Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:16

BarbaLala schreef:
Inderdaad Ilsey.
De vleeseter maakt doorgaans een issue van de vega(n), en vervolgens spelen ze de gebeten hond ( :+ ) als het ze te heet onder de voeten wordt.
Zie je ook hier weer heel duidelijk terug.


_O- _O-

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:19

Ik pas mij daarin gelukkig wel aan maar ik snap wel waarom ts er moeite mee heeft. Haar broertjes willen 0 aanpassen en verwachten dat wel van haar. Maar ik vind wel dat als zij voor wat vega zorgen zij voor hun best een lapje vlees ernaast kan klaar maken. Zij hoeft het niet te eten toch? Ik let dan zelf wel op dat ik t niet aanraak (voelt voor mij vies) maar ik maak het wel klaar. Zolang ik het niet eens maakt het mij niks uit. Ik krijg ten slotte ook overal waar ik kom wat vega te eten. Dus dan kan ik ook voor vlees zorgen.

Rekening houden met werkt twee kanten op.

Ik wordt alleen bloedvervelend van mensen die met argumenten komen die nergens op slaan. Zowel van vleeseters als vega’s. Dat jij iets wel/niet wilt betekent niet dat je de ander iets op moet dringen waar diegene niet achter staat. Leven en laten leven. Jij staat achter jouw keuze, dat doet de ander ook.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:20

Ohjee. Het lijkt alsof sommigen het gewoon niet kunnen vatten. Wij eten geen dieren VOOR DE DIEREN. Niet om anderen hun ego te krenken. Jezus. Het is een feit dat een dier sterft voor een stuk vlees. Dus eet je vlees, ja dan doodt je een dier. Get over it ipv degenen die het niet doen te verwijten. Wij zijn niet veggie/ vegan om ons beter te voelen tov om het eender wie... Wij geven gewoon om die dierenlevens, punt. Als je dat niet kan begrijpen.Tjah. Dan scheelt er wat met je.

Eet vlees zoveel je wil. Maar loop niet te zeiken dat degenen die het niet doen extreem zijn, hun wil opdringen, of express anderen minderwaardig willen doen voelen. :')
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 16-05-18 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:20

BarbaLala schreef:
Niets overdreven aan, vlees eten is letterlijk en figuurlijk lijkenpikkerij.
Misschien heb je last van je geweten en is mijn formulering te direct en confronterend voor mensen die lijken eten, dat zou kunnen.

Overigens klopt het niet wat je zegt, wij mensen zijn geen vleeseters, integendeel.
En los daar van; iets "horen te doen" is nou niet bepaald een erg sterk argument..

Nee want jij hebt geen verscherpte hoektanden. Jou tanden zijn gewoon stomp net als die van een paard??
Ik heb trouwens niet gezegd dat wij vleeseters zijn, dat maak jij er van.
Wij zijn alles eters en daar valt vlees ook onder. Als jij je daarin niet kan vinden is dat prima. Maar ga dan niet lopen ijlen over het feit dat wij geen vlees horen te eten want dat is wel zo.

Ik voel mij overigens niet schuldig over die paar keer dat ik een stukje vlees eet. Ik vind het lekker en kan daar enorm van genieten.

Ilsey, wat een opmerking. Wil je met dit soort fantasieën een discussie beïnvloeden?
Want jij bent net als Barbalala erg fanatiek bezig en zelfs de discussie die in het begin vrij gemoedelijk was op een hele negatieve manier aan het beinvloeden.

Wat voor zowel Barbalala en Ilsey geld: schreeuwen of mensen proberen te kwetsen/een rot gevoel te geven, geeft je niet meer medestanders in een discussie. Het geeft mensen eerder een negatief beeld over vegetariërs en zorgt er zeker niet voor dat mensen sneller vegetariër worden. Eerder minder snel...

