Kokosmelk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 20:26

Ik weet niet of het al eens ergens gevraagd is, kon het zo 1,2,3, niet vinden. Dus hierbij: is kokosmelk volgens jullie gezond of ongezond? Als ik google kom ik zeer uiteenlopende sites tegen, := van supergezond tot erg slecht :=

Hoe zit het nou echt?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:26

Ik zou eigenlijk niet weten waarom het ongezond zou zijn.. Heb daar ook nog nooit eerder van gehoord eigenlijk.
Als ik snel even google kom ik tegen dat de verpakking ongezond kan zijn en dat er toevoegingen in zitten die soms ongezond zijn..
In echt pure kokosmelk zit hooguit wat veel verzadigd vet. Maar ik gok dat je behoorlijk veel kokosmelk kan drinken om net zo veel vet binnen te krijgen als wanneer je een avond bij de frituur gaat eten..
Ik zou dus verwachten dat het geen kwaad kan zo lang je er geen liters op een dag van drinkt.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 10:57

Op de site van het Voedingscentrum staat idd dat er veel verzadigd vet in zit en dat je er daarom niet teveel van mag hebben. En ik vraag het speciaal omdat het om een hartpatiƫnt gaat.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:59

Er zit ook wel verschil tussen verschillende soorten kokosmelk, die drinkpakken kokosmelk die bevatten veel minder vet dat die uit een blik of klein pakje (dik en lobbig).

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:02


Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:05

Op internet gaan verhalen rond dat kokosvet, ondanks de verzadigde vetten, juist gunstig is voor je cholesterol. Nou staat er wel meer onzin op internet, dus onlangs heeft de BBC die claim onderzocht. En wat bleek? Het was waar. Kokosvet verlaagt het ldl een beetje en verhoogt het hdl veel meer dan olijfolie, dat doorgaans aanbevolen wordt. Heel gunstig dus voor je hart en bloedvaten.

Dit ging over kokosvet, niet kokosmelk, maar ik denk dat daar hetzelfde voor opgaat: niet ongezond, maar juist gezond.

http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... holesterol
Laatst bijgewerkt door Jacquel op 15-05-18 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:06

Gezond is relatief :j Ga je het gebruiken in een gerecht of om te drinken? En vergelijk je het met bijv creme fraiche of koemelk of met kraanwater?

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:07

Kokosmelk is in kleine hoeveelheden niet slecht :) Voedingscentrum gebruikt zelf ook kleine hoeveelheden in hun recepten (ongeveer een eetlepel pp). Maar idd geen enorme hoeveelheden gebruiken ivm verzadigd vet. Je kan evt ook voor een light-versie gaan, die bevatten minder vet

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:11

Denk dat het ook per persoon verschilt. Ik verdraag het niet zo goed en mijn darmen gaan ervan van slag. Kokosmelk van bijv. Alpro is al too much, maar ook de dikke lobbige kokosmelk die je gebruikt bij het koken is voor mij te vet. En er zijn meer mensen die kokosmelk om die reden niet zo goed verdragen. Denk wel dat het een goede afwisseling is tussen gewone melk en plantaardige producten, zoals haver- of amandelmelk.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:27

Zolang je nergens overgevoelig voor bent is het denk ik gewoon een kwestie van variatie qua vetten
En not over doing it

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 22:07

Magrathea schreef:
Gezond is relatief :j Ga je het gebruiken in een gerecht of om te drinken? En vergelijk je het met bijv creme fraiche of koemelk of met kraanwater?


Het is voor in de curry, en dat eten we niet elke dag ;)

Maar toen las ik op internet dat het heel gezond was en dat het een goede vervanger is voor koemelk. Daar werd ik wel enthousiast van, totdat ik weer las hoe ongezond het is :?
Ik denk dat we het maar het beste met mate kunnen gebruiken ;)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:28

Gezonder dan koemelk is het sowieso :Y)

Of het een goede vervanger is dat ligt helemaal aan het doel. Voor de smaak vind ik het vooral een goede vervanger in zoete gerechten. Voor de hoeveelheid mineralen en vitamines is sojamelk een betere vervangen. Voor in de koffie is oatly barista volgens mij de beste. Om mee te bakken is kokosmelk en sojamelk heel fijn, net als voor het maken van yoghurt.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:15

Thanks, je weet er veel van ;) Ik bedoel dat het in elk geval niet ongezonder moet zijn als "gewone" melk. Kan je er pannenkoeken met bakken? Is dat lekker?

