Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 20:26

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar gezonde ontbijtjes, lunchgerechtjes, tussendoortjes en avondeten die ik eventueel kan invriezen. Ik weet dat er al veel topic zijn over gezond eten, maar vrij weinig terug te vinden of dit ook ingevroren kan worden. Ook gerechten die koud lekker te eten zijn, zijn meer dan welkom!

Even kort de situatie schetsen.
Mijn vriend heeft een melkveebedrijf en doen zo veel mogelijk van het loonwerk ook zelf. Wat betekent dat hij vele uurtjes op de tractor zit, met warm weer en weinig tijd. Het is een familiebedrijf dus na het melken ontbijt hij daar, eet er ook in de middag warm eten (algemeen soep, aardappelen, vlees en groenten en een toetje) en komt in de avond tussen 20u en 22u naar huis. Afhankelijk van hoe druk het is op het land en op de boerderij. Er zijn regelmatig dagen bij dat hij niet naar de boerderij gaat in de middag en dus hele dag door blijft rijden; als hij dan naar huis komt is het vaak een zakje chips, pasta pesto maar ook niet dagelijks, eens een omelet met kaas en tomaat,... Je kent het wel, niet altijd even gezond. Let op, met momenten mag het wel eens wat minder ongezond zijn, maar ik wil toch eens wat gezonde dingen klaarzetten. Vooral omdat het zo laat is... Omdat hij vaak vele uren op de tractor zit vergeet hij te eten (lees; hij neemt 3 boterhammen mee; koekje en 2 liter cola). Proberen om aan te leren om een koeltasje mee te geven met lekkere, gezonde en voedzame dingen. Maar wat?
Hij kan op sommige plaatsen tussendoor wel snel even binnen wippen bij de andere stallen van hun om even de magnetron te gebruiken maar dat is vaak niet ideaal.

Daarom ben ik dus op zoek naar gezonde menu's die mee kunnen op de tractor en eventueel koud ook lekker zijn. We zijn maar met ons 2 dus vandaar de vraag om het invriezen. Anders is het dagen achter elkaar hetzelfde eten en da`s ook geen succes...

Wat ik zelf al had bedacht of soms wel maak;
- havermout muffins met blauwe bessen
- bevroren fruit in de blender met een beetje sinaasappelsap (om te vullen eventueel met wat havermout?)
- Pasta pesto met speltpasta
- omelet met tomaat en kaas (niet zo gezond maar acht af en toe)
- slaatje met spekjes-mozzarella-tonijn uit blikje-...
- iets van koude pastasalade? Maar wat is dan lekker?
- zelfgemaakte appelmoes zonder suiker
- bevroren blauwe besjes meegeven

Ik ben zelf geen geweldige kok maar ben wel geïnteresseerd en niet bang om eens wat te proberen! Alleen rijkt mijn creativiteit niet zo bijster ver :')

Dus weet iemand lekkere receptjes, websites met leuke inspiratie? Brand los!

Dank je wel!

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:31

Een quiche/hartige taart is ook goed in te vriezen en koud te eten.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:34

En een couscoussalade? Of quinoa?
Knoflook, pijnboompitten, tomaatje, komkommer, avocado, drupje citroensap en wat bieslook. Peper en zout. :9 Smullen maar!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:36

Ik volg even. Zoek vooral afwisseling voor m'n bammetjes pindakaas tussen de middag :+
Bij mij nog de aanvullende moeilijkheid dat ik geen noten mag, maar dat valt meestal wel te omzeilen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:41

koude soepen zoals kruudmoes en gazpacho.

Er is een kookboek voor koken onder de motorkap; misschien ook een idee.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:50

Moet het erg ingewikkeld zijn?
Hoeft niet toch?

