:25

Shenavallie schreef:
Vleesvervangers op basis van zuivel zijn net zo milieubelastend als vlees zelf. Daarnaast zijn vleesvervangers op basis van soya ook weer mileubelastend: er moeten hele stukken bos voor neergehaald worden. Hoewel ik vleesvervangers op z'n tijd erg lekker vind, eet ik ook dat niet te vaak. Puur om die reden.

Nagenoeg alle soya is veevoer dus die gaat niet helemaal op. Maar vleesvervangers zijn net als alle andere verwerkte voedsel niet ideaal nee.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:25

Wij hadden vandaag wraps met gemengde bonen, maïs, ui en paprika en chilisaus even gegratineerd uit oven met een dip van pittige crème fraîche en nacho-chips.
Erg lekker :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:36

Marije, dat klinkt lekker zeg! :)

Wij hadden gister een zoete aardappelquiche met spinazie en kaas. Vandaag hadden we een groot bord sla (walnoten, mozzarella, tomaat, paprika) samen met een spinazie kaas rono. Stond in eerste instantie niet op de planning maar veranderde last minute. Was zeker een lekkere "vleesvervanger" :j

We proberen deze week namelijk ook zo veel mogelijk zonder vleesvervangers te eten, maar onverwachts het menu aanpassen zorgde ervoor dat we toch maar voor dit hebben gekozen :P

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:53

:')

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:06

Shenavallie schreef:
Vleesvervangers op basis van zuivel zijn net zo milieubelastend als vlees zelf. Daarnaast zijn vleesvervangers op basis van soya ook weer mileubelastend: er moeten hele stukken bos voor neergehaald worden. Hoewel ik vleesvervangers op z'n tijd erg lekker vind, eet ik ook dat niet te vaak. Puur om die reden.

Verschil is wel dat er voor een soja burger aanzienlijk minder soja nodig is dan voor een vleesburger.

Zuivel is ook zeer belastend. Maar toch vind ik een week vega een mooi initiatief. Het creert hopelijk bewustzijn bij mensen die nog niet heel actief bezig met vlees minderen. Elke lap vlees die minder gegeten wordt is meegenomen vind ik.

Verder ervaar ik het zoals poes het beschrijft in haar post. Ik eet al jaren vega en de laatste tijd zoveel mogelijk vegan. Mijn kleine stukje draagt bij aan een groter geheel. Zo heb ik jaren principieel een groentenkroket gegeten als ze die hadden bij een snackbar, of ik er nou trek in had of niet. Het moest beloond worden dat ze een groentenkroket in het assortiment hadden vond ik. :D Tegenwoordig is dat veel normaler gelukkig.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:15

Shenavallie schreef:
Vleesvervangers op basis van zuivel zijn net zo milieubelastend als vlees zelf. Daarnaast zijn vleesvervangers op basis van soya ook weer mileubelastend: er moeten hele stukken bos voor neergehaald worden. Hoewel ik vleesvervangers op z'n tijd erg lekker vind, eet ik ook dat niet te vaak. Puur om die reden.


Ik heb dit even van een website gehaald en het gaat over de vegetarische slager of in ieder geval hun burger:
De soja die het bedrijf gebruikt is niet genetisch gemanipuleerd en komt uit kleinschalige teelt waar geen bossen voor worden gekapt. De Vegetarische Slager haalt de soja uit Zuid-Amerika buiten de Amazone, het Middenwesten van de VS, Canada en delen van Azië.

Natuurlijk moet dit weer verscheept worden, maar de hoeveelheid water en co2 die je hiermee bespaart wordt het nog steeds waard om dit te eten want het is nog steeds veel minder dan een normale hamburger aan water en uitstoot van co2 heeft!

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:16

Shenavallie schreef:
:')

[ [url=m/gauQsO.png]Afbeelding[/url] ]


In de soep :')

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:57

De vleesvervangers zijn bij de AH in de aanbieding, dus in het actievak lag de pate, moet hem als de actie afgelopen is en mn voorraad op is gaan zoeken vrees ik _O-

elenaMM77, maar jij associeert toch zelf vlees met dierlijk :+ Ik snap het probleem niet zo, kippenvlees en rundvlees is toch ook niet hetzelfde, plantaardig vlees komt dan weliswaar niet van spierweefsel, ik vind het echt wel gewoon vlees, het valt ook onder dat kopje binnen de schijf van 5, en ligt bovendien op die plek op mn bord.