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:22

friendly schreef:
Ik pas mij daarin gelukkig wel aan maar ik snap wel waarom ts er moeite mee heeft. Haar broertjes willen 0 aanpassen en verwachten dat wel van haar. Maar ik vind wel dat als zij voor wat vega zorgen zij voor hun best een lapje vlees ernaast kan klaar maken. Zij hoeft het niet te eten toch? Ik let dan zelf wel op dat ik t niet aanraak (voelt voor mij vies) maar ik maak het wel klaar. Zolang ik het niet eens maakt het mij niks uit. Ik krijg ten slotte ook overal waar ik kom wat vega te eten. Dus dan kan ik ook voor vlees zorgen.

Rekening houden met werkt twee kanten op.

Ik wordt alleen bloedvervelend van mensen die met argumenten komen die nergens op slaan. Zowel van vleeseters als vega’s. Dat jij iets wel/niet wilt betekent niet dat je de ander iets op moet dringen waar diegene niet achter staat. Leven en laten leven. Jij staat achter jouw keuze, dat doet de ander ook.

Maar van wat ik begrepen heb, zorgen de anderen in het gezin de anderen dagen voor eten. Waaronder dus vegetarisch eten voor TS. Dan is dat toch niet "0 aanpassen"?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:22

Overigens vind ik wel: wat op je bord ligt is toch al dood, dan kan je het net zo goed opeten. Dan is het tenminste nog nuttig. En dat vind ik als vega. Dus gelukkig denken niet alle vega’s zo extreem en denken ook niet alle vega’s “ik denk en geef om dierenlevens!”. Daar denk ik dan toch anders over. Sorry.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:23

BarbaLala schreef:
Niets overdreven aan, vlees eten is letterlijk en figuurlijk lijkenpikkerij.
Misschien heb je last van je geweten en is mijn formulering te direct en confronterend voor mensen die lijken eten, dat zou kunnen.

Overigens klopt het niet wat je zegt, wij mensen zijn geen vleeseters, integendeel.
En los daar van; iets "horen te doen" is nou niet bepaald een erg sterk argument..


Haha kom op nou zeg :') ik ben dol op dat stukje lijk op mijn bord :j

Ts, ik zou je broertjes zelf hun stukje vlees klaar laten maken. Kleine moeite voor ze toch? Als het jou tegenstaat om te doen, dan vooral niet doen.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:23

friendly schreef:
Ik pas mij daarin gelukkig wel aan maar ik snap wel waarom ts er moeite mee heeft. Haar broertjes willen 0 aanpassen en verwachten dat wel van haar. Maar ik vind wel dat als zij voor wat vega zorgen zij voor hun best een lapje vlees ernaast kan klaar maken. Zij hoeft het niet te eten toch? Ik let dan zelf wel op dat ik t niet aanraak (voelt voor mij vies) maar ik maak het wel klaar. Zolang ik het niet eens maakt het mij niks uit. Ik krijg ten slotte ook overal waar ik kom wat vega te eten. Dus dan kan ik ook voor vlees zorgen.

Rekening houden met werkt twee kanten op.

Ik wordt alleen bloedvervelend van mensen die met argumenten komen die nergens op slaan. Zowel van vleeseters als vega’s. Dat jij iets wel/niet wilt betekent niet dat je de ander iets op moet dringen waar diegene niet achter staat. Leven en laten leven. Jij staat achter jouw keuze, dat doet de ander ook.

Dat is dus precies wat ik ook vind.

Zoals ik eerder al zei: wat je van een ander verwacht zal je ook terug moeten doen. Het is geven en nemen, zeker in een gezin.

Ik vind dat ts best een stukje vlees kan bakken, mits haar broertjes er ook voor zorgen dat zij een stukje vega krijgt.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:24

princequillo schreef:
friendly schreef:
Ik pas mij daarin gelukkig wel aan maar ik snap wel waarom ts er moeite mee heeft. Haar broertjes willen 0 aanpassen en verwachten dat wel van haar. Maar ik vind wel dat als zij voor wat vega zorgen zij voor hun best een lapje vlees ernaast kan klaar maken. Zij hoeft het niet te eten toch? Ik let dan zelf wel op dat ik t niet aanraak (voelt voor mij vies) maar ik maak het wel klaar. Zolang ik het niet eens maakt het mij niks uit. Ik krijg ten slotte ook overal waar ik kom wat vega te eten. Dus dan kan ik ook voor vlees zorgen.

