No meat week

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:21

superpony schreef:
Had wel mee willen doen, maar ben al te laat. Morgen boodschappen doen en heb een topic over meer groente geopend, dus kan misschien nog wat doen. Ik vind het alleen echt heel moeilijk. We eten vaak wel vers, maar zou gezonder willen eten. Het is alleen lastig na gewenning en zeker mijn man heeft wel moeite met de overgang. Hij werkt heel hard en is iemand die niet snel voldaan is. We moeten ook zeker op de suikers gaan letten eigenlijk.

Maar goed, ik zag een recept voorbij komen op fb van een groente lasagne en dat leek me wel de moeite waard.
Ook zat ik te denken aan een groente quiche? Iemand en recept??
Een voeren omelet? En speciale pannenkoeken?
Pasta met groente

Ik heb wel al enkele keren vleesvervangers geprobeerd en vond ze niet geweldig. Nemen jullie die voor het idee of om de voeding?
Laatst had ik iets wat op een kipschnitzel leek. Toen mn man de laatste hap op had, vroeg ik hem wat hij gegeten had en hij dacht echt gewoon kip. Maar ik vind zelf de vleesvervangers nogal stug.

Zelf eet ik niet echt veel of graag vlees. Alleen tartaar wat niet echt meer op vlees lijkt, kipfile en vis.

Als het er op het bord goed uitziet, denk ik ook dat je het vlees minder snel mist. Als je aardappels, groente en vlees eet en alleen het vlees weglaat, heb je een beetje ene kaal bord eten.

Dit is een van mijn favoriete gerechten, al sinds mijn 6de :P
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ccolitaart

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:25

Heel veel supermarkten hebben vleesvervangers in de aanbieding, dus denk dat de inkoop van vlees deze week al minder is.
Vind het wel een goed alternatief omdat het mensen over de streep kan halen vegetarisch of vaker vleesloos te gaan eten.

En wat betreft dat alleen vegetarisch eten hypocriet is... ja en nee. Natuurlijk is het zo dat de zuivel en eieren industrie ook niet oké is, maar beter ergens beginnen dan helemaal niet.
Hopelijk komt het bewustzijn vanzelf om steeds minder dierlijks te eten/ gebruiken. Alle beetjes helpen, vind ik.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:33

Citaat:
Halvarine (dierlijk) en Margarine (plantaardige)


Deze redenatie gaat niet altijd op hoor. Ik eet bijna altijd halvarine en die is (ivm een heftige lactose-intolerantie) altijd volledig plantaardig. Margarine op brood, vind ik absoluut niet lekker.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:42

Sharani, dat is zeker waar, Rome bouw je ook niet in een dag.

Tink89, oeps, was al laat zeker := er moest staan (room)boter (dierlijk) vs halvarine/margarine (plantaardig).

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:43

Caily schreef:
Sharani, dat is zeker waar, Rome bouw je ook niet in een dag.

Tink89, oeps, was al laat zeker := er moest staan (room)boter (dierlijk) vs halvarine/margarine (plantaardig).


En ook die klopt niet altijd. In heel erg veel halvarine en margarine zitten 'droge melkbestanddelen' of dingen als karnemelkpoeder enzo.

Volledig plantaardig moet je in de winkel echt nog even naar zoeken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:44

Oke voor mensen die het moeilijk vinden. Andijvie stamppot met gehakte cashew noten ipv spekjes. Super simpel en ook heel lekker. Voor wie dat te beperkt vind kun je er nog een burger van de vegetarische slager bij bakken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:57

Caily schreef:
Daarom vind ik vegetariërs echt grote hypocrieten (let op, dit is niet persoonlijk!) :o Zuivel, met name kaas (wat trouwens ook plantaardig kan!), is zo onwijs slecht voor het milieu. En waarom zou je dieren slachten, en de houderij ervan, zielig vinden (mening deel ik niet, maar dat is een andere discussie), terwijl je de melkveebedrijven helpt te blijven bestaan? Iets om over na te denken toch?