3 boterhammen is niet zo veel, dat is dan eigenlijk zijn avond eten he als hij daar ontbijt en warm eten krijgt
Misschien kun je daar ook wat meer van doen en wat lekkerder beleg er op/ bij ?
Salades kun je apart in een bakje mee geven dat hij die tussen zijn brood doet zodat het niet zacht word.
dat kan eventueel ook vis zijn, bijvoorbeeld tonijnsalade maken.
Ik doe zonder spekjes,maar gewoon beetje mayo en italiaanse kruiden
Filet americain, tomaatje,komkommer mee in apart bakje.
Valt veel op te verzinnen!
Kwa brood kun je dan ook wat varieren zodat het net even anders is, doe eens bolletjes mee, speltbrood etc.
Meer fruit kan ook. banaantje,mandarijn,meloen, ander fruit etc.. eventueel in blokjes in een bakje, griekse yoghurt of kwark mee.

Je kunt wraps gaan vullen met van alles.
Pitabroodjes met veel.
Hier vind je leuke recepten:
https://www.lekkerensimpel.com/5x-lunch-meenemen/
http://www.koudepastasalade.info

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 20:52

Dat is al snel reactie, leuk!

Quiche, nog niet aan gedacht! Da’s een goede.
Kruudmoes ken ik niet, ga ik eens opzoeken!

Ik heb wel een zakje quinoa in de kast staan, deed wel ooit appel en banaan pureren en daar de quinoa onder. Op zich niks mis met de smaak maar vriend vond het een rare structuur hebben? Kwestie van wennen denk ik?

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 20:54

Probleem is dat hij tijdens het seizoen vaak geen middageten heeft, dan wil ik wat rijkers meegeven.
Op dagen dat ie heeft gegeten hoeft het inderdaad niet moeilijk te zijn. Maar ik wil ook een beetje van de koolhydraten af! Er mag namelijk ook een kilootje af

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:13

Daarom zou ik iets meer brood mee geven dan die 3 plakjes zodat hij minder naar de chips grijpt :P
Brood vult wel vrij lang..tenminste dat is mijn ervaring dan weer

maak je wel een pastasalade,dan minder pasta er in, maar veel groentes,beetje minder vlees.
Mag ook zonder vlees,
Drinkt hij naast de cola ook wat anders?
Eventueel 1 fles water en 1 fles cola, dan is dat al iets minder in calorie en suikers.

Wel moeilijk om iets te verzinnen, in principe kun je best eens een keer een warme maaltijd overslaan en kan dan idd groente salade, fruit, brood en zuivel dat wel opvangen

Thuis kun je wel veel rijstgerechten klaar maken,
Ook mie,of bami,kan allemaal in de vriezer.
Kan hij vrij makkelijk opwarmen in een magnetron.
Ik gooi trouwens alles in de vriezer, ook gewoon wat ik over hou van warm eten met aardappels :j

Steenbok12
Berichten: 7841
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:32

Ik weet niet of je ook iets hebt aan recepten uit de vriezer die gauw even op te warmen zijn thuis. De meeste zijn niet lekker voor koud. Ik en mijn vriend werken allebei onregelmatig.
Daarnaast hebben we 2 vriezers. Meestal maak ik een grotere hoeveelheid en zorg ik dat ik altijd veel bakjes in kan vriezen. Omdat ik grotere hoeveelheden koop zijn we ook vaak ivh weinig kwijt aan boodschappen (Lang leven de toko's en turkse supermarkten). Ideaal. Op dagen dat we langs elkaar heen werken hoeven we dan niet echt te koken.
Ik gebruik veel gerechten waar echt een saus bij zit. Dit smaakt veel lekkerder uit de vriezer. Alleen even los rijst, pasta, wraps, aardappel,couscous erbij maken en klaar is dat. Als je koolhydraat arm wilt zijn er een aantal ook heerlijk zonder koolhydraat.
Jamie oliver vind ik zelf erg leuk. Toevallig ben ik ook op zoek naar lekkere gezonde diepvries recepten dus ik ben benieuwd voor nieuwe inspiratie.