Rekening houden met werkt twee kanten op.

Ik wordt alleen bloedvervelend van mensen die met argumenten komen die nergens op slaan. Zowel van vleeseters als vega’s. Dat jij iets wel/niet wilt betekent niet dat je de ander iets op moet dringen waar diegene niet achter staat. Leven en laten leven. Jij staat achter jouw keuze, dat doet de ander ook.

Maar van wat ik begrepen heb, zorgen de anderen in het gezin de anderen dagen voor eten. Waaronder dus vegetarisch eten voor TS. Dan is dat toch niet "0 aanpassen"?

Oh ja, je hebt gelijk. Was ik door de discussie even vergeten. Dan heb ik zoiets van: maak het klaar voor de rest als ze echt moeite hebben met een dagje zonder vlees en eet het gewoon zelf niet. En als je het voor jezelf beter kan maken door bio vlees te halen...doe dat.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:24

Ah, daar is het weer. De veganist is extreem :')

Spoiler:
Afbeelding


En wij geven jou een rot gevoel? Nee sorry. Het rot gevoel komt er door het feit dat vlees eten betekent dat er een dier voor moet sterven. Niet omdat wij ervoor kiezen dat niet te doen. Dat rot gevoel ligt dus volledig bij jezelf en jouw eigen geweten en schuldgevoel.

friendly schreef:
Overigens vind ik wel: wat op je bord ligt is toch al dood, dan kan je het net zo goed opeten. Dan is het tenminste nog nuttig. En dat vind ik als vega. Dus gelukkig denken niet alle vega’s zo extreem en denken ook niet alle vega’s “ik denk en geef om dierenlevens!”. Daar denk ik dan toch anders over. Sorry.


Vraag -> aanbod. Er is een rechtstreekse link tussen consumptie en doden van dieren. Dat is ook een feit en geen verzonnen drogreden ;-)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 18-05-18 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto in spoiler gezet

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:25

Heb je de kaasschnitzels van de ah (https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... sschnitzel) wel eens geprobeerd? Die zijn dan voor je ene broertje niets, maar daarvoor kun je misschien wat anders bedenken.
Of ze bakken voor je broertje die om vlees vroeg als je zelf een vlees loze maaltijd hebt.

Echt gezond is t natuurlijk niet, een schijf met kaas, maar ze zijn wel echt lekker.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:26

Ja, dit soort plaatjes maken de discussie echt beter :') _O-

Zoals ik al zei: Door zo tekeer te gaan win je niks.

Friendly, het was volgens mij wel zo dat TS en haar moeder op de dagen dat haar broertjes koken voor het vega stukje zorgen. Dus in dat opzicht doen haar broertjes juist niks voor ts en dan zou ts ook niks voor de broertjes hoeven te doen :)

Oeh de kaasschnitzels zijn heerlijk <3

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:28

Ik ga helemaal niet tekeer. Ik antwoord gewoon op slechte argumenten... ;-)

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:28

Ik houd ook niet van die wel erg extreme bewoordingen, maar als we er even nuchter naar kijken: vlees is inderdaad een stukje van een dood lichaam (ik vermijd nog steeds het 'L-woord' ;) In die zin hebben de recht-voor-zijn-rapers, gewoon gelijk. En in veel gevallen, ook nog eens het dode lichaam van een dier wat een rotleven heeft gehad. Daarom probeer ik mijn gezin zo veel mogelijk alleen biologisch vlees voor te schotelen. En hoewel ik zelf geen vlees eet heb ik andere issues die me dwars zitten, ik gebruik wel zuivel en eieren en leren schoenen. Ik zal mezelf dus niet snel op de borst slaan en een ander zeker niets verwijten.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:29