http://melkjekanzonder.nl/de-melkfeiten/milieu-impact/


Ik vind het jammer dat je het zo negatief benadert. Zo in een dag van”normaal” eten naar veganistische is een enorme stap. Bij elke hap die je neemt moet je zo nadenken. Alle kennis over de alternatieven is dan ook nog niet aanwezig. Als ik het naar mezelf redeneer. Ik ben ook niet in een dag deze lifestyle gaan volgen. Het is met vallen en opstaan gebeurt. Soms was het me de “zonde” nog waard. Daarbij moet je omgeving daar ook maar mee om kunnen gaan. Te veel verandering in een keer en te streng in de leer vind ik helemaal niet zo nodig. Het is een hele kunst om te doen (eten) wat je verantwoord vind en het een beetje gezellig en culinair te houden. Dat is een proces en niet iedereen is daar even ver mee. En niet iedereen wil daar even ver in gaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:21

Jennyj01 schreef:
Oke voor mensen die het moeilijk vinden. Andijvie stamppot met gehakte cashew noten ipv spekjes. Super simpel en ook heel lekker. Voor wie dat te beperkt vind kun je er nog een burger van de vegetarische slager bij bakken.

Hier gaan er zongedroogde tomaatjes in de stamppot als we vega-stamppot eten.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:31

Ik zeg ook nergens dat het in 1 dag moet, dat maak jij ervan, maar als ik lees 10+ jaar vegetarisch maar wel fanatieke kaaseter of niet bewust van alternatieven die geen melk/ei bevatten vraag ik me echt heel erg af waarom? De mensen die ik tot nu toe heb gesproken komen met twee antwoorden, onwetendheid en principe. Ik ben idd wel wat extreem misschien in als je iets doet, doe het dan goed. Alle kleine beetjes helpen, zeker, maar een klein beetje voelt dan voor mij als niet het maximale eruit halen.

@Tink, dankjewel voor de toelichting, weer wat geleerd! Ik let idd voor mezelf erop dat er plantaardig op staat, maar geen weet van gehad dat zoniet, de ingrediënten bestuderen echt nodig is. En verkeerd voor gelicht op mijn horeca opleiding ook nog....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:33

Jennyj01 schreef:
Caily schreef:
Daarom vind ik vegetariërs echt grote hypocrieten (let op, dit is niet persoonlijk!) :o Zuivel, met name kaas (wat trouwens ook plantaardig kan!), is zo onwijs slecht voor het milieu. En waarom zou je dieren slachten, en de houderij ervan, zielig vinden (mening deel ik niet, maar dat is een andere discussie), terwijl je de melkveebedrijven helpt te blijven bestaan? Iets om over na te denken toch?

http://melkjekanzonder.nl/de-melkfeiten/milieu-impact/


Ik vind het jammer dat je het zo negatief benadert. Zo in een dag van”normaal” eten naar veganistische is een enorme stap. Bij elke hap die je neemt moet je zo nadenken. Alle kennis over de alternatieven is dan ook nog niet aanwezig. Als ik het naar mezelf redeneer. Ik ben ook niet in een dag deze lifestyle gaan volgen. Het is met vallen en opstaan gebeurt. Soms was het me de “zonde” nog waard. Daarbij moet je omgeving daar ook maar mee om kunnen gaan. Te veel verandering in een keer en te streng in de leer vind ik helemaal niet zo nodig. Het is een hele kunst om te doen (eten) wat je verantwoord vind en het een beetje gezellig en culinair te houden. Dat is een proces en niet iedereen is daar even ver mee. En niet iedereen wil daar even ver in gaan.


Ik ben het met Jenny eens. :j Het omgooien van je eetpatroon is helemaal niet eenvoudig. En als je van de ene op de andere dag wilt beginnen dan zie je alleen maar wat je "niet mag". Om het dan vol te houden is heel moeilijk, de meesten zullen dan ook al na een week opgeven.

Daarom vind ik dit een erg goed initiatief! Mensen worden bekend met het vegetarische eten, er zijn veel hulpmiddelen en steun door anderen. En als je die ene week succesvol doorbrengt, dan is er wellicht de motivatie om verder te gaan. In één week kan je namelijk best wat leuke recepten e.d. ontdekken.

Tegelijkertijd moet je er ook rekening mee houden dat een groot deel van Nederland niet alleen eet en je dus ook rekening moet houden met de behoeftes van anderen.