Tikka Masala
(Ik voeg er vaak zelf boontjes/kikker erwten door en de kip bak ik in de pan en voeg deze door de saus. Rijst kook ik apart als ik het uit de vriezer haal). Dit is wel meer werk maar de moeite waard en in grotere hoeveelheden kun je er ook even mee doen. Gister 2 x het recept gemaakt en er nog zo'n 12 bakjes van gemaakt.

https://www.jamiemagazine.nl/recepten/c ... asala.html

Roti
(Vaak met extra boontjes, volkoren wraps van de Jumbo vries ik ook per vel in. Kip doe ik zonder bot erin want eet makkelijker).
https://www.puureten.net/wp-content/upl ... e-roti.pdf

Soto soep
(Als lunch zonder rijst, als avond eten kook ik los rijst. Ik gebruik stiekem boemboe bij de basis. Voeg vaak los augurkjes, gebakken uitjes of een gekookt eitje toe. Verder is het simpel: kip, taugé, champignons, prei, peultjes, ui.. net waar ik zin in heb).
https://www.culy.nl/recepten/indonesische-soto-ayam/

Dahl curry
(Lekker met brood, rijst, couscous, wrap, papadum).
http://www.mynd.nu/ontzettend-lekkere-d ... gewikkeld/

Cacciatore van kip/pompoen
https://www.jamiemagazine.nl/recepten/c ... ignon.html

Pompoenstoof
https://www.jamiemagazine.nl/recepten/s ... rwten.html

Italiaanse pasta met ansjovis, tonijn, olijven en tomatensaus.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... puttanesca

Pilav met kip
Stiefvaders recept.

Ingrediënten

· Blik perziken

· Tomatensap

· Tomatenpuree

· Knoflook

· Peper

· Sambal

· Ketjap manis

· Kipfilet

· Zilver vlies rijst

· Groente (courgette, champignon, paprika etc.)

Bereidingswijze

Fruit de knoflook en de ui aan. Bak de kipfilet en voeg de sambal en peper toe. Bak de klein gesneden groente kort mee. Maak in een steelpan tomatensap/tomatenpuree, het perzikensap en een scheut ketjap manis toe. Kook vervolgens de zilvervlies rijst. Voeg vervolgens de gesneden perziken toe aan de tomatensaus en voeg deze bij de gebakken kip. Rijst en saus apart serveren

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 21:59

Dank je voor de suggesties ChantalSmook! Zitten wel wat lekkere dingetjes in, dingen die ik ook inde slowcooker kan voorbereiden!

Lekker :D

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:58

quiche heeft als nadeel dat er best veel koolhydraten in zitten, wel superlekker om koud te eten :)
Je kunt een variant maken met minder koolhydraten door er geen deeg bij te gebruiken maar een mengsel van eieren/kookroom en dan gemengd met geraspte kaas.
Ik maak zelf graag de variant met prei en spekjes. Prei in stukken, dit bakken met de spekjes tot de prei zacht is, dan ei/room/kaas mengsel erdoor en in een springvorm bakken. Extra kaas er overheen strooien :) Bakken op 180 graden tot hij lichtbruin is.
Ik zou me over de koolhydraten in eerste instantie niet zoveel zorgen maken trouwens, die 2 flessen cola…die zijn veel ernstiger.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:18

Nasi(of bami). Stamppot. Pastasaus(zodat je alleen nog maar pasta hoeft te koken, Goed gevulde soep zelf maken.
Iets van stoofvlees zelf maken. Hoef je er alleen rijst bij te koken. Zelf ragout maken.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 22:27

En een deeg van spelt? Dat is al iets gezonder niet?

Soepjes heb ik al staan :D moet nog eens een voorraad maken

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:08

Leuke recepten kom ik hier tegen.

Of het echt gezond is weet ik niet maar op warme dagen eten wij als lunch wel eens snack-a-jacks met roomkaas en mais (koud uit blik). Erg lekker!

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Gezond(e) onutbijt-lunch-avondmaal om in te vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:55

Ik weet niet of het in te vriezen is. Maar je kan ook een aardappel salade maken met sperziebonen en spekjes. Is prima om koud te eten.