Supervixen

Berichten: 12829
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:18

Ik gebruik kokosmelk light in curry's of smoothies. In curry's gewoon een heel blik. Lekker hoor. De light versie zitten niet zoveel kcal in. In de rest van de curry zitten dan alleen groenten. Lijkt me prima.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:22

Nikass schreef:
Thanks, je weet er veel van ;) Ik bedoel dat het in elk geval niet ongezonder moet zijn als "gewone" melk. Kan je er pannenkoeken met bakken? Is dat lekker?

Daarvoor gebruik ik liever rijstemelk of sojamelk.
Ja hoor, kan prima. Ik vind ze lekker.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:25

Kokosmelk in de pannenkoek gaat prima :j Vooral in zoete pannenkoeken is het lekker. Ik zou dan wel de kokosmelk uit de literpakken nemen zoals die van Alpro. Die hebben de goede dikte.

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:42

Wij maken pannenkoeken met ongezoete amandelmelk, smaakt erg goed.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:49

Ik gebruik de light versie voor in curry. Smaakt prima en bevat een stuk minder vetten.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:41

Ligt eraan welke kokosmelk. Rechtstreeks uit een kokosnoot is het best gezond. (En vies :P)
In heel veel pakjes wordt er vanalles aan toegevoegd zoals suiker en rommel. Dus een kwestie van de etiketten bekijken :)

Ik wist trouwens niet dat Alpro ook kokosmelk had. Ga daar eens naar kijken. Zitten daar veel toevoegingen bij?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:05

Jacquel schreef:
Op internet gaan verhalen rond dat kokosvet, ondanks de verzadigde vetten, juist gunstig is voor je cholesterol. Nou staat er wel meer onzin op internet, dus onlangs heeft de BBC die claim onderzocht. En wat bleek? Het was waar. Kokosvet verlaagt het ldl een beetje en verhoogt het hdl veel meer dan olijfolie, dat doorgaans aanbevolen wordt. Heel gunstig dus voor je hart en bloedvaten.

Dit ging over kokosvet, niet kokosmelk, maar ik denk dat daar hetzelfde voor opgaat: niet ongezond, maar juist gezond.

http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... holesterol

Dit. Kokosvet is het enige verzadigde vet wat gezond genoemd mag worden. Dat komt door de verhoudingen aan vetzuren. In kokosvet zit in verhouding veel omega 3.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 20:04

Ik las net een blog van Happy Healthy. Zij plaatsen nogal wat vraagtekens bij het Voedingscentrum.
Moet ik het Voedingscentrum niet serieus nemen? Ik ben net enthousiast begonnen met het invullen van de eetmeter :D
Uiteraard bekijk ik alles met gezond verstand en neem niks zomaar klakkeloos aan, maar het is wel fijn als je min of meer ergens van op aan kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:14

Ook het voedingscentrum zal er wel eens naast zitten, maar ik zou ze een stuk serieuzer nemen dan een site van een orthomoleculaire voedingscoach....

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:16

Ik heb een tijdje geleden een mini-thesis mogen schrijven over kokosOLIE. Mochten mensen dat leuk vinden om wat dieper de literatuur van te lezen kan ik hem hier wel plaatsen.

Kokosmelk is relatief vet. Wat niet hoeft te betekenen dat het slecht is. Vergelijk maar met olijfolie, veel onverzadigde vetzuren die niet slecht zijn. Echter is het wel nog steeds vet (veel kcal per gram). Zodra je teveel binnenkrijgt kom je aan. Maakt niet uit wat je eet. Je kan prima alleen maar friet eten en afvallen, zolang je energiebalans maar negatief is.

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:24

safina schreef:
Ook het voedingscentrum zal er wel eens naast zitten, maar ik zou ze een stuk serieuzer nemen dan een site van een orthomoleculaire voedingscoach....


Nou daar kreeg ik inderdaad ook een heel vaag gevoel bij :D

henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: Kokosmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:09

Ik denk niet dat kokos ongezond zou zijn .