Ik ga dit topic verlaten want het kost meer negatieve energie dan dat het wat positiefs oplevert en dat is het mij niet waard.
Wens degenen die nog lijken eten in ieder geval veel inzicht en wijsheid toe.
En als tip; kijk eens naar een of meerdere van deze docu's als je werkelijk niet begrijpt waarom een steeds groter groeiende groep mensen deze levensstijl verkiest boven die van jezelf;
What the health
Cowspiracy
Forks over knives
Eartlings
Speciesism the movie

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:30

M_D_H: oh...als dat zo zit dan zou ik de wedereis stellen: ik maak het vlees maar JIJ zorgt voor vega op jouw dag en niet ma. Ik kom tegemoet aan jouw wens, jij aan de mijne. Als hun het van ts willen dan andersom ook toch?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:30

mysa schreef:
Ik houd ook niet van die wel erg extreme bewoordingen, maar als we er even nuchter naar kijken: vlees is inderdaad een stukje van een dood lichaam (ik vermijd nog steeds het 'L-woord' ;) In die zin hebben de recht-voor-zijn-rapers, gewoon gelijk. En in veel gevallen, ook nog eens het dode lichaam van een dier wat een rotleven heeft gehad. Daarom probeer ik mijn gezin zo veel mogelijk alleen biologisch vlees voor te schotelen. En hoewel ik zelf geen vlees eet heb ik andere issues die me dwars zitten, ik gebruik wel zuivel en eieren en leren schoenen. Ik zal mezelf dus niet snel op de borst slaan en een ander zeker niets verwijten.


Kijk, dit is een goed voorbeeld. Jij geeft gewoon toe waar het op slaat. En jij maakt gewoon jouw keuzes. En dat is oké! Hier ga ik helemaal niets op zeggen. Behalve dan dit: dit vind ik echt top. Jij durft het bij de naam noemen ;-)

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:31

friendly schreef:
M_D_H: oh...als dat zo zit dan zou ik de wedereis stellen: ik maak het vlees maar JIJ zorgt voor vega op jouw dag en niet ma. Ik kom tegemoet aan jouw wens, jij aan de mijne. Als hun het van ts willen dan andersom ook toch?

Ja precies, dat vind ik dus ook. Of je doet beide je best voor de ander, of allebei niet.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:40

Ilsey, wat een flauwekul. Men noemt een dood mens nou eenmaal een lijk, wat is nou het probleem dat we een dood dier geen lijk noemen. Ik eet vlees, ik eet dode dieren, ik eet zelfs dieren die hier geboren zijn, nou poeh poeh, dat ik zoiets durf toe te geven, echt heel stoer van mezelf.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:43

Kinke schreef:
Ilsey, wat een flauwekul. Men noemt een dood mens nou eenmaal een lijk, wat is nou het probleem dat we een dood dier geen lijk noemen. Ik eet vlees, ik eet dode dieren, ik eet zelfs dieren die hier geboren zijn, nou poeh poeh, dat ik zoiets durf toe te geven, echt heel stoer van mezelf.


Dat gaat niet over stoer zijn. Maar wel over het taboe doorbreken dat er duidelijk nog heel erg heerst. Ik heb trouwens nog geen enkele keer het l-woord gebruikt ;)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:46

dat is weer zo'n voorbeeld, zeggen dat er duidelijk nog een taboe doorbroken moet worden. Jij VINDT dat, dat maakt het geen feit. Ik vind het totaal bullshit.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:48