Zelf zou ik er best langzaamaan naar toe willen werken dat ik suikervrij en vega eet, maar no way dat dat van de ene op de andere dag gaat gebeuren. Ik heb ook nog een leven en niet de hele dag de tijd om te bedenken wat ik wel en niet kan eten. :+ Daarnaast zou ik dan ook op verjaardagen etc. een uitzondering maken.

Ben ik dan hypocriet? Of helpt het niet? Dat vind ik onzin. Als heel Nederland 80 of 90% van de tijd minder vlees etc. zou eten, dan zou dat al een heleboel verschil maken. :j En daarbij, ik ben ook gewoon een mens. Een patroon dat je vanaf je geboorte (letterlijk!) is voorgeschoteld door de maatschappij, dat verander je niet zomaar. En daarnaast, de alternatieven liggen niet voor het oprapen.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:42

Dit is inderdaad wel een nadenker. Als heel Nederland de helft minder vlees en zuivel zou eten zou de impact groter zijn dan dat een handjevol vegan gaat.

Maar nogmaals beter kleine stapjes die vol te houden zijn, dan radicaal en snel weer opgeven.

Ik gebruikte eerst ook veel vervangers, maar inmiddels kook en eet ik anders waardoor je die standaard vervangers niet meer nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 07-03-18 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:43

Dat laatste, dat alternatieven niet voor het oprapen liggen, ben ik niet met je eens :o in welke optie ervaar je dat zo? Voor de rest heb ik in de post boven je al gereageerd. Nergens genoemd dat het in 1 dag moet...

Schijnbaar heb ik hele makkelijke mensen om me heen dat er gewoon samen gegeten wordt etc, stukje plantaardig “vlees” is niet zo lastig te maken, en we doen vaak genoeg dan alles plantaardig omdat niemand daar tegen is. Als er ergens kaas oid doorheen gaat, even een beetje apart houden voor de personen die dat niet eten/lusten. Zelfs gourmetten ging prima. En ja, ik smokkel ook zeker wel eens en heb daar echt geen problemen mee (wel met de buikpijn daarna, Haha)

Anoniem

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:02

Sharani, precies! Ik denk dat kleine stapjes beter vol te houden zijn :j

Caily, over die post heb ik heen gelezen, we waren tegelijk denk ik :o
Dat de vervangers niet voor het oprapen liggen bedoel ik in de context van: radicaal je eetpatroon omgooien en plantaardig eten.

Zo weet ik dat er heel veel vervangers zijn voor van alles en nog wat, maar ik weet niet waar. Hoe je die kan gebruiken, etc. Het sloeg vooral terug op de context in een dag radicaal omslaan, maar nu is die context natuurlijk verandert. Maakt het niet dat ik het "makkelijk" vind om opeens plantaardige vervangers te vinden.

Bij ons in de omgeving eet er niemand vegetarisch of plantaardig. Alleen ik probeer nu langzaam de omschakeling te maken. Maar wij hebben thuis 1 iemand waarvan de dieetiste zegt: genoeg vlees eten, weinig suiker, pasta en aardappelen. Wel veel groenten. We hebben iemand met een pinda allergie (dus noten vallen dan soms af bij de bereiding), en 2-3 mensen die geen vis lusten (voor vega dus geen probleem). Maar om aan alle "eisen" te voldoen, is het een best lastige omschakeling maken.

Ook met uiteten gaan etc :P

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:46

Ik had gisteren weinig tijd en inspiratie dus gebakken aardappeltjes met kaasburger en groenten.
Vanavond wordt dit het :
Afbeelding.

Ik heb een fanatieke vlees eter thuis. Ik ben blij dat hij deze week mee wilde doen en hoop zo wat minder vlees te kunnen gaan eten. Tot nu toe is hij nog enthousiast, en iedere verbetering is er 1!

Omgooien is heus niet zo gemakkelijk... Ik ben een paar jaar geleden begonnen met opletten op E nummers en ook dan geldt dat in het begin lijkt of niks meer mag.
Zo voelt het nu ook een beetje. Dus het is gewoon even wennen en doorzetten.
Pas dan ga je mogelijkheden zien ipv beperkingen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:07

Voor mensen die op zoek zijn naar meer recepten: zoek eens op 'vegan challenge'.
Ook daar een fikse bubs recepten.