Ik eet sinds een paar maanden plantaardig, er gaat een wereld voor me open, zo goed en smakelijk veel dingen te vervangen zijn, én eenvoudig ook nog. Gehakt of gehackt, wie proeft het verschil in de pasta? Kroket van het kalf of kroket van de plant, in een ander topic riep het de term "mindfuck" op. Qua plantaardig, er is dus van remia gewoon mayonaise zonder eigeel, nou, ik proef het niet hoor. Chocolademelk? Ik proef echt niet of het dierlijke melk of bijv rijstmelk als basis heeft. Ben&Jerrys heeft sinds kort ook een plantaardige variant van 3 smaken, met amandelmelk. Nou, ik heb me echt ziek gegeten aan B&J in het verleden, omdat ik ze verkocht maar het was een bijproduct wat zeer slecht liep. En ik proef met deze "non dairy" varianten echt geen verschil. En zo kan ik inmiddels echt heel lang doorgaan. Wel eens nagedacht over het verschil tussen Halvarine (dierlijk) en Margarine (plantaardige)? Of melk/witte chocolade (dierlijk door de melk) en pure chocolade (zonder melk = plantaardig).

Oke, ik zal jullie niet langer vervelen :+

Ik eet trouwens plantaardig met als voornaamste redenen het milieu én mijn eigen gesteldheid. Ik voel me echt 100x energieker en ook qua haar, nagels en acne is het een stuk beter nu, plus psychisch een stuk meer rust, ik was heel chaotisch, gestresst en snauwerig naar mensen om me heen, nu ben ik een stuk beter te pruimen _O- Chaotisch zal ik altijd blijven, maar ik weet nu in ieder geval min of meer waar ik mee bezig ben en wat mn doel is.

Daarom vind ik vegetariërs echt grote hypocrieten (let op, dit is niet persoonlijk!) :o Zuivel, met name kaas (wat trouwens ook plantaardig kan!), is zo onwijs slecht voor het milieu. En waarom zou je dieren slachten, en de houderij ervan, zielig vinden (mening deel ik niet, maar dat is een andere discussie), terwijl je de melkveebedrijven helpt te blijven bestaan? Iets om over na te denken toch?

http://melkjekanzonder.nl/de-melkfeiten/milieu-impact/

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:13

Hier ook een deelnemer. Ben zaterdag al begonnen en mis vlees eten nog helemaal niet. Ik zal het wel niet helemaal goed doen als ik de berichten hierboven zo lees. Zaterdag en zondag hadden we echt megalekkere risotto met spinazie v Donna Hay, gister left over pasta’tje met ricotta en vanavond wortelsoep met linzen.
Moet nog drie gerechten verzinnen dus voor deze week.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:33

Hier al vanaf mijn 8ste vegetariër. Ik vind de smaak van vlees echt niet lekker, dus de meeste vleesvervangers laat ik in de schappen liggen.

In Amerika hadden ze echter een vegan restaurant met de typische Amerikaanse gerechten. Als ik nu eens achter het recept zou komen van die burger.

Aubergine kan je perfect in een vlees structuur maken. Laatst heerlijke hamburgers gemaakt met een plakje aubergine en verder humus.

Bonen en noten staan ook dagelijks op mijn menu. ( en ja dit houd in dat ik ontbijt met bonen en rijst. ) veel sla en verder creatief zijn met groente. Een lekkere Chili heeft heus geen vlees nodig.

AH heeft bijvoorbeeld de tandoori wraps waar je zelf alleen nog maar kip bij moet voegen. Deze is heel lekker te maken met de gekruide tempé die ze in de grotere filialen hebben liggen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 00:38

Oeh, dat laatste is een goede tip, die had ik nog niet bedacht.

