Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:32

MissCharlie schreef:
Ik ga ook rondkijken of er nog 'eerlijker' vlees te verkrijgen is in onze regio (Gelderland) wat ik dan eventueel wel zou klaarmaken

Toen mijn vriend nog vlees at kocht ik voor hem altijd bio rundvlees van de AH met 35% korting sticker. Die wordt anders weggegooid, dus prima vlees om te kopen :j Ik kocht altijd meerdere pakjes als ze er lagen en gooide die in de vriezer.
Ik heb er nooit moeite mee gehad om wat vlees voor mijn vriend te bakken, maar dan wel onder een paar voorwaarden: hooguit een paar keer per week, en alleen bio rundvlees omdat kippen en varkens zo veel slechter behandeld worden. En ik kocht het dus alleen met de ‘weggooien is zonde’ sticker.
Plus en Emte hebben die stickers ook dacht ik.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:01

Ik ben veganist, mijn vriend eet vlees. Ik ben daar heel snel duidelijk in geweest; wil je vlees eten dan regel je dat maar zelf.

De reden die ik daarvoor heb: vlees eten (en overige dierlijke producten) MOET niet. Kijk, als ik karige maaltijden maak waarbij je een recept neemt met veel vlees en dan exact dat maakt maar dan zonder de dierlijke producten, ja dan hou je iets over waar je niet vol van zit en na een halfuur weer honger van hebt. Logisch.
Echter, ik maak vullende, voedzame maaltijden, meestal gezond, over het algemeen met veel goede stoffen erin die een mens nodig heeft (eiwitten, vezels, onverzadigd vet enzo). Ik heb echt nog nooit iemand gehoord die vond dat een maaltijd van mij verbeterd zou worden door een schep rul gehakt, of een laag kaas. En als iemand dat wel zou vinden, nou, dan moeten ze maar lekker zelf gaan koken :o
Je hebt geen vlees nodig. Je hebt een vullende en voedzame avondmaaltijd nodig. Als je per se vlees wil, dan kan je toch 's middags een broodje ham eten ofzo? Dat is dan echt helemaal aan jou. Zo denk ik in elk geval :) Ik snap überhaupt niet waarom mensen denken dat ze per direct zullen sterven als ze eens een (avond)maaltijd zonder vlees hebben... Erg gezond leef je dan ook niet denk ik. Maar goed, da's een andere discussie.

TS, ik hoop heel erg dat je een goede oplossing kunt bedenken waar iedereen achter staat! Ik kan je aanraden eens het youtubekanaal of de Facebookpagina van BOSH! tv te bekijken. Zij hebben echt de meest heerlijke gerechten en alles 100% plantaardig, en het meeste heb je ook geen speciale ingrediënten voor nodig ook :Y) (of je kunt het vervangen, zoals bepaalde kruiden). Uitzonderingen zijn speciale fancy gerechten maar dat hoeft natuurlijk niet op een doordeweekse kookdag :j
Waarschuwing: niet kijken als je honger hebt :Y) https://www.facebook.com/pg/bosh.tv/vid ... e_internal
Andere lekkere kanalen zijn the Buddhist Chef en Tasty Vegetarian, en vast nog meer die ik nu vergeet :=

Een favoriet hier om te maken voor vleeseters is altijd quiche, of pasta rood.. Pasta of lasagne bolognese kun je heerlijk vol doen met groenten, of eventueel met een pakje vegagehakt van Vivera. Volgens mijn vader merk je het verschil niet :j (En oprecht... het is gehakt. Ik snap niet dat iemand dat überhaupt zou willen eten. := ) De kipschnitzels van Vivera zijn ook echt een aanrader, toen ik die voor het eerst had vroeg mijn vriend bezorgd of ik wel uit het goede schap had gepakt _O- Ze zijn wel redelijk prijzig, maar de Coop heeft soms hele goeie aanbiedingen ervoor. Over Vivera gesproken, hun champignon-paprikaburger is echt verrukkelijk, heerlijk sappig enzo. Ook zo eentje in de categorie "waarom zou je in vredesnaam dieren eten als dit bestaat" :j
Viva las vegas en Wakker Dier hebben nieuwsbrieven met de vega-aanbiedingen van die week, dan kan je ook nog een beetje goedkoop aan al dat lekkers komen. En dan je vriezer vol laden! Dat is sowieso een handig idee, dan heb je altijd een nood-burger in de vriezer. En in juni komt de eerste 100% plantaardige steak op de markt :D

Ok het is een heel verhaal geworden maar hopelijk kun je er wat mee! Veel succes! *\o/*

Edit: TL;DR dus, nee, ik vind niet dat overige gezinsleden je zouden moeten dwingen om vlees klaar te maken voor hen. Dat heeft vrij weinig te maken met dat jij hen graag iets opdringt (wat niet zo is neem ik aan) maar meer met jouw principes. Het gaat tegen jouw principes in om hen te voorzien van vlees; gaat het werkelijk tegen hun principes in om een keertje géén vlees te eten? Misschien kun je hier eens over in gesprek gaan. Ik heb vaker het idee dat wel-vleeseters denken dat niet-vleeseters allemaal in het geniep stiekem willen dat niemand ooit nog lekker eet... Ofzoiets :') Dat is natuurlijk niet waar. Misschien kun je hen vragen hoe jij het zou moeten rijmen met jouw principes om toch vlees klaar te maken: het vlees in dat pannetje, dat jij ziet als een dier dat geleefd heeft. (En ja, dat is erg lastig. Bij m'n ex was daar een enorme huilbui van mij voor nodig voor die boodschap aankwam, ik hoop dat dat jou bespaard blijft :o )

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:38

8nnemiek schreef:
Toen mijn vriend nog vlees at kocht ik voor hem altijd bio rundvlees van de AH met 35% korting sticker. Die wordt anders weggegooid, dus prima vlees om te kopen :j Ik kocht altijd meerdere pakjes als ze er lagen en gooide die in de vriezer.


Dit deed ik ook ja! Ook met kip.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:26

Ik zou dus gewoon geen vlees klaarmaken op mijn kookdag en daarmee verplicht je helemaal niemand tot wat dan ook
Ze krijgen gewoon een goede maaltijd en daar zit toevallig geen vlees in die dag

Als iemand perse ook die dag vlees wil eten
Prima, ze weten hopelijk hoe het fornuis werkt en veel succes

Zeker als de vragende partij ook geen rekening wil houden met gewetensbezwaren van het vegetarische gezinslid
Lijkt het me extreem ver gezocht dat degene met gewetensbezwaren wel moet buigen naar de trek/zin in van de ander