Nou is voor mij vegan geen challenge, maar het is 2x per jaar een maand waarin je elke dag een vegan recept per mail krijgt.
(Waar ik er weinig van heb gemaakt want van marinades komt het hier nooit en ik kook zonder oven en ook zonder liflafjes en graag groenten van het seizoen.... :) Maar de database is handig.)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:25

ArankaM, dank je wel. Moet alleen de bloemkool vervangen, want daar kan ik niet meer tegen helaas.

Ik bewaar tegenwoordig recepten en dat is al een stap in de goede richting. Heb alleen niet altijd alles in huis en dan wordt het opzij gelegd en vergeet ik het weer.

Hier is het echt belangrijk hoe het op het bord ligt. Als het een goed gevulde maaltijd lijkt, zal het goed gegeten worden. Ga ik alleen aardappels naast groente op een bord leggen, zal mijn man het snel saai vinden en het vlees/kip/vis gaan missen.

Het is nu 1 week, maar wordt steeds vaker naar boven gehaald om minder vlees te eten. Door zo een week worden mensen bewuster gemaakt en begint het pas. Net als met roken bijv. Dat was vroeger normaal en toen kwamen ze met de gezondheidsrisico's en gingen ze het mensen moeilijker maken om te roken. Grote kans dat vlees een luxe product gaat worden.

Van mij mogen ze het wel wat minder in de vervangers gaan zoeken. Zeker in de supermarkten zit dat weer in bergen verpakking, dus waar je aan de ene kant goed doet voor dier, milieu etc, komt daar weer een stapel afval van bij.
Daarnaast denk ik dat mensen juist moeten leren hoe je zelf vlees vervangt en je van alles voldoende binnen krijgt.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:34

Citaat:
Gehakt of gehackt, wie proeft het verschil in de pasta?

Ik en 2 van mijn kinderen proeven al het verschil tussen half om half- en rundergehakt.
Zelfs in een pasta of gehaktballetjes.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:35

Nu heb ik zin in quiche met zongedroogde tomaten en cashewnoten. Bedankt.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:06

Er zijn ook genoeg gerechten waar je het vlees zo weg kan laten. Ons Chili con carne gerecht bijv. kon prima zonder de carne ;) . Denk dat het vlees ook wat voedingsstoffen daar niet nodig is door o.a. de peulvruchten.

Brainless schreef:
Citaat:
Gehakt of gehackt, wie proeft het verschil in de pasta?

Ik en 2 van mijn kinderen proeven al het verschil tussen half om half- en rundergehakt.
Zelfs in een pasta of gehaktballetjes.


Dat proefde ik toen ik het nog at ook.
Persoonlijk vind ik vega gehakt echt vies, kan me ook niet voorstellen dat je dat niet proeft.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:31

Vraag me dan af over welk gehackt jullie het hebben, idd bepaalde merken proef ik ook, maar er zijn ook zeker wel goede bij :) En dat vond ik met echt vlees net zo :P

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:23

Ik heb bijna alle soorten geprobeerd. Bedoel echt dat losse kruimelspul, want de ballen van de vegetarische slager vind ik wel weer goed. Heb ook wel eens van dat rauwe gehakt gehad en dat vond ik wel prima, maar dat kan ik nergens meer vinden. De rest van het gezin eet het vega gehakt trouwens wel graag.

Just_bo

Berichten: 253
Geregistreerd: 02-02-14

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:33


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:49

Als vegetariër eet ik ook nooit aardappelen en groenten alleen? Dat vind ik ook geen maaltijd hoor :) ik eet zelden a-v(leesvervanger)-g trouwens.

Mijn karige vega(n) bordjes:

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:52

Ik heb wel vaker gehoord dat je vegetarische sushi hebt, is alle sushi op jou foto vegetarisch Poes? En waar smaakt dat dan naar?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:54

Alleen de 3 borden dichtst bij mij. Heb alles opgegeten :D eerste was met zoete aardappel nog iets. De tweede was zo’n crispy rol denk met komkommer. Andere was denk ik avocado nog iets. Deze plek had extreem veel vega sushi.

Qua smaak: de crispy is met een sausje dus dat overheerst altijd wel wat. De dichtste was ziet en de andere smaakt naar komkommer/avocado. De nori blaadjes geven wel een wat vissige smaak. Ik vind vega sushi heerlijk.