Als alle vleeseters die vinden dat er zo enorm veel rekening gehouden wordt met Veggies eens een poosje
op vakantie zouden gaan in het land Vegetaria en daar in spiegelbeeld aan de lijve zouden ondervinden hoe enorm goed er rekening gehouden wordt met hen, dan zouden ze wel wat minder trots zijn op dat rekening houden met.
Als je ergens flexibel en inschikkelijk van wordt, dan is het wel van leven als veggie tussen de "ik kan geen dag zonder vlees" medemens.
Ergens te eten worden gevraagd en dan vooraf EN als hoofdgerecht een bakje sla met tomaat en komkommer.
Een buffet waarbij van te voren gevraagd is of vegetarisch een probleem is (nee, natuurlijk niet) en de veggies even veel moeten betalen als de non-veggies en dan als "eten" de sla en tomaten tussen het vlees vandaan mogen vissen. Dus weer eens een etentje met alleen wat stukjes stokbrood.
Niks te kiezen hebben als je uit eten gaat.
De eeuwige geitenkaas (Oh wat houden we toch rekening! Ja, met de eigen portemonnee) Een verjaardag, waar de hele tijd hapjes voorbij komen met vlees en vis, en speciaal voor de veggies is er een klein schaaltje olijven, dat vervolgens leeg gegrist wordt door degenen die constant van hapjes voorzien worden. Maar er is rekening gehouden met de veggies!
Maar goed, dat weet je en dus pas je je aan.
Je moppert niet en pakt thuis nog maar een boterham.

Dat mensen, is maar al te vaak de praktijk.
En dan word je beschuldigd van je verheven voelen?
Is dat soms ook niet een klein beetje andersom?

Zo, dat is er uit ;)

En dan is deze veggie er een die geen vlees eet, omdat dat voor haar de trigger is voor migraine.
Nooit meer last van gehad sinds ze vleesloos leeft en dat is al 24 jaar.
Dus dat vlees altijd zo gezond is.....

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:18

Misschien is dat bij de mensen die jij kent zo, maar wij doen altijd enorm ons best voor de vegetariërs als die bij ons komen. Die ontbreken het aan niets.

Een bakje olijfen of sla doe ik het niet voor, ik heb juist schalen vol met hapjes die vega zijn (en daar dan extra veel van, zodat ze ook genoeg hebben als andere mensen ook vega hapjes willen)
En dit verwachten ze ook nog.
Sterker nog, we krijgen zelfs boodschappenlijstjes mee met gerechten die ze de vorige keer wel geslaagd vonden en waar ze wel zin in hebben en wat niet.
Hartstikke fijn natuurlijk, voor een verjaardag ook nog eens een lijst toegeschoven krijgen met wat ze allemaal aan hapjes verwachten op de verjaardag...

Maar andersom doen ze dit niet. Wij hoeven bij de vega's die wij kennen niet te verwachten dat ze hapjes of gerechten met vlees hebben en ik hoef zeker geen boodschappen lijst toe te schuiven want dan is het: Kindjes die vragen worden overgeslagen.

En daar heb ik echt enorm moeite mee.
Sterker nog, bij het bespreekbaar maken hiervan werden we zelfs voor egoïst uitgemaakt.

Tjah, noem mij gek maar ik hou mij zelfs aan de boodschappenlijstjes terwijl dit anders om niet zo is...

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Vegetariër verplichten vleesmaaltijd te bereiden voor gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:24

@idje

Hier is dat helemaal niet zo, hier alleen in de stad zijn al 6 vegatarische restaurants.

Als ik weet dat er vega's komen zorg ik voor een gerecht dat niet standaard is, volgens mij ken jij echt de verkeerde mensen. Ik zou daar ook dus niet meer langsgaan als er geen rekening mee wordt gehouden.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:29

M-D-H
En dat soort veggies ken ik dan weer niet.
Persoonlijk zou het ook niet bij mij opkomen.
Ik neem zelfs als we ergens zijn uitgenodigd om te barbequen zelf spul mee.
(En dat overleg ik dan eerst en betaal het ook nog zelf)
Jij houdt kennelijk echt rekening met veggies, eigenlijk te veel in mijn ogen.
Ik doe dat met vleesliefhebbers.
Oke, de soep is altijd vegetarisch (wat nooit iemand opvalt :) , zelfs de die hard vleesverslinders vinden mijn soepjes lekker)
Maar verder zullen ze niks te klagen hebben.

@KarmaChansy
Seems like heaven to me.
Hier in de verre omtrek geen vegatent te vinden.