Ik krijg serieuze buikpijn van rijst, maar voor de rest snap ik je zeker, helemaal gelijk!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 01:47

Had wel mee willen doen, maar ben al te laat. Morgen boodschappen doen en heb een topic over meer groente geopend, dus kan misschien nog wat doen. Ik vind het alleen echt heel moeilijk. We eten vaak wel vers, maar zou gezonder willen eten. Het is alleen lastig na gewenning en zeker mijn man heeft wel moeite met de overgang. Hij werkt heel hard en is iemand die niet snel voldaan is. We moeten ook zeker op de suikers gaan letten eigenlijk.

Maar goed, ik zag een recept voorbij komen op fb van een groente lasagne en dat leek me wel de moeite waard.
Ook zat ik te denken aan een groente quiche? Iemand en recept??
Een voeren omelet? En speciale pannenkoeken?
Pasta met groente

Ik heb wel al enkele keren vleesvervangers geprobeerd en vond ze niet geweldig. Nemen jullie die voor het idee of om de voeding?
Laatst had ik iets wat op een kipschnitzel leek. Toen mn man de laatste hap op had, vroeg ik hem wat hij gegeten had en hij dacht echt gewoon kip. Maar ik vind zelf de vleesvervangers nogal stug.

Zelf eet ik niet echt veel of graag vlees. Alleen tartaar wat niet echt meer op vlees lijkt, kipfile en vis.

Als het er op het bord goed uitziet, denk ik ook dat je het vlees minder snel mist. Als je aardappels, groente en vlees eet en alleen het vlees weglaat, heb je een beetje ene kaal bord eten.

Ilse_Ven

Berichten: 156
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Nijmegen en Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 01:51

Ik doe ook mee! Ben wel pas vandaag (of ja, technisch gezien gisteren) begonnen, omdat ik maandag nog een lapje vlees over had en ik het zonde vond om die weg te gooien.

Vandaag stond op het menu: Pitabroodjes met falafel, ijsbergsla en paprika en zoete aardappelfrietjes uit de oven :9

Er komen hier een aantal lekkere recepten voorbij! Kunnen we zeker nog wat inspiratie uit halen voor de rest van de week *\o/*

Anoniem

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:16

Wat ik een hele lekkere en simpele maaltijd vind: Chinese wokgroenten met noedels. :D Het liefst wat ananas of mango nog erdoor. Staan voldoende recepten van op het internet en het vlees is makkelijk weg te laten (doe ik zelf al vaak)

Het enige is, is dat je er wel meer van moet eten om volledig verzadigd te zijn. Maar dat maakt niet uit, want als je er voldoende groenten bij doet zijn het vooral de groenten die je eet :j

Daarnaast hadden we laatst ook een grote plaat met groenten, zoete aardappel, etc. en die in de oven gegrild. Ook heerlijk! En allebei echt simpel als wat.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:29

Ik ben al ruim 13 jaar vegetariër en vind het best goed dat er deze week extra aandacht aan besteed wordt.
Je hebt echt geen vlees nodig om lekker te eten.
Toen mijn ex bij mij woonde at hij door de weeks ook vegetarisch, terwijl hij fanatiek 6 keer in de week sportte. Dat kan dus ook gewoon zonder vlees.
In het weekend at hij dan trouwens wel vlees.

En als vegetariër eet je, vind ik, zowel geen vlees als geen vis.
Het enige waar ik af en toe mee smokkel is met kroepoek := maar probeer zovaak mogelijk de cassave te kopen :)

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 08:55

Ik merk dat er veel vegetariërs meedoen.. dat schiet toch niet op?? Die eten al geen vlees. := Ik doe niet mee... waarom? omdat ik vlees lekker vind en haast geen kaas of zoetigheid eet. Daarnaast slacht de vleesindustrie heus niet minder deze week en zijn de dieren in mijn ogen voor piet snot geslacht als ze het na afloop dus moeten vernietigen omdat het niet verkocht is. Ik eet dus gewoon zoals normaal zoals altijd.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:13

Groentequiche recept? Ik flinker er gewoon in waar ik zin in heb. Spinazie, champignons, prei, paprika. Creme fraiche mengen met ei. Als je vegan wilt zou ik alleen niet weten hoe je het ei vervangt. Maar dat is vast op internet